Holdet 2022kn id/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ida Ellehammer Johansen, Valdemar Kølle
Hold 2022kn id/2 (1kn id/2, 2kn id/2, 3kn id/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate i grundforløbet
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Volley - Amager Strandpark (sommeridræt)
Titel 5 Flagfootball
Titel 6 Badminton
Titel 7 Vild med Dans
Titel 8 Træningsprojekt: crossfit
Titel 9 Basket
Titel 10 Salsa Rueda de Casino
Titel 11 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate i grundforløbet

Obligatorisk ultimate-forløb
Fælles boldspilsforløb for alle GF klasser

Tekniske elementer
- Grundlæggende kasteteknikker: forhånd, baghånd, hammerkast. Alle med og uden opdækning.
- Grundlæggende gribeteknikker (pandekagegreb, høj- og lav pincetgribning /krabbegrivning)
- Afleveringer i løb (foran den løbende)
- Cut-løb (v- og L-cut)
- Pivotering
- Opdækning (personligt forsvar)

Taktiske elementer
- Løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde,
- Stak (angrebsopstilling og løbemønstre) - det nåede alle hold ikke
- Cut med retningsskift
- Modløb
- Medløb
- Effektivt og sikkert opspil
- Personligt forsvar og opdækning
- Kommunikation (verbal og non-verbal)

Sociale elementer
- Evne til at indgå konstruktivt i øvelser.
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter instruktion.
- Sammenspil og evne til at indgå konstruktivt på et hold.
- Fair play, Spirit of the game.
- Dømme selv

Teoretiske elementer
- Regler
- Fair play-konceptet

Spil
Spil på små og store baner på små (3-4 spillere) og større (7 spillere) hold. Både mix og kønsdifferentierede kampe.

Introduktion til Drejebog
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickleball

Forløbets formål:
Forløbets formål er at give eleverne et kendskab til spillet pickleball og pickleballs historie. Vi har i undervisningen fokus på double.

Tekniske færdigheder:
Forskellige slag:
• Serv – skal være underhånd. Udføres som regel i forhånd
• Grundslag/returnering – både forhånd og baghånd
• Drop – baghånd og forhånd. Fra baglinje og ind i modstanders kitchen
• Dink – baghånd og forhånd. Når man spiller bolden fra eget kitchen og ind i modstandernes kitchen, hedder det et ”dink”. Man må gerne træde ind i the kitchen og spille bolden, når den har ramt gulvet. Oftest unødvendigt at træde ind.
• Flugtning – forhånd og baghånd
• Lob – spilles over modstanderen mod dennes baglinje
• Smash
I deres slag skal de også have fokus på greb og benstilling (åben og lukket benstilling).

Taktiske færdigheder og reglerne i pickleball:
Eleverne skal kende til reglerne i pickleball, herunder banens dimensioner og felter, reglen om doublebounce og korrekt pointtælling med fokus på point og set. I undervisningen spiller vi ikke altid til 11, men i stedet til 7 eller 5 point pr. set.
Taktisk skal de kunne placere sig rigtigt på banen ved serven og i løbet af duellen. De skal både forstå meningen med og kunne arbejde sig frem til nettet i løbet af duellerne.

Materialer:
Kompendium om pickleball
Videoer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

Formålet med forløbet opvarmning er, at I bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. I skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

Hvad skal jeg kunne?
• Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på første taktslag i musikken
• Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
• Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på cirka 15 til 20 minutter
• Finde egnet musik til de fundne øvelser
• Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
• Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
• Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
• Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
• Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
• Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Volley - Amager Strandpark (sommeridræt)

Formål:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I den første lektion har hovedvægten været på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skiftede vi fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.
Desuden har der været fokus på elevernes beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.

HVAD DU SKAL KUNNNE / tekniske og taktiske færdigheder:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen

OBS: Vi har spillet almindelig volleyball med de dertilhørende regler og ikke beachvolley pga. manglende net på stranden (kun 1-2 til rådighed per gang). Vi har IKKE lavet drejebog (pga. manglende forhold).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Flagfootball

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football.
Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til
at løbe i fri position.
Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet.

Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på.
Tidsreglen på 30 sekunder ml. hvert spil bør overholdes for at undgå for lange pauser og for lav intensitet.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Badminton

Faglige mål for badmintonforløbet:

- Kende og have rimelig beherskelse af forhåndsserv, baghåndsserv, clear, smash, drop, netdrop, lob.
- Være bekendt med grundlæggende/vigtigste regler i badminton.
- Rimelig beherskelse af benarbejde og forståelse for spilcentrum.
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt hvad hensigten med slaget er.
- Have en taktisk forståelse af boldens og egen placering på banen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vild med Dans

Eleverne skal lære at danse Vals og Chachacha.

Formålet med det dybdegående forløb i Vild med dans er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af to udvalgte danse.

Der vil være fokus på at lære dansens trin, teknikker og enkelte variationer samt på at få en musikforståelse for dansens rytme
og tælling.

På baggrund af undervisningen skal du til forløbsprøven kunne vise en rutine sat sammen af dig/jer selv

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for de valgte danse
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt: crossfit

FORMÅL
I 3.g gennemføres et individuelt træningsforløb (træningsprojektet) af syv til otte ugers varighed. Vi har fokus på crossfit. Det overordnede formål med træningsprojektet er, at eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sundhed.
Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel vodcast, hvori eleven skal:

- dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
- koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
- demonstrere korrekt brug af faglige termer.

I dette træningsprojekt har vi primært fokus på muskeludholdenhed og kondition. Eleverne vil i modulerne derfor stifte bekendtskab med forskellige typer WOD's fra crossfittræning (udelukkende med egen kropsvægt).

Evaluering i forhold til elevernes fysiske kapacitet:
- Kondital målt ved biptest
- Muskeludholdenhed målt ved crossfittest

Yubio:
Kapitel 3: Træningslære (uddrag). I min version af Yubio begynder det på s.67. I skal i kapitel 3 læse følgende afsnit:
3.1: Superkompensation, s.67-69
3.2: Arbejdets tre faser s.69-71
3.4: Aerob træning + Anaerob træning s.72-78
3.6: Styrketræning (stop ved 3.6.1: muskelstyrke, s.78-79) - genoptag ved 3.6.2: Muskeludholdenhed, s.82-83).

Kapitel 25: X-Fit (uddrag) I min version af Yubio begynder det på s.976. I skal læse følgende sider 976-982.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Basket


Formål:
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Men taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.

Hvad skal jeg kunne:

Teknisk:
• Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
• Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder (BEEF)
• Drible både med venstre og højre hånd (kigge op og orientere sig imens)
• Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
• Finter fx crossover, pumpfake (kængurufinten)
• Cuts (L-cut, V-cut og backdoor)
• Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp

Taktisk:
• Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
• Indgå i kampsituationer med fokus på evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
• Kunne redegøre for basisreglerne (herunder forklare cylinderprincippet i forhold til opdækning)

Materialer:
Youbio: kap 12, s.544-581
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Salsa Rueda de Casino

Formål:
Salsa Rueda de Casino er en cubansk danseform, der kombinerer elementer af salsa og et cirkulært gruppeformat. Navnet "Rueda de Casino" betyder "casinohjul," hvilket refererer til den runde formation, I som dansere står i. I denne dans danser I hele klassen sammen, mens I udfører synkroniserede trin (figurer) og partnerudvekslinger baseret på kommandoer, der gives af kalderen ("líder" eller "cantante"). Kaldet skal altid gives på første taktslag, og så udføres figuren på det næste første taktslag. I denne form for salsa er vi afhængige af hinanden, så samarbejde og kommunikation er en forudsætning for at kunne danse her.
I skal ved forløbets start vælge, om I helst vil danse ’follow’ eller ’lead’, og så er det den rolle, som I danser i hele forløbet. Har man dog mod på at prøve begge roller, så er det bare at give den gas med det.

Faglige mål:
I skal alle kunne danse samtlige figurer nedenfor, og derudover skal I kunne være ‘kaldere’.
Figurer:
• Rapido
• Directo
• Vuelta
• Dame
• Fly
• Besito
• Musqito
• Enchufla
• Enchufla Dile Que no
• Enchufla double
• Enchufla double Dile Que no
• Laprima
• Laprima double
• Familia
• Sombrero
Link til alle figurerne på Youtube:
Salsa undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer