Holdet 2023v Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lisbeth Benedikte Jørgensen, Signe Riis Petersen
Hold 2023v Ty/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Verbindungen
Titel 2 Forløb #2 Freundschaft (EKS)
Titel 3 Forløb#3 Sport und Politik (EKS)
Titel 4 Forløb#4 Flucht und die DDR (EKS)
Titel 5 Forløb#5 Babylon Berlin (EKS)
Titel 6 Forløb#6 Krimi (EKS)
Titel 7 Forløb#7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Verbindungen

Verbindungen er et begreb, der kan anvendes i det store og i det små. Der kan være god og dårlig forbindelse til internettet, gode eller dårlige forbindelser mellem mennesker, leddene i en sætningen har forbindelse til  hinanden.
Det er tænkt sådan, at klassen ud fra kategorier selv udarbejder et landkort over arter af forbindelser. Kategorierne ligheder og forskelle kommer til og er hjælpere i træningen, når der skal perspektiveres.
Forløbet bruger association og opstilling af systemer som hjælpemidler.
De centrale tekster er: Angst essen Seele auf, Das Eisenbahngleichnis og Der Rattenfänger von Hameln. Temaet åbnes med: Der Erlkönig af Goethe.
Der indgår tre skriftlige afleveringer i forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. Angst essen Seele auf 14-12-2023
2. Angst essen Seele auf, Fassbinderfilm von 1974 12-01-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb #2 Freundschaft (EKS)

Hovedindholdet, Farvel Berlin fra 2016, er en Film af Fatih Akin. Filmen er en roadmovie om to unge drenges venskab. Den læses i Los Geht's og kan ses på filmstriben under titlen: Farvel Berlin.
Emnet om venskab sættes i gang med eventyret: Die Bremer Stadtmusikanten og kapitlet i Auf Uns om eventyrgenren.
Filmen Frantz fra 2016 af Francois Ozon er en tosproget film lavet af en franskmand. Venskab over grænser og fjendskab og mystiske meddelelsesformer fra instruktøren giver eleverne flere greb til at arbejde med begrebet venskab.
Endelig viser Soul Kitchen, 2010, af Fatih Akin flere former for venskab. Der er forholdet mellem kollegaer og det livslange venskab til ens søskende.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 55,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Generel viden om Tyskland og dets historie.
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive - Korte skriveøvelser i timerne. Obligatorisk fordybelsestid.
  • Diskutere - Emnerne findes repræsenteret i de enkelte temaer. Forskellige opfattelser af tekster.
  • Formidling - Skriftligt tysk.
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder - Snak og gæt. Fortæl, hvad du ser.
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed - At få lavet lektier. At tage bøger med.
  • Kreativitet - Skriveøvelser i timen. Skriv videre på... Skriv brev fra... Besvar et læserbrev. Beskriv malerier for en, der ikke kan se billedet.
  • Sociale - Vi veksler grupper og arbjeder med at holdet består af elever fra to klasser.
  • Samarbejdsevne - Afslutning af emne og repetition i grupper
  • IT
  • Lectio - Elevfeedback. Lektiegivning. Adgang til tekster.
  • Præsentationsgrafik - Oplæg med powerpoint. Foredrag og svar på spørgsmål i klassen.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3 Sport und Politik (EKS)

I forløbet arbejder vi med sport og politik i Tyskland og hvordan de to hænger sammen.
Tidsmæssigt fokuserer vi på hhv. nationalsocialisme og DDR-tiden.

Som intro til emnet læser vi først om baggunden for de olympiske lege.
Vi læser Adolf Hitlers Über Jugenderziehung og ser Leni Rieenstahls propagandafilm Fest der Völker og taler om tidens kropsideal.
Vi hopper derefter til DDR og den systematiske doping med Heidi/Andreas Kreiger som eksempel.


Materiale:
(Alt materiale findes i holdet klassenotesbog)
Tivilogo: Die Geschichte der Olympischen Spiele https://www.zdf.de/kinder/logo/geschichte-olympische-spiele-einfach-erklaert-100.html
Adolf Hitler: Über Jugenderziehung
Leni Riefenstahl, Fest der Völker
Andreas Krieger: Heidis weitester Stoss
Maik Grosskathöfer: Dopingopfer Kreiger: vom Staat misbraucht, in Spiegel 18.08 2029

Grammatik.
Uregelmæssige verber



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Midtvejsscreening 27-08-2024
Andreas/Heidi Krieger 29-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Flucht und die DDR (EKS)

Eleverne introduceres til DDRs historie. Hvad førte til opførslen af Berlinermuren og hvad var forskellen på livet i Øst- og Vesttyskland?
Vi arbejder med forskellige tekster, der kredser om livet i DDR og forskellige måder at flygte til vesten.
Vi ser filmen Ballon (Flugten fra Østyskland) og læser derudover også om familien og hvordan deres liv senere så ud.
Vi læser tegneserien Tunnel 57 om den gruppe mennesker, der gravede en tunnel fra Vest- til Østberlin og ser filmen Der Tunnel.

Der arbejdes med ordforråd til temaet DDR samt til de anvendte tekster

Grammatik:
uregelmæssige verber
modalverber

Materiale:
Ballonflugten fra Østtyskland (film)
Ballonflucht, Spiegel
Der Tunnel (Film)
Tunnel 57 (Comic)
„Begegnung mit der Vergangenheit“ samt ”Auferstanden aus Ruinen fra Niemals Vergessen (Systime)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig aflevering - Zusammenfassung Ballon 21-10-2024
Genaflevering 03-11-2024
Zusammenfassung Ballon 19-11-2024
Kreative Aufgaben - die DDR 18-12-2024
Slutscreening 13-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Babylon Berlin (EKS)

Babylon Berlin, Folge 1-8
Forløbet giver en introduktion til de gyldne tyvere med henblik på at forstå den historiske og politiske baggrund for serien Babylon Berlin. Efter en gennemgang af konsekvenserne af første verdenskrig for Tyskland fokuserer forløbet på hovedpersonernes udvikling, herunder hvad der har været med til at præge de unge mennesker i 20ernes Tyskland, fx krigstraumer, fattigdom og generelt følelsen af at have overlevet 1. verdenkrig, der forandrede den kendte verden og gav nye muligheder og udfordringer. Der arbejdes med de forskellige samfundslag i Berlin med fokus på de to hovedpersoner: Charlotte, der arbejder sig op fra den fattige arbejderklasse og repræsenterer den nye kvindetype, og Gereon, der arbejder ved politiet, og som lider af følgerne af at have været soldat i første verdenskrig.

Mensch: Vi tager på SMK og ser udstillingen ”Mensch”. Eleverne introduceres til Käthe Kollwitz og hvordan krigene påvirkede hende og arbejder med billedanalyser og sætter kunsten ind i den historiske kontekst. Vi øver mundtlige fremlæggelser

MATERIALE/KERNESTOF:
"Babylon Berlin" (2017/2018) alle fire dobbeltafsnit af første sæson

Tekster til indføring:
https://www.zdf.de/kinder/logo/weimarer-republik-104.html  
https://www.information.dk/kultur/2018/12/babylon-berlin-undersoeger-historien-punkt-stadig-kan-ske
Om Berliner Blutmai 1929: https://www.youtube.com/watch?v=I8WbdSwdlF4
https://www.deutschlandfunkkultur.de/der-berliner-blutmai-1929-als-die-polizei-auf-buerger-schoss.932.de.html?dram:article_id=447616

Interview med Liv Lisa Fries: https://www.maz-online.de/Nachrichten/Kultur/Interview-mit-Liv-Lisa-Fries-alias-Charlotte-Ritter-zur-dritten-Staffel-von-Babylon-Berlin

Käthe Kollwitz kurz erklärt: https://www.planet-schule.de/thema/wissensclip-kollwitz-film-100.html

GRAMMATIK: Vi arbejder med den grundlæggende grammatik, primært konjugation og de forskellige slags verber (hjælpeverber, regelmæssige og uregelmæssige og modalverber), men også deklination af substantiverne og de personlige og possessive pronominer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Babylon Berlin 30-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Krimi (EKS)

Krimi:

Holdet læser et emne der kredser om forskellige versioner af krimihistorien. Vi læser Ferdinand von Schirachs etiske kriminoveller, Milena Mosers femikrimi-novelle og læser baggrundsmateriale om forskellige krimigenrer og deres karakteristika.
Vi arbejder med genfortælling
Der øves krimibegreber, relaterede verber og vi betragter hver krimis særkende samt dens relation til den tid den er skrevet i.

Materialer:
Ferdinand von Schirach: Anatomie , Einsam og Kinder (2015, fra antologien Schuld)
Milena Moser: Letzte Pizza(1991)


Sekundært materiale:
Merkmale des Krimis + opgaver til dette, fra Gyldendal, Gattungen

Grammatik:
Relative pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer