Holdet 2023v Fr/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Lisbeth Kristensen
Hold 2023v Fr/2 (1g Fr/2, 2g Fr/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til EKSAMEN
Titel 2 Les jeunes - EKSAMEN
Titel 3 La francophonie - EKSAMEN
Titel 4 Jeux Olympiques 2024 - Chansons
Titel 5 Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til EKSAMEN
Titel 6 Arbejde med kortfilm og 3 forskellige emner
Titel 7 Le harcelèment et l'amitié - EKSAMEN
Titel 8 Les exclus  (les victimes de l'exclusion sociale)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til EKSAMEN

Eksamen: tilladte hjælpemidler:
- Ordbogen.com
- Franskportalen.dk
- Minlæring.dk
- Egne noter


OBS:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder
Det er ikke tilladt at "google" under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal være lukket
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les jeunes - EKSAMEN

Kernestof:
Film documentaire: Allons enfants ("Rookies" på Filmstriben, 2021)

Texte: Mon voile et moi (Jens P. Weibrecht: Des voix derrière le voile, Liljeforlaget, 2016)

Lou: Qui pourrait (Chanson et paroles)
(https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/qui-pourrait)

C'est dimanche: Court-métrage (Filmcentralen, 2013), er gennemgået i 2.g

I dette forløb har vi haft fokus på forskellene mellem det franske og danske skolesystem og unges problemer og udfordringer i skolen/gymnasiet. Vi har også haft fokus på dansk og fransk ungdomsliv og venskaber.
Vi har derudover arbejdet med begrebet "la laïcité" . Om hvor dybt forankret det er i det franske samfund og i de franske skoler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La francophonie - EKSAMEN

Kernestof:

Textes: Le Québec, p. 109-110, 112-116 (Les entrées, M. Bering & M. Sørensen, 2009)

Texte: Française ou algérienne? (Carte Blanche p. 97-99, J. Fitzner & T. Rhein-Knudes, 2002)

Court-métrage: Ennemis intérieurs (Sélim Azzazi, 2016, CFU, Indre fjender)

Court-métrage: Souvenir Souvenir (Bastian Dubois, 2011)
(https://www.youtube.com/results?search_query=souvenir+souvenir+bastien+dubois)

I dette forløb har vi haft fokus på de fransktalende lande i verden og på de tidligere franske koloniers relation til Frankrig og fransk kultur og sprog. Vi har endvidere haft fokus på at leve med/mellem to kulturer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 0: Tilladte hjælpemidler til EKSAMEN

Eksamen: tilladte hjælpemidler:
- Ordbogen.com
- Franskportalen.dk
- Minlæring.dk
- Egne noter


OBS:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder
Det er ikke tilladt at "google" under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal være lukket
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Arbejde med kortfilm og 3 forskellige emner

Vi har arbejdet med følgende 3 kortfilm med forskellige temaer:
- C'est dimanche (emne:" La vie scolaire et les jeunes")
- Amis que vent emporte (emne: Amitié)
- Jeter l'ancre un seul jour (emne: L'immigration)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 91 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Le harcelèment et l'amitié - EKSAMEN

Kernestof:

Amis que vent emporte  (Court-métrage, 2022), på www.franskportal.dk

Fragile, Soprano (Chanson et paroles)
(https://www.youtube.com/watch?v=zgBEVbDzuu4&list=RDzgBEVbDzuu4&start_radio=1)

C'est quoi "les bancs de l'amitié" qui fleurissent dans les cours de récré?  (Article)
(https://www.20minutes.fr/societe/4008884-20221109-quoi-bancs-amitie-fleurissent-cours-recre)

Vi har gennem en kortfilm, en sang og en artikel arbejdet med begrebet mobning.
Vi har gennemgået forskellige former for mobning.
Eleverne har fortalt om deres egne oplevelser hermed.
Vi har diskuteret, hvordan mobning kan opstå, hvilke konsekvenser mobning kan have og undgås.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 91 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Les exclus (les victimes de l'exclusion sociale)

Kernestof:

Jeter l'ancre un seul jour (Court-métrage, 2018), Filmcentralen

Black M : Je suis chez moi (Chanson et paroles)
(https://www.youtube.com/watch?v=hsOqEhMumaw)

Un Noël SDF pour Samira et ses deux enfants, qui n’ont pas trouvé de place au 115 (Article)
(https://www.20minutes.fr/societe/4131109-20241227-noel-sdf-samira-deux-enfants-trouve-place-115)

Court-métrage: Ennemis intérieurs (Sélim Azzazi, 2016, CFU, Indre fjender) - gennemgået i 1.g

Vi har arbejdet med problematikken omkring personer, der på den eller anden måde bliver/eller føler sig ekskluderet, fordi de ikke kan være i deres eget land, føler sig anderledes og/eller ikke passer ind i samfundet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 91 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer