Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Benedikte Jørgensen, Signe Riis Petersen
|
Hold
|
2023v Ty/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Verbindungen
Verbindungen er et begreb, der kan anvendes i det store og i det små. Der kan være god og dårlig forbindelse til internettet, gode eller dårlige forbindelser mellem mennesker, leddene i en sætningen har forbindelse til hinanden.
Det er tænkt sådan, at klassen ud fra kategorier selv udarbejder et landkort over arter af forbindelser. Kategorierne ligheder og forskelle kommer til og er hjælpere i træningen, når der skal perspektiveres.
Forløbet bruger association og opstilling af systemer som hjælpemidler.
De centrale tekster er: Angst essen Seele auf, Das Eisenbahngleichnis og Der Rattenfänger von Hameln. Temaet åbnes med: Der Erlkönig af Goethe.
Der indgår tre skriftlige afleveringer i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Der Erlkönig af Goethe som tegnefilm, digt og sang Der Erlkönig - Johann Wolfgang von Goethe Schubert - Der Erlkönig [魔王] (complete version.)Skrevet 1782 https://balladen.net/goethe/erlkoenig/
-
Angst essen Seelle auf ein Film von RAINER WERNER FASSBINDER, 1974. I bogen fra Gad 1978 læses kapitel 1-2, 5-7, 8-9, 15-16, 17-20, 27-28.
-
Der Rattefänger von Hameln, Textlink https://youtu.be/zUJc_mc5hjY?feature=shared Der Rattenfänger von Hameln Video: https://youtu.be/zUJc_mc5hjY?feature=shared
-
Julia Engelmann i Los geht's: Ich habe einen Traum, side 26-27 + Sag mir, wer (digtet) side 31. Bog Mette Hermann. Gyldendal 2018
-
Erich Kästner: Das Eisenbahngleichnis, Auf Uns side 77-79. Kate Fuchs og Mathide Sinding Gyldendal Eisenbahngkeichnis scan_lbj_2024-01-24-08-55-44.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Angst essen Seele auf
|
14-12-2023
|
2. Angst essen Seele auf, Fassbinderfilm von 1974
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb #2 Freundschaft (EKS)
Hovedindholdet, Farvel Berlin fra 2016, er en Film af Fatih Akin. Filmen er en roadmovie om to unge drenges venskab. Den læses i Los Geht's og kan ses på filmstriben under titlen: Farvel Berlin.
Emnet om venskab sættes i gang med eventyret: Die Bremer Stadtmusikanten og kapitlet i Auf Uns om eventyrgenren.
Filmen Frantz fra 2016 af Francois Ozon er en tosproget film lavet af en franskmand. Venskab over grænser og fjendskab og mystiske meddelelsesformer fra instruktøren giver eleverne flere greb til at arbejde med begrebet venskab.
Endelig viser Soul Kitchen, 2010, af Fatih Akin flere former for venskab. Der er forholdet mellem kollegaer og det livslange venskab til ens søskende.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Alles in allem Genitiv, s. 22-24. Øvelse 2 + 3 + 4 gives for.Mandens bil, hønens æg, landets indbyggere.
-
Lieblingslied. Die Lochis. Youtube. https://youtu.be/EcW0n83La5A?feature=shared
-
Eventyr som genre. Die Gattung des Märchens. Side 61-67. Helle Egedal, Gattungen, Gyldendal 2017.
-
Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik, Gyldendal 1998. Genitiv, side 22-24, regler for substantivernes køn side 96-97, hjælpeverberne og deres bøjning side 26-29, kongruens og svagt bøjede verber side 32-35, bisætningers ordstilling side 39-41), ejes
-
Frantz https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004486/frantz Francois Ozon 2017. To-sproget drama om venskab og helingsproces på tværs af landegrænser i 1919 efter verdenskrigen.
-
Los geht's side 78, Kummerkasten under afsnit 3. Skriv et svar på læserens spørgsmål.
-
Minlæring, digitalt øvemodul. Om personlige pronominer, stærkt bøjede verber, verber i tid og bøjningsgrupper og hjælpeverber.
-
K.I.Z. - Hurra die Welt geht unter ft. Henning May (Official Video) Sang fra filmen Tschick
-
I.Z (Ft. Henning May) – Hurra die Welt geht unter Tekst til filmsang +
|
Omfang
|
Estimeret:
55,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Generel viden om Tyskland og dets historie.
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive - Korte skriveøvelser i timerne. Obligatorisk fordybelsestid.
- Diskutere - Emnerne findes repræsenteret i de enkelte temaer. Forskellige opfattelser af tekster.
- Formidling - Skriftligt tysk.
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder - Snak og gæt. Fortæl, hvad du ser.
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed - At få lavet lektier. At tage bøger med.
- Kreativitet - Skriveøvelser i timen. Skriv videre på... Skriv brev fra... Besvar et læserbrev.
Beskriv malerier for en, der ikke kan se billedet.
- Sociale - Vi veksler grupper og arbjeder med at holdet består af elever fra to klasser.
- Samarbejdsevne - Afslutning af emne og repetition i grupper
- IT
- Lectio - Elevfeedback.
Lektiegivning. Adgang til tekster.
- Præsentationsgrafik - Oplæg med powerpoint.
Foredrag og svar på spørgsmål i klassen.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 Sport und Politik (EKS)
I forløbet arbejder vi med sport og politik i Tyskland og hvordan de to hænger sammen.
Tidsmæssigt fokuserer vi på hhv. nationalsocialisme og DDR-tiden.
Som intro til emnet læser vi først om baggunden for de olympiske lege.
Vi læser Adolf Hitlers Über Jugenderziehung og ser Leni Rieenstahls propagandafilm Fest der Völker og taler om tidens kropsideal.
Vi hopper derefter til DDR og den systematiske doping med Heidi/Andreas Kreiger som eksempel.
Materiale:
(Alt materiale findes i holdet klassenotesbog)
Tivilogo: Die Geschichte der Olympischen Spiele https://www.zdf.de/kinder/logo/geschichte-olympische-spiele-einfach-erklaert-100.html
Adolf Hitler: Über Jugenderziehung
Leni Riefenstahl, Fest der Völker
Andreas Krieger: Heidis weitester Stoss
Maik Grosskathöfer: Dopingopfer Kreiger: vom Staat misbraucht, in Spiegel 18.08 2029
Grammatik.
Uregelmæssige verber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Midtvejsscreening
|
27-08-2024
|
Andreas/Heidi Krieger
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Flucht und die DDR (EKS)
Eleverne introduceres til DDRs historie. Hvad førte til opførslen af Berlinermuren og hvad var forskellen på livet i Øst- og Vesttyskland?
Vi arbejder med forskellige tekster, der kredser om livet i DDR og forskellige måder at flygte til vesten.
Vi ser filmen Ballon (Flugten fra Østyskland) og læser derudover også om familien og hvordan deres liv senere så ud.
Vi læser tegneserien Tunnel 57 om den gruppe mennesker, der gravede en tunnel fra Vest- til Østberlin og ser filmen Der Tunnel.
Der arbejdes med ordforråd til temaet DDR samt til de anvendte tekster
Grammatik:
uregelmæssige verber
modalverber
Materiale:
Ballonflugten fra Østtyskland (film)
Ballonflucht, Spiegel
Der Tunnel (Film)
Tunnel 57 (Comic)
„Begegnung mit der Vergangenheit“ samt ”Auferstanden aus Ruinen fra Niemals Vergessen (Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mundtlig aflevering - Zusammenfassung Ballon
|
21-10-2024
|
Genaflevering
|
03-11-2024
|
Zusammenfassung Ballon
|
19-11-2024
|
Kreative Aufgaben - die DDR
|
18-12-2024
|
Slutscreening
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Babylon Berlin (EKS)
Babylon Berlin, Folge 1-8
Forløbet giver en introduktion til de gyldne tyvere med henblik på at forstå den historiske og politiske baggrund for serien Babylon Berlin. Efter en gennemgang af konsekvenserne af første verdenskrig for Tyskland fokuserer forløbet på hovedpersonernes udvikling, herunder hvad der har været med til at præge de unge mennesker i 20ernes Tyskland, fx krigstraumer, fattigdom og generelt følelsen af at have overlevet 1. verdenkrig, der forandrede den kendte verden og gav nye muligheder og udfordringer. Der arbejdes med de forskellige samfundslag i Berlin med fokus på de to hovedpersoner: Charlotte, der arbejder sig op fra den fattige arbejderklasse og repræsenterer den nye kvindetype, og Gereon, der arbejder ved politiet, og som lider af følgerne af at have været soldat i første verdenskrig.
Mensch: Vi tager på SMK og ser udstillingen ”Mensch”. Eleverne introduceres til Käthe Kollwitz og hvordan krigene påvirkede hende og arbejder med billedanalyser og sætter kunsten ind i den historiske kontekst. Vi øver mundtlige fremlæggelser
MATERIALE/KERNESTOF:
"Babylon Berlin" (2017/2018) alle fire dobbeltafsnit af første sæson
Tekster til indføring:
https://www.zdf.de/kinder/logo/weimarer-republik-104.html
https://www.information.dk/kultur/2018/12/babylon-berlin-undersoeger-historien-punkt-stadig-kan-ske
Om Berliner Blutmai 1929: https://www.youtube.com/watch?v=I8WbdSwdlF4
https://www.deutschlandfunkkultur.de/der-berliner-blutmai-1929-als-die-polizei-auf-buerger-schoss.932.de.html?dram:article_id=447616
Interview med Liv Lisa Fries: https://www.maz-online.de/Nachrichten/Kultur/Interview-mit-Liv-Lisa-Fries-alias-Charlotte-Ritter-zur-dritten-Staffel-von-Babylon-Berlin
Käthe Kollwitz kurz erklärt: https://www.planet-schule.de/thema/wissensclip-kollwitz-film-100.html
GRAMMATIK: Vi arbejder med den grundlæggende grammatik, primært konjugation og de forskellige slags verber (hjælpeverber, regelmæssige og uregelmæssige og modalverber), men også deklination af substantiverne og de personlige og possessive pronominer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Babylon Berlin
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Krimi (EKS)
Krimi:
Holdet læser et emne der kredser om forskellige versioner af krimihistorien. Vi læser Ferdinand von Schirachs etiske kriminoveller, Milena Mosers femikrimi-novelle og læser baggrundsmateriale om forskellige krimigenrer og deres karakteristika.
Vi arbejder med genfortælling
Der øves krimibegreber, relaterede verber og vi betragter hver krimis særkende samt dens relation til den tid den er skrevet i.
Materialer:
Ferdinand von Schirach: Anatomie , Einsam og Kinder (2015, fra antologien Schuld)
Milena Moser: Letzte Pizza(1991)
Sekundært materiale:
Merkmale des Krimis + opgaver til dette, fra Gyldendal, Gattungen
Grammatik:
Relative pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øv både krimigloser og Anatomie på quizlet
-
Ne Leiche + Übungen.docx
-
Findet Argumente dafür, dass
-
Lav resten af opgaverne til Ne Leiche
-
Medbring "Eins, zwei, drei", "Alles in allem" og Schuld
-
Arbejd 20 min med Relative pronominer LEKTIEMedbring alles in allem samt papirerne fra sidst.
-
Martin Suter, Die Unzertrennlichen, Los gehts.pdf
-
Freundschaft opsamling
-
Freundschaft - Relative pronomener til at lave min egen.docx
-
Alle har lavet til og med opgaven, hvor der omskrives fra Præteritum til præsens. Har man forlagt arket, er teksten her: Omskriv fra præteritum til præsens.docx
-
Alle har læst "Die Unzertrennlichen" og skrevet 10 relevante gloser (tysk-dansk) til Martin Suter, Die Unzertrennlichen, Los gehts.pdf
-
Skriv noter i dette papir, som jeg printer til jer forud for opgaveskrivningen.Sport und Politik - Fælles noter
-
Mario Röllig, fra Niemals vergessen, Systime.docx
-
Reisebericht vorbereiten: Was habt ihr in Stockholm/Berlin erlebt? Bringt 3 Fotos mit.
-
Opsamling, die DDR und Flucht
-
Udfyld skemaet: Opsamling die DDR und Flucht
-
Medbring høretelefoner og en computer, der virkerBrug 60 min på at øve her: https://app.minlaering.dk/traening/326202
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663439526",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663439526",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663439526"
}