Christianshavns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Christianshavns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023v Ty/4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Lars Christiansen
Hold
2023v Ty/4 (
1g Ty/4
,
2g Ty/4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 generel intro til faget
Titel 2
Forløb 2 Krimi
Titel 3
Forløb#3 DDR
Titel 4
Forløb#4 Vielleicht Liebe
Titel 5
Forløb#5 Die weisse Rose - Widerstand im 3. Reich
Titel 6
Forløb#6 Märchen
Titel 7
Forløb#7 München
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 generel intro til faget
ikke et egt. forløb, men indføring i tyskfaget, herunder:
basal grammatik (artikler, verbernes bøjning)
basal Landeskunde, bl.a. Elevoplæg om Berlin.
Indhold
Kernestof:
Herzlich willkommen!
Landeskunde Deutschlandübung (2).pdf
9. november.docx
Plan
logo!: Was ist in der Pogromnacht passiert?
9. November: Tysklands skæbnedag
Das ist Berlin PDF som intro til sangen (1) .pptx
ordbogsøvelse.docx
tnb_arbeitsblaetter_folge18.pdf
Starten wir! A1 - Lektion 1 - Landeskunde: In Berlin
Elevoplæg Berlin.docx
Fremlæggelser
Husk altid Alles in Allem.
endlich-august_arbeitsblatt_das-ist-berlin_new-design1.pdf
logo!: Der Mauerfall - Was damals passiert ist
Minlæring
Alles in allem, s. 21, opgave 4.
logo! erklärt: Deshalb feiern wir den Nikolaustag!
ang. Screening:
Husk Alles in Allem
12_Weihnachten_Texte.pdf
Alles in Allem, s. 22, opgave 5
12 Weihnachten UnterrichtsvorschlagArbeitsblatt.pdf
Einen Wunschzettel schreiben - Arbeitsblatt .docx
Letzte Weihnacht Songtext.docx
Husk din grammatikbog, Alles in Allem
1.analysér og oversæt
logo!: Weihnachten in aller Welt - So feiern andere Länder
Alles in Allem, s. 30, opgave 3.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2 Krimi
Vi læser af Ferdinand von Schirach; "Anatomie", "Einsam"; "DNA".
Vi diskuterer emner som retfærdighed både etisk og juridisk, skyld, samvittighed og ansvar.
Vi læser kapitlet om krimigenrens kendetegn i "Gattungen".
Vi ser Fritz Langs filmklassiker "M".
Eleverne trænes både i at læse, at skrive og at fremlægge mundtligt.
Indhold
Kernestof:
Plan
Liebe Klasse: Ich freue mich auf das Wiedersehen nach den langen Ferien!
AnatomieFragenZeile1-21.docx
AnatomieFragenSeite2Zeile1.docx
AnatomieFragen zu den letzten drei Abschnitten (2).docx
AnatomieSchirach.pdf
Læs "Anatomie" færdig
I har en lektie for i MinLæring
Husk "Schuld"+det ark, I fik udleveret sidst.
Oversæt flg. sætninger til tysk:
Husk "Schuld"+"Alles in Allem"
Husk Alles in Allem+Schuld
Alles in Allem, s. 32-33øverst:
Husk bogen "Schuld"
Husk også "Schuld"
Alles in Allem
Husk også "Schuld", vi læser videre i DNA
DNA Aufgaben 41 - 43.docx
DNA S 40, 15 - 41, 28 Fragen.docx
M - kinofenster.de
Husk "Alles in allem"+"Schuld"
M
Forslag til strukturering af mundtlig præsentation.docx
"M"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 DDR
Materialer:
Filmen "Ballonflucht" med tilhørende opgavesæt.
Vi læser om den historiske baggrund for DDR og landets politiske system i udvalgte tekster fra tivilogo og andre relevante hjemmesider.
Teksterne fremgår af undervisningsbeskrivelsen.
Emnet fokuserer på tysk historie, især nyere politisk historie.
Grammatisk fokus: præpositioner.
Indhold
Kernestof:
Suchergebnisseite
Alles in Allem, s. 44-45
Plan
Scan_opgaver_Ballon.pdf
Grupper
tvivlspræpositioner DDR rumlig betydning.docx
Husk Alles in Allem
Leben in der DDR: Alltag
Gode vendinger til skr. opgave:
grupper
9. November: Tysklands skæbnedag
Læs afsnittet "Die Jugendweihe" (s.3) og besvar spørgsmål 8.
Tvivlspræp og DDR overført betydning (1).docx
Læs sidste afsnit "Freizeit, Kultur und Sport", og besvar:
Husk Alles in allem
Flugten fra Østtyskland
Leben in der DDR: Stasi
Oversæt til tysk
Husk alles in allem
logo!: Die Stasi
DRTV - Danskere i DDR: I lære som ungkommunist
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Vielleicht Liebe
Vi bruger bogen Los geht's, kapitlet "Vielleicht Liebe", og supplerer løbende med andet materiale.
Indhold
Kernestof:
Grupper
Plan
Minlæring
Fremlæggelser
Gruppe 1
personlige og possessive pronominer (5) (2).docx
Screening
Analysér og oversæt disse sætninger til tysk
Husk bøgerne "Los Geht's" og "Alles in Allem".
Indsæt den rigtige form af de personlige stedord.docx
Husk både "Los Geht's" og "Alles in Allem".
logo!: Alle schauen auf Thüringen und Sachsen
Die Bundesländer
Højrefløjsparti stormer frem ved tysk delstatsvalg: 'Et politisk jordskælv, der har rystet det etablerede Tyskland'
ANALYSE Tysk valg sker i skyggen af terror – og der ventes et nyt, stort ryk mod højre
logo! - die Kindernachrichten des ZDF
Hvad hedder de possessive pronominer.docx
Husk også "Los Geht's"
Forslag til strukturering af mundtlig præsentation.docx
Husk både "Los Geht's" og "Alles in allem"
Grupper:
Alle grupper skal være klar med deres præsentation til de tyske gæster
modalverber-1-tysk.pdf
Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl
Husk
Gabriele Wohmann Ein netter Kerl.docx
Husk også "Los Geht's"+Alles in Allem
Alles in Allem, s. 63, opgave 5+6
"Ein netter Kerl" - mündliche Präsentation
Husk "Los Geht's" + "Alles in Allem"
Lektie: Analysér og oversæt til tysk
Fragen zum Text beanworten
Husk "Los Geht's"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Die weisse Rose - Widerstand im 3. Reich
Dette forløb handler om Sophie Scholl og modstandsgruppen "Die Weisse Rose".
Indledningsvis beskæftiger vi os ganske kort med nationalsocialismens historie.
Derefter dykker vi ned i "Die Weisse Rose" og forbereder os til filmen, "Sophie Scholl - die letzten Tage", ved at læse artikler fra forskellige onlinemedier og ved at læse fyldige uddrag af manus (udgivet af Tyskforlaget).
Vi arbejder især med forhørsscenen, scene 43.
Vi bruger opgaver og undervisningsmaterialer fra Kinofenster.de og Tyskforlaget.
Fokus er især på spørgsmål om mod, samvittighed og moral.
Materialer:
Undervisningsmateriale fra "Kinofenster.de"
Manus til filmen (scene 43) samt undervisningsmaterialer fra Tyskforlaget
Tekster og baggrundsviden fra hjemmesiden ZDF tivilogo samt ARD PlanetWissen:
"Die nationalsozialisten und der holocaust"
(https://www.zdf.de/kinder/logo/die-nationalsozialisten-und-der-holocaust-100.html)
"Die Geschwister Scholl"
(https://www.zdf.de/kinder/logo/geschwister-scholl-100.html)
"Geschwister Scholl einfach erklärt"
(https://www.zdf.de/kinder/logo/geschwister-scholl-einfach-erklaert-100.html)
"Sophie Scholl Widerstand gegen Hitler"
(https://www.ardmediathek.de/video/planet-wissen/sophie-scholl-widerstand-gegen-hitler/wdr/Y3JpZDovL3dkci5kZS9CZWl0cmFnLWM3YTM5NmMzLTI1MDYtNGZkMy04Y2M4LTY4ODAzZWYwY2ZjNg)
file:///C:/Users/LC/Downloads/Arbeitsmaterialien%20Sophie%20Scholl.pdf
Faglige mål:
anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
kernestof:
kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og
samfundsforhold
Indhold
Kernestof:
logo!: Die Weiße Rose im Kampf gegen Hitler
logo!: Die Nationalsozialisten und der Holocaust
Husk "Los Geht's"+Alles in allem
Arbeitsmaterialien Sophie Scholl.pdf
Plan
Grupper
Husk grammatikbogen, "Alles in Allem"
Minlæring
Adjektivernes bøjning.pptx
Adjektivernes svage bøjning. Oversæt flg. sætninger. Brug skemaet s. 100. Vær opmærksom på evt. præpositioner.
Husk det kompendium, I fik udleveret sidste gang. Og Alles in Allem.
Grupper/emner - rækkefølge
Fremlæggelserne skal være klar. I får de første ti minutter til at finpudse. Husk også arket med arbejdsopgaver til filmen+alles in allem+bogen med manus til filmen
Sophie Scholl
Film "Sophie Scholl" - die letzten Tage
Skr. afl.
Husk grammatikbog, Alles in Allem
Tag kuglepen/skriveredskaber med
Tag også bogen med om filmen - den røde bog, I fik i sidste uge. Den indeholder filmens manuskript.
Tysk_A_info_løft B til A.pptx
Husk bogen - "Sophie Scholl - Die letzten Tage" (den røde bog med manuskript til filmen) + Alles in Allem
Oversæt til tysk (skema for adjektivernes bøjning: s. 100-101). Husk, at når adjektiv står som subjektsprædikat, skal det ikke bøjes s. 99).
"Sophie Scholl - die letzten Tage", s. 66.
Afsnit
Oversæt flg. sætninger til tysk. Brug ordbog og Alles in Allem:
Husk "Sophie Scholl - die letzten Tage" + "Alles in Allem"
Husk "Sophie Scholl - die letzten Tage"+"Alles in Allem"
Læs scene 43 færdig
Forslag til strukturering af mundtlig præsentation.docx
schollaufgabenindex.html
Besuch aus Grimma.docx
Besuch aus Deutschland.
EIN SCHIFF WIRD KOMMEN.docx
Husk grammatikbogen
logo!: Lotte in München auf den Spuren der Weißen Rose
Begriffserklärungen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Märchen
Med udgangspunkt i grundbogen "Gattungen" kommer vi rundt om eventyrgenren og dens kendetegn.
Eleverne læser af brdr. Grimm "Die Sterntaler"+"Rotkäppchen"+"Rapunzel"
Undervejs træner vi læsefærdigheder, skr. produktion og mdt. fremlæggelse.
Indhold
Kernestof:
Husk skrivegrej, vi skriver på næste skr. afl.
Märchen - kendetegn.docx
Literaturhaus
Plan
Grimm - die Sterntaler da/ty
Märchen: Die Sterntaler
Gattungen, s. 72, opgaven hedder "1 Autorenpräsentation".
Oversæt til tysk.
Rødhætte
Unterrichtsmaterial: Die Brüder Grimm und ihre Märchen - Entstehung - Schulfilm - Unterrichtsfilm
Gattungen, s. 73, opgave 1 - bring sætningerne i den rigtige rækkefølge.
Husk Alles in Allem
Vokabelübung Märchen kendetegn.docx
logo!: Wisst ihr, was der Holocaust ist?
3. Skriv følgende tekst om, idet de kursiverede ord erstattes med pronominer
Rapunzel
1Rapunzel.docx
2Rapunzel, Vokabeln.docx
3 Fragen zu Rapunzel.docx
Grönland
Tysk parti fik lovforslag stemt igennem med stemmer fra det yderste højre: 'En utilgivelig fejltagelse'
Rapunzel - dansk
4 Aufgaben zu Rapunzel S. 3 und 4 - muendlich.docx
Rapunzel: læs første side og de første 3 linjer på side 2 i arket, I fik udleveret sidst. I fik også gloserne. hvis I har smidt papirerne væk, så findes de også her på timen.
logo!: Die Parteien im Bundestag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 München
Sidste emne inden opsamling: I forbindelse med klassens studietur til München arbejder vi med byen, dens historie og seværdigheder.
Forløbet skal primært træne mundtlighed og er ikke eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Plan
Denne gang skal I tage "Los Geht's" med. Og "Alles in Allem"
logo!: Lernt die Türkei kennen!
Grün Wie war das eigentlich (1).pdf
Elviraweisswassiewill.pdf
Redemittel.jpg
kurzumliebeelviratext.html
Forslag til strukturering af mundtlig præsentation.docx
9. November: Tysklands skæbnedag
Fremlæggelsesrækkefølge, i dag og torsdag.
Suche Planet Wissen
Fremlæggelsesrækkefølge, tirsdag.
Titel
München: Sehenswürdigkeiten+Aktivitäten
Faulheit.pdf
Präsentationen: Grupperne er klar med deres præsentation af en seværdighed/aktivitet i München/Bayern - I får de første 15 min. til at finpudse jeres fremlæggelse.
Tysk B eksamen Reisefreiheit.pdf
Fremlæggelser
Das Mädchen (1).pdf
Possessive pronominer (ejestedord) (s. 55-56 i Alles in allem)
Vi fortsætter med fremlæggelser af "Kindheit - Sehnsucht nach Dänemark"
München
Münchner Biergärten
Grupper
Husk alles in allem
Die schönsten Sehenswürdigkeiten in München
Grupperne får de første 30 min. til at klargøre deres fremlæggelser om München - og så fremlægger I for hinanden.
Husk Alles in Allem!
Tysk koalitionsregering på plads
logo!: Neuer Regierungsplan steht!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663441202", "T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663441202", "H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58663441202" }