Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Lars Christiansen
Hold
2022 HI/m (
1m HI
,
2m HI
,
3m HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
forløb 1: Vikingetid
Titel 2
forløb 2: Middelalder og korstog
Titel 3
forløb 3: DHO forløb
Titel 4
Forløb#4 Sovjetunionen 1917-1991
Titel 5
Forløb#5National identitet og fædrelandssange(SRO)
Titel 6
Forløb#6Det danske demokrati ca. 1830-1953
Titel 7
Forløb#7 Staten Israel 1948-?
Titel 8
Forløb#8 Romerriget
Titel 9
Forløb#9 Heksetro & trolddomsprocesser ca1500-1700
Titel 10
Forløb#10 Renæssancen i Italien
Titel 11
Forløb#11 Det moderne Tyrkiet
Titel 12
Forløb#12 Kronologiforløb - opsamling
Titel 13
Forløb#0 tilladte hjælpemidler ved eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
forløb 1: Vikingetid
Dette intro-forløb handler om vikingetiden, men fokuserer også på historiebrug og historiebevidsthed.
Som grundbog anvender vi Peter Frederiksen, "Vores Danmarkshistorie", og læser kapitlet om vikingetiden.
Dertil læser vi disse tekster om historiebrug og historiebevidsthed,
https://historiskmetode.weebly.com/kollektiv-erindring.html
https://historiskmetode.weebly.com/historie-vs-erindring.html
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Danmarks Historie; sider: 26-30
1.udgave, 2.oplag, 2022
Vikingetiden - Vores Danmarkshistorie
Vores Danmarks Historie; sider: 24-25, 31-47
Peter Frederiksen
Tv-serien: Historien om Danmark
Historien om Danmark Vikingetiden arbejdsspørgsmål - opdateret 2022.docx
Historiebrug - HistorieLab
Historiebrug gennem tiden
Assassin's Creed Valhalla - Official Trailer
Jesper Ejsing tegner vikigetidens konger og dronninger på Nationalmuseet
Kollektiv erindring
Historie vs. erindring
Vinkler paa vikingetiden Vikingeantologi undervisning.pdf
Vikinger – her, der og allevegne – også i historieundervisningen - HistorieLab
Vikingetiden er en konstruktion
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
forløb 2: Middelalder og korstog
Indhold
Kernestof:
Tidlig middelalder i Danmark .pptx
Peter Frederiksen: Vores Danmarks Historie; sider: 53-57, 61-65, 72-76
1.udgave, 2.oplag, 2022
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1; sider: 119-145
The Dark Ages - Philomena Cunk (The Best of) Cunk On Earth
The Dark Ages produced so many tunes 🎶
Skriftlig øvelse og repetition af Vikingetid og Middelalder .docx
DRTV - Historien om Danmark: Sen middelalder
Det første Korstog.pptx
Baggrund for Korstogene.pptx
Korstog og kulturmøder.pptx
Animated map shows how religion spread around the world
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
forløb 3: DHO forløb
Indhold
Kernestof:
Så stort har Danmark været
opdagelserne.asp
Kolonier og slaveri.pptx
Peter Frederiksen: Vores Danmarks Historie
1.udgave, 2.oplag, 2022
Grønland - kort fortalt.pptx
Hvorfor vil grønlænderne løsrive sig fra Danmark?
Arbejdsdokumentet fælles link
Grønlands tidslinje
Grønlands historie - Wikipedia, den frie encyklopædi
Grønland - historie (1500-1979) | lex.dk – Den Store Danske
Grønlands historie
Problemformulering og problemstillinger
DHO Historisk metode og skrivning.pptx
Problemstilling til eleverne.pdf
Grønlands forsvundne børn: Susannes historie / DR2
DRTV - Grønland - alle programmer
Forestillede fællesskaber. En meget kort introduktion til Benedict Anderson
Hvorfor vil alle have en bid af Grønland?
Grønland og Danmark på bølgelængde. Josef og de andre unge - Kampagnefilm 2018
Hvorfor opererer danske specialstyrker i Grønland?
Historien om Grønlands flag, som du måske ikke kender
Løkke får hård kritik for valg af ambassadør: - Koloniherrementalitet, siger grønlandsk politiker
Et selvstændigt Grønland?
DHO
DHO Grønland emner.pptx
eksempel p historieopgave.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Sovjetunionen 1917-1991
Vi benytter flg. materialer
Grundbog: Møenbak, Lang-Jensen, Larsen, "Flere sider af Rusland", afsnit 1, historie, s. 12-51.
https://lex.dk/folkedrab
https://www.youtube.com/watch?v=lejDbulJN54&t=67s
Uddrag fra: Carl Johan Bryld, "Den store terror". Pdf vedhæftet i undervisningsplanen.
I forløbet danner vi os et overblik over Sovjetunionen historie 1917-1991, men fokuserer på:
kommunismen som ideologi.
1930erne, Stalin og stalinismen, herunder:
industrialiseringen og femårsplanerne
tvangskollektivisering af landbruget og holodomor, sultkatastrofen i Ukraine: Folkedrab eller ej?
Stalins terror, udrensningerne i partiet og arbejdslejrene GULAG.
Vi berører kort den Kolde Krig og USSRs opløsning i 1991.
Faglige mål og fokuspunkter: styreformer og ideologier, historisk forandring, kildekritik, årsagsforklaringer.
Indhold
Kernestof:
Periodiseringer s. 44-46.pdf
Plan
Vikinger – her, der og allevegne – også i historieundervisningen - HistorieLab
Korstog og kulturmøder.pptx (pp)
Kære 2m
1917: Russia's Two Revolutions
What is Marxism? | Marxism Explained | Who was Karl Marx and Friedrich Engels? Communist Manifesto
Flere sider af Rusland, s. 14-16
Flere sider af Rusland, s. 14-18
Kildetekst 2 - Frydenlund
Lenin & The Russian Revolution Documentary
"Flere sider af Rusland", s. 20-25 (frem til "Fra verdensrevolution til Fædrelandskrig")
Putin’s Russia summons Stalin from the grave as a wartime ally
Stalin og industrialiseringen af Sovjetunionen.docx
Flere side af Rusland, s. 26-28
1st October 1928: The USSR introduces the first five-year plan under Joseph Stalin
The Economy of the Soviet Union
The Rise and Fall of the Soviet Economy
Tvangskollektivisering af landbruget.pptx
How Stalin starved Ukraine
Hovedpunkter i dagens lektie:
På sporet af Rusland, s. 28-31
folkedrab – retsbegreb | lex.dk – Den Store Danske
Hovedpunkter, "Den store terror"
Soviet Traitors On Trial
DRTV - Stalins berygtede Gulag
What It Was Like to Be Held In a Soviet Gulag
Bryld Den store terror.pdf
Seks, gerne syv bloddryppende stjerner til tysk roman
Stalin om tysk-sovjetisk pagt 1939.doc
Churchill's Iron Curtain Speech - 1946 | Today In History | 5 Mar 17
Winston Churchills jerntæppetale.docx
Historisk metode. Kildekritik. Oversigt til gymnasiebrug.docx
Plan - UDENRIGSPOLITIK, denne gang, ikke det indenrigs, det interne i Sovjetunionen
The Molotov-Ribbentrop Pact - History Matters (Short Animated Documentary)
"Flere sider af Rusland", s. 32-37 (frem til "Fra verdensmagt til sammenbrud")
Tyske kvinder betalte dyrt for nazismen
File:Cold war europe military alliances map en.png - Wikipedia
Hovedpunkter, s. 37-45, "Fra verdensmagt til sammenbrud".
Obituary: Mikhail Gorbachev -- The Man Whose Empire Crumbled
Flere sider af Rusland, s. 37-45
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5National identitet og fædrelandssange(SRO)
I forbindelse med SRO-emnet "Fædrelandssange" (hi-mu)
Mareriale:
Grundbog: Fokus 2, kapitlet om "National identitet".
Uddrag fra Gads historieleksikon om "Nationalismeteori og national identitet" (Vedhæftet i undervisningsbeskrivelsen som pdf.)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Nationalisme
I dette forløb har vi arbejdet med begrebet "national identitet" og "nationalisme".
Vi har afgrænset det fra begrebet "patriotisme" og undersøgt, hvordan nationalismen blev en politisk kraft i det 19. århundrede, og hvordan den endte med at sprænge den danske helstat.
Vi har diskuteret, hvilke komponenter, der indgår i definitionen af en nation: sprogligt, kulturelt, historisk, værdimæssigt fællesskab.
Vi har også berørt forskellige opfattelser af "danskhed": Nogle mener, at det er en nyere konstruktion, mens andre mener, at det er noget ældgammelt.
I forlængelse heraf har vi diskuteret forskellige holdninger til national identitet og det at være "dansk": Er det et spørgsmål om at være integreret i et kulturelt fællesskab, eller er det en ren juridisk størrelse, således at alle, der har dansk statsborgerskab er danskere i kraft af nogle grundlovsgivne pligter og rettigheder.
Endelig har vi - i forbindelse med SRO-emnet - arbejdet med genren "fædrelandssange" og undersøgt, hvilke nationale elementer, de besynger, og hvordan genren har udviklet sig frem til i dag.
Indhold
Kernestof:
2023 Vejledningspjece SRO studieretningsopgave 2023-2024.pdf
Flerfaglige forløb overblik over 3 år til klassen.pptx
Kategori:Fædrelandssange - Wikisource
2m SRO musik og historie - rammer og tidsplan.docx
Min sang til Danmark
Bonanza | Jagten på historien | Jagten på historien, 6:8. Danskhed.
Nationalismeteori og National identitet - opslag fra Gads Historieleksikon 2006.pdf
Plan
Fokus 2, s. 88-89 (frem til "fædrelandskærlighed - et mangetydigt begreb")
National fællessang kan noget, som ikke engang Matador eller Guldaldermalerne kan hamle op med
Fokus 2, s. 89-92
Som en rejselysten flåde
Som En Rejselysten Flåde
Fædrelandssang - Wikipedia, den frie encyklopædi
Hovedpunkter:
Nik & Jay - Novembervej
Fokus 2, s. 92-93
Om FF4 SRO bilag til lærerne 2023 24.pdf
CGs vejledning i at lave problemformuleringer.pdf
Fokus 2, s. 93-94 (frem til "Italien og Tyskland bliver nationalstater")
Fokus 2, s. 94-97, spørgsmål
Fokus 2, s. 94-97
Laurids Engelstoft, "Nationalopdragelse", Fokus 2, s. 105
Husk grundbogen
Danmark for folket
Hovedpunkter i dagens lektie
Rejs jer, fordømte her på jorden
Fokus 2, s. 97-98
Fokus 2, s. 98-101
Nationalisme
PS: Tjek om din problemformulering er blevet godkendt.
Sådan blev Sønderjylland genforenet med Danmark
Arbejdsspørgsmål til "sammenfatning og perspektiver" (102-3):
Arbejdsspørgsmål, Georg Brandes
Husk bogen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6Det danske demokrati ca. 1830-1953
Materiale
Grundbog "Fokus 2", kapitlet om "dansk demokrati".
Kilder (se også under undervisningsbeskrivelsen)
Udvalgte paragraffer fra grundloven af 1849, og efterfølgende revisioner
Orla Lehmanns Falster-tale
Viggo Hørups grundlovstale 1884.
I dette forløb arbejder vi med det danske demokrati fra ca. 1830-1953.
Herunder kommer vi ind på emner som:
Liberalismen og de nationalliberale
Juni-grundloven 1849 og "konstitutionelt monarki".
forfatningskampen mellem Højre og Venstre - og "provisorietiden"
Systemskiftet 1901 - overgang til parlamentarisme
Grundlovsændringen 1915 - kvinder og tjenestefolk får valgret
Påskekrisen 1920.
Vi har også diskuteret, hvornår man kan kalde Danmark et "demokrati".
Desuden har vi ganske kort læst om flg.:
Mellemkrigstiden - antiparlamentariske strømninger.
Besættelsen
Grundlovsændringen 1953.
Forløbet handler primært om politisk historie, men berører også social og økonomisk historie, idet vi kommer ind på de forskellige samfundsgruppernes kamp om anerkendelse og indflydelse: fx Godsejere, bønder/gårdmænd, arbejdere og husmænd, kvinder og tjenestefolk.
Begreber: parlamentarisme, tokammersystem.
Indhold
Kernestof:
SRO-time for dem, der har spørgsmål o.l. Fremmøde er frivilligt.
Intro til nyt forløb:
Plan
Frederik 6.s svar på de liberale debattørers adresse - "Vi alene vide", 28. februar 1835
ingen lektier, men Husk “fokus 2”
Blev Danmark egentlig demokratisk med vedtagelsen af Grundloven i 1849?
Lehmann_Falster_41.doc
*Junigrundloven af 1849
Fokus 2, s. 114-115
kap17.html
Danmarks Riges Grundlov, 5. juni 1849 (Junigrundloven)
Fokus 2, s. 117-118 (frem til "demokratiet indskrænkes").
Det Forenede Venstre og Folketingets krav om parlamentarisme, marts 1873
Grupper
Fokus 2, s. 118-119 (afsnittene "Demokratiet indskrænkes" og "Det forenede Venstre og kravet om folketingsparlamentarisme"
HØR: J.C. Christensen taler om det parlamentariske system i 1913
tillægsmandater | lex.dk – Den Store Danske
Fokus 2, s. 122-125 (frem til "påskekrisen 1920")
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Hovedpunkter i dagens lektie
Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1953
Fokus 2, s. 125-128 - læs kapitlet færdigt.
Historisk metode. Kildekritik. Oversigt til gymnasiebrug.docx
Gruppe 1
Viggo Hørups grundlovstale
Miniforedrag - Demokrati og demokratisering
SAK forskelligheden er en forklædning.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Staten Israel 1948-?
Indhold
Kernestof:
Plan
Israel and occupied territories map.png
Israel - Intro.pptx
The Israel-Palestine conflict: a brief, simple history
zionisme - Læs om ideologiens betydning og historie - lex.dk
Zionism explained
Herzl: "Den jødiske stat" (S. 15-16)
EINSTENS SYN PÅ JØDERNES SITUATION, 1938 (S.44).
"Israel - en stat i mellemøsten", s. 13, læs om, hvad "Zionisme" er.
UN partition of Palestine and Israel’s shifting borders: Explainer
Israel - en stat i Mellemøsten, s 45-50.pptx
Israel - en stat i Mellemøsten, s 50-56.pptx
29 November 1947 - UN Passes Resolution 181 - The Partition Plan
"Israel - en stat i Mellemøsten", s. 45-50 (frem til "borgerkrig i Palæstina")
ChatGPT:
Grupper
Israel - en stat i Mellemøsten, kap. 5..pptx
Understanding Israel's Political Parties: From Bibi to Abbas
"Israel - en stat i Mellemøsten", s. 61-67
"Israel - en stat i Mellemøsten", s 68-71
(Re)Islamization of Arabia: Nasser on The Muslim Brotherhood and Hijabs (1966 Egypt)-(english) #76
samme lektie som til i går
"Israel - en stat i Mellemøsten", s. 75-79 (frem til "Nassers udenrigspolitik")
Here's Why the Suez Crisis Almost Led to Nuclear War | History
ISRAEL - En stat i mellemøsten kap. 6.pptx
Suezkanal.doc
Kilder og arbejdsspørgsmål til kapitel 6
kap. 6
Here's How the Six-Day War Changed the Map of the Middle East | History
Min samtale med ChatGPT
FN's Sikkerhedsråds resolution 242 - Wikipedia, den frie encyklopædi
FN-pagten
"Israel - en stat i Mellemøsten", s. 87-93 (frem til "organiseret palæstinensisk modstand").
Israel - en stat i Mellemøsten, kap 7.pptx
Israel - en stat i Mellemøsten, s. 93-97.
DRTV - Pundik - Mit splittede Israel
The Munich Massacre | History of Israel Explained | Unpacked
terrorisme - Læs om terrorismens mange definitioner - lex.dk
Israel - en stat i Mellemøsten, s. 101-106
DRTV - Explainer: Hvorfor er USA Israels tætteste allierede?
Aipac
Ordet og Israel
Israel - en stat i Mellemøsten, s. 106-110
Gruppe 1
emner, grupper
Kom maj du søde milde
Tekst
Kom maj du søde milde // Morgensang
Danmark for folket
Grupperne skal være klar til at fremlægge for hinanden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Romerriget
Materialer:
Grundbog: Kristian Jepsen Steg, "På sporet af Romerriget".
https://natmus.dk/nyhed/den-evigt-unge-kejser-af-spin/
Samt supplerende materialer, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, især Polybios, Sueton og Appian.
I forløbet danner vi os et overblik over Romerrigets historie 753 f.Kr. - 476 e.Kr.
Vi koncentrerer os om republikkens fald og overgangen til kejserdømme.
Her er vores fokuspunkter:
Republikkens politiske system, sociale forhold, og indre konflikter; Republikkens fald og overgangen til kejserdømmet. Vi zoomer ind på personerne Julius Cæsar og kejser Augustus, og deres karrierer.
Forløbet lægger mest vægt på politisk historie, men i samspil med økonomisk og social historie.
Faglige mål:
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Indhold
Kernestof:
Lille elev-opgave - begreber og navne fra Romerriget; undersøg på nettet hvad de dækker over, skriv stikord til hvert punkt i et dokument.
Roman Empire - Wikipedia
Ancient Rome 101 | National Geographic
C.V. Jørgensen - Sæsonen er slut
I dag begynder vi på vores nye emne: "Romerriget".
Plan
Årsagsforklaringer i historie.pptx
På sporet af Romerriget, kapitel II, "Rom erobrer den italiske halvø", (dvs. kap. 2).
Elefanter og strategisk genialitet gjorde Hannibal udødelig
The History of Rome (Every Year)
Lektie - kildeanalyse
Polybios om den romerske republik som en blandingsform..pdf
Det politiske system i republikkens Rom.pdf
På sporet af Romerriget, kapitel IV (4), s. 29-33
På sporet af Romerriget, kapitel V, s. 39-43
Spørgsmål til Mary Beard.docx
Julius Caesar: The Legacy Of Ancient Rome's Greatest Dictator | Caesar Revealed With Mary Beard
Samme lektie som til det aflyste modul i går.
Sveton - Cæsars reformer og planer.pdf
Brutus tale på Forum i 2. scene. Shakespeares Julius Cæsar 1623.pdf
Marcus Antonius' gravtale. Shakespeare.pdf
Grupper:
Sueton_Cæsar-reformer.doc
APPIAN Cæsar forkortet.docx
Husk også grundbogen, "På sporet af Romerriget".
Julius Caesar (1953) - Mark Antony's Forum speech (starring Marlon Brando)
Den evigt unge kejser af spin
Historiekanon 4: Kejser Augustus
augustus.htm
På sporet af Romerriget kapitel 6.pptx
"På sporet af Romerriget", kap VI, s. 49-54.
Juleevangeliet (Lukas, NT).
Kejser Augustus - civilisationens kyniske landsfader
What is a fasces and what does it symbolize?
Copilot
Kort og godt om kejser Augustus.pptx
What Have The Romans... - Monty Python's Life of Brian
Grupper
Kildekritik_Rigsarkivet_Guldbog_2015.pdf
På sporet af Romerriget, kap. VII, s. 61-64
Sueton om Nero og Roms brand.docx
Tacitus om Nero, Roms brand og kristenforfølgelse64.doc
Why Did Rome Fall?
På sporet af Romerriget kapitel 8.pptx
På sporet af Romerriget, kapitel VII, s. 71-74
22 Stoiske citater: Visdom fra fortiden til nutiden
Marcus Aurelius´ rytterstatue - Campidoglio-pladsen.pdf
Marcus Aurelius - Romersk kejser og stoisk filosof - Lex
Alle bøger af Marcus Aurelius - Saxo. Læs Lyt Lev
Plan: kejser Marcus Aurelius & stoicismen
Alle bøger af Niels Overgaard - Saxo. Læs Lyt Lev
The philosophy of Stoicism - Massimo Pigliucci
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Heksetro & trolddomsprocesser ca1500-1700
Grundbog: Lars Christiansen: "På sporet af Danmarks hekse" (Praxis 2023).
I dette forløb arbejder vi med troen på og forfølgelsen af hekse fra ca. 1500-1700.
Vi beskæftiger os med datidens magisk-religiøse verdensbillede og hvordan troen på kloge folks særlige evner skifter til heksetro og forfølgelse, da forestillingen om djævlepagter og heksesabbatter opstår i løbet af 1400-tallet.
Fokus er mest på Danmark, men også europæisk: Vi læser f.eks. uddrag af "Heksehammeren" og dansk trolddomslovgivning, ligesom vi beskæftiger os med hekseprocesser fra Danmark, men også berører udenlandske.
Undervejs får eleverne indblik i mentalitetshistoriske forhold og i samfundets magtstruktur og retslige forhold.
Der læses originalt kildemateriale fra perioden, ligesom vi arbejder med grafiske fremstillinger fra perioden.
Den moderne heks og arven efter heksene inddrages til sidst som eksempel på historiebrug; heksen som modstandsfigur, som feministisk ikon osv.
2. Faglige mål og fagligt indhold
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
2.2. Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ ̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Ugly History: Witch Hunts - Brian A. Pavlac
Plan
Grupper
mentalitetshistorie.html
trolddom – Lex
På sporet af Danmarks hekse, kapitel 2
Heksenes Ø
S1E1. Onde øjne på Ærø: Da Carl Vilhelm Goldmann arver en magisk bog, starter hekserygtet
Historieteori kort fortalt.pptx
På sporet af Danmarks hekse, kapitel 2, "Trolddom og magi"
Trolddomsforordningen, 12. oktober 1617
Hvad er en "Cyprianus"? Søg på nettet.
På sporet af Danmarks hekse, kapitel 3.
Häxan Trailer
Kapitel 4, "Heksesabbat og heksekult"
"På sporet af Danmarks hekse", kapitel 5, s. 55-59.
Kildelæsning: På sporet af Danmarks hekse, s. 61-62: Peder Palladius, "En visitatsbog", ca. 1543.
På sporet af Danmarks hekse, s. 74-75.
'Liv i renæssancen' 4:6, om Maren Spliid
Plan - Selvstændigt arbejde, læreren er træt og udbrændt:
Kapitel 7 Oppefra eller nedefra.pptx
På sporet af Danmarks hekse, kapitel 7, "Oppefra eller nedefra".
På sporet af Danmarks hekse, kapitel 7.pptx
Vi samler op på sidste gang, dvs. kapitel 7: spørgsmålet om hekseprocesserne blev ført "oppefra eller nedefra", og om forskellen på den "lærde" og den "folkelige" opfattelse af fordom. Hav jeres noter fra sidst klar.
jeg sidder i lokale 18 og kan hjælpe, hvis I har brug for det.
Bo og Lis og de har fysik
På sporet af Danmarks hekse, kapitel 9
Link til onenote om mandagens plan
Ingen lektier - men husk bogen "På sporet af Danmarks heste"
Heks
Emner til januar.pptx
Evaluering af forløb Hekse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Renæssancen i Italien
Materialer:
Som grundbog bruger vi kapitlet om renæssancen i Fokus 1, s. 156-184.
Vi supplerer med andre fremstillinger, kilder og dokumentarer, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
"Picos og Ficinos menneskesyn" (vedhæftet som pdf i studieplan/undervisningsbeskrivelse).
"Kunsten i renæssancen. Skabt til at skabe" (vedhæftet som pdf).
I renæssance-forløbet fokuserer vi vi på idehistorie, kunsthistorie og almen kulturhistorie, især periodens nye menneskesyn og nye verdensbillede. Herunder begrebet "renæssancehumanisme".
Vi arbejder bredt kulturhistorisk, men zoomer også ind på markante enkeltpersoner som fx.:
Giordano Bruno
Pico della Mirandola
Galilei
Machiavelli
Leonardo da Vinci
Faglige mål:
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Indhold
Kernestof:
Brief History of the Renaissance | 5 MINUTES
240807-Studieretningsprojektet-stx juli 2024.pdf
Intro til Renæssance.pptx
2024-25 SRP-elevvejledning.pdf
Plan
Eksempler på problemformuleringer.docx
Vi mødes kl. 14
Ficinos og Picos menneskesyn.pdf
Pico della Mirandola.pptx
Fokus 1, s. 156-160
Leonardo da Vinci og renæssancen
The School of Athens, Raphael | Art Analysis (Video Essay)
Skolen i Athen.jpg
husk grundbogen
Florence, Italy: Medici Sights - Rick Steves’ Europe Travel Guide - Travel Bite
7th February 1495: Savonarola's Bonfire of the Vanities
Fokus 1, s. 160-162
Ken Burns On Why Leonardo da Vinci Is "The Most Important Person Of The Last Millennium"
Ken Burns on the genius of Leonardo da Vinci
Grupper
Fokus 1, "Kunst", s. 163-167.
Kunsten i Renæssancen - Skabt til at skabe.pdf
Kritik af Burckhardt.pdf
Synspunkter_Renæssance.doc
Fokus 1, s. 172, "synspunkter på renæssancen"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 Det moderne Tyrkiet
Grundbog: "Tyrkiet. Historie. Samfund. Religion", Systime 2012.
Vi læser hele bogens første del, "historie", s. 8-69 (eksklusive kilderne!), samt kapitel 3+4+5 i bogens anden del, "samfund".
Yderligere materiale:
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/asien/osmanniske-rige/
https://lex.dk/kemalisme
https://www.youtube.com/watch?v=Xw5y8PGyNFk
https://www.youtube.com/watch?v=YTH8Nwih0PQ
Fokus:
Oprettelsen af det moderne Tyrkiet i 1924 på Osmannerrigets ruiner.
Hvad er "kemalisme" og hvad er arven fra Kemal Attatürk?
Hvilke udfordringer har det tyrkiske demokrati og "kemalismen" stået overfor.
Hvilke demokratiske, retsstatslige og menneskehedsretlige udfordringer står Tyrkiet overfor i dag?
Indhold
Kernestof:
Plan
Writer Orhan Pamuk: The Texture of Istanbul | Louisiana Channel
Vi begynder på et nyt emne: "Det moderne Tyrkiet". Her er en kort lektie til i dag:
Tyrkiets geografi - Wikipedia, den frie encyklopædi
Lektie: Gå ikke i panik over verdenssituationen (Trump, Ukraine, Gaza, klima osv.); nyd foråret og weekenden.
kemalisme - Den tyrkiske nationalstats ideologi - Lex
Det er i dag et vejr - et solskinsvejr
Kim Larsen - Det er i Dag et Vejr
Sönder Boulevard
The Fascinating 600 Years-History of the Ottoman Empire, Explained in Short!
Ottoman Empire - Wikipedia
Osmanniske Rige
I, der ikke fik udleveret bog sidste gang, kan hente den på biblioteket.
Vi lever i hypermoralismens tidsalder (eaa380f7).pdf
Randomiserede grupper
CITATER AF KEMAL ATATÜRK.docx
Tyrkiet Arbejdsspørgsmål 45-49.docx
forskellen på historiske "kilder" og "fremstillinger" iflg. copilot
Tyrkiet. Historie - samfund - religion, s. 41-44 (frem til "fredsslutning og ny republik").
Sèvresfreden – Lex
Turkey turns 100: Ataturk's dream, Erdogan's reality | DW News
Europa opruster og søger nye alliancer. Måske ligger svaret lige foran dem
Turkey's failed military coup, explained
Turkey: overview of the string of military coups in the country since 1960
Tyrkiet-bogen, s. 53-55
Why is Cyprus divided?
Tyrkietbogen, s. 57-59.
grupper
Kampen om historien | Atatürk vs. Erdogan | DR LYD
Tyrkiet-bogen, s. 60-63.
Studiegruppe-arbejde
DR-korrespondent: Historien om Ekrem Imamoglu er et ekko af Erdogans egen historie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12 Kronologiforløb - opsamling
Hurtig gennemgang af hidtidige forløb/emner.
Samt træning i historisk metode og teori.
Indhold
Kernestof:
Plan
Temaer i tyrkisk politik.pptx
Tyrkiet Opsamling.pptx
"Tyrkiet - historie, samfund, religion".
Flerfaglige forløb - Christianshavns Gymnasium
Kildekritik_Rigsarkivet_Guldbog_2015.pdf
Emner
Sueton 78-80.docx
Historisk metode. Kildekritik. Oversigt til gymnasiebrug.docx
Romerriget
Renæssancen i Italien
Tag Fokus 1, "Fra antikken til reformationen", med
Eksamenssæt Opdaget.pdf
Læreplaner til stx
I dag repeterer vi forløbet "Vikingetid", som I havde i 1g.
Eksamenssæt. Staten Israel.pdf
Emner, samt grundbøger. Dertil kommer ekstra materiale, som fremgår af undervisningsbeskrivelsen i lectio.
Historieteori kort fortalt.pptx
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#0 tilladte hjælpemidler ved eksamen
Man er offline, men:
Eleverne må tilgå sider, som fremgår af undervisningsbeskrivelsen. Det vil typisk være klassenotesbogen (samarbejdsområdet skal være lukket), i- eller e-bøger brugt i undervisningen, eller andre faglige online- materialer. Herudover må eleverne tilgå
ordbogen.com
og
ordnet.dk
, hvis de har brug for at slå et ord op.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55993060142", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55993060142", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55993060142" }