Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023v Fr/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Helle Nørgaard, Signe Westergaard Lund
Hold
2023v Fr/3 (
1g Fr/3
,
2g Fr/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
La Francophonie
Titel 2
La chanson francophone
Titel 3
Les jeunes
Titel 4
Le petit prince - et l'imagination (eksamensemne)
Titel 5
Le Printemps Arabe (eksamensemne)
Titel 6
La vie difficile (eksamensemne)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
La Francophonie
Projektarbejde i grupper med præsentation af forskellige frankofone lande fra Afrika.
Primær tekst . AYA de Yopougon med individuel forberedelse og pararbejde i timerne - fokus på mundtlighed og glosetilegnelse
Indhold
Kernestof:
Pixigrammatik - Artikler
La Francophonie questions pour ENTREES.docx
elevkode - 2627824c77
Libanon 2023 - Fransk: Fransk sprog og kultur i Libanon - Operation Dagsværk
Projektarbejde 1gFr3.docx
Pixigrammatik - Artikler - I skal arbejde videre med artikler hjemme og gennemføre alle opgaver under ubestemt og bestemt artikel undtaget Kahoot
Vi arbejder med Projektarbejde 1gFr3 ny.docx
Læs om delingsartikel i Franskportal - se vedhæftede link .
Vi arbejder videre med vores fremlæggelser...
Projektarbejdet gøres færdigt
AYA
1m grupperne starter deres fremlæggelser i dag og alle er færdige og parate...
AYA introduktionsopgaver.docx
AYA p. 8-15.docx
HUSK ALTID HÆFTET: AYA de Yopougon
Pixigrammatik - Adjektiver
I skal udfylde nedenstående tekst med gloser fra gloselisten, som vi lavede i sidste time. Det er en god idé at nærstudere billederne undervejs.
Efterstillede adjektiver 1
AYA pp 16-19, 23-26.docx - skriv tre adjektiver på fransk om hver af de tre piger...
AYA pp 28-29, 30-35.docx
Medbring jeres grammatik: Voilà og læs § 6 - igen , især om gradbøjning
Grammatik: Læs § 6 om gradbøjning hjemme. Medbring grammatikpapirer og AYA
Billedebeskrivelse.pdf
Hvis du var til time sidste torsdag, skal du i dag være klar til at præsentere en lille billedbeskrivelse af p. 30 i AYA for resten af holdet :-)
AYA p. 36, 37.docx
AYA p 42, 46-47, 48-57.docx
Find grammatikpapirerne om adjektiver frem af gemmerne og tag dem med...
Grammatik: lav opgave 3 på p. 24 i grammatikpapirer om adjektiver - led efter jeres kopi og lav lektier.
Minlæring
Grammatik: I skal lave opgave 4 a-b-c i grammatikpapirerne om adverbier. I kan finde hjælp i §7 i Voilà.
Skriv et resume af siderne 60-61 i AYA på fransk
AYA p 61, 68-73.docx
Skriv et resumé af siderne 60-61 i AYA på fransk
Læs denne overgangstekst inden I begynder på den skriftlige aflevering
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Projektarbejde - La Francophonie
01-12-2023
Oversættelse adjektiver
11-01-2024
Opsamling AYA
21-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La chanson francophone
Travail en binômes - présentations en classe
Indhold
Kernestof:
Choisissez un artiste et une chanson (1).docx
Paroles de clips | Enseigner le français avec TV5MONDE
Til dagens lektion skal I hjemmefra overveje hvilke franske sangere, grupper I kender og holder af. I timen vælger I sammen med jeres makker, hvilken sang og kunstner I vil arbejde med fremover.
Gruppe 9 : Elise, Anaya, Asta, Dilara skal have valgt en sang til i dag!!!
Grammatik: lav opgave 8 hjemme i grammatikpapirerne.
Følgende grupper fremlægger for HN i dag:
Johanna, Andrea et Annika fremlægger jeres frankofone sang i dag
Sofie, Villads et William og Line, Klara et Oskar fremlægger jeres frankofone sang i dag.
Agnes, Akeleje et Aksel og Juliane, Iben et Molly fremlægger jeres frankofone sang i dag.
Nor, Sigrid et Oliver fremlægger jeres frankofone sang i dag
Au marché.docx
Løs opgave c) - c'est vrai ou faux i arbjedspapirerne til Les Misérables, der liger i Lectio/dokumenter.
Minlæring
Pixigrammatik - Præpositioner adgangskode 2627824c77
I Dokumenter i Lectio skal I finde 'Billedbeskrivelse' - en skabelon til hvor I opbygger en billedbeskrivelse. Læs den igennem og slå evt. ukendte ord op.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Possesive pronominer
01-03-2024
Peésentations des chansons francophones
22-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Les jeunes
point de départ - Les Misérables, film + fiche detravail
Indhold
Kernestof:
Grammatik: lav opgave 8 hjemme i grammatikpapirerne.
Følgende grupper fremlægger for HN i dag:
Johanna, Andrea et Annika fremlægger jeres frankofone sang i dag
Sofie, Villads et William og Line, Klara et Oskar fremlægger jeres frankofone sang i dag.
Agnes, Akeleje et Aksel og Juliane, Iben et Molly fremlægger jeres frankofone sang i dag.
Nor, Sigrid et Oliver fremlægger jeres frankofone sang i dag
Au marché.docx
Løs opgave c) - c'est vrai ou faux i arbjedspapirerne til Les Misérables, der liger i Lectio/dokumenter.
Minlæring
Pixigrammatik - Præpositioner adgangskode 2627824c77
I Dokumenter i Lectio skal I finde 'Billedbeskrivelse' - en skabelon til hvor I opbygger en billedbeskrivelse. Læs den igennem og slå evt. ukendte ord op.
quaisdeseine
Pixigrammatik - Pronominer
Grammatik: Lav opgave 2+3 i de nye grammatikpapirer
Quaideseine 1gFr3.docx - her kan I se hvem I skal arbejde sammen med og jeres kapitel.
Grammatik: lav opgave 8 i grammatikpapirerne - se evt. i §25 i Voilà hvis I har brug for hjælp.
Franskportal - lav opgave 4 hjemme...
Grammatik: lav opgave 11 i grammatikpapirerne hjemme - hjælp i § 25 i Voilà
Quaideseine - lav opgave 7 hjemme
Cherchez sur Internet des infos sur Grand Corps Malade - un chanteur francais. Fais une petite présentation de lui...
I skal oversætte indtil : 'Le père de Roméo est vénère...' i Roméo kiffe Juliette, som I finder i Lectio/Dokumenter...
Roméo kiffe Juliette - Répondez aux question :
Fiche de travail - introduction au film.docx.
Vi ser La Haine færdig
Sidste fransktime i år :-)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Possesive pronominer
01-03-2024
Peésentations des chansons francophones
22-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Le petit prince - et l'imagination (eksamensemne)
Indhold
Kernestof:
Je suis votre nouvelle prof de français et je me réjouis à vous voir ;-). J'éspère que vous avez tous eu de très bonnes vacances.
I timen (ikke lektier):
Læs og oversæt (som vi gjorde det i sidste time) fra og med starten af kap. 1 i Le petit prince. Oversæt så meget, du kan nå på 30 minutter, hvor du ikke forstyrres af andet (sluk mobilen). Brug gloserne, og brug også din ordbog til at slå ord op, du
Til brug i modulet/ikke lektier:
- Lisez et comprenez le reste du chapitre 1, p. 6-7: à partir de: "Mon dessin ne représentait pas un chapeau" jusqu'au "...un homme aussi raisonnable". Læs og forstå, dvs. brug gloserne og slå desuden kun de ord op i ordbogen, som du behøver for at f
Le Petit Prince - Saint-Exupéry - FULL TEXT with AUDIO
Lisez extensivement le reste du chap. 2 et répondez toutes les questions: les questions numéros 1-11. Emmenez le livre physique (en copies).
Afsnit
I modulet:
Vi starter 10.45.
Lisez et comprenez le chapitre III et formulez 4 questions de compréhension au texte auxquelles vos camarades doivent répondre. I skulle gerne have lavet en god del af lektien i sidste modul ;-).
I modulerne (ikke lektier):
Lisez le debut du chapitre IV, les pages 17-18 (til og med 'tout le monde fut de son avis') - et formulez 3 questions de comprehension au chapitre (det er vigtigt, at det er sætninger, I selv forstår og kender svaret på; og at man ikke kan nøjes med
I modulet (ikke lektier):
Ekspertlæsning (ikke lektier):
Svarark til aspekt. Le Petit Prince.docx
Devoirs (lektier): Lav følgende øvelser i aspekt (brug af passé composé, passé simple og imparfait) i 'minlæring': https://app.minlaering.dk/lektier?vis=280751 (lektien tager 18 min.)
I modulet: Ekspertlæsning (ikke lektier):
Devoirs: Sæt 30 min af til at oversætte videre derfra hvor I slap jeres kapitel i sidste modul:
I modulet (ikke lektie): Forstå jeres kapitler og nedskriv et grundigt resumé på fransk. Dette skal fremlægges i matrixgrupper og bliver også jeres første (gruppe)aflevering til d. 23.9.(I får tid i undervisningen til at arbejde på den).
Exposées 2g FR1 et FR3. 2024.docx
Grammatisk emne:
Ingen lektier!
I skriver resuméet færdigt i grupperne og afleverer det.
Exercez les mots pour décrire une image: Gloser til billedbeskrivelse uden analyse. Fransk 2022.docx (Træn disse gloser hjemme. Vi skal bruge dem til billedbeskrivelse i modulet).
Billedebeskrivelse .pdf
Devoirs:
Le Petit Prince. Image avec vocabulaires. FÆRDIG.docx
Vi arbejder videre med de næste kapitler:Skriv stikord/sætninger i en powerpointfremlæggelse til følgende:
Devoirs:Travaillez 30 minutes avec la traduction de votre chapitre (arbejd 30 minutter med jeres kapitel). Oversæt og skriv ned undervejs, hvad I vil have med i jeres oplæg. Se kapitler og grupper herunder.
Pas de devoirs!
- Exposées: Aksel, Andrea et William.
Gruppe 1
- Exposées: Asta et Dilara
Ikke lektier:Le Petit Prince chap. XXI. Questions.docx
Devoirs: Lisez et traduisez le reste du chapitre XXI.
Line (jul), Klara, Annika, Milla, Elise, Sunneva, Johanne, Smilla, Anaya, Oskar, Villads
Devoirs (lektier):
DETTE SKAL I IKKE LÆSE:
Exposées: Annika, Johanne.
Devoirs:Notez des mots clefs et des petites phrases en francais pour expliquer ton thème (noter nøgleord og små sætninger på fransk for at forklare dit emne. Afsæt 20 koncentrerede minutter):
Vi ser første del af filmen "Le Petit Prince".
Exposées: Milla, Elise
- Exposées: Elise.
- Læs oplæg og baggrundsviden til vores nye forløb om Det arabiske forår her: FRANSK B. LE PRINTEMPS ARABE. Skitse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 45
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Le Printemps Arabe (eksamensemne)
Indhold
Kernestof:
- Exposées: Elise.
I modulet (ikke lektier):
- Læs oplæg og baggrundsviden til vores nye forløb om Det arabiske forår her: FRANSK B. LE PRINTEMPS ARABE. Skitse.docx
Devoir: Lisez et traduisez tout l'article:
I modulet:
Exposées: Sofie, Sunneva.
Exposée: Smilla.
IKKE LEKTIER:
VIGTIGT: Medbring det fysiske kompendium med verbernes bøjningsformer, som I også havde med i sidste modul. Vi fortsætter med 2. bøjning og 3. bøjning.
Nous commençons à lire le récit (fortælling) de Tahar Ben Jelloun: "Par le feu", qui raconte la vie et le martyre de Mohamed Bouazizi.
Devoirs:
Les Misérables
Afsnit
Virtuel undervisning: Exercer les verbes pour le test:
Ikke lektie:
Medbring Par le feu-kompendiet. Ingen lektier!
Test i verberne uden hjælpemidler. Træn hjemme!
Bevægelsesverberne: https://dk-france.dk/wp-content/uploads/2020/08/Bjergverber_bev%C3%A6gelsesverber-b%C3%B8jet-med-%C3%AAtre.pdf
Vi arbejder videre med kap. 3 i "Par le feu" - så medbring kompendiet til "Par le feu".
Répondez les questions 1-17 pour "Par le feu", le chap. 3 (p.15). Medbring kompendiet til "Par le feu".
https://www.franskportal.dk/px/pronominer.php
Répondez toutes les questions 1-17 pour "Par le feu", le chap. 3 (p.15). Medbring kompendiet til "Par le feu".
Devoirs: Preparez vos descriptions de l'image: Billede 1. Fransk 2022. Avec vocabulaires.docx en faisant ainsi (idet I gør sådan):
Samme lektie som til sidste modul:
Choisissez une des deux photos dans ce document: Billedbeskrivelse Fransk B. Øvelser. 2025.docx et décrivez-la (skriftligt) d'après le modèle:
Choisissez une des deux photos dans ce document: Billedbeskrivelse Fransk B. Øvelser. 2025.docx et lisez le texte de l'image. Après, faites (lav herefter):
Skema for bøjning af faire. 2021.docx
Lisez et comprenez (læs og forstå) le chap. 4 dans le roman "Par le feu". Répondez (besvar) les questions 1-6 au chapitre à la page 17.
Skema for bøjning af vouloir. 2021.docx
Devoir: I skal være HELT færdige med jeres referat på fransk af jeres kapitel fra "Par le feu". Det skal være sætninger på fransk, som I selv har konstrueret, og som I regner med, at de andre kan forstå nogenlunde uden at have læst kapitlet. Og som I
Lektier:
Skema for bøjning af pouvoir. 2021.docx
Devoirs (differentieret lektie):
De sidste uregelmæssige verber bøjes.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La vie difficile (eksamensemne)
Indhold
Kernestof:
Devoirs:
I modulet (ikke lektier):
Afsnit
Les misérables. Undervisningsmateriale. 2025.docx
Pas de devoirs!
Vi mødes præcis kl. 18.05 ved indgangen til Betty Nansen Teatret, hvor vi starter med en introduktion, arrangeret af teatret, til forestillingen "Les Misérables" (med Jens Albinus i hovedrollen), der starter kl. 19.00.
Ingen lektie.
Lisez et traduisez la passage marquée 2) et 3) du chapitre 'Savoir obéir' (p. 9+10-12): Victor Hugo. Les Misérables. Tome 1. Le début. 5 passages..pdf
I modulet (ikke lektier):
Samme lektie som til sidste modul.
Groupes:
Læs og forstå de sidste passager af starten på Les Misérables, passage 4) og 5) markeret i dette dokument:
Arbejd videre på et storyboard med fortællerstemme og replikker til min. 6 scener, der følger på hinanden. I kan vælge, om I vil dække alle passagerne 1) - 5), eller om I vil gå mere i dybden med færre passager.
I har skrevet jeres fortællerstemme og replikker til min. 6 scener færdig. På fransk. I har uddelt rollerne, så øv jer som lektie hjemme til næste gang på: le narrateur og les personnages/les répliques. Gør det simpelt, så I kan lære replikkerne uden
Der er ikke lektier til dette modul!I modulet (ikke lektier):
Devoirs: I skal have forberedt jeres billedbeskrivelse efter modellen:
Lektier:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654403619", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654403619", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654403619" }