Holdet 2023v Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lene Nørholm Jakobsen
Hold 2023v Ty/1 (1g Ty/1, 2g Ty/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 - tilladte faglige hjælpemidler
Titel 2 Du, ich, wir
Titel 3 Beziehungen
Titel 4 EKSAMEN: Körper und Identität
Titel 5 EKS: Krimigeschichten - Gewalt und Verbrechen
Titel 6 EKSAMEN: Für etwas kämpfen I
Titel 7 EKSAMEN: Für etwas kämpfen II
Titel 8 EKSAMEN: Vergangenheitsbewältigung

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 - tilladte faglige hjælpemidler

Tilladt - men bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:

- Link til holdets klassenotesbog

Klassenotesbogen

- Min Læring: TYSKGRAM basis, TYSKGRAM og TYSKGRAM grundforløb
Min Læring

- Ordbogen.com
Ordbogen.com

Deutschstunde - grammatikbog
Deutschstunde

Lectio - til at åbne forløb 0 og lukke igen
Lectio


- OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven


I må også gerne bruge "Alles in Allem" samt egne noter.

• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.  








Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Du, ich, wir

Holdet læser et introemne hvor alle tekster reflekterer identitet, relationer og/eller kærlighed. Materialerne er en blanding af cartoons, korte prosatekster, sangtekster (incl musikvideoer) og et kort Werbespot.
Vi træner relevant ordforråd, udtale og elementær tekstanalyse.
Op mod jul arbejder vi med reklamefilmen Der Wunsch.

Materialer:
Dennis Götz: Gefällt mir
Tim Bendzko: Keine Maschine
Julia Engelmann: Ich habe einen Traum
Dilek Güngör: Anderssein ist kein Widerspruch (2016)
Penny: Der Wunsch (2021)

Omfang: 30 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Beziehungen

Holdet læser et emne med tekster som alle omhandler om forhold/relationer (kærlighedsrelationer, venskabsrelationer etc). Teksterne er alle fiktionstekster: noveller, sangtekster og film.
Vi læser tekster primært fra Los geht's-bogen og har fokus på personbeskrivelse og referat. Derudover øver vi et centralt ordforråd via små diktater i alle timer.

Grammatik: artiklerne, genitiv, personlige og relative pronomener, svage verber i præsens og perfektum, ordstilling

Materialer:
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen (2014)
Narzissen für über den Tag (2001)
Namika: Lieblingsmensch (2015)
Fatih Akin: Tschick (filmen fra 2016)
Martin Suter: Die Unzertrennlichen (2009)

Omfang: 35 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMEN: Körper und Identität

Holdet læser et emne som fokuserer på forskellige kropsidealer i tid og sted og om menneskers refleksioner over egen (krops)identitet. Indledningsvist læser vi overordnet om (unges) kropsidealer og zoomer derefter ind på dels baggrundsviden om de olympiske lege og dels om DDR-tiden og et par af specifikke dopingskandaler herfra (Heidi/Andreas Krieger og Ines Geipel).
Vi læser forskellige tekstgenrer: artikel, memoirer, dokumentarfilm
Vi træner relevant ordforråd og mundtlige præsentationer af teksterne,
Eleverne skriver opgaver i relation til emnet.

Primært materiale:
Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann: Was ist Körperkult (artikel fra bogen Wer bin Ich?)
Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein (2013) artikel
Eva Mommsen/Melanie Kuss, Planet Wissen: Dopingopfer, Heidi Krieger (2016) artikel
Andreas Krieger, Heidis weitester Stoss, https://www.andreas-krieger-story.org/de/  (2015) Dokumentar
Plus transskriptionen af filmen
Ines Geipel, Sportlerin der DDR (fra Schreibfreude)

Sekundært materiale:
Tivi Logo, Olympische Symbole, https://www.zdf.de/kinder/logo/olympische-symbole-100.html

Omfang: 40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKS: Krimigeschichten - Gewalt und Verbrechen

Holdet læser et emne der kredser om forskellige versioner af krimihistorien. Vi læser Ferdinand von Schirachs etiske kriminoveller, Ingrid Nolls femikrimi-novelle og læser baggrundsmateriale om forskellige krimigenrer og deres karakteristika.
Derudover arbejder vi med filmen Aus dem Nichts, som handler om højreradikal kriminalitet men også, ligesom von Schirachs noveller, kredser om emner som skyld og etik. Vi arbejder med genfortælling, komposition, og har fokus på hovedpersonen i filmen. Eleverne stifter her også bekendtskab med terrororganisationen NSU - og dermed er Landeskunde også en del af forløbet.

Der øves krimibegreber, relaterede verber og vi betragter hver krimis særkende samt dens relation til den tid den er skrevet i.
Afleveringer: oversættelse relateret til DNA og en mundlig aflevering udformet som en eksamensopgave

Materialer:
Ferdinand von Schirach: DNA og Anatomie (2015, fra antologien Schuld)
Milena Moser: Letzte Pizza, 1999
Fatih Akins, Aus dem Nichts, 2017


Sekundært materiale:
Merkmale des Krimis + opgaver til dette, fra Gyldendal, Gattungen

Antal sider: ca 30-35 s.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tyskopgave 3 12-11-2024
DNA - mundtlige opgave 20-12-2024
Aflevering om filmen In Liebe, Eure Hilde 28-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN: Für etwas kämpfen I

Første del af 'Für etwas kämpfen'-emnet. Her arbejder vi med filmen 'In Liebe, Eure Hilde'.
Som optakt til filmen beskæftiger vi os med anmeldelser og podcast som diskuterer tiden og personerne.

Emnet fortsætter efter jul; 'Für etwas kämpfen II'.

Materialer:
Andreas Dresen, In LIebe, Eure Hilde, (film) 2024
Toni Schiendele, Kritik zu "In Liebe, Eure Hilde": https://www.derfilmjournalist.de/artikel/kritik-zu-in-liebe-eure-hilde-liebe-und-widerstand-im-angesicht-des-dritten-reichs (artikel), 2024
Materiale lavet til filmen af tysklærerne på CG


Sekundære materialer:
Peter Wivel, Kærlig hilsen, Hilde, https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/kaerlig-hilsen-hilde/ (7.11.24)
Kulturen: Podcast med Knud Romer om filmen (ikke mere tilgængelig)
Nachkommen, Netzwerk Berlin, Hans Coppi (sønnen, Die Rote Kapelle auf neue Weise erzählen): https://nachkommen-netzwerk-berlin.de/hans-coppi-was-war-wirklich-passiert/, artikel, (udgivelsesår ikke kendt)

Omfang: ca 25 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN: Für etwas kämpfen II

OBS) - se også tidligere forløb med samme navn: Für etwas kämpfen I)

Holdet læser et emne som kredser om det at kæmpe for noget. Og om underemner som identitet, tilpasning og oprør.

I fokus står filmen 'In Liebe, Eure Hilde', som vi ser i biografen og arbejder intensivt med (forståelse af tiden, personkarakteristik, tematik). Derudover ser vi på emnet i fiktion - ældre og nyere - og også på aktuelle fænomener i Tyskland i dag (fx. Fridays For Future, klimakampen og kampen mod Afd). Endelig læser vi ældre litteratur og ser her på den personlige kamp for lighed og frihed.

Vi øver relevant ordforråd til emnet og derudover laver eleverne en kort mundtlig aflevering hvor de genfortæller én af teksterne. De laver også skriveøvelse med udgansspunkt i videoen om oversvømmelserne i Arhtal.

Materialer:
Andreas Dresen og Laila Stieler: In Liebe, eure Hilde (2024)
materialer til filmen lavet af tysklærerne på CG

Brennpunkt Deutsch: Julia will das Klima retten (https://soundcloud.com/brennpunkt-deutsch/julia-will-das-klima-retten-bevor-es-zu-spat-ist)
Luisa Neubauer: wikipedia - søgning efter informationer om hende og Fridays for Future
Annette Droste von Hülshoff: Am Turme (1842)
Ein Jahr nach der Flutkatastrophe: https://www.youtube.com/watch?v=xMRo0A3Zw5M (ZDF Nachrichten) 2022
Annette Droste Hülshoff: Am Turme (1842)
K.I.Z feat. Annenmaykantereit: Hurra, diese Welt geht unter (2015)



Sekundærmateriale:
Luisa Neubauer – en klimaaktivist fra det grønne Hamborg, der inspirerer Europas unge: https://magasineteuropa.dk/luisa-neubauer-en-klimaaktivist-fra-det-groenne-hamborg/

Grammatik:
Substantivernes køn, tyske småord, relativpronomener og uregelmæssige verber

Omfang: 25 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMEN: Vergangenheitsbewältigung

Vi læser emnet Vergangenheitsbewältigung (Deutschland nach 1945)

Vi undersøger Tyskland efter 1945 med særligt fokus på Wirtschaftswunder (50'erne) og Vergangenheitsbewältigung og retsopgøret eller manglen på samme efter jødeudryddelsen og Det Tredje Rige.
Indledningsvist arbejder vi med introen fra Niemals vergessen som omhandler skyldsspørgsmålet, Vergangenheitsbewältigung og den tyske identitet efter 45. I forløbet diskuterer vi omgangen med fortiden; forskellige strategier man har benyttet sig af og konsekvenserne af disse: såsom bevidst/ubevidst fortrængning og kollektiv skyld  . I denne sammenhæng læser vi afsnit 3.3 i Niemals vergessen hvor forskellige strategier defineres.

Vi læser og ser forskellige tekster om emnet:
Der Staat gegen Fritz Bauer om den Bauers opgør med efterkrigstidens Tyskland. Hilde M’s fornægtende interview (i tekst og som film), hvor både gerningsmand og ofre kommer til orde.
Van Dyk/Heppners sang "Wir sind wir" fra 2004, som giver et historisk rids og forholder sig positivt til det at være tysk.
Derudover ser vi Walter Moers mere humoristiske omgang med fortiden i tegnefilmen om Hitler samt Jan Böhmermans kommentar til/kritik af det aktuelle Tyskland.
I forbindelse med emnet arbejdes der målrettet med gloseindlæring og forståelse.

Grammatik: adjektivbøjning og opsamling


Materiale:
Baggrundsviden:
Planet Wissen - deutsche Geschichte, Wirtschaftswunder: https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html

Tekster:
Paul van Dyk und Peter Heppner: Wir sind wir, 2004
Hilde M: Das dunkle Geheimnis der Hilde M, fra Niemals vergessen
Panorama: Interview med Hilde M (http://www.ndr.de/kultur/geschichte/chronologie/kzaufseherin100_page-1.html)
Walter Moers, Adolf (2005/2006) (Filmen er set, men vi har ikke arbejdet med den)
De sidste 4 materialer + indføringen til emnet stammer fra antologien Niemals vergessen, systime, 2016.


Supplerende stof:
Niemals vergessen, s. 26-27 (om strategier)

Omfang: ca 45 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer