Holdet 2023v Ty/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lars Christiansen
Hold 2023v Ty/4 (1g Ty/4, 2g Ty/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 generel intro til faget
Titel 2 Forløb 2 Krimi
Titel 3 Forløb#3 DDR
Titel 4 Forløb#4 Vielleicht Liebe
Titel 5 Forløb#5 Die weisse Rose - Widerstand im  3. Reich
Titel 6 Forløb#6 Märchen
Titel 7 Forløb#7 München

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb 2 Krimi

Vi læser af Ferdinand von Schirach; "Anatomie", "Einsam"; "DNA".
Vi diskuterer emner som retfærdighed både etisk og juridisk, skyld, samvittighed og ansvar.

Vi læser kapitlet om krimigenrens kendetegn i "Gattungen".

Vi ser Fritz Langs filmklassiker "M".

Eleverne trænes både i at læse, at skrive og at fremlægge mundtligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 DDR

Materialer:
Filmen "Ballonflucht" med tilhørende opgavesæt.
Vi læser om den historiske baggrund for DDR og landets politiske system i udvalgte tekster fra tivilogo og andre relevante hjemmesider.
Teksterne fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
Emnet fokuserer på tysk historie, især nyere politisk historie.


Grammatisk fokus: præpositioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Die weisse Rose - Widerstand im 3. Reich

Dette forløb handler om Sophie Scholl og modstandsgruppen "Die Weisse Rose".
Indledningsvis beskæftiger vi os ganske kort med nationalsocialismens historie.
Derefter dykker vi ned i "Die Weisse Rose" og forbereder os til filmen, "Sophie Scholl - die letzten Tage", ved at læse artikler fra forskellige onlinemedier og ved at læse fyldige uddrag af manus (udgivet af Tyskforlaget).
Vi arbejder især med forhørsscenen, scene 43.
Vi bruger opgaver og undervisningsmaterialer fra Kinofenster.de og Tyskforlaget.
Fokus er især på spørgsmål om mod, samvittighed og moral.

Materialer:
Undervisningsmateriale fra "Kinofenster.de"
Manus til filmen (scene 43) samt undervisningsmaterialer fra Tyskforlaget
Tekster og baggrundsviden fra hjemmesiden ZDF tivilogo samt ARD PlanetWissen:
"Die nationalsozialisten und der holocaust"
(https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html)
"Die Geschwister Scholl"
(https://www.zdf.de/kinder/logo/geschwister-scholl-100.html)
"Geschwister Scholl einfach erklärt"
(https://www.zdf.de/kinder/logo/geschwister-scholl-einfach-erklaert-100.html)
"Sophie Scholl Widerstand gegen Hitler"
(https://www.ardmediathek.de/video/planet-wissen/sophie-scholl-widerstand-gegen-hitler/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLWM3YTM5NmMzLTI1MDYtNGZkMy04Y2M4LTY4ODAzZWYwY2ZjNg)
file:///C:/Users/LC/Downloads/Arbeitsmaterialien%20Sophie%20Scholl.pdf

Faglige mål:
anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande

kernestof:
kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og
samfundsforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 München

Sidste emne inden opsamling: I forbindelse med klassens studietur til München arbejder vi med byen, dens historie og seværdigheder.
Forløbet skal primært træne mundtlighed og er ikke eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer