Holdet 2023 Ke/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Nicolai Nielsen
Hold 2023 Ke/y (1y Ke, 1y Ke øv, 2y Ke, 2y Ke øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundstoffer og periodesystemet
Titel 2 Salt og andre ionforbindelser
Titel 3 vand og andre molekylforbindelser
Titel 4 Organisk kemi + reaktionstyper
Titel 5 ligevægte og forskydning
Titel 6 Plast og klima
Titel 7 Sure og basiske opløsninger
Titel 8 Analyse kemi
Titel 9 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundstoffer og periodesystemet

Basiskemi C 1. udgave, 1. oplag 2010 side 7 - 28

Afstemning af reaktionsskema, atomets opbygning, skalmodellen, isotper og atommasse. Grundstoffernes periodesystem, hovedgrupper og perioder.
Atomnummer og kemiske egenskaber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Salt og andre ionforbindelser

Basiskemi C 1. udgave, 1. oplag 2010 side 31 - 38, 41-50

Ionbinding. Dannelse af ioner, opbygning og navngivning af salte. Simple og fleratomige ioner. Tilstandsformer samt fysiske og kemiske egenskaber for salte. Fældningsreaktioner. Exoterme og endoterme reaktioner.


DEMO:
Flammefarver

ELEVFORSØG
Fremstilling af kobber(II)bromid (journal)
Detektivøvelse - Ionforbindelser og fældning (journal)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstilling af CuBr2 03-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 vand og andre molekylforbindelser

Basiskemi C 1. udgave, 1. oplag 2010 side 53-64, 67-75

Opbygning og navngivning af molekyler. Kovalent binding, herunder enkeltbinding, dobbeltbinding, tripelbinding, elektronprikformel, elektronegativitet, polær kovalent binding, hydrofob og hydrofil gruppe, opløselighed. Tilstandsformer samt fysiske og kemiske egenskaber af molekyler.

DEMO:
Plastisk svovl (opvarmning af svovl)
Polære og upolære opløsninger

ELEVFORSØG
Opløselighed af molekyler - (aflevering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Organisk kemi + reaktionstyper

Organisk kemi+reaktionstyper+int. bind+redox+funktionelle grupper

I dette forløb er følgende emner gennemgået og arbejdet med
- Alkaner og alkener herunder navngivning, rumlig struktur samt fysiske og kemiske egenskaber
- reaktionstyper herunder: substitution, addition, elimination, redox og forbrændingsreaktioner

Fra der gik vi over i funktionelle grupper med fokus på navngivning, fysiske og kemiske egenskaber samt intermolekylære bindinger

Dele af dette blev koblet med et forløb på SDU hvor eleverne skulle lave en syntese af et "lægemiddel" og tale om opbygningen af dette lægemiddel

Efter SDU gennemgik vi de teknikker de havde anvendt og teorien bag disse
- TLC og polaritet
- Smeltepunkts analyse
- Syntese
- Sugefiltrering og fordampning


Efter dette gik vi i gang med afstemning af redox-ligninger med henblik på oxidation af alkoholer

Eleverne udførte mild oxidation på hhv primære og sekundære alkoholer med KMnO4
Efterfølgende udførte vi forsøg med 2,4-DNP, tollens og Fehlings reagens på aldehyder og ketoner for at se hvordan man kan påvise disse

Elevforsøg:
Organiske reaktionstyper (substitution og addition)
Syntese af lægemidlet Sanivir + smeltepunktanalyse og TLC
oxidation af alkoholer
Påvisning af aldehyder og ketoner
-  Fremstilling af estre

Kernestof:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse og chromatografi


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 ligevægte og forskydning

I forløbet introduceres eleverne til ligevægtsbegrebet og Ligevægtsloven. Ligevægtskonstant (kun Kc), reaktionsbrøk og Le Chateliers princip gennemgås.
Derudover snakkes der om ikke ligevægte
Dette forløb strækker sig også ind i syre og baser

DEMO
Reaktionen mellem jern(III)ioner og thiocyanationer.

Endotherm forsøg - lav din egen softice


RAPPORTFORSØG:
Le Chateliers princip (indgreb i et ligevægtssystem).


Kernestof
uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser

homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag

reaktionshastighed på kvalitativt grundlag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder - Kunne forklare ud fra farveskift hvad der er sket med ligevægtlovens størrelse og relatere dette til Le Chatelier's princip
  • Personlige
  • Selvtillid - Det er forholdsvist nemt at se farveskiftet og eleven kan derfor med sikkerhed sige om ligevægten er forskudt til højre eller venstre
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 6 Plast og klima

I dette forløb har vi arbejdet med to emner indenfor klima nemlig luftforurening og plastik dog med størst fokus på plastik

Vi startede med at tale om klimaet og hvordan vi kan se på det med en kemiske vinkel fx partikelforurening og forbrændingsreaktioner, reststoffer i vandet efter fx tekstilproduktion og mikroplast og dets effekt på bl.a. dyreliv

Vi tog derefter ud på HOFOR og hørte om energiproduktion med fokus på de forskellige måder at skaffe energi på og hvor stor ressourcen er for os lige nu

Efter dette begyndte vi på plastemnet.
Eleverne fik i grupper hver en type plast de skulle præsentere (PE, PET, PVC osv), deres struktur men også hvordan disse dannes - primært fokus på additionsreaktion

Et forsøg med identifikation af forskellige plastiktyper blev derefter udført af eleverne der gennem et flowchart med test for densitet, brandbarhed, opløselighed osv fik identificeret forskellige plasttyper

Vi rykkede videre til problematikken i hvor svært det er at afskaffe plastik og arbejdede kort med hvordan dette kunne lade sig gøre.

Eleverne udførte efterfølgende forsøg med fremstilling af bioplast
Hele forløbet blev afrundet med elevpræsentationer af deres plastik-identifikationsforsøg og deres bioplast

Kernetof:
Eksempel på makromolekyler
Organiske reaktionstyper
kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sure og basiske opløsninger

Repetition af syre-base begrebet fra kemi på C-niveau. Definition af en syre og en base. Syre-base reaktioner, hydronoverførsel. Kv, pH, pOH, Ks, pKs, Kb, pKb, korresponderende syre-basepar. pH-beregninger i opløsninger af såvel stærke som ikke-stærke syrer og baser. pH - måling. Titrering af  monohydron svag syre potentiometrisk herunder, ækvivalenspunkt, tydelige pH-spring.

Basiskemi B, 1. udgave, 1. oplag: Side 73-92, 107-111

Elevforsøg:
pH titrering af eddikesyre

Kernestof:
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- Ligevægte
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
test syre og baser 07-02-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Analyse kemi

Dette forløb udspringer fra turen til SDU hvor eleverne udførte syntese af et "lægemiddel".

For at kontrollere om de havde det rigtige stof, udførte eleverne TLC

I dette forløb genbesøgte vi igen teorien bag TLC
Desuden udførtes et forsøg med farvestoffer i peberfrugt med henblik på polaritet ift den stationære og mobile fase samt at finde Rf værdien og sammenligne denne med kendte Rf værdier for forskellige farvestoffer

Efter endt repetition og forsøg med TLC

Rykkede vi over i spektrofotometri med fokus på absorbans, absorptionskurver, komplementære farver, Lambert Beers lov og hvad der skal gælde for at denne gælder
Eleverne udførte spektrofotometri for at finde koncentrationen af beta-caroten i fanta eller ananasbrus
For at lave dette blev fortyndingsberegning genopfrisket samt mængdeberegning ift at omregne mg/L til mol/L
Eleverne fandt derefter koncentrationen af beta-caroten både matematisk og grafisk

I 3. del af dette forløb blev isomeri gennemgået (struktur og stereo)
Vha molekyle byggesæt blev forskellige isomere og drejelighed, priotitering og rumlige struktur gennemgået og arbejdet med af eleverne

Vi rykkede derefter kort over i kulhydraterne og deres chirale centre.

Elevforsøg:
Tyndlagschromotografi
Beta-caroten i Fanta

Demoforsøg:
polarimeter

Kernestof:
Eksempler på struktur og stereoisomeri
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
stofidentifikation ved kvalitative analyser
eksempel på makromolekyler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 repetition

De sidste moduler anvendes til repetition af pensum
Yderligere trænes der til eksamen og en prøve eksamen udførtes på et fiktivt eksamens spørgsmål

Forløbet er fragmenteret da eleverne har været på studierejse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer