Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Inger Møller Kerstens
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 2y En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0 - tilladte hjælpemidler
Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt prøver:
Tilladt - men bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:
INGEN TILFØJELSESPROGRAMMER MED AI KVALITETER ER TILLADTE!
- ENGRAM / Minlæring:
https://app.minlaering.dk/bog/6
- Engelsk-engelsk ordbog, Cambridge: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/
- Engelsk-engelsk ordbog, Merriam-Webster:
https://www.merriam-webster.com/
- Oxford Learner’s Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
-Collins dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/
- Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/
- Urban Dictionary
https://www.urbandictionary.com/
- Dictionary.com
https://www.dictionary.com/
- Therausus.com
https://www.thesaurus.com/
- Netprøver – til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i:
https://www.netproever.dk/
- Lectio – til at aflevere besvarelsen i (’back up-sted’):
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
- OFFLINE playlister med musik er tilladt under hele prøven
- Klassenotesbogen (hvor IM har lukket for samarbejdsområdet)
- Eventuelle eksemplariske eksemplarer og opgaver gennemgået i undervisningen som ligger i klassenotesbogen eller som er hentet fra vores mappe i lectio på forhånd.
OBS - GENERELT:
- Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
- Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
- Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
- Alt andet fra Internettet som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.
- Man må selvfølgelig medbringe alle fysiske hjælpemidler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Violence and Human Nature - 1y
Vi dykker ned i det almene emne "Violence" via en række tekster af forskellig genrer, herunder flest short stories samt en spillefilm, men også et interview med hooligan Alan Garrison, som danner udgangspunkt for et academic essay. Det primære mål er at få øjnene op for, hvad det er er for en oplevelse selv korte værker kan give os - og hvilke lag og læsninger et nærmere analytisk arbejde med en tekst kan åbne op for :)
Grammatikwise gennemfører klassen en screening i nov/dec, og vi kigger herefter nærmere på:
- s-genitiv
- repetition af de i GF gennemgåede emner: kongruens, substantivernes flertal
Faglige mål i fokus:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
Kernestof i fokus:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
OMFANG: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Sunday in the Park" (short story), Bel Kaufman in: Alsing-Børgesen, Bissenbakker, Henderson & Johansen (1993): 'The Lift', Gyldendal.; sider: 97-99
-
"It's only me", article by Nancy Gibbs in: 'Contexts' by Engberg-Pedersen, Grønvold & Ohland-Andersen
-
“How Football Explains the Sentimental Hooligan”, extract from the book How Soccer Explains the World by Franklin Foer (2004) in: From Where You Are, Andersen & Pedersen, Systime, 2010-2012, pp. 76-79
-
'At the Bar' by William McIlvanney, Walking Wounded, 1989; sider: 73-76
-
'The Red Line' by Charles Higson in: Now & Zen, ed. René Bühlman,, Systime 2004; sider: 62-73
-
'American Psycho' (2000) film directed by Mary Harron
Supplerende stof:
-
Sunday in the Park, Bel Kaufmann, The Lift.pdf
-
Questions for Sunday in the Park, The Lift.pdf
-
Glossary, Sunday in the Park, The Lift.pdf
-
Toolbox - Wider Contexts.pdf
-
At the Bar, William McIlvanney, Walking Wounded, 1989.pdf
-
'Get It Right', Poul Tornøe, Gyldendal 2013; sider: 102-104, 135-146
-
s- eller of-genitiv.pdf
-
Writing genres - chapter 3 in Write On, Tornøe & Lund.pdf
-
Essay assignment - Football Violence - Cf How Football Explains.. 1y.docx
-
How Football Explains the Sentimental Hooligan, Foer in From Where You Are.pdf
-
_It_s only me_, article, Contexts, pp. 59-60.pdf
-
Toolbox - from Wider Contexts.pdf
-
The Red Line, by Charles Higson, Now & Zen, René Bühlman,, Systime 2004.pdf
-
American Psycho - vi prøver igen :) Medbring notatvejledning, hvis du tog den med hjem
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screening
|
08-12-2023
|
Football Violence Essay
|
22-01-2024
|
Genaflevering af essayet Football Violence
|
18-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Class and Politics in Britain - 1y (eksamenstema)
Som klassens andet emne arbejder vi med det britiske klassesamfund. Vi lægger ud med en ultrakort introduktion til det nuværende britiske velfærdssystem samt klassebegrebet som historisk og nuværende fænomen i et Storbritannien præget af diverse skillelinjer. Som et skønlitterært bidrag til (samt værk om) emnet læses dramaet ”Educating Rita”, hvor vi arbejder med klassisk tekstanalyse til fiktionslæsning. Vi arbejder ud fra Eva Pors’ ideer til værklæsning med fokus på language, setting og characters. Vi stifter bekendtskab med one word interpretation, 2-minute character sketch samt arbejder i de cirkler hvor eleverne kreerer, bytter og besvarer spørgsmål til teksten med fokus på både tekstanalyse og mundtlig sprogfærdighed.
Eleverne præsenteres også for en BBC Radio Drama version af stykket, som ikke er helt identisk med den læste version af dramaet men tæt på. Vi lytter til enkelte scener sammen i klassen – og eleverne opfordres til også at lytte til nogle af scenerne derhjemme, mens de læser – da radiodramaet giver et fantastisk indtryk af den sproglige forskellighed mellem Rita og Frank der afspejler de kulturelle- og klassemæssige forskelle mellem de to.
Vi afrunder med spørgsmål til stykket som et drama, der adresserer klasse- og kulturforskelle samt den rolle uddannelse spiller i forhold til sociale klasser – og vi overvejer hvorvidt stykket har nogen relevans for et nutidigt publikum. Slutteligt ser vi naturligvis Lewis Gilberts ikoniske filmatisering af stykket med Michael Caine og Julie Walters i hovedrollerne.
Faglige mål i fokus:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof i fokus:
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
OMFANG: 35%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
“Stripping Away the Welfare State” in: Being British, Sevaldsen & Vadmand, Gyldendal 2014; sider: 44-48
-
“The Great British Class Survey launches on BBC One Show”, BBC, 28.01.2011
https://www.youtube.com/watch?v=zInIRiBOp44
-
“Why middle class kids get the best jobs - BBC Stories”, BBC, 30.07.2019
https://www.youtube.com/watch?v=OVLBIxuWfRM
-
'Educating Rita', comedy by Willy Russel, Samuel French London, 1981; sider: 1-52
-
'Educating Rita' (1983) film adaption, directed by Lewis Gilbert
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikopgave 1y
|
18-03-2024
|
Essay - More Than Coffee 1y
|
07-04-2024
|
Grammatikopgave 2 1y
|
10-04-2024
|
Genaflevering essay More Than Coffee
|
28-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Global Local English - 2y
Vi starter skoleåret med et lille mini-projekt med fokus på mundtlighed og engelsk som et globalt sprog/lingua franca. Vi skal på baggrund af viden om det engelske sprog som et globalt sprog samt det engelske sprogs udvikling ud i byen at indsamle empiri om hhv. københavnere og turisters oplevelser af København – og det med det engelske sprog som bindemiddel. Eleverne interviewer således turister – både nogle med engelsk som first language og nogle med engelsk som third language – samt enkelte danskere alt afhængigt af gruppernes valgte fokus/problemstilling. Resultaterne fremlægges for hinanden. Slutteligt arbejder vi med forskellene på standard & non-standard English.
Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
Kernestof i fokus er:
- principper for tekstopbygning kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
OMFANG: 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Past and Present - 2y (eksamenstema)
Forløbet fokuserer på amerikansk historie og kultur, herunder fortidens indflydelse på nutidige værdier og koncepter såsom the Frontier Heritage samt the American Dream ud fra forskellig fag- og skønlitteratur samt filmen Far & Away. Eleverne introduceres til amerikansk politik, herunder det præsidentielle system, magtens 3-deling og valgmåden, der resulterer i 2-parti-systemet. Vi ser nærmere på de 2 store politiske partier, deres vælgere og på den dybe splittelse i det amerikanske samfund. Vi følger den amerikanske præsidentvalgkamp fra sidelinien og arbejder med underemnet Abortion, hvor eleverne fremlægger retoriske analyser af taler af Nikki Haley og Kamala Harris. Forløbet understøttes desuden af skriftligt arbejde med J.D. Vance’s introduktion til Hillbilly Elegy med fokus på at identificere referencer til amerikanske og ideologiske værdier samt analysere teksten retorisk.
Forløbet rummer også FF3-forløbet Bæredygtighed i USA, hvor klassen med fokus på innovation og med brug af viden og metoder fra hhv. engelsk og fysik frembragte en række forskellige bud på bæredygtige energiløsninger til et amerikansk marked, hvor det engelskfaglige fokus er på som afsender af den innovative produkt at henvende sig til en modtager med et amerikansk kulturelt værdisæt.
Målet har alt i alt været at bibringe eleverne historisk og kulturel baggrundsviden både via ikke-litterære og litterære tekster samt at lave konnotationer til nutiden.
Klassen har således arbejdet frem mod det faglige mål i forhold til sprog, tekst og kultur om at:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
samt det faglige mål i forhold til sprogfærdighed om at:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestoffet i fokus har været:
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
OMFANG: 25%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The Frontier Heritage, pp. 77-97 in American Ways by Kearny, Kearny & Crandall, Pearson 2014.pdf
-
'The New Colossus', poem by Emma Lazarus, Statue of Liberty National Monument, 1883
http://www.libertystatepark.com/emma.htm
-
"The US History Quiz" in: "Worlds of English", pp. 98-99; sider: 98-99
-
"Traditional American Values and Beliefs" in: 'American Ways' by Kearny, Kearny & Crandall, Pearson, 2014; sider: 31-37
-
Traditional American Values & Beliefs, pp. 27-50 in American Ways by Kearny, Kearny & Crandall, Pearson 2014.pdf
-
"The Frontier Heritage" in: 'American Ways' by Kearny, Kearny & Crandall, Pearson, 2014; sider: 80-86
-
'America at a crossroads - with Judy Woodruff', PBS NewsHour, 20/12 2023
https://www.youtube.com/watch?v=74TlZtAlhUw
-
How the System Works, chapter 1, in "Election Year", Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen and Lise Wich, Columbus 2024; sider: 10-22
-
How the System Works, chapter 1, in Election Year, Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen and Lise Wich, Columbus 2024.pdf
-
'Far & Away', directed by Ron Howard, 1992
-
Abortion Pushing Votes - extracts from Election Year, Genefke et al, Columbus 2024.pdf
-
"Abortion Pushing Votes", excerpt from chapter 5 in "Election Year", Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen and Lise Wich, Columbus 2024; sider: 105-109
-
"Nikki Haleys Policy Speech on Abortion Rights", (April 25th, 2023 ) speech by Nikki Haley in "Election Year", Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen and Lise Wich, Columbus 2024; sider: 110-116
-
"Remarks by Vice President Harris to Kick Off Nationwide Fight for Reproductive Freedoms Rally" (January 22nd, 2024) speech by Kamala Harris in "Election Year", Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen and Lise Wich, Columbus 2024; sider: 134-139
Supplerende stof:
-
Trump official revises Statue of Liberty poem to defend migrant rule change
-
"The History of the USA in 14 minutes" by Captivating History, YouTube, Access date: 26/8 2024
https://www.youtube.com/watch?v=7O_-M6rDPNw
-
Hillbilly Elegy by J. D. Vance.pdf
-
Assignment 5B - Writing Instructions for Hillbilly Elegy essay.docx
-
'Get It Right', Poul Tornøe, Gyldendal 2013; sider: 75-81
-
PLAN FOR 2.y’s FF3-FREMLÆGGELSESDAG, fredag d. 11/10 2024
-
FF3 plan for fremlæggelser.docx
-
GIR, s. 182-190, KOMMAREGLER.pdf
-
"JUST IN: JD Vance Asked Point Blank, 'Do You Believe That Abortion Is Morally Equivalent To Murder?'", Forbes Breaking News on YouTube, Access date: 29/10 2024
https://www.youtube.com/watch?v=U_hMITGTO_E
-
Rhetorical Tools, p. 218 in Election Year, Lotte Genefke et al, Columbus 2024.docx
-
Trump har vundet. Men hvor galt vil det egentlig gå?
-
Writing about rhetorical features - from Write On.pdf
-
Write Away, pp. 52-58 - on essays.pdf
-
Somnox - world's first sleep robot to improve sleep
-
Struktur-skabelon - de 5 tvungne.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The USA and Me - 2y
|
02-09-2024
|
Essay I - Hillbilly Elegy - 2y
|
16-09-2024
|
Genaflevering - Hillbilly Elegy - 2y
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FF3 - Bæredygtig energi i USA - 2y
FF3-forløbet Bæredygtighed i USA er en del af klassens forløb "American Past and Present". Med fokus på innovation og med brug af viden og metoder fra hhv. engelsk og fysik frembringer eleverne en række forskellige bud på bæredygtige energiløsninger til et amerikansk marked, hvor det engelskfaglige fokus er på som afsender af den innovative produkt at henvende sig til en modtager med et amerikansk kulturelt værdisæt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
How the System Works, chapter 1, in "Election Year", Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen and Lise Wich, Columbus 2024; sider: 10-22
-
How the System Works, chapter 1, in Election Year, Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen and Lise Wich, Columbus 2024.pdf
-
'Far & Away', directed by Ron Howard, 1992
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FF3 Problemformulering
|
23-09-2024
|
Genaflevering - Hillbilly Elegy - 2y
|
09-10-2024
|
FF3 Informationsprodukt
|
11-10-2024
|
FF3 Synopsis
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The horror! The horror! - 2y (eksamenstema)
Klassen vælger at beskæftige sig med horror som genre, og vi lægger ud med at diskutere, hvad horror egentlig er, og hvilke karakteristika genren har, med hjælp fra Nete Schmidts introduktion til bogen A Taste of Horror! Herefter beskæftiger vi os med analyse og fortolkning af en række både nyere og ældre tekster, herunder såvel digte og noveller som et serieafsnit samt en film. Vi diskuterer og vurderer løbende, hvorvidt disse tekster hører hjemme i horror-genren ud fra Nete Schmidts forsøg på en genredefinition. Og så slutter vi af med en Simpsons version af ”The Raven” af Edgar Allan Poe.
Faglige mål i fokus:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof i fokus:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
OMFANG: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
introduction_to_a_taste_of_horror - by Nete Schmidt.pdf
-
“Introduction” in: 'A Taste of Horror!' by Nete Schmidt, Systime 1993; sider: 9-14
-
"Reading the Paper" (1988) by Ron Carlson in the compendium "What Made Them Tick?"; sider: 7
-
"Where the Wild Roses Grow" (1996) by Nick Cave & The Bad Seeds in 'Feed Your Head - With Rock Lyrics ' by Jes Aarre, Jørgen Døssing Jepsen, Systime 2001; sider: 93
-
"Mindhunter" – episode 2 (2017) by David Fincher, Netflix
-
"55 Miles to the Gas Pump" (1999) by Annie Proulx in: "Close Range: Wyoming Stories", pp. 279-280, Fourth Estate, London; sider: 279-280
-
"The Tell-Tale Heart" (1842) by Edgar Allan Poe in: “The Gothic Universe”, Marianne Mortensen og Rolf D. Erbst, Gyldendal, 2003; sider: 125-129
-
"The Raven" (1845) by Edgar Allan Poe in the compendium "What made them tick?"; sider: 1-6
-
"The Simpsons - Edgar Allan Poe: The Raven", YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=bLiXjaPqSyY
-
"Se7en" (1995) film directed by David Fincher
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sproglig STX-opgave B
|
25-11-2024
|
Pill Pusher essay
|
02-12-2024
|
Genaflevering af Pill Pusher essay
|
12-01-2025
|
The Tell-Tale Heart - narrator & themes
|
13-01-2025
|
Terminsprøve En
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jamaica - Out of Many, One People - 2y (eks.tema)
Som deres sidste forløb vælger klassen at beskæftige sig med Jamaica, som engelsksproget region med en kolonial fortid. Vi starter forløbet med at se på den britiske imperialisme i store træk og bevæger os mod de caribiske øer og deres koloniale historie. Så zoomer vi ind på Jamaicas historie med lidt internet research, men også via Early B’s sang, ”History of Jamaica”, med dennes take på historien og Jamaicas bagage. Vi læser en række både fiktions- og non-fiktionstekster af jamaicanske forfattere om såvel historiske som nutidige forhold omkring slaveri, undertrykkelse, oprør samt økonomiske, sociale og politiske problemer. Vi forholder os løbende til det jamaicanske sprog, jamaicansk patois/pidgin, og udviklingen i sprogets rolle fra lavstatusmarkør til postkolonial, kulturel styrkemarkør. Vi ser 2001-dokumentaren ”Life + Debt” og diskuterer kort formidling såvel som indhold. Forløbet afrundes med en kort introduktion til Rastafarianisme og vi arbejder med Bob Marley som kunstner samt analyse og fortolkning af hans musik og poesi.
Faglige mål:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof i fokus:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
OMFANG: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The History of the Caribbean Islands - West Indies, the Rhythm and Struggle of Life, Jakob Bækgaard, L&R, 2017.pdf
-
“Caribbean Islands: History”, Lonely Planet, tourist guide i: “West Indies: The Rhythm & Struggle of Life”, Jakob Bækgaard, Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 10-13
-
Early B, History of Jamaica, 1984 - West Indies - The Rhythm & Struggle of Life, J. Bækgaard, L&R, 2017.pdf
-
“History of Jamaica”, Early B in: “West Indies: The Rhythm & Struggle of Life”, Jakob Bækgaard, 2017, pp. 22-23
-
“Berbice”, by Velma Pollard in: “West Indies: The Rhythm & Struggle of Life”, Jakob Bækgaard, 2017, s. 49-51; sider: 49-51
-
Velma Pollard, _Berbice_ & Kei Miller, _These Islands of Love and Hate_ in _West Indies - The Rhythm & Struggle of Life_, Jakob Bækgaard, 2017.pdf
-
“This Country of Love and Hate”, by Kei Miller in: “West Indies: The Rhythm & Struggle of Life”, Jakob Bækgaard, 2017, s. 49-51; sider: 49-51
-
Pidging & Creoles, A Writer's Dilemma & World Englishes in _English - Global Language, Global Anguish_, Leif Frederiksen, Malling Beck, 2007.pdf
-
“Pidgins and Creoles”, p. 78 in “English - Global Language, Global Anguish”, Leif Frederiksen, Malling Beck, 2007
-
"A Writer's Dilemma", p. 41 in “English - Global Language, Global Anguish”, Leif Frederiksen, Malling Beck, 2007
-
“Jamaica’s nation language”, article by Hubert Devonish, D+C Development and Coorperation, 28.10.2017
https://www.dandc.eu/en/article/how-jamaican-creole-became-main-language-artistic-expression
-
Life + Debt (2001) documentary by Stephanie Black
https://scholarsjunction.msstate.edu/libstreamingvideos/1/
-
“Freedom Road – the Tracks of the Journey” (2007) documentary by Sonia Anderson,
-
“A Brief History of Rastafarianism”, Culture Trip, [access date 23/4 2025]
https://theculturetrip.com/caribbean/jamaica/articles/a-brief-history-of-rastafarianism
-
4 Bob Marley songs: "Concrete Jungle" (1973), "Slave Driver" (1973), "So Much Trouble in the World" (1979), "Babylon System" (1979) by Bob Marley in: “West Indies: The Rhythm & Struggle of Life”, Jakob Bækgaard, 2017, s. 92-99
-
Bob Marley song lyrics ect. in West Indies by Jakob Bækgaard, L&R, 2017.pdf
-
“Exodus” (1977) by Bob Marley
https://genius.com/Bob-marley-and-the-wailers-exodus-lyrics
Supplerende stof:
-
West Indies - bogens hjemmeside
-
Quiz on the British Empire - with links.docx
-
Quiz: What was the British Empire and how did it influence the world? (p. 254-255 in Wider Contexts, Engberg-Pedersen et al, Gyldendal 2012)
-
kap1_New_Subheadings_in_a_History_of_the_Caribbean_Islands (1).docx
-
Brief History of Jamaica
-
"Learn Jamaican Patois (beginners) 20 Common questions and answers", excerpt
https://www.youtube.com/watch?v=MGKIqxlkwPY
-
kap2_Jamaica_Questions.docx
-
History of Jamaica
-
kap2_Characteristics_of_Spoken_Language.docx
-
kap2_Gallery_of_Persons_in_History_of_Jamaica.docx
-
Early B - History of Jamaica
-
Pidging & Creoles, A Writer's Dilemma & World Englishes in _English - Global Language, Global Anguish_, Leif Frederiksen, Malling Beck, 2007.pdf
-
"The Circle of World English" in “English - Global Language, Global Anguish”, Leif Frederiksen, Malling Beck, 2007
-
Stolen Focus. Why You Can_t Pay Attention by Johann Hari - book extract.pdf
-
Assignment 5B MaTX-B-27.05.2024 - Stolen Focus....docx
-
”History of Rastafarianism for kids”, video by Know Your Caribbean, [access date 23/4 2025]
https://www.youtube.com/watch?v=dzBqQW98CuY&t=529s
-
One Love - People Get Ready by Bob Marley and the Wailers, 1977.docx
-
“One Love/People Get Ready” (1977) by Bob Marley
https://www.streetdirectory.com/lyricadvisor/song/uwfauw/one_love_people_get_ready/
-
WORKSHEET - _Exodus_ (1977) by Bob Marley and the Wailers.docx
-
Om mundtlig eksamen STX En B - IM.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654378596",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654378596",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654378596"
}