Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Kathrine von Holst, Stina Andersen
|
Hold
|
2023v Ty/2 (1g Ty/2, 2g Ty/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Du, ich, wir
Forløbet "Du, ich, wir" er et forløb, hvor eleverne grammatisk set arbejder meget med sætningsanalyse og bliver trænede i at bruge kasus, og kommunikativt set arbejder med tekst, video, podcast, rollespil, præsentationer, der vedrører forsk. emner, nogle gange aktuelle emner, og hvor vinklen er, hvordan "Du, ich, wir" står ift. dette. a
Tekstmateriale, ordbogsøvelser og opgaver af grammatisk og sproglig karakter baseret på "Los geht´s!"
Tekster: "Ich habe einen Traum"
"Sag mir, wer"
Anderssein ist kein Widerspruch"
Hovedværket i dette forløb er filmen:
Zone of Interest af Jonathan Glazer, som vi har set i biografen.
Her er der modsætningsforholdet mellem du og wir meget markant: vi følger Rudolf Höss og dennes familie, som gør alt hvad de kan for at skabe Lebensraum og hermed gode leveforhold for familien, mens Rudolf i sit professionelle virke arbejder med udrydning af jøderne, som befinder sig i Ausschwitz lige ved siden af familiens hus.
Grammatik via tavleundervisning, MinLæring, partnerarbejde mv.:
Stor vægt på sætningsanalyse og hermed kasus.
Sein, haben og werden
Regelmæssige verber i præsens og præteritum
Modalverber i præsens
Substantivernes køn og særligt regler herfor
Kommunikationsøvelser: præsentationspowerpoints og præsentationsvideoer, partnerarbejde. Emner der vedr. det aktuelle forløb eller en bestemt aktualitet eller sæson.
Aktuelle emner relateret til "Du, ich, wir":
Olaf Scholz´ nytårstale: YouTube, diskussion i plenum om hvordan det går i Tyskland, om hvordan Olaf Scholz klarer sig)
Der Thronwechsel 14. jan.: ZDF fra Tagesschau og ZDF Royal: Partnerarbejde ift. generelle tanker om DK som monarki og elevernes forventning og forhåbninger ift. Frederik som ny konge.
Podcast: zum Zweiten ersten Mal fra True Love serien: her arbejder vi med ordforråd, Redemittel, lytteforståelse og mundtlige resumeer.
Normalsider i dette forløb: Svarende til 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektier på MinLæring om hjælpeverber! Lektien varer ca. 15 min.
-
MinLæring: lektien "de tre hjælpeverber haben, sein, werden" skal være lavet færdigt til i dag. Den varer i alt 19 min.
-
Los geht´s side 167 (fokuser her på regelmæssige verber i præsens) og side 169 (substantivernes køn): lær reglerne og bøjningerne så vidt muligt udenad
-
Lektie i MinLæring: "Bøjning af haben, sein, werden"
-
Var du på hyttetur sidste uge og nåede ikke lektien i MinLæring "bøjning af haben, sein, werden", så få den lavet til i dag - den varer i alt 18 min.
-
MinLæring lektie "Sætningsanalyse 1" skal være lavet færdig til i dag. Den varer i alt 34 minutter, der er formentlig ca. 10 min. tilbage, da I også har arbejdet på lektien i timen ugen forinden.
-
MinLæring lektie "sætningsanalyse 1" skal være lavet færdig til i dag. Den varer i alt 34 min, formentlig mindre eftersom vi gik i gang med lektien sidste uge.
-
Årets sidste tysklektie i MinLæring om sætningsanalyse (10 min)
-
https://app.minlaering.dk/lektier/klasse/61233/lektie/244906/
-
MinLæring "Sætningsanalyse 3" - den varer 8 min. og måske nåede du at lave den færdig i timen
-
MinLæring Sætningsanalyse 3 - lektien varer 8 min. og måske nåede du at lave den færdig i timen
-
MinLæring: regelmæssige verber 1
-
MinLæring Regelmæssige verber 2: lektie tager 13 min.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Verber, sætningsanalyse og substantivernes køn
|
29-11-2023
|
Weihnachten Video
|
07-12-2023
|
Sætningsanalyse og lytteforståelse
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Der Eskapismus: EKS
Hovedværket i dette forløb er den biografaktuelle film: "Zone of Interest"
I filmen behandles emner som holocaust, "Lebensraum", familieliv og kontrasten mellem helvede og paradis. Den giver et dybdegående indblik i værdier, syn på børneopdragelse, syn på "de andre".
Filmen svarer til ca. 40 normalsider
Vi går herefter i den nærmest modsatte grøft og ser og behandler fænomenet "Der Bergdoktor" ud et familieperspektiv. Dr. Gruber føler stor samhørighed og stort ansvar overfor alle landsbybeboere, og på mange måder er det som en stor familie.
Hvor "Zone of Interest" er ubehagelig i sin portrættering af familien, er der noget rart og opløftende i "Bergdoktor": familiens meget alvorlige problem bliver (næsten) løst efter hvert afsnit, og harmonien genfinder sig.
Vi ser og behandler første afsnit af sæson 17 af "Der Bergdoktor", afsnittet hedder "Der Blick nach vorn"
Vi diskuterer eskapisme: i Zone of Interest hvor eskapismen er udtalt inden for Familien Höss, og i der Bergdoktor, hvor det derimod er seerne, der oplever eskapisme.
Vi slutter af med en sang af Yu: Rosarote Brille: et fantastisk eksempel på eskapisme i vores tid, hvor vi lukker øjnene for en planet der befinder sig på randen af en klimamæssig katastrofe.
Afsnittet svarer til ca. 30 normalsider
Supplerende stof:
Filmanmeldelse på film.at:
https://www.film.at/filmkritiken/the-zone-of-interest-filmkritik/402795751
ca. 3 normalsider
"Badehotellet"
Meget kort uddrag af den danske serie Badehotellet, hvor en af karaktererne læser om Rudolf Höss. På meget tydelig vis skildrer han Rudolf Höss´ kontrastfyldte personlighed. og på skarp vis tydeliggør dennes evne til at effektivisere afbrænding af jøder
Tysk musik - aktuel tysk musik som får dig til at glemme hverdagen.
Goethe Instituttet, Step into German, German Charts
https://www.goethe.de/prj/stg/en/mus/cha.html?fbclid=IwAR14dEie0OdtECMNwgU66S5K_eIUUuMtn-mtIHMXwHzYuc8axfTzZ4Z7_N4
Grammatik:
sætningsanalyse, kasus, bestemt og ubestemt artikel
Faglige mål:
anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
Kernestof:
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vielleicht Liebe
Hovedværk i Vielleicht Liebe er baseret på Podigree podcasten:
Zum ersten zweiten Mal
https://true-love.podigee.io/7-zum-ersten-zweiten-mal
En sand Vielleicht Liebe historie baseret på en sand historie om Kim og Cricket, der er forelskede og lykkelige, indtil de er ude for et biluheld. Biluheldet har den konsekvens, at Cricket mister en del af hukommelsen, og derfor ikke længere har nogle følelser overfor Kim.
På "Slowgerman" lytter vi til en mindre podcast, som handler om den utroligt populære serie "Der Bergdoktor"
På Gliglish øver eleverne hver især at lave et referat af podcasten.
"https://slowgerman.com/?s=berg
På slowgerman lytter vi også til en podcast om tyskerne kærlighed til brød:
https://slowgerman.com/2024/03/05/brot-und-baeckereien-in-deutschland-sg-267/
Los geht´s
Her læser vi "Narzissen für über den Tag" af Nadja Einzmann
Som supplement har vi set afsnit fra ZDF Frühstückfernsehen, bl.a. et interview med Leo og Linn, som er podcastværterne.
Normalsider: svarende til 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig aflevering - dokumentar
|
30-01-2024
|
Hjælpeverber, dativpræpositioner og kasus
|
12-04-2024
|
Elevfremlæggelse om "Zum ersten zweiten Mal"
|
19-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die DDR: EKS
Hovedværket i dette forløb er "Good bye, Lenin": her tager vi udgangspunkt i både film og bog af henholdsvis Mikael Busch og Erik Wikkelsø Pedersen fra Tyskforlaget.
Med afsæt i denne historie behandles underemner som livet i DDR, fakta om DDR, forholdet mellem DDR og BRD, murens fald og die Wende.
Vi arbejder med ordforråd og samtale, og i dette forløb forekommer der både en elevfremlæggelse og en skriftlig aflevering.
Elevfremlæggelsen lægger vægt på fri tale og virkelighedsnære udsagn, hvorfor næsten alle grupper fremlægger et rollespil.
I den skriftlige aflevering er der både fri skriftlig fremstilling baseret på to konkrete spørgsmål til hovedværket, samtidig spørges der ind til ordforråd og afslutningsvis forekommer der en lille grammatisk øvelse, i hvilken eleverne skal indsætte den rigtige bestemte eller ubestemte artikel i sætninger, der enten skal analyseres, eller i hvilke der forekommer en præpositionsstyrelse.
Film og bog svarer til ca. 50 normalsider
Endvidere dykker vi ned i historien om "Der springende Soldat". Vi læser afsnittet om billedet og historien bag fra antologien Gattungen, og eleverne laver en øvelse, i hvilken de skal placere det rette ord det rette sted.
Slutteligt hører vi podcasten fra "Young&Free" om Konstance i historien: "Flucht aus Liebe".
En medrivende fortælling om, hvordan en ung kvinde fra det tidligere DDR forelsker sig i en vesttysk ung mand på en ferie i Bulgarien. Historien tager udgangspunkt i en sand historie, og den giver et godt indblik i emner som flugt, Stasi, spionage og feriemuligheder i det tidligere DDR.
https://young-free.podigee.io/1-neue-episode
Supplerende stof:
Podcast fra Genau "Landet der forsvandt" med Anette Herzog om bogen "Det der var, historien om den anden side af muren"
https://podcast24.dk/episoder/genau/landet-der-forsvandt-U6vDXapW9r
TVA fra dr.dk fra søndag den 8. september ifm. lokalvalg i Sachsen og Thüringen. Her om AfD og i særdeleshed de mange unges begejstring for dette parti særligt i det tidligere Østtyskland.
Faglige mål:
anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
Kernestof:
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grossstadtleben: EKS
Kernestof:
Babylon Berlin sæson 1 de første 3 afsnit
Besuch vom Lande af Erich Kästner
Augen in der Grossstadt af Kurt Tucholsky
Faglige mål:
anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
Kernestof:
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Das Dritte Reich und der Widerstand: EKS
Dette forløb handler om Das Dritte Reich und den modstand der var, af aktiv eller mindre aktiv karakter, i Tyskland.
Indledningsvis beskæftiger vi os ganske kort med nationalsocialismens historie.
Derefter dykker vi ned i grafik af Käthe Kollwitz: vi besøger Statens Museum for Kunst, hvor eleverne arbejder med et udvalg af hendes tegninger og skulpturer. De analyser værkerne for at kunne identificere kunstnerens modstand mod krigen, og vi arbejder med at forstå de konsekvenser krigen havde for hende som privatperson.
Fokus er især på spørgsmål om mod, kærlighed og moral.
Materialer:
Tekst fra Käthe Kollwitz museum i Berlins hjemmeside:
https://www.kaethe-kollwitz.berlin/kaethe-kollwitz/
Undervisningsmateriale fra "Kinofenster.de"
Tekster og baggrundsviden fra hjemmesiden ZDF tivilogo samt ARD PlanetWissen:
"Die nationalsozialisten und der holocaust"
(https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html)
"Die Geschwister Scholl"
YouTube: MrWissen2go: Widerstand im Nationalsozialismus
https://www.youtube.com/watch?v=2c76U3q9joU&t=1s
(https://www.zdf.de/kinder/logo/geschwister-scholl-100.html)
"Geschwister Scholl einfach erklärt"
(https://www.zdf.de/kinder/logo/geschwister-scholl-einfach-erklaert-100.html)
"Sophie Scholl Widerstand gegen Hitler"
(https://www.ardmediathek.de/video/planet-wissen/sophie-scholl-widerstand-gegen-hitler/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLWM3YTM5NmMzLTI1MDYtNGZkMy04Y2M4LTY4ODAzZWYwY2ZjNg)
file:///C:/Users/LC/Downloads/Arbeitsmaterialien%20Sophie%20Scholl.pdf
Slutteligt arbejder vi med den aktuelle biograffilm: "In Liebe, Eure Hilde". Historien om Hilde og Hans Coppi, der yder modstand mod Nazityskland og betaler den højeste pris.
Faglige mål:
anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663435977",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663435977",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663435977"
}