Holdet 2022 EN/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Trine Risbo Jessen
Hold 2022 EN/m (1m EN, 2m EN, 3m EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til skr. eksamen
Titel 2 Why we love music!
Titel 3 Værklæsning med karrierelæringssigte (pt. I)
Titel 4 Værklæsning: "The Talented Mr. Ripley" (pt. II)
Titel 5 Rhetorical analysis
Titel 6 Mini-theme on short stories (+ essay)
Titel 7 FF5 og studietur til Berlin
Titel 8 American Values
Titel 9 Victorian Age - EKSAMEN
Titel 10 American politics - EKSAMEN
Titel 11 Værklæsning: Normal People/The Handmaid's Tale
Titel 12 India - EKSAMEN
Titel 13 Shakespeare: "Macbeth" - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til skr. eksamen

Tilladte hjælpemidler til mundtlige og skriftlige prøver i engelsk for 2022m EN.

Bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:

• ENGRAM / Minlæring
thesaurus.com
Ordbogen.com
Dictionary.com
• Netprøver (til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i)
• Lectio (til at aflevere backup af besvarelsen)

• OneNote-klassenotesbogen: Engelsk (2022 ENm) må gerne bruges (samarbejdsområdet er låst): https://tinyurl.com/mr2ds9mb

• OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven

• Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt.

• 4 eksempelessays samt eksempler på stilistisk analyse - vedhæftet på modulet tilknyttet forløb 0


OBS:
• Det er ikke tilladt at google under prøven. De tilladte hjemmesider skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.

• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox, sms) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).

• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.

• Alt andet fra internettet (også fra Lectio) som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.


• Youtube-videoer brugt i undervisningen:

Racist Pond’s Commercial (complete):
https://www.youtube.com/watch?v=xgx6xrc0gBs&t=164s&ab_channel=JabariOsaze
How the caste system is stopping India’s take-off:
https://www.youtube.com/watch?v=xkLuKG_LLbU&ab_channel=VisualPolitikEN
America at a Crossroads:
https://www.youtube.com/watch?v=74TlZtAlhUw&ab_channel=PBSNewsHour
The Constitution and the Bill of Rights explained:
https://www.youtube.com/watch?v=oMoymqXB4Cs&ab_channel=RyanHill
How the Electoral College Works
https://www.youtube.com/watch?v=CAk_DPhfy_E&ab_channel=BertelsmannFoundation
Valedictorian Paxton Smith Abortion Speech:
https://www.youtube.com/watch?v=XpJkErsb7UE&ab_channel=WFAA
Rep. Stefanik’s Speech on Leading for Life in America:
https://www.youtube.com/watch?v=YFD1ZOFj4qs&ab_channel=Rep.EliseStefanik
How Trump’s Second Term Will Be Different:
https://www.youtube.com/watch?v=gK6MD_8S01o&ab_channel=Vox
Victorian Era – Explain – World History
https://www.youtube.com/watch?v=Vh0GKer9Sm8
Literature – Charles Dickens:
https://www.youtube.com/watch?v=N9dB9BZWDBU&ab_channel=TheSchoolofLife
How The British Empire Became Powerful:
https://www.youtube.com/watch?v=lisGM1frnjg&t=101s
Gender in 19th C. Britian
https://www.youtube.com/watch?v=vkJJFX8Qn90
The Governess:
https://www.youtube.com/watch?v=tlOkWIxqqWs
The Middle Classes:
https://www.youtube.com/watch?v=CV_tbE0Q0b8
Childhood in Jane Eyre:
https://www.youtube.com/watch?v=OdsJcJNP9bw
The Cold War Explained in 15 Minutes:
https://www.youtube.com/watch?v=NF3u8Ju9aAg&t=2s&ab_channel=TheLifeGuide
Life Behind the Wall:
https://www.youtube.com/watch?v=JZNSL9fT74Q&ab_channel=izzitEDU



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Why we love music!

Et forløb med kærligheden til musik som tema.
Vi læser baggrundstekster og sangtekster og oparbejder undervejs relevant værktøjskasse, ikke mindst til analyse af lyrik.
Eleverne holder undervejs individuelle oplæg på engelsk om deres yndlingsmusik. Sigtet er at være så specifik og deskriptiv som muligt, så det engelske sprog kan komme i spil i alle dets nuancer.
Forløbet munder ud i en analyse af en selvvalgt sangtekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værklæsning med karrierelæringssigte (pt. I)

Klassen læser et romanværk med særligt sigte på at styrke læserobusthed og evne til fordybelse. Forløbet har dermed studieforberedende karakter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Værklæsning: "The Talented Mr. Ripley" (pt. II)

Klassen fortsætter sin værklæsning, stadig med karrierelæringssigte, idet forløbet bl.a. fokuserer på at styrke fordybelse og læserobusthed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rhetorical analysis

Forløbet er struktureret som en bred indføring i vigtige elementer af den retoriske analyse. Eleverne analyserer et udvalg af non-fiction tekster (tale, blog post, satirisk klumme, artikel) og skriver og fremfører selv som afrunding på forløbet en tale. Undervejs i forløbet ligger også en skriftlig aflevering om høj/lav stil, en retorisk analyse samt en eksamensopgave med fokus på non-fiction.

Indholdsmæssigt berører forløbets tekster forskellige af tidens presserende emner i USA:

Kønsnormer og religion
Det politiske klima
Ulighed
Mis- og disinformation


Vigtige områder i forløbet er:
- the rhetorical pentagon
- Toulmin's T-model
- argumentative tricks and techniques
- modes of persuasion
- irony
- Bias and value-laden words
- high/low style
- stylistic devices
- fake news
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mini-theme on short stories (+ essay)

Klassen arbejder med et udvalg af nyere noveller med sigte på at skærpe selvstændig brug af analytiske færdigheder og terminologi.
En eller flere af novellerne bliver afsluttende brugt som basis for et analytisk essay.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 FF5 og studietur til Berlin

Studietur til Berlin i fagene musik og engelsk.

I engelskfaget fokuserer vi på byens koldkrigshistorie med særligt fokus på store præsidentielle taler, specifikt "Tear Down This Wall"-talen af Ronald Reagan samt "Ich Bin Ein Berliner"-talen af JFK. Eleverne holder gruppeoplæg på relevante lokationer, hvor de fremlægger retoriske analyser af de to taler og sætter dem i kontekst.

Studieturen munder ud i et tværfagligt forløb for de to fag, hvor eleverne afleverer et videoprodukt, som formidler vigtige oplevelser og pointer fra studieturen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 American Values

Et lille forløb om klassiske amerikanske ideer og værdier.

Vi tager udgangspunkt i Kearny m. fl.s indføring i "Traditional Values and Beliefs".

Med dette udgangspunkt taler vi om nyere tekster med fokus på The American Dream og dens stilling i det moderne USA.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Victorian Age - EKSAMEN

Et forløb om victoriatidens England.

Der indledes med et historisk rids, der skal give et overordnet indblik i perioden og dens kendetegn.

Derefter arbejdes der, med udgangspunkt i tidens litteratur, særligt med
- klasseforhold, fattigdom (Dickens)
- kolonisering og racesyn (Kipling)
- kønsroller (Bronte, Hardy)

Vi tager en afstikker til nyere tid med Gilbert og Gubars begreb The Madwoman in the Attic, der bruges til at forstå aspekter af særligt "Jane Eyre", men også tidens kvindesyn generelt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 American politics - EKSAMEN

Forløbet fokuserer på det politiske system samt valget i USA.

Nogle af de væsentlige områder, der er berørt, omfatter:

- American democracy under pressure
- polarization of American politics
- How the system works: Three branches of government. Checks and balances. Winner takes all. Electoral college. Etc.
- Trump's vision for America
- Storm on Capitol Hill
- Conservative values. Liberal values.
- Typical voters for each party.
- Abortion rights
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Værklæsning: Normal People/The Handmaid's Tale

Klassen har fordelt sig på to forskellige værker:

Sally Rooney: Normal People.

Fokus:

Relationer
Kønsroller
Social arv
Familieforhold
Ungdom

Margaret Atwood: The Handmaid's Tale.

Fokus:

Science fiction
Den dystopiske vision
Menneskelighed under pres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 India - EKSAMEN

ET forløb om udvalgte aspekter af Indisk historie, kultur og samfund. Væsentlige fokuspunkter i forløbet omfatter:

- den koloniale fortid, herunder ideer om race mv.
- Kastesystemet
- Pigmentocracy/the whitening industry.
- Klasseproblemer, fattigdom
- Rape culture, dowry + dowry deaths,  problemer med vold mod kvinder.
- Ægteskabets status og rolle.
- Tradition vs. modernitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Shakespeare: "Macbeth" - EKSAMEN

Vi læser udvalgte nedslag af Shakespeares MACBETH.
Fokus i selve værket er på:

- ambition and power
- guilt and sanity/insanity
- the natural order of the universe (Elizabethan thinking)
- the relationship between Macbeth and Lady Macbeth
- Macbeth's character development and his role as a tragic hero.

Vi fokuserer derudover på forhold ved den historiske kontekst
- Renaissance
- Elizabethan theatre
- historical background for the play
- the genre of tragedy
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer