Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Inger Møller Kerstens
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 - tilladte hjælpemidler
Titel 2 Violence and Human Nature - 1y
Titel 3 Class and Politics in Britain - 1y (eksamenstema)
Titel 4 Global Local English - 2y
Titel 5 American Past and Present - 2y (eksamenstema)
Titel 6 FF3 - Bæredygtig energi i USA - 2y
Titel 7 The horror! The horror! - 2y (eksamenstema)
Titel 8 Jamaica - Out of Many, One People - 2y (eks.tema)
Titel 9 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 - tilladte hjælpemidler

Tilladte online hjælpemidler til skr/mdt prøver:

Tilladt - men bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:

INGEN TILFØJELSESPROGRAMMER MED AI KVALITETER ER TILLADTE!

- ENGRAM / Minlæring:
https://app.minlaering.dk/bog/6

- Engelsk-engelsk ordbog, Cambridge: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english/

- Engelsk-engelsk ordbog, Merriam-Webster:
https://www.merriam-webster.com/

- Oxford Learner’s Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

-Collins dictionary:
https://www.collinsdictionary.com/

- Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal-migration/

- Urban Dictionary
https://www.urbandictionary.com/

- Dictionary.com
https://www.dictionary.com/

- Therausus.com
https://www.thesaurus.com/

- Netprøver – til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i:
https://www.netproever.dk/

- Lectio – til at aflevere besvarelsen i (’back up-sted’):
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx

- OFFLINE playlister med musik er tilladt under hele prøven

- Klassenotesbogen (hvor IM har lukket for samarbejdsområdet)

- Eventuelle eksemplariske eksemplarer og opgaver gennemgået i undervisningen som ligger i klassenotesbogen eller som er hentet fra vores mappe i lectio på forhånd.

OBS - GENERELT:
- Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
- Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
- Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
- Alt andet fra Internettet som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.
- Man må selvfølgelig medbringe alle fysiske hjælpemidler.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Violence and Human Nature - 1y

Vi dykker ned i det almene emne "Violence" via en række tekster af forskellig genrer, herunder flest short stories samt en spillefilm, men også et interview med hooligan Alan Garrison, som danner udgangspunkt for et academic essay. Det primære mål er at få øjnene op for, hvad det er er for en oplevelse selv korte værker kan give os - og hvilke lag og læsninger et nærmere analytisk arbejde med en tekst kan åbne op for :)
Grammatikwise gennemfører klassen en screening i nov/dec, og vi kigger herefter nærmere på:
- s-genitiv
- repetition af de i GF gennemgåede emner: kongruens, substantivernes flertal

Faglige mål i fokus:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode

Kernestof i fokus:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

OMFANG:  10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening 08-12-2023
Football Violence Essay 22-01-2024
Genaflevering af essayet Football Violence 18-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Class and Politics in Britain - 1y (eksamenstema)

Som klassens andet emne arbejder vi med det britiske klassesamfund. Vi lægger ud med en ultrakort introduktion til det nuværende britiske velfærdssystem samt klassebegrebet som historisk og nuværende fænomen i et Storbritannien præget af diverse skillelinjer. Som et skønlitterært bidrag til (samt værk om) emnet læses dramaet ”Educating Rita”, hvor vi arbejder med klassisk tekstanalyse til fiktionslæsning. Vi arbejder ud fra Eva Pors’ ideer til værklæsning med fokus på language, setting og characters. Vi stifter bekendtskab med one word interpretation, 2-minute character sketch samt arbejder i de cirkler hvor eleverne kreerer, bytter og besvarer spørgsmål til teksten med fokus på både tekstanalyse og mundtlig sprogfærdighed.
Eleverne præsenteres også for en BBC Radio Drama version af stykket, som ikke er helt identisk med den læste version af dramaet men tæt på. Vi lytter til enkelte scener sammen i klassen – og eleverne opfordres til også at lytte til nogle af scenerne derhjemme, mens de læser – da radiodramaet giver et fantastisk indtryk af den sproglige forskellighed mellem Rita og Frank der afspejler de kulturelle- og klassemæssige forskelle mellem de to.

Vi afrunder med spørgsmål til stykket som et drama, der adresserer klasse- og kulturforskelle samt den rolle uddannelse spiller i forhold til sociale klasser – og vi overvejer hvorvidt stykket har nogen relevans for et nutidigt publikum. Slutteligt ser vi naturligvis Lewis Gilberts ikoniske filmatisering af stykket med Michael Caine og Julie Walters i hovedrollerne.

Faglige mål i fokus:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof i fokus:
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

OMFANG:  35%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikopgave 1y 18-03-2024
Essay - More Than Coffee 1y 07-04-2024
Grammatikopgave 2 1y 10-04-2024
Genaflevering essay More Than Coffee 28-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Global Local English - 2y

Vi starter skoleåret med et lille mini-projekt med fokus på mundtlighed og engelsk som et globalt sprog/lingua franca. Vi skal på baggrund af viden om det engelske sprog som et globalt sprog samt det engelske sprogs udvikling ud i byen at indsamle empiri om hhv. københavnere og turisters oplevelser af København – og det med det engelske sprog som bindemiddel. Eleverne interviewer således turister – både nogle med engelsk som first language og nogle med engelsk som third language – samt enkelte danskere alt afhængigt af gruppernes valgte fokus/problemstilling. Resultaterne fremlægges for hinanden. Slutteligt arbejder vi med forskellene på standard & non-standard English.

Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi

Kernestof i fokus er:
- principper for tekstopbygning kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

OMFANG:  5%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Past and Present - 2y (eksamenstema)

Forløbet fokuserer på amerikansk historie og kultur, herunder fortidens indflydelse på nutidige værdier og koncepter såsom the Frontier Heritage samt the American Dream ud fra forskellig fag- og skønlitteratur samt filmen Far & Away. Eleverne introduceres til amerikansk politik, herunder det præsidentielle system, magtens 3-deling og valgmåden, der resulterer i 2-parti-systemet. Vi ser nærmere på de 2 store politiske partier, deres vælgere og på den dybe splittelse i det amerikanske samfund. Vi følger den amerikanske præsidentvalgkamp fra sidelinien og arbejder med underemnet Abortion, hvor eleverne fremlægger retoriske analyser af taler af Nikki Haley og Kamala Harris. Forløbet understøttes desuden af skriftligt arbejde med J.D. Vance’s introduktion til Hillbilly Elegy med fokus på at identificere referencer til amerikanske og ideologiske værdier samt analysere teksten retorisk.

Forløbet rummer også FF3-forløbet Bæredygtighed i USA, hvor klassen med fokus på innovation og med brug af viden og metoder fra hhv. engelsk og fysik frembragte en række forskellige bud på bæredygtige energiløsninger til et amerikansk marked, hvor det engelskfaglige fokus er på som afsender af den innovative produkt at henvende sig til en modtager med et amerikansk kulturelt værdisæt.

Målet har alt i alt været at bibringe eleverne historisk og kulturel baggrundsviden både via ikke-litterære og litterære tekster samt at lave konnotationer til nutiden.

Klassen har således arbejdet frem mod det faglige mål i forhold til sprog, tekst og kultur om at:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

samt det faglige mål i forhold til sprogfærdighed om at:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed


Kernestoffet i fokus har været:
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

OMFANG:  25%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The USA and Me - 2y 02-09-2024
Essay I - Hillbilly Elegy - 2y 16-09-2024
Genaflevering - Hillbilly Elegy - 2y 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 FF3 - Bæredygtig energi i USA - 2y

FF3-forløbet Bæredygtighed i USA er en del af klassens forløb "American Past and Present". Med fokus på innovation og med brug af viden og metoder fra hhv. engelsk og fysik frembringer eleverne en række forskellige bud på bæredygtige energiløsninger til et amerikansk marked, hvor det engelskfaglige fokus er på som afsender af den innovative produkt at henvende sig til en modtager med et amerikansk kulturelt værdisæt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FF3 Problemformulering 23-09-2024
Genaflevering - Hillbilly Elegy - 2y 09-10-2024
FF3 Informationsprodukt 11-10-2024
FF3 Synopsis 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The horror! The horror! - 2y (eksamenstema)

Klassen vælger at beskæftige sig med horror som genre, og vi lægger ud med at diskutere, hvad horror egentlig er, og hvilke karakteristika genren har, med hjælp fra Nete Schmidts introduktion til bogen A Taste of Horror! Herefter beskæftiger vi os med analyse og fortolkning af en række både nyere og ældre tekster, herunder såvel digte og noveller som et serieafsnit samt en film. Vi diskuterer og vurderer løbende, hvorvidt disse tekster hører hjemme i horror-genren ud fra Nete Schmidts forsøg på en genredefinition. Og så slutter vi af med en Simpsons version af ”The Raven” af Edgar Allan Poe.

Faglige mål i fokus:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof i fokus:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

OMFANG:  10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sproglig STX-opgave B 25-11-2024
Pill Pusher essay 02-12-2024
Genaflevering af Pill Pusher essay 12-01-2025
The Tell-Tale Heart - narrator & themes 13-01-2025
Terminsprøve En 18-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Jamaica - Out of Many, One People - 2y (eks.tema)

Som deres sidste forløb vælger klassen at beskæftige sig med Jamaica, som engelsksproget region med en kolonial fortid. Vi starter forløbet med at se på den britiske imperialisme i store træk og bevæger os mod de caribiske øer og deres koloniale historie. Så zoomer vi ind på Jamaicas historie med lidt internet research, men også via Early B’s sang, ”History of Jamaica”, med dennes take på historien og Jamaicas bagage. Vi læser en række både fiktions- og non-fiktionstekster af jamaicanske forfattere om såvel historiske som nutidige forhold omkring slaveri, undertrykkelse, oprør samt økonomiske, sociale og politiske problemer. Vi forholder os løbende til det jamaicanske sprog, jamaicansk patois/pidgin, og udviklingen i sprogets rolle fra lavstatusmarkør til postkolonial, kulturel styrkemarkør. Vi ser 2001-dokumentaren ”Life + Debt” og diskuterer kort formidling såvel som indhold. Forløbet afrundes med en kort introduktion til Rastafarianisme og vi arbejder med Bob Marley som kunstner samt analyse og fortolkning af hans musik og poesi.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof i fokus:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

OMFANG:  15%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition og eksamenstræning

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer