Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Birgitte Darger
|
Hold
|
2022 DA/m (1m DA, 2m DA, 3m DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0 Tilladte hjælpemidler
Tilladt:
• Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/
• Den danske ordbog:
https://ordnet.dk/ddo
• Retskrivningsordbogen: https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
• Netprøver – til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i:
https://www.netproever.dk/
• Lectio – til at aflevere besvarelsen i (’back up-sted’):
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
• Onenote: klassenotesbogen til dansk
Herunder findes fire eksempler på anonymiserede autentiske skriftlige eksamensopgaver:
A. analyserende: Den overbevisende og vedkommende tale
B: Ægteskabet
c. Debatterende: Nedsættende ord
D. Reflekterende: Om politisk litteratur
Derudover er uddrag af besvarelser fra klassens afleveringer. Ligger i Onenote
Medbring bøger: Begreb om dansk og Litteraturhistorien på langs og på tværs som vi har brugt gennem 3 år
• OFFline playlister med musik er tilladt under hele prøven. Husk høretelefoner.
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven eller at bruge chatgpt eller andre sprogmodeller
De hjemmesider som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Værker, tekstanalyse og oplæg
Formål
- overgangen fra grundforløb til studieretningen
- at introducere til tekstanalyse med fokus på fiktion
- at arbejde med nærlæsning og faglig argumentation
- at skelne mellem teksten og dens kontekst
- at kunne analysere teksters HVAD, HVORDAN og HVORFOR
- at vælge og læse et værk
- at kunne lave et oplæg om et værk
Indhold:
komposition, fortæller, synsvinkel, motiv, tematik i analyse af fiktion
retorikken fra grundforløbet
Materiale:
Janni Pedersen om ordet Skinger https://fb.watch/gHPVrKKuVw/
Charlotte Weitze: Biller (1996)
Klaus Rifbjerg: Et Kys (1964)
Darger og Hansen: Begreb om dansk kapitel 1
Selvvalgt værk (værk 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar og fortællende nyhedsjournalistik
Formål: arbejde med fortællende nyhedsjournalistik som genre, med elevproducerede postcast.
Indhold: dokumentartyper, spor- og vendepunkter, dramaturgi, fakta- og fiktionskoder, nyhedskriterier og featuren.
Materiale:
Film: Vinterberg, Thomas, Druk 2020, Samuel Goldwin film
Dokumentar: Buhl, sarah m.fl., Alt for kliken 2019, DR3
Dokumentar: Ciliane Stubkjær, Line Flugt Juhl, Stine Winther Johansen, Limbo - Når sabbatår er fucked 2019, DR3
Fagtekst: Rose, Gitte, Typer af dokumentarfilm 2011, dansksiderne.dk
Fagtekst: Martha Bruun, Birgitte og Christensen, Nanna, Fakta- og fiktionskoder 2014, dansksiderne.dk
Fagtekst: Schultz Larsen, Ole, Håndbog til dansk - Filmens dramaturgi 2023, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S
Fagtekst: Schultz Larsen, Ole, Håndbog til dansk - Fortællende nyhedsjournalistik 2023, Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Podcast og Featuren
|
23-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grønland koloni og selvstændig DHO
Formål:
- DHO-forløb og opgaveskrivning
- at arbejde flerfagligt med udvalgte temaer under overskriften Grønland - koloni og selvstændig
- at kunne udvælge materiale og gå i dybden med danskfaglig analyse
- at kunne udarbejde relevant problemformulering
- at kunne skrive analyser og en længere større skriftlig opgave
- at kunne lave et oplæg og gå i dialog
- at kunne modtage vejledning og bruge hinanden i grupper
Indhold:
Grønland i 1970erne, Grønland i 2020erne, Grønland i perioden omkring 1900, forholdet mellem kolonimagten og Grønland, sprog og identitet, fascinationen af arktis, dokumentarfilm, radiodokumentar, roman, rejseberetninger, digte, sange
Materiale:
Sume - lyden af en revolution (dokumentarfilm 2014 af Inuk Silis Høegh)
Quillissat - sang af bandet Sume
Aqqaluk Lynge:
Ode til danaiderne (1970)
Se vort land (1970)
(begge digte taget fra antologien Kolonihistorier/Dansklærerforeningen)
Iben Mondrup: Godhavn (2015)(uddrag s 2020-28)
DR1: Spiralkampagnen afsnit 4 (2022)
Tekster fra begyndelsen af 1900-tallet
Knud Rasmussens breve og dagbøger (uddrag fra ekspedition i 1902-03 fra bogen Vejen til Thule af Knud Michelsen)
Tekster fra 2020erne
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (2020) (uddrag s 72-87)
Niviaq Korneliussens tale ved modtagelsen af Nordisk Råds Litteraturpris
Foredrag om udstilling af Knud Rasmussens arkiv og med to unge grønlændere bosiddende i København
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FØR DHO
|
05-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mundtlige genrer fra saga til Kingo
Formål:
viden om sagaernes og folkevisernes kendetegn
Viden om teksternes omverden, fortællere og modtagere
forståelse af mundtlighed som genre
Viden om Kingo og barokken
indhold
fortælleformer, sprog,, person-tegning, konflikter, familie/slægt og individ, medieepoker (www.sagatid.dk), salme, vanitasmotiver
Materiale
Uddrag af Egils saga https://www.sagatid.dk/egils-saga-kapitel-25 og https://www.sagatid.dk/egils-saga-kapitel-83-85
Sitet sagatid.dk om medieepoker
Folkevise: Elverskud og Ebbe Skammelsøn (ca 1500)
Kingo: Ked af Verden Kær af Himlen
Sorrig og glæde de vandre til hobe
Malerier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Holberg og oplysningstiden
Formål:
At få viden om Ludvig Holberg
At kunne analysere en komedie
At få viden om oplysningstidens tanker og tekstgenrer
Indhold:
genrerne: epistel, komedie, roman. Analyse af motiv, tematik, argumentation, budskab, humor, dramaets 5 akter, replikker, persontegning. Idéerne: oplysning, fornuft
Materiale
Ludvig Holberg: Jean de France, akt 2 (uddrag) (1723)
Ludvig Holberg: Niels Klim (uddrag)
Ludvig Holberg: Epistel om censur (epistel 395, fundet på Holbergskrifter.dk)
https://rundtomholberg.dk/temaer/komedierne/
https://holbergordbog.dk/
https://rundtomholberg.dk/temaer/romanen/
https://rundtomholberg.dk/temaer/censuren/
DR TV, Historien om Danmark https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571
Podcast: Kanon14 https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg
Opslag i Litteraturhistorien på langs og på tværs
Skriftligt arbejde
Reflekterende artikel om at blive voksen og fornuftig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantik og romantisme
Formål:
- viden om romantikkens forskellige udtryk
- særligt fokus på tematikker om
- kunne lave en næranalyse og perspektiv til periode
- at træne digtanalyser
- genrer
Indhold: Universalromantik, nationalromantik, romantisme, dannelse, borgerskab, kønsroller, salmer, kærlighedssange, kunsteventyr, dagbogsgenren, brevromanen, billedsprog, semantiske skemaer, analyse af vendepunkter, synsvinkel, motiv, tematik, tekstens hensigt.
Materiale:
Oehlenscläger: Hiemvee (1806)
Oehlenschläger: Den forladte (1803)
Grundtvig: Jeg gik mig ud en sommerdag at høre (1847)
Blicher: Uddrag af En landsbydegns dagbog (1824)
Uddrag af folkeeventyr: Den trekantede hat
H.C Andersen: Eventyr, fortalte for børn (1835) (værk 2, bestående af Fyrtøjet, Lille Claus og store Claus, Prinsessen på ærten, Lille Idas blomster)
H.C Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren (1845)
Anmeldelse af HCAndersens eventyr (en samtidig anmeldelse, taget fra Darger og Lezuik: Begreb om dansk, Antologi)
Mathilde Fibiger: uddrag af Clara Raphael, 3. brev (1850)
Thomasine Gyllembourg: Uddrag af Drøm og virkelighed (1833)
Citater fra Søren Kierkegaard
Litteraturhistorien på langs og på tværs
Podcast: ind i sjælen - ud i verden Om Hyrdinden og skorstensfejeren https://www.hcapodcast.dk/
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/t-u/underlige-aftenlufte
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/jeg-gik-mig-ud-en-sommerdag
https://www.kanon14.dk/steen-steensen-blicher
https://nordicwomensliterature.net/da/2011/01/04/fuldendelsens-noveller/
Periodens malerkunst
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning
|
27-11-2023
|
resumé SRO
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Taler og taleskrivning
Formål.
- at kunne skrive og fremføre egen tale
- at kunne analysere og anvende retorik i taler
- have kendskab til forskellige taler
Indhold:
retorikkens 5 faser til talen (Inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio), den argumenterende tale, lejlighedstalen,kommunikationssituationen, hensigt, komposition, argumentation, eksempler, gendrivelse, appelformer, topik, retoriske virkemidler, stilistik, gentagelser, modsætninger, sammenligninger, sansninger,eksempler, pauser, rytme m.v
Materiale:
Sophie Linde: tale ved Zulu-rewards
https://www.dansketaler.dk/tale/rahima-abdullahs-studentertale
https://www.talefest.nu/undervisningsmateriale/danmark
https://www.dansketaler.dk/tale/agnes-musses-tale-til-talefest-syd
https://www.dansketaler.dk/tale/thit-jensens-foredrag-frivilligt-moderskab-eller-kultiveret-foraeldrefolelse
https://www.dansketaler.dk/tale/kristian-lutros-tale-om-ved-talefest-2022/
https://www.dansketaler.dk/tale/olivia-kubasiak-kloevedal-reichs-tale-ved-klimapaamindelsen-2020/
Darger og Lezuik: Begreb om dansk, kapitel 8
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udkast til talemanuskript
|
04-02-2024
|
genaflevering tale
|
19-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lyrik og realisme. Ny litteratur
Formål:
- at få viden om den nyeste litteratur
- at kunne analysere digte
- at læse realistisk litteratur
Indhold:
tendenser i litteraturen, det marginaliserede, gal litteratur, realisme, autofiktion og exofiktion, digtanalyse
Materiale:
Casper Eric: Jeg vil ikke tilbage. Digte fra dage med covid (2020)
Yahya Hassan: Barndom (2013)
Yahya Hassan: Parabol (2013)
Amina Elmi: Barbar (uddrag fra starten) (2024)
Sebastian Nathan: udvalgte digte fra udgivelsen "Hjertet er en fold med heste" (2023)
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017) (værk 3)
Kristina Stoltz: uddrag af Fra blodet (2024)
https://podcast.gyldendal.dk/lad-os-kalde-det-et-kampskrift (om Amina Elmi)
Forfatterweb-stafet med Thomas Korsgaard
Oplæg
Besøg af Kristina Stoltz
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sidste halvdel af 1800-tallet og omkring 1900
Formål:
At kunne læse både i dybden og på tværs af tekster
At have viden om litteraturhistoriske tendenser
At kunne diskutere litteraturhistorisk udvælgelse
At vide noget om tekster der udkom i perioden 1870-1910
At kunne undersøge tekster med fokus og brug af relevante analyseredskaber
Viden om ismerne i perioden
Indhold:
kanon og uden for kanon, analyse af epik, fortæller og synsvinkel, fortællemåder, fortælleteknik, motiv (socialt og fysisk miljø, ydre og indre personkarakteristik, relationerne mellem personerne i deres miljø), tematik, fortolkning, perspektivering, naturalisme, impressionisme, realisme, sædelighedsfejden, kønsroller, kvindekamp
Materiale:
Perioden 1871-1910
Henrik Pontoppidan: uddrag af En idyl (1883)
VICTORIA BENEDICTSSON/Ernst Ahlgren Penge (1885): uddrag af kap 10 Oversat til dansk i 1981
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
ERNA Juel-HansenTerese Kærulf (1894) (uddrag)
AMALIE SKRAM: Professor Hieronimus (norsk, 1895) Uddrag af kap. V og VI
Klip i Knud Pontoppidan: Om neurasteheni
Johannes V-Jensen: B'ol (Himmerlandshistorier 1898-1910)
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs (1901)
Uddrag af Strindberg: Frk Julie (1888) (også svensk) (uddrag fra Begreb om dansk, antologi, 2009)
Strindberg: Et drømmespil (1902, oversat til dansk i 1967)
Anmeldelse af Et Drømmespil i Information (Af Anne Middelboe Christensen)
Uddrag af Brandes: Indledning til Hovedstrømninger (1871)
Uddrag af Sara Alfort: Damer der var for meget (2022)
Se Et drømmespil på Det Kongelige teater (værk 4)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og fortolkning
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentar og diskurs
Formål:
- kunne analysere forskellige typer af dokumentarfilm
- få viden om sprogbrug i den offentlige samtale og debatter der adskiller og samler
- at kunne analysere retorik, argumentation og diskurs
- at skrive argumenterende
Indhold
Retorik, argumentation og kommunikation fra tidligere forløb
Viden om dokumentarfilm, filmiske virkemidler,
Sproglig analyse af diskurser (ordkæder/ækvivalens, nodalpunkt jvf teminologien fra Begreb om dansk, 2. udgave), analyse af mediets betydning
Analyse sprogbrug i forskellige teksttyper om sundhed og fedme, kropsidealer
Sammenligning af argumentation i forskellige genrer
Materiale:
- Prinsesse fra blokken 1 afsnit, sæson 1 (dokumentar, værk 5)
- Sygt skarpt, P3, 2. afsnit (dokumentar)
Sammenligning af artikler om sundhed og fedme:
https://www.dr.dk/lyd/p1/tynd-og-glad
Fødevarerstyrelsens kostråd
www.ligevaegt.dk
Darger m.fl: Begreb om dansk (2021) kap 8 og 9
Om dokumentar og filmiske virkemidler: Begreb om dansk kap 12 og 13
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel udkast
|
31-10-2024
|
Debatterende artikel genafleveret
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hekse og FF6
Samarbejde med dansk og historie.
Den overordnede problemstilling:
Arven efter heksen – konstruktion og historiebrug
Formål med forløbet:
- Forstå heksen historisk
- Kunne analysere og vurdere nyere fortolkninger af heksen
- Kunne lave en diskussion af hvilke hekse-forståelser der findes i dag
- Kunne bruge fagenes metoder, fx historiebrug og diskursanalyse
Fælles dag med besøg på Christiansborg og udstillingen Magt og magi
Arbejdet med i dansk:
Onde Anna (P1, 2021, afsnit 5) https://www.dr.dk/lyd/p1/onde-anna-2551449540000
Uddrag af Olga Ravn: Voksbarnet (2023) (uddrag af kapitlet Trolddomsproces)
Interview med Olga Ravn fra Alt for damerne 2023 https://www.alt.dk/artikler/olga-ravn-bog-voksbarnet-hekse/1721492
Suzanne Brøgger: Hvad skal vi med hexe (1976)
Uddrag af Nanna Goul: Heksens alfabet (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Journalistik på nettet
Formål
- opnå viden om:
journalistik og nyheden som genre
netnyheden og nyheder i mediekredsløb
journalistiske medier og platforme
Konstruktive nyheder
Indhold:
det medialiserede samfund, web 2.0, mediehuse og Tech-giganter, nyhedsmediers rolle i samfundet, public service, den 4. statsmagt, idéjournalistik, publicistiske værdier, opinion, nyhedskriterier, vinkling, virtualitet, kildebrug, netnyheden: konstatering, verificering, narrativisering, perspektivering, konstruktive nyheder, ekkokammer, opmærksomhedsøkonomi
materiale
Nyheder på en dag indsamlet af klassen
Sammenligning af dækning af Grønland i januar og februar 2025:
- udvalgte netnyheder om Trump og Grønland bl.a https://knr.gl/da/nyheder/trumps-soen-paa-overraskende-besoeg-i-nuuk
- Information 10. januar 2025: "Malik fortryder, at han tog MAGA-kasketten på. Sådan blev han en del af Donald Trump Jr.'s mediekampagne"
- Genstart (P1) om Trump Juniors besøg i Nuuk https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/genstart-junior-i-groenland-11802550024
Uddrag af Tabloid: https://www.dr.dk/lyd/p1/tabloid/tabloid-2024/tabloid-medier-uden-magt-11162402455
Darger og Lezuik Hansen: Begreb om dansk kap 10 (om medialisering) og 11 (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel
|
15-01-2025
|
Eksamenssæt 1
|
16-02-2025
|
Terminsprøve
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksistens og fremmedhed
Formål:
- opnå viden om temaer i 1900-tallets litteratur og sammenligne med nutidens
- kunne analysere og sammenligne eksistentielle temaer i forskellige genrer
- viden om eksistentialisme
- viden om tendenser i nyeste tids litteratur
- repetition af valg af relevant analysemetode
Indhold:
modernitet, absurditet, valg, angst, frihed, krigen, naturen, fremmedhed
Uddrag af Tom Kristensen: Hærværk (1930)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Peter Seeberg: Hullet (1962)
Inger Christensen: Kærligheden findes (Alfabet 1981)
Amina Elmi: Barbar (2023) (værk 6)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
At skrive akademisk
|
24-03-2025
|
Eksamenssæt 3
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
repetition
I alt er læst 1300 sider i dansk gennem 3 år
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55992950419",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55992950419",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55992950419"
}