Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023v Fr/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Lisbeth Kristensen
Hold
2023v Fr/2 (
1g Fr/2
,
2g Fr/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til EKSAMEN
Titel 2
Les jeunes - EKSAMEN
Titel 3
La francophonie - EKSAMEN
Titel 4
Jeux Olympiques 2024 - Chansons
Titel 5
Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til EKSAMEN
Titel 6
Arbejde med kortfilm og 3 forskellige emner
Titel 7
Le harcelèment et l'amitié - EKSAMEN
Titel 8
Les exclus (les victimes de l'exclusion sociale)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til EKSAMEN
Eksamen: tilladte hjælpemidler:
-
Ordbogen.com
-
Franskportalen.dk
- Minlæring.dk
- Egne noter
OBS:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder
Det er ikke tilladt at "google" under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal være lukket
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Les jeunes - EKSAMEN
Kernestof:
Film documentaire: Allons enfants ("Rookies" på Filmstriben, 2021)
Texte: Mon voile et moi (Jens P. Weibrecht: Des voix derrière le voile, Liljeforlaget, 2016)
Lou: Qui pourrait (Chanson et paroles)
(https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/qui-pourrait)
C'est dimanche: Court-métrage (Filmcentralen, 2013), er gennemgået i 2.g
I dette forløb har vi haft fokus på forskellene mellem det franske og danske skolesystem og unges problemer og udfordringer i skolen/gymnasiet. Vi har også haft fokus på dansk og fransk ungdomsliv og venskaber.
Vi har derudover arbejdet med begrebet "la laïcité" . Om hvor dybt forankret det er i det franske samfund og i de franske skoler.
Indhold
Kernestof:
25.-Skriveopgave-25.pdf Les loisirs CARTE BLANCHE.pdf Rendez-vous à Nice Episode 2 Subtitle Rendez vous à Nice épisode 2.docx
Vi starter med QUIZLET'en. Derhjemme skal I derfor endnu engang gennemgå de fire ´kategorier (cartes/apprendre/test associer), så I har styr på alle gloserne:Les activités sportives
Alle skal kunne logge sig på: Franskportal
1. Vi læser en tekst om det franske gymnasium, oversætter og svarer på spørgsmål.
Possesive pronominer på minlæring
Verberne être og avoir bruger vi konstant på fransk. Dem skal I kunne:
Quizlet skoleord
Afsnit
I skal kunne bøje verberne aimer og parler i nutid:Aimer og parler i nutid.docx
Rendez-vous à Nice Episode 3 SubtitleRendez-vous à Nice Episode 4 Subtitle QUESTIONS pour RDV à Nice 4.docx Kursus: Fransk sprogleg
Repetition af verber:
Minlæring Verberne i præsens
1. Vi gennemgår det franske skolesystem og svarer på spørgsmål og laver en lytteøvelse
Les discussions continuent CARTE BLANCHE Le système scolaire.pdf
I skal svare på spørgsmålene fra sidste gang, med komplette sætninger, dvs. der skal være et subjekt og et verbum i jeres svar. Se godt på spørgsmålene og brug alle de ord, I kan til svarene:
1g Fr/2
Travail sur un film - Allons enfants.docx Boîtes à outils.pdf Quizlet description d'une image
Alle skal have set filmen: "Allons enfants"Så hvis du ikke var til timen i fredags, skal du se den derhjemme. Den ligger på Filmstriben og "Rookies" er den danske titel:Rookies
Résolution 2024 - NytårsfortsætLes résolutions du nouvel an | Easy French 19 (6:30)
Baggrundslæsning på dansk (connaissances de base en danois):
Bonne année! I skal klikke jer ind på min quizlet nedenfor. Herefter skal I trykke på flash cards - der er 36 i alt og forsøge at lære alle de udtryk, I kan.
Résolutions:
I skal gense videoen derhjemme:
Mon voile et moi.pdf
image.png
Miniprøve - 2 & 2 sammen om filmen "Allons enfants". I skal kunne tale lidt om billedet, om de forskellige personer og kunne sige, hvad I selv synes om filmen. I må gerne have et "talepapir" at tale ud fra, men I må ikke læse op:
Kun for dem som ikke var "på" sidste gang. Vi starter med med det samme denne gang, så vær klar!
Mon voile et moi.pdf Alle skal have læst den første halvdel af teksten = s. 54, linje 18(...une solide estime de moi.)De ord, som I ikke forstå, skal I slå op i:Ordbogen.com
5. Mon voile et moi.pdf MON VOILE ET MOI (La Presse).docx Le voile dans le Coran.pdf femmes-voile-france.pdf Pourquoi parle-t-on autant des femmes voilées en France ? (1:40)
Alle skal nu have læst hele teksten til i dag:Mon voile et moi.pdf De ord, du ikke forstår, skal du slå op i:https://www.ordbogen.comVi skal besvare spørgsmålene til teksten i dag.
Chantez dans votre classe de FLE avec la chanson "French kiss" par Black M frenchkiss-a1-prof_0.pdf blackmfrenchkiss-a1-app.docx blackmfrenchkiss-a1-materiel.docx blackm-frenchkiss-paroles.docx
1.Chantez dans votre classe de FLE avec la chanson "French kiss" par Blackblackm-frenchkiss-paroles.docx 2.Paroles de clips | Enseigner le français avec TV5MONDE
danser / courir / comprendre / prendre le temps / chanter / rêver / avancer / s’amuser / parler / changer / rire
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La francophonie - EKSAMEN
Kernestof:
Textes: Le Québec, p. 109-110, 112-116 (Les entrées, M. Bering & M. Sørensen, 2009)
Texte: Française ou algérienne? (Carte Blanche p. 97-99, J. Fitzner & T. Rhein-Knudes, 2002)
Court-métrage: Ennemis intérieurs (Sélim Azzazi, 2016, CFU, Indre fjender)
Court-métrage: Souvenir Souvenir (Bastian Dubois, 2011)
(https://www.youtube.com/results?search_query=souvenir+souvenir+bastien+dubois)
I dette forløb har vi haft fokus på de fransktalende lande i verden og på de tidligere franske koloniers relation til Frankrig og fransk kultur og sprog. Vi har endvidere haft fokus på at leve med/mellem to kulturer.
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb op om den fransktalende verden - la francophonie.
1. Chanson
Hvad er en "francophone"?
Fiche_francophonie-eleve.docx Arbejdsark/ Fiche de travail:Fiche_francophonie-eleve.docx MOIS DE LA FRANCOPHONIE 2024 | Fransk Prog – Institut FrançaisLe nouveau "Qui-suis-je ?" ! (la dernière manche est un banger) Christine and the Q
I skal læse kapitlet: la francophonie på Franskportalen (husk at logge ind). Overskriften er La francophonie ( skrevet m. sort). I skal gå ind på "kap. 2" og læse om La francophonie (2. linje skrevet med rødt):
Chanson | Enseigner le français avec TV5MONDE
image.png
I skal læse den første side (til og med linje linje 40)
La-francophonie.pdf
Le Québec.pdf How Quebec Plans To Save Itself From English (10 mins)Welcome to Quebec | Easy French 61 (5 mins)
Alle skal have besvaret spørgsmålene om "le sport" og "la langue". Det er de første 8 spørgsmål.
Tourisme et FLE : plutôt cabane à sucre ou hôtel de glace ? (4 mins)cbac-quebec-transcription.docx cbac-quebec-a2-app.docx https://www.youtube.com/watch?v=lgklR7EyWO8 Sirop d'érable (4:40 mins)
1. Super Easy French 1 - (for absolute beginners) (5 min)3. Is Canada bilingual? | Easy French 67 (5 mins)4. Le français de France vs le français du Québec
I skal læse teksten (s.109-110) om Québec:
Régions du Québec | Bonjour Québec 10 sekunder med Carla (15 min)
Francophonie Les entrées.pdf I skal læse om Marie-Eve et Stéphanie, s. 112-114& gense denne video:Super Easy French 1 - (for absolute beginners) Jeg kommer med spørgsmål til den.
Charter of the French Language _ Éducaloi.pdf Régions du Québec | Bonjour Québec TICs en FLE
I skal gå ind på følgende hjemme side:Régions du Québec | Bonjour Québec Herefter skal I trykke på "quoi faire":Tryk herefter på 1 af følgende i venstre side og find herefter en oplevelse/aktivitet, som du godt kunne tænke dig at opleve i "Québec". L
Bonjour Ji | A Canadian Short Film (15 min)French Language in Louisiana | La Veillée (13 min)Charlotte Cardin - Double Shifts [Official Music Video]
La poutine Québecoise - Robin au Canada : CuisineAZ (4 min)La poutine est l'un des plats les plus emblématiques du Québec! Ses frites molles, son fromage et sa sauce brune sont un véritable classique.emblémantique: ikonisk
Le quotidien.pdf Le quotidien - vocabulaire.pdf What did you do today? (Cannes) | Easy French 62 (7 mins)
1: I skal se denne video derhjemme:The French Describe Their Weekend | Easy French 116 (8 min)
The French Describe Their Weekend | Easy French 116 (8 min) Vi starter efter 3:30 min
Le Maghreb.pdf
I skal kunne bøje følgende verber i nutid:être, avoir et faire.Brug følgende link og indsæt verberne heri:Le conjugueur
CFU-login Indre fjender (25 mins)
Ennemis intérieurs de Sélim Azzazi - Format Court
I skal læse s. 122 & s. 127 (til og med linje 12).
Is It Difficult To Learn French? | Easy French 193 11 mins
Le Maghreb.pdf I skal læse s. 127 (det første afsnit er repetition)-128 (til og med de tre linjer under billedet).
1. https://pov.international/franskmaendenes-traume-fra-algierkrigen/ Baggrundslæsning2. Mørklagt massakre i midten af Paris er et åbent sår i fransk kolonihistorie BaggrundslæsningMemories of the Algerian War | "Souvenir Souvenir" - Short
FLE : ÊTRE au présent Dialogue et exercices : le verbe être dialogue_debutant_etre.pdf FLE - Verbe Avoir le_verbe_avoir_present.pdf
Første 15 min: afsætte tid til opgaven
Decouverte-du-Monde-la-Belgique.pdf
Présentation d'une chanson.docx Paroles de clips | Enseigner le français avec TV5MONDE
I skal læse s. 98. Det er side nummer 2 i vedhæftede. Der er masser af gloser, nedenunder teksten, så husk at få kigget på dem, så I kan forstå teksten.
Dok1.docx La roue de la fortune
Fatima Questions.docx
I skal læse s. 98, igen. I skal også kunne oversætte teksten.Vi arbejder med spørgsmålene til teksten i timen.
Prøv på fransk! - Fag og kultur
Hvad passer sammen?
Mere om sætningsopbygning.pdf
Lav om på rækkefølgen, så der fremkommer korrekte sætninger:
Decouverte-du-Monde-la-Belgique.pdf CFU-login Ulla & Ingemann 2Start efter 10 - 16 minTitel Belgien Globalis - baggrundslæsning om Belgien15 choses à savoir sur la Belgique - Reporter on the Road
I skal lave opgaverne på arket:
Rendre les devoirs - corrections au tableau15 choses...
Alle grupper præsenterer deres 3 facts om Belgien:
Tourisme et classe de FLE : Bruxelles, capitale de l'Union européenne SAM inspire-bruxelles-apprenant.pdf
I skal kunne forstå følgende ord. Dem, I ikke forstår, skal I slå op i www.ordbogen.com:
Chanson et FLE : faire une déclaration d'amour à une ville en cours de FLE. Fiches pédagogiques niveaux A2 et B2 Angele-BruxellesJeTAime-A2-App.pdf printeAngèle.pdf
Hvem er Angèle?I vedhæftede skal I læse de tre første afsnit:- Une enfance baignée par la musique- Une artiste drôle et engagée- "Bruxelles", premier titre à succès d'AngèleAngèle ➤ Biographie : naissance, parcours, famille… 📔 Hvad ved du nu om Angè
angele-ft-romeoelvis-toutoublier-a2-app_0.pdf angele-ft-romeoelvis-toutoublier-paroles.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jeux Olympiques 2024 - Chansons
Indhold
Kernestof:
JO 2024 Chansons.docx Présentation d'une chanson.docx
Ingen lektier!
Présentations des chansons:I skal forberede jer på at kunne afspille og tale om jeres OL sang.
Comment les Français sont vus hors d'Europe (3:25)https://www.youtube.com/watch?v=0ZrCXzUwrE4 (3:50)Comment les Français sont vus par les Belges Chanmé : Définition simple et facile du dictionnaire- différences interculturelles- réfléchir: commen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til EKSAMEN
Eksamen: tilladte hjælpemidler:
-
Ordbogen.com
-
Franskportalen.dk
- Minlæring.dk
- Egne noter
OBS:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder
Det er ikke tilladt at "google" under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal være lukket
Indhold
Kernestof:
JO 2024 Chansons.docx Présentation d'une chanson.docx
Ingen lektier!
Présentations des chansons:I skal forberede jer på at kunne afspille og tale om jeres OL sang.
Comment les Français sont vus hors d'Europe (3:25)https://www.youtube.com/watch?v=0ZrCXzUwrE4 (3:50)Comment les Français sont vus par les Belges Chanmé : Définition simple et facile du dictionnaire- différences interculturelles- réfléchir: commen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Arbejde med kortfilm og 3 forskellige emner
Vi har arbejdet med følgende 3 kortfilm med forskellige temaer:
- C'est dimanche (emne:" La vie scolaire et les jeunes")
- Amis que vent emporte (emne: Amitié)
- Jeter l'ancre un seul jour (emne: L'immigration)
Indhold
Kernestof:
Det er søndag C'est dimanche - vise indtil 4:04!Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche - Avant de voir le film.pdf quizlet - C'est dimanche C'est dimanche Affiche.docx Ibraham (C'est di
I skal kunne forstå, hvad følgende ord betyder på dansk:
Les vacances de Sophie et Aurore - tes vacances.pdf Where Do French People Go on Vacation? | Easy French 211 (10 mins)
Sang lægges op som aflevering.Husk papir og blyanter.
Det er søndag C'est dimanche - vise indtil 4:04!Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche - Avant de voir le film.pdf quizlet - C'est dimanche C'est dimanche Affiche.docx
Alle skal have set kortfilmen "C'est dimanche". Det er søndag Så hvis du ikke var til modulet i tirsdags, så sørg for at få set filmen. Du skal bruge dit uni-login, jeg håber, det virker.
image.png
Færdiggøre resuméLes connecteurs du discours en français | B1 B2 Première partie (starte efter 1 min - 3 min)
Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche Affiche.docx Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur Pour travailler un court-métrage C'est dimanche.docx
Alle skal kunne logge ind på Franskportalen:Basiselev: 17n880fbOBS: ovenstående er et nyt login for dette skoleår
1dhg5gc71i
I skal lave quizzen herunder:
Qui est Marion Rousse?
Alle skal medbringe en blyant
Din ven vil quizze mod dig i: Quiz om Frankrig: 20 spørgsmål og svar om Frankrig
Din ven vil quizze mod dig i: Fransk Quiz: Hvad betyder disse vendinger og sætninger?
Afsnit
Quizlet
Alle skal have lavet til og med opgave 7 i "Le Tour de France Femmes"
Friluftsudvalget (Eloise 2.n) - ikke give fravær!
Grp. 1:Sven, Bertil, Samuel - okGrp. 2: Ellen, Eloïse, Iben - okGrp. 3: Rita, Asta, DagmarGrp. 4: Karla, Molly, LiljeGrp. 5: Ella S., Sofia, ViggaGrp. 6: Viggo, Thea, MarieGrp. Hannah, Sille, Uma - okBoîtes à outils.pdf
Vi starter med en quiz!Så træn derhjemme:Quizlet description d'une image (samme som i sidste modul)
Billedbeskrivelse
Fremlæggelser fra sidste gang: billederpassé récent på min læringfutur proche på min læringGå ind på jeres billede fra sidste gang: skriv tre sætninger i passé récent/futur prochePour travailler un court-métrage - Amsterdam.docx
I skal lave følgende lektie om "passé récent" på min læring:Minlæring
HUSK
Boîtes à outils.pdf
Fremlæggelse af billedbeskrivelser fra forrige gang for de grupper, der ikke var på:Grp. 3: Rita, Asta, DagmarGrp. 4: Karla, Molly, LiljeGrp. 5: Ella S., Sofia, ViggaGrp. 6: Viggo, Thea, Marie
Le harcelèment 1jour1actu Questions.docx
I skal se videoen og læse teksten:
Særligt til alle lærere der har undervisning tirsdag i 4 modul. I skal afsætte 5 minutter i starten af jeres time til at eleverne kan udfylde nedenstående anonyme spørgeskema om deres brug af AI. Linket ligger også i lectio på en fælles skoleaktivite
stop-au-harcelement-a-lecole.pdf
Amis que vent emporte description des personnages.docx
CM: amis que vent emporte Amis que vent emporte de Guillaume Fabre-Luce (2022) - Unifrance
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽 photos from france with people xuXQ9em QR.c.m0Z28Y55Q
Vi skal i gang med at arbejde med kortfilmen, vi så i sidste modul. Her kan I se den/gense den:Amis que vent emporte Hvad betyder: Amis que vent emporte?(le titre du film).
Gennemgå også possessive pronominer & relative pronominer
I skal logge på "Franskportal". Her skal I gå ind på:og videre til og læse hele kapitel:
I skal lave en mindre lektie på Minlæring om de bundne direkte objektsformer - minlæring har sat den til at vare 10 min:
Amis que vent emporte
Følgende verber fremkommer i vores opgave, som I skal lave i vores modul i dag:
opgave på minlæring:Minlæring
Mundtlig-opgave-til-Amis-que-vent-emporte.pdf
Nedenstående er fra vores test fra forleden. I skal oversætte verberne. I skal også kunne forstå teksten.Indsæt de rigtige bøjninger af verberne, skriv dem ned på papir.Skal verbet bøjes i singularis eller pluralis, og i hvilken person?Brug:
I skal læse følgende personkarakteristikker:
Opgave 3 på tavlen (Bag om filmen):Franskportal amis que vent emporte Les caractéristiques des personnages principaux - amis que vent emporte.docx 4 i hver gruppeInterview avec le réalisateurAmis que vent emporte Questions sur le film.docx
Interview avec le réalisateur du film "Amis que vent emporte"
Allersidste gang med "Amis que vent emporte":
I skal læse om verber i Franskportalen:Pixigrammatik - Verber infinitiv (kap. 8 i Pixigrammatik)
Lektie om verber på min læring:Minlæring
"Harbor" : un film pour éveiller les consciences sur la situation des mineurs désireux de rejoindre l'AngleterreJeter l'ancre un seu
Jeter l'ancre un seul jour Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx
Vi genser kortfilmen: Jeter l'ancre un seul jour.Vi skal arbejde med den i dag.Hvad betød:Jeter l'ancre un seul jourHvorfor har filmen mon fået denne titel?
Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx 10 choses sur le Danemark qui choquent quand on s"y rend pour la première fois... La 9, ça fait vraiment bizarre quand on est pas habitué !
I skal have skrevet alle jeres 10 sætninger færdige til filmen.
Top 5 CEO 2024
2n er fraværende, så vi leger! Alle skal have forberedt 5 sætninger "en français" à la følgende:- léve-toi si tu as un frère- lève-toi si tu es blond(e)- etc...I må gerne være lidt opfindsomme, så alle ikke kommer med de samme sætninger!
Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx
Les dilemmes dans les trois CMs (C'est dimanche, amis que vent emporte et Jeter l'ancre un seul jour).
For at vi kan følges ad med opgaverne i Jeter l'ancre un seul jour, så skal I alle have skrevet jeres adjektiver mm. om hovedpersonerne i filmen samt have færdiggjort tre sætniger til hvert billede.
Les dilemmes des trois CMs- faire son choix- quels sont les conséquences
Minlæring
Vi gennemgår de sidste spørgsmål til filmen i dag, så sørg for at få svaret på dem.
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf stx_fransk_mundtlighed_øv_faste_vendinger_med_tre_på_stribe_trois_de_suite_tekster.pdf Quizlet Ordforråd eksamen Mettre en perspective - invisible question numéro 4!
Samme lektie som til sidste gang:
Mini-eksamen: alle skal være klar til at fortælle om deres valgte kortfilm (court-métrage).Hvis vi ikke når alle i dag, så gør vi det forhåbentligt næste gang.(og opgaver på minlæring)
Ingen lektier. Vi skal have gjort vores mini-eksamen færdig.
Soprano – Fragile Soprano - Fragile (Clip officiel) Fragile (Chanson) par Soprano.docx Husk at printeLytteopgave - Fragile par Soprano.docx Husk at printeFragile par Soprano oplæsning
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf stx_fransk_mundtlighed_øv_faste_vendinger_med_tre_på_stribe_trois_de_suite_tekster.pdf Ordforråd eksamen Mangler (mini-eksamen):Uma, Viggo, Thea, Ella M & Sille
Qui est Soprano?Vi skal arbejde med en sang i dag, af en fransk sanger, der hedder Soprano. I skal skimme følgende for at finde ud af, hvem han er:Soprano : chansons, succès, vie privée... Biographie du chanteur
Soprano – Fragile Soprano Fragile Lyrics.docx Soprano - Fragile (Clip officiel) Fragile (Chanson) par Soprano.docx Husk at printeLytteopgave - Fragile par Soprano.docx Husk at printeFragile par Soprano oplæsning
Fra før jul:
Lytteopgave - Fragile par Soprano.docx
I skal besvare spg. 5-11 derhjemme. Skriv jeres svar ned:Fragile (Chanson) par Soprano.docx
l'amitié TV5 monde 1.1. L'amitié qu'est-ce que c'est.pdf amitié transcription.docx 3.amitie-appr.docx 2.Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré C_est quoi les bancs de l_amitié qui fleurissent dans les cours de récré .d
Lektien fra vores sidste modul:
Soprano - Fragile (Clip officiel) se/høre igenDans la chanson, il s'agit de...(quels sont les thèmes?)
l'amitié 1. L'amitié qu'est-ce que c'est.pdf Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré
Adjektiver på minlæring
Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré C_est quoi les bancs de l_amitié qui fleurissent dans les cours de récré .docx vocabulaire Les bancs de l'amitié QUESTIONS.docx
I skal læse om adjektiver i Franskportalen, kap. 4:
HISTOIRE : C'EST QUI MARIANNE ? (questions d'enfants)
Ingen lektier
I skal læse teksten til dagens sang:
1. Terminer:
« La Liberté guidant le peuple » de Delacroix : une icône romantique et révolutionnaire
I skal læse første side af følgende tekst. I skal slå de ord op, I ikke kan forstå:
Suite à la mort de Nahel QUESTIONS.docx
I skal læse og forstå resten af teksten:
VEGEDREAM - RAMENEZ LA COUPE A LA MAISON
I skal logge jer på Franskportalen og læse den første tekst "Le football" (=kun den øverste tekst):
I skal læse tekst nummer 2 om "Les Bleus":Les Bleus (https://www.franskportal.dk/kultur/le-sport/le-football/#lesbleus)Teksten er nedenunder teksten (le football), som vi læste sidste gang.
I skal have besvaret alle spørgsmålene til teksten fra vores sidste modul (Tekst="Les Bleus et le phénomène black-blanc-beur" på Franskportalen).
LKr er til klassemøde.I skal arbejde selv med en opgave på Minlæring:Minlæring Sørg for at få lavet så meget som, I kan. Jeg lægger den op som en aflevering herefter.
Football et identités - avec vocabulaire et questions.docx TEMA SANGE OM LES IMMIGRES, LES BANLIEUES MM.doc
I skal læse og forstå nedenstående tekst:
2. Jours de la semaine - French Text for Beginners 4. La météo - Quel temps fait-il ? - French Text for Beginners 3. Lingua.com - Free tools for language learning 1. Routine_FLE (1).pdf routine de classeSTX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf
Pas de devoirs
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf Un jour à Paris.pdf
I skal bruge 15 min på nedenstående quizlet for at repetere gloser, som vi skal bruge til billedbeskrivelser. Vi starter med en quiz så sørg for at få lavet lektien!
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf Husk printEksempel på en eksamenstekstRépétitionPassé récent - French grammar exercises grammaire-passe-recent.pdf passé récent 2.pdf Futur proche (aller + infinitive) - French grammar exercises grammai
I skal gå ind på Franskportalen. Her skal I trykke på Pixigrammatik. Herefter skal I gå ind på kap. 8 (verber), og så skal I trykke på "oversigt verber:I skal læse kapitlerne:og
Arbejde med eksamenstekst
Teksten fra sidste modul er vedhæftet. I skal understrege alle verberne i teksterne, både når de står i infinitivformen, og når de er bøjede:
Travail sur un film - Allons enfants (21).docx Allons enfants CFU materiale.pdf allons_enfants FICHE fra CFU.pdf
Arbejde videre med eksamensteksten (La sorcière)
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf 240807Vejledning-Fransk-fortsaettersprog-B--stx-2024.pdf s. 20Træn mundtlighed - også med henblik på eksamen - Spansk - STX | Emu.dk
Vi skal arbejde med filmen "Allons enfants" i dag (igen!).Vi skal arbejde med perspektivering. Så find alt det frem, som I har om filmen. Vi så og arbejdede med den i 1.g.
C’est quoi la laïcité à l’école ? - 1jour1actu.com Jørn Boisen: starte efter 36-42 minsEksamenstekst: L'épreuve. Condamnée à mort (s.26-27) - husk at printeDécrire la photo: À St. Tropez et le restaurant (s. 39+42)
I skal læse og forstå følgende tekst:
Billeder:St. TropezLe restaurant (kopiere)Le marché à Cannes (kopiere)Husk at kopiere eksamenstekst (nr. 2, 2.6-7)
Boîtes à outils.pdf I skal scrolle ned til "Boîte à outils 2. I skal bruge 10 min på at repetere de ord, I skal bruge for at kunne beskrive et billede.Eller brug denne, hvis I synes den er bedre:Billedbeskrivelsesmodul Franskportal.pdf
Emner - grupper - mise en perspectiveMettre en perspective / comparer
Un Noël SDF pour Samira et ses deux enfants, qui n_ont pas trouvé de place au 115.docx
I skal åbne dokumentet, her står der, hvad I skal gøre:
https://wordwall.net/resource/513775/french/on-se-pr%c3%a9senteLa France (Frankrig)
Préparation et présentation de votre voyage d'études par groupes.
I skal færdiggøre spørgsmålene fra vores sidste modul:
STROMAE - LE MONDE - ( EXCLU -2025 )
Resten af grupperne fremlægger fra jeres studietur
Le restaurant - petite dialogue par troisLe marché à Cannes - petite dialogue par troisFemmes invisibles QUESTIONS.docx
Femmes invisibles survivre dans la rue QUESTIONS.docx Franskportal
De sidste grupper fremlægger fra studieturen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 91
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Le harcelèment et l'amitié - EKSAMEN
Kernestof:
Amis que vent emporte (Court-métrage, 2022), på
www.franskportal.dk
Fragile, Soprano (Chanson et paroles)
(https://www.youtube.com/watch?v=zgBEVbDzuu4&list=RDzgBEVbDzuu4&start_radio=1)
C'est quoi "les bancs de l'amitié" qui fleurissent dans les cours de récré? (Article)
(https://www.20minutes.fr/societe/4008884-20221109-quoi-bancs-amitie-fleurissent-cours-recre)
Vi har gennem en kortfilm, en sang og en artikel arbejdet med begrebet mobning.
Vi har gennemgået forskellige former for mobning.
Eleverne har fortalt om deres egne oplevelser hermed.
Vi har diskuteret, hvordan mobning kan opstå, hvilke konsekvenser mobning kan have og undgås.
Indhold
Kernestof:
Det er søndag C'est dimanche - vise indtil 4:04!Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche - Avant de voir le film.pdf quizlet - C'est dimanche C'est dimanche Affiche.docx Ibraham (C'est di
I skal kunne forstå, hvad følgende ord betyder på dansk:
Les vacances de Sophie et Aurore - tes vacances.pdf Where Do French People Go on Vacation? | Easy French 211 (10 mins)
Sang lægges op som aflevering.Husk papir og blyanter.
Det er søndag C'est dimanche - vise indtil 4:04!Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche - Avant de voir le film.pdf quizlet - C'est dimanche C'est dimanche Affiche.docx
Alle skal have set kortfilmen "C'est dimanche". Det er søndag Så hvis du ikke var til modulet i tirsdags, så sørg for at få set filmen. Du skal bruge dit uni-login, jeg håber, det virker.
image.png
Færdiggøre resuméLes connecteurs du discours en français | B1 B2 Première partie (starte efter 1 min - 3 min)
Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche Affiche.docx Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur Pour travailler un court-métrage C'est dimanche.docx
Alle skal kunne logge ind på Franskportalen:Basiselev: 17n880fbOBS: ovenstående er et nyt login for dette skoleår
1dhg5gc71i
I skal lave quizzen herunder:
Qui est Marion Rousse?
Alle skal medbringe en blyant
Din ven vil quizze mod dig i: Quiz om Frankrig: 20 spørgsmål og svar om Frankrig
Din ven vil quizze mod dig i: Fransk Quiz: Hvad betyder disse vendinger og sætninger?
Afsnit
Quizlet
Alle skal have lavet til og med opgave 7 i "Le Tour de France Femmes"
Friluftsudvalget (Eloise 2.n) - ikke give fravær!
Grp. 1:Sven, Bertil, Samuel - okGrp. 2: Ellen, Eloïse, Iben - okGrp. 3: Rita, Asta, DagmarGrp. 4: Karla, Molly, LiljeGrp. 5: Ella S., Sofia, ViggaGrp. 6: Viggo, Thea, MarieGrp. Hannah, Sille, Uma - okBoîtes à outils.pdf
Vi starter med en quiz!Så træn derhjemme:Quizlet description d'une image (samme som i sidste modul)
Billedbeskrivelse
Fremlæggelser fra sidste gang: billederpassé récent på min læringfutur proche på min læringGå ind på jeres billede fra sidste gang: skriv tre sætninger i passé récent/futur prochePour travailler un court-métrage - Amsterdam.docx
I skal lave følgende lektie om "passé récent" på min læring:Minlæring
HUSK
Boîtes à outils.pdf
Fremlæggelse af billedbeskrivelser fra forrige gang for de grupper, der ikke var på:Grp. 3: Rita, Asta, DagmarGrp. 4: Karla, Molly, LiljeGrp. 5: Ella S., Sofia, ViggaGrp. 6: Viggo, Thea, Marie
Le harcelèment 1jour1actu Questions.docx
I skal se videoen og læse teksten:
Særligt til alle lærere der har undervisning tirsdag i 4 modul. I skal afsætte 5 minutter i starten af jeres time til at eleverne kan udfylde nedenstående anonyme spørgeskema om deres brug af AI. Linket ligger også i lectio på en fælles skoleaktivite
stop-au-harcelement-a-lecole.pdf
Amis que vent emporte description des personnages.docx
CM: amis que vent emporte Amis que vent emporte de Guillaume Fabre-Luce (2022) - Unifrance
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽 photos from france with people xuXQ9em QR.c.m0Z28Y55Q
Vi skal i gang med at arbejde med kortfilmen, vi så i sidste modul. Her kan I se den/gense den:Amis que vent emporte Hvad betyder: Amis que vent emporte?(le titre du film).
Gennemgå også possessive pronominer & relative pronominer
I skal logge på "Franskportal". Her skal I gå ind på:og videre til og læse hele kapitel:
I skal lave en mindre lektie på Minlæring om de bundne direkte objektsformer - minlæring har sat den til at vare 10 min:
Amis que vent emporte
Følgende verber fremkommer i vores opgave, som I skal lave i vores modul i dag:
opgave på minlæring:Minlæring
Mundtlig-opgave-til-Amis-que-vent-emporte.pdf
Nedenstående er fra vores test fra forleden. I skal oversætte verberne. I skal også kunne forstå teksten.Indsæt de rigtige bøjninger af verberne, skriv dem ned på papir.Skal verbet bøjes i singularis eller pluralis, og i hvilken person?Brug:
I skal læse følgende personkarakteristikker:
Opgave 3 på tavlen (Bag om filmen):Franskportal amis que vent emporte Les caractéristiques des personnages principaux - amis que vent emporte.docx 4 i hver gruppeInterview avec le réalisateurAmis que vent emporte Questions sur le film.docx
Interview avec le réalisateur du film "Amis que vent emporte"
Allersidste gang med "Amis que vent emporte":
I skal læse om verber i Franskportalen:Pixigrammatik - Verber infinitiv (kap. 8 i Pixigrammatik)
Lektie om verber på min læring:Minlæring
"Harbor" : un film pour éveiller les consciences sur la situation des mineurs désireux de rejoindre l'AngleterreJeter l'ancre un seu
Jeter l'ancre un seul jour Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx
Vi genser kortfilmen: Jeter l'ancre un seul jour.Vi skal arbejde med den i dag.Hvad betød:Jeter l'ancre un seul jourHvorfor har filmen mon fået denne titel?
Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx 10 choses sur le Danemark qui choquent quand on s"y rend pour la première fois... La 9, ça fait vraiment bizarre quand on est pas habitué !
I skal have skrevet alle jeres 10 sætninger færdige til filmen.
Top 5 CEO 2024
2n er fraværende, så vi leger! Alle skal have forberedt 5 sætninger "en français" à la følgende:- léve-toi si tu as un frère- lève-toi si tu es blond(e)- etc...I må gerne være lidt opfindsomme, så alle ikke kommer med de samme sætninger!
Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx
Les dilemmes dans les trois CMs (C'est dimanche, amis que vent emporte et Jeter l'ancre un seul jour).
For at vi kan følges ad med opgaverne i Jeter l'ancre un seul jour, så skal I alle have skrevet jeres adjektiver mm. om hovedpersonerne i filmen samt have færdiggjort tre sætniger til hvert billede.
Les dilemmes des trois CMs- faire son choix- quels sont les conséquences
Minlæring
Vi gennemgår de sidste spørgsmål til filmen i dag, så sørg for at få svaret på dem.
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf stx_fransk_mundtlighed_øv_faste_vendinger_med_tre_på_stribe_trois_de_suite_tekster.pdf Quizlet Ordforråd eksamen Mettre en perspective - invisible question numéro 4!
Samme lektie som til sidste gang:
Mini-eksamen: alle skal være klar til at fortælle om deres valgte kortfilm (court-métrage).Hvis vi ikke når alle i dag, så gør vi det forhåbentligt næste gang.(og opgaver på minlæring)
Ingen lektier. Vi skal have gjort vores mini-eksamen færdig.
Soprano – Fragile Soprano - Fragile (Clip officiel) Fragile (Chanson) par Soprano.docx Husk at printeLytteopgave - Fragile par Soprano.docx Husk at printeFragile par Soprano oplæsning
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf stx_fransk_mundtlighed_øv_faste_vendinger_med_tre_på_stribe_trois_de_suite_tekster.pdf Ordforråd eksamen Mangler (mini-eksamen):Uma, Viggo, Thea, Ella M & Sille
Qui est Soprano?Vi skal arbejde med en sang i dag, af en fransk sanger, der hedder Soprano. I skal skimme følgende for at finde ud af, hvem han er:Soprano : chansons, succès, vie privée... Biographie du chanteur
Soprano – Fragile Soprano Fragile Lyrics.docx Soprano - Fragile (Clip officiel) Fragile (Chanson) par Soprano.docx Husk at printeLytteopgave - Fragile par Soprano.docx Husk at printeFragile par Soprano oplæsning
Fra før jul:
Lytteopgave - Fragile par Soprano.docx
I skal besvare spg. 5-11 derhjemme. Skriv jeres svar ned:Fragile (Chanson) par Soprano.docx
l'amitié TV5 monde 1.1. L'amitié qu'est-ce que c'est.pdf amitié transcription.docx 3.amitie-appr.docx 2.Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré C_est quoi les bancs de l_amitié qui fleurissent dans les cours de récré .d
Lektien fra vores sidste modul:
Soprano - Fragile (Clip officiel) se/høre igenDans la chanson, il s'agit de...(quels sont les thèmes?)
l'amitié 1. L'amitié qu'est-ce que c'est.pdf Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré
Adjektiver på minlæring
Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré C_est quoi les bancs de l_amitié qui fleurissent dans les cours de récré .docx vocabulaire Les bancs de l'amitié QUESTIONS.docx
I skal læse om adjektiver i Franskportalen, kap. 4:
HISTOIRE : C'EST QUI MARIANNE ? (questions d'enfants)
Ingen lektier
I skal læse teksten til dagens sang:
1. Terminer:
« La Liberté guidant le peuple » de Delacroix : une icône romantique et révolutionnaire
I skal læse første side af følgende tekst. I skal slå de ord op, I ikke kan forstå:
Suite à la mort de Nahel QUESTIONS.docx
I skal læse og forstå resten af teksten:
VEGEDREAM - RAMENEZ LA COUPE A LA MAISON
I skal logge jer på Franskportalen og læse den første tekst "Le football" (=kun den øverste tekst):
I skal læse tekst nummer 2 om "Les Bleus":Les Bleus (https://www.franskportal.dk/kultur/le-sport/le-football/#lesbleus)Teksten er nedenunder teksten (le football), som vi læste sidste gang.
I skal have besvaret alle spørgsmålene til teksten fra vores sidste modul (Tekst="Les Bleus et le phénomène black-blanc-beur" på Franskportalen).
LKr er til klassemøde.I skal arbejde selv med en opgave på Minlæring:Minlæring Sørg for at få lavet så meget som, I kan. Jeg lægger den op som en aflevering herefter.
Football et identités - avec vocabulaire et questions.docx TEMA SANGE OM LES IMMIGRES, LES BANLIEUES MM.doc
I skal læse og forstå nedenstående tekst:
2. Jours de la semaine - French Text for Beginners 4. La météo - Quel temps fait-il ? - French Text for Beginners 3. Lingua.com - Free tools for language learning 1. Routine_FLE (1).pdf routine de classeSTX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf
Pas de devoirs
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf Un jour à Paris.pdf
I skal bruge 15 min på nedenstående quizlet for at repetere gloser, som vi skal bruge til billedbeskrivelser. Vi starter med en quiz så sørg for at få lavet lektien!
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf Husk printEksempel på en eksamenstekstRépétitionPassé récent - French grammar exercises grammaire-passe-recent.pdf passé récent 2.pdf Futur proche (aller + infinitive) - French grammar exercises grammai
I skal gå ind på Franskportalen. Her skal I trykke på Pixigrammatik. Herefter skal I gå ind på kap. 8 (verber), og så skal I trykke på "oversigt verber:I skal læse kapitlerne:og
Arbejde med eksamenstekst
Teksten fra sidste modul er vedhæftet. I skal understrege alle verberne i teksterne, både når de står i infinitivformen, og når de er bøjede:
Travail sur un film - Allons enfants (21).docx Allons enfants CFU materiale.pdf allons_enfants FICHE fra CFU.pdf
Arbejde videre med eksamensteksten (La sorcière)
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf 240807Vejledning-Fransk-fortsaettersprog-B--stx-2024.pdf s. 20Træn mundtlighed - også med henblik på eksamen - Spansk - STX | Emu.dk
Vi skal arbejde med filmen "Allons enfants" i dag (igen!).Vi skal arbejde med perspektivering. Så find alt det frem, som I har om filmen. Vi så og arbejdede med den i 1.g.
C’est quoi la laïcité à l’école ? - 1jour1actu.com Jørn Boisen: starte efter 36-42 minsEksamenstekst: L'épreuve. Condamnée à mort (s.26-27) - husk at printeDécrire la photo: À St. Tropez et le restaurant (s. 39+42)
I skal læse og forstå følgende tekst:
Billeder:St. TropezLe restaurant (kopiere)Le marché à Cannes (kopiere)Husk at kopiere eksamenstekst (nr. 2, 2.6-7)
Boîtes à outils.pdf I skal scrolle ned til "Boîte à outils 2. I skal bruge 10 min på at repetere de ord, I skal bruge for at kunne beskrive et billede.Eller brug denne, hvis I synes den er bedre:Billedbeskrivelsesmodul Franskportal.pdf
Emner - grupper - mise en perspectiveMettre en perspective / comparer
Un Noël SDF pour Samira et ses deux enfants, qui n_ont pas trouvé de place au 115.docx
I skal åbne dokumentet, her står der, hvad I skal gøre:
https://wordwall.net/resource/513775/french/on-se-pr%c3%a9senteLa France (Frankrig)
Préparation et présentation de votre voyage d'études par groupes.
I skal færdiggøre spørgsmålene fra vores sidste modul:
STROMAE - LE MONDE - ( EXCLU -2025 )
Resten af grupperne fremlægger fra jeres studietur
Le restaurant - petite dialogue par troisLe marché à Cannes - petite dialogue par troisFemmes invisibles QUESTIONS.docx
Femmes invisibles survivre dans la rue QUESTIONS.docx Franskportal
De sidste grupper fremlægger fra studieturen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 91
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Les exclus (les victimes de l'exclusion sociale)
Kernestof:
Jeter l'ancre un seul jour (Court-métrage, 2018), Filmcentralen
Black M : Je suis chez moi (Chanson et paroles)
(https://www.youtube.com/watch?v=hsOqEhMumaw)
Un Noël SDF pour Samira et ses deux enfants, qui n’ont pas trouvé de place au 115 (Article)
(https://www.20minutes.fr/societe/4131109-20241227-noel-sdf-samira-deux-enfants-trouve-place-115)
Court-métrage: Ennemis intérieurs (Sélim Azzazi, 2016, CFU, Indre fjender) - gennemgået i 1.g
Vi har arbejdet med problematikken omkring personer, der på den eller anden måde bliver/eller føler sig ekskluderet, fordi de ikke kan være i deres eget land, føler sig anderledes og/eller ikke passer ind i samfundet.
Indhold
Kernestof:
Det er søndag C'est dimanche - vise indtil 4:04!Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche - Avant de voir le film.pdf quizlet - C'est dimanche C'est dimanche Affiche.docx Ibraham (C'est di
I skal kunne forstå, hvad følgende ord betyder på dansk:
Les vacances de Sophie et Aurore - tes vacances.pdf Where Do French People Go on Vacation? | Easy French 211 (10 mins)
Sang lægges op som aflevering.Husk papir og blyanter.
Det er søndag C'est dimanche - vise indtil 4:04!Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche - Avant de voir le film.pdf quizlet - C'est dimanche C'est dimanche Affiche.docx
Alle skal have set kortfilmen "C'est dimanche". Det er søndag Så hvis du ikke var til modulet i tirsdags, så sørg for at få set filmen. Du skal bruge dit uni-login, jeg håber, det virker.
image.png
Færdiggøre resuméLes connecteurs du discours en français | B1 B2 Première partie (starte efter 1 min - 3 min)
Pour travailler un court-métrage - guide.pdf Vocabulaire pour parler d'un film.pdf C'est dimanche Affiche.docx Conjugaison de tous les verbes avec Le Conjugueur Pour travailler un court-métrage C'est dimanche.docx
Alle skal kunne logge ind på Franskportalen:Basiselev: 17n880fbOBS: ovenstående er et nyt login for dette skoleår
1dhg5gc71i
I skal lave quizzen herunder:
Qui est Marion Rousse?
Alle skal medbringe en blyant
Din ven vil quizze mod dig i: Quiz om Frankrig: 20 spørgsmål og svar om Frankrig
Din ven vil quizze mod dig i: Fransk Quiz: Hvad betyder disse vendinger og sætninger?
Afsnit
Quizlet
Alle skal have lavet til og med opgave 7 i "Le Tour de France Femmes"
Friluftsudvalget (Eloise 2.n) - ikke give fravær!
Grp. 1:Sven, Bertil, Samuel - okGrp. 2: Ellen, Eloïse, Iben - okGrp. 3: Rita, Asta, DagmarGrp. 4: Karla, Molly, LiljeGrp. 5: Ella S., Sofia, ViggaGrp. 6: Viggo, Thea, MarieGrp. Hannah, Sille, Uma - okBoîtes à outils.pdf
Vi starter med en quiz!Så træn derhjemme:Quizlet description d'une image (samme som i sidste modul)
Billedbeskrivelse
Fremlæggelser fra sidste gang: billederpassé récent på min læringfutur proche på min læringGå ind på jeres billede fra sidste gang: skriv tre sætninger i passé récent/futur prochePour travailler un court-métrage - Amsterdam.docx
I skal lave følgende lektie om "passé récent" på min læring:Minlæring
HUSK
Boîtes à outils.pdf
Fremlæggelse af billedbeskrivelser fra forrige gang for de grupper, der ikke var på:Grp. 3: Rita, Asta, DagmarGrp. 4: Karla, Molly, LiljeGrp. 5: Ella S., Sofia, ViggaGrp. 6: Viggo, Thea, Marie
Le harcelèment 1jour1actu Questions.docx
I skal se videoen og læse teksten:
Særligt til alle lærere der har undervisning tirsdag i 4 modul. I skal afsætte 5 minutter i starten af jeres time til at eleverne kan udfylde nedenstående anonyme spørgeskema om deres brug af AI. Linket ligger også i lectio på en fælles skoleaktivite
stop-au-harcelement-a-lecole.pdf
Amis que vent emporte description des personnages.docx
CM: amis que vent emporte Amis que vent emporte de Guillaume Fabre-Luce (2022) - Unifrance
Free AI Language Teacher · Gliglish · 🇺🇸 🇬🇧 🇦🇺 🇫🇷 🇩🇪 🇭🇺 🇮🇹 🇧🇷 🇵🇹 🇪🇸 🇲🇽 photos from france with people xuXQ9em QR.c.m0Z28Y55Q
Vi skal i gang med at arbejde med kortfilmen, vi så i sidste modul. Her kan I se den/gense den:Amis que vent emporte Hvad betyder: Amis que vent emporte?(le titre du film).
Gennemgå også possessive pronominer & relative pronominer
I skal logge på "Franskportal". Her skal I gå ind på:og videre til og læse hele kapitel:
I skal lave en mindre lektie på Minlæring om de bundne direkte objektsformer - minlæring har sat den til at vare 10 min:
Amis que vent emporte
Følgende verber fremkommer i vores opgave, som I skal lave i vores modul i dag:
opgave på minlæring:Minlæring
Mundtlig-opgave-til-Amis-que-vent-emporte.pdf
Nedenstående er fra vores test fra forleden. I skal oversætte verberne. I skal også kunne forstå teksten.Indsæt de rigtige bøjninger af verberne, skriv dem ned på papir.Skal verbet bøjes i singularis eller pluralis, og i hvilken person?Brug:
I skal læse følgende personkarakteristikker:
Opgave 3 på tavlen (Bag om filmen):Franskportal amis que vent emporte Les caractéristiques des personnages principaux - amis que vent emporte.docx 4 i hver gruppeInterview avec le réalisateurAmis que vent emporte Questions sur le film.docx
Interview avec le réalisateur du film "Amis que vent emporte"
Allersidste gang med "Amis que vent emporte":
I skal læse om verber i Franskportalen:Pixigrammatik - Verber infinitiv (kap. 8 i Pixigrammatik)
Lektie om verber på min læring:Minlæring
"Harbor" : un film pour éveiller les consciences sur la situation des mineurs désireux de rejoindre l'AngleterreJeter l'ancre un seu
Jeter l'ancre un seul jour Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx
Vi genser kortfilmen: Jeter l'ancre un seul jour.Vi skal arbejde med den i dag.Hvad betød:Jeter l'ancre un seul jourHvorfor har filmen mon fået denne titel?
Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx 10 choses sur le Danemark qui choquent quand on s"y rend pour la première fois... La 9, ça fait vraiment bizarre quand on est pas habitué !
I skal have skrevet alle jeres 10 sætninger færdige til filmen.
Top 5 CEO 2024
2n er fraværende, så vi leger! Alle skal have forberedt 5 sætninger "en français" à la følgende:- léve-toi si tu as un frère- lève-toi si tu es blond(e)- etc...I må gerne være lidt opfindsomme, så alle ikke kommer med de samme sætninger!
Pour travailler un court-métrage Jeter l'ancre un seul jour.docx
Les dilemmes dans les trois CMs (C'est dimanche, amis que vent emporte et Jeter l'ancre un seul jour).
For at vi kan følges ad med opgaverne i Jeter l'ancre un seul jour, så skal I alle have skrevet jeres adjektiver mm. om hovedpersonerne i filmen samt have færdiggjort tre sætniger til hvert billede.
Les dilemmes des trois CMs- faire son choix- quels sont les conséquences
Minlæring
Vi gennemgår de sidste spørgsmål til filmen i dag, så sørg for at få svaret på dem.
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf stx_fransk_mundtlighed_øv_faste_vendinger_med_tre_på_stribe_trois_de_suite_tekster.pdf Quizlet Ordforråd eksamen Mettre en perspective - invisible question numéro 4!
Samme lektie som til sidste gang:
Mini-eksamen: alle skal være klar til at fortælle om deres valgte kortfilm (court-métrage).Hvis vi ikke når alle i dag, så gør vi det forhåbentligt næste gang.(og opgaver på minlæring)
Ingen lektier. Vi skal have gjort vores mini-eksamen færdig.
Soprano – Fragile Soprano - Fragile (Clip officiel) Fragile (Chanson) par Soprano.docx Husk at printeLytteopgave - Fragile par Soprano.docx Husk at printeFragile par Soprano oplæsning
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf stx_fransk_mundtlighed_øv_faste_vendinger_med_tre_på_stribe_trois_de_suite_tekster.pdf Ordforråd eksamen Mangler (mini-eksamen):Uma, Viggo, Thea, Ella M & Sille
Qui est Soprano?Vi skal arbejde med en sang i dag, af en fransk sanger, der hedder Soprano. I skal skimme følgende for at finde ud af, hvem han er:Soprano : chansons, succès, vie privée... Biographie du chanteur
Soprano – Fragile Soprano Fragile Lyrics.docx Soprano - Fragile (Clip officiel) Fragile (Chanson) par Soprano.docx Husk at printeLytteopgave - Fragile par Soprano.docx Husk at printeFragile par Soprano oplæsning
Fra før jul:
Lytteopgave - Fragile par Soprano.docx
I skal besvare spg. 5-11 derhjemme. Skriv jeres svar ned:Fragile (Chanson) par Soprano.docx
l'amitié TV5 monde 1.1. L'amitié qu'est-ce que c'est.pdf amitié transcription.docx 3.amitie-appr.docx 2.Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré C_est quoi les bancs de l_amitié qui fleurissent dans les cours de récré .d
Lektien fra vores sidste modul:
Soprano - Fragile (Clip officiel) se/høre igenDans la chanson, il s'agit de...(quels sont les thèmes?)
l'amitié 1. L'amitié qu'est-ce que c'est.pdf Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré
Adjektiver på minlæring
Pourquoi les « bancs de l’amitié » fleurissent dans les cours de récré C_est quoi les bancs de l_amitié qui fleurissent dans les cours de récré .docx vocabulaire Les bancs de l'amitié QUESTIONS.docx
I skal læse om adjektiver i Franskportalen, kap. 4:
HISTOIRE : C'EST QUI MARIANNE ? (questions d'enfants)
Ingen lektier
I skal læse teksten til dagens sang:
1. Terminer:
« La Liberté guidant le peuple » de Delacroix : une icône romantique et révolutionnaire
I skal læse første side af følgende tekst. I skal slå de ord op, I ikke kan forstå:
Suite à la mort de Nahel QUESTIONS.docx
I skal læse og forstå resten af teksten:
VEGEDREAM - RAMENEZ LA COUPE A LA MAISON
I skal logge jer på Franskportalen og læse den første tekst "Le football" (=kun den øverste tekst):
I skal læse tekst nummer 2 om "Les Bleus":Les Bleus (https://www.franskportal.dk/kultur/le-sport/le-football/#lesbleus)Teksten er nedenunder teksten (le football), som vi læste sidste gang.
I skal have besvaret alle spørgsmålene til teksten fra vores sidste modul (Tekst="Les Bleus et le phénomène black-blanc-beur" på Franskportalen).
LKr er til klassemøde.I skal arbejde selv med en opgave på Minlæring:Minlæring Sørg for at få lavet så meget som, I kan. Jeg lægger den op som en aflevering herefter.
Football et identités - avec vocabulaire et questions.docx TEMA SANGE OM LES IMMIGRES, LES BANLIEUES MM.doc
I skal læse og forstå nedenstående tekst:
2. Jours de la semaine - French Text for Beginners 4. La météo - Quel temps fait-il ? - French Text for Beginners 3. Lingua.com - Free tools for language learning 1. Routine_FLE (1).pdf routine de classeSTX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf
Pas de devoirs
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf Un jour à Paris.pdf
I skal bruge 15 min på nedenstående quizlet for at repetere gloser, som vi skal bruge til billedbeskrivelser. Vi starter med en quiz så sørg for at få lavet lektien!
5. Tal om billedet fra Avant tout, on parle.pdf Husk printEksempel på en eksamenstekstRépétitionPassé récent - French grammar exercises grammaire-passe-recent.pdf passé récent 2.pdf Futur proche (aller + infinitive) - French grammar exercises grammai
I skal gå ind på Franskportalen. Her skal I trykke på Pixigrammatik. Herefter skal I gå ind på kap. 8 (verber), og så skal I trykke på "oversigt verber:I skal læse kapitlerne:og
Arbejde med eksamenstekst
Teksten fra sidste modul er vedhæftet. I skal understrege alle verberne i teksterne, både når de står i infinitivformen, og når de er bøjede:
Travail sur un film - Allons enfants (21).docx Allons enfants CFU materiale.pdf allons_enfants FICHE fra CFU.pdf
Arbejde videre med eksamensteksten (La sorcière)
STX_FIP_Den mundtlige prøve 2020.pdf 240807Vejledning-Fransk-fortsaettersprog-B--stx-2024.pdf s. 20Træn mundtlighed - også med henblik på eksamen - Spansk - STX | Emu.dk
Vi skal arbejde med filmen "Allons enfants" i dag (igen!).Vi skal arbejde med perspektivering. Så find alt det frem, som I har om filmen. Vi så og arbejdede med den i 1.g.
C’est quoi la laïcité à l’école ? - 1jour1actu.com Jørn Boisen: starte efter 36-42 minsEksamenstekst: L'épreuve. Condamnée à mort (s.26-27) - husk at printeDécrire la photo: À St. Tropez et le restaurant (s. 39+42)
I skal læse og forstå følgende tekst:
Billeder:St. TropezLe restaurant (kopiere)Le marché à Cannes (kopiere)Husk at kopiere eksamenstekst (nr. 2, 2.6-7)
Boîtes à outils.pdf I skal scrolle ned til "Boîte à outils 2. I skal bruge 10 min på at repetere de ord, I skal bruge for at kunne beskrive et billede.Eller brug denne, hvis I synes den er bedre:Billedbeskrivelsesmodul Franskportal.pdf
Emner - grupper - mise en perspectiveMettre en perspective / comparer
Un Noël SDF pour Samira et ses deux enfants, qui n_ont pas trouvé de place au 115.docx
I skal åbne dokumentet, her står der, hvad I skal gøre:
https://wordwall.net/resource/513775/french/on-se-pr%c3%a9senteLa France (Frankrig)
Préparation et présentation de votre voyage d'études par groupes.
I skal færdiggøre spørgsmålene fra vores sidste modul:
STROMAE - LE MONDE - ( EXCLU -2025 )
Resten af grupperne fremlægger fra jeres studietur
Le restaurant - petite dialogue par troisLe marché à Cannes - petite dialogue par troisFemmes invisibles QUESTIONS.docx
Femmes invisibles survivre dans la rue QUESTIONS.docx Franskportal
De sidste grupper fremlægger fra studieturen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 91
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654390400", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654390400", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654390400" }