Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Nicolai Nielsen
|
Hold
|
2023 Ke/y (1y Ke, 1y Ke øv, 2y Ke, 2y Ke øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer og periodesystemet
Basiskemi C 1. udgave, 1. oplag 2010 side 7 - 28
Afstemning af reaktionsskema, atomets opbygning, skalmodellen, isotper og atommasse. Grundstoffernes periodesystem, hovedgrupper og perioder.
Atomnummer og kemiske egenskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Salt og andre ionforbindelser
Basiskemi C 1. udgave, 1. oplag 2010 side 31 - 38, 41-50
Ionbinding. Dannelse af ioner, opbygning og navngivning af salte. Simple og fleratomige ioner. Tilstandsformer samt fysiske og kemiske egenskaber for salte. Fældningsreaktioner. Exoterme og endoterme reaktioner.
DEMO:
Flammefarver
ELEVFORSØG
Fremstilling af kobber(II)bromid (journal)
Detektivøvelse - Ionforbindelser og fældning (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremstilling af CuBr2
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
vand og andre molekylforbindelser
Basiskemi C 1. udgave, 1. oplag 2010 side 53-64, 67-75
Opbygning og navngivning af molekyler. Kovalent binding, herunder enkeltbinding, dobbeltbinding, tripelbinding, elektronprikformel, elektronegativitet, polær kovalent binding, hydrofob og hydrofil gruppe, opløselighed. Tilstandsformer samt fysiske og kemiske egenskaber af molekyler.
DEMO:
Plastisk svovl (opvarmning af svovl)
Polære og upolære opløsninger
ELEVFORSØG
Opløselighed af molekyler - (aflevering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisk kemi + reaktionstyper
Organisk kemi+reaktionstyper+int. bind+redox+funktionelle grupper
I dette forløb er følgende emner gennemgået og arbejdet med
- Alkaner og alkener herunder navngivning, rumlig struktur samt fysiske og kemiske egenskaber
- reaktionstyper herunder: substitution, addition, elimination, redox og forbrændingsreaktioner
Fra der gik vi over i funktionelle grupper med fokus på navngivning, fysiske og kemiske egenskaber samt intermolekylære bindinger
Dele af dette blev koblet med et forløb på SDU hvor eleverne skulle lave en syntese af et "lægemiddel" og tale om opbygningen af dette lægemiddel
Efter SDU gennemgik vi de teknikker de havde anvendt og teorien bag disse
- TLC og polaritet
- Smeltepunkts analyse
- Syntese
- Sugefiltrering og fordampning
Efter dette gik vi i gang med afstemning af redox-ligninger med henblik på oxidation af alkoholer
Eleverne udførte mild oxidation på hhv primære og sekundære alkoholer med KMnO4
Efterfølgende udførte vi forsøg med 2,4-DNP, tollens og Fehlings reagens på aldehyder og ketoner for at se hvordan man kan påvise disse
Elevforsøg:
Organiske reaktionstyper (substitution og addition)
Syntese af lægemidlet Sanivir + smeltepunktanalyse og TLC
oxidation af alkoholer
Påvisning af aldehyder og ketoner
- Fremstilling af estre
Kernestof:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse og chromatografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
ligevægte og forskydning
I forløbet introduceres eleverne til ligevægtsbegrebet og Ligevægtsloven. Ligevægtskonstant (kun Kc), reaktionsbrøk og Le Chateliers princip gennemgås.
Derudover snakkes der om ikke ligevægte
Dette forløb strækker sig også ind i syre og baser
DEMO
Reaktionen mellem jern(III)ioner og thiocyanationer.
Endotherm forsøg - lav din egen softice
RAPPORTFORSØG:
Le Chateliers princip (indgreb i et ligevægtssystem).
Kernestof
uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
reaktionshastighed på kvalitativt grundlag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder - Kunne forklare ud fra farveskift hvad der er sket med ligevægtlovens størrelse og relatere dette til Le Chatelier's princip
- Personlige
- Selvtillid - Det er forholdsvist nemt at se farveskiftet og eleven kan derfor med sikkerhed sige om ligevægten er forskudt til højre eller venstre
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Plast og klima
I dette forløb har vi arbejdet med to emner indenfor klima nemlig luftforurening og plastik dog med størst fokus på plastik
Vi startede med at tale om klimaet og hvordan vi kan se på det med en kemiske vinkel fx partikelforurening og forbrændingsreaktioner, reststoffer i vandet efter fx tekstilproduktion og mikroplast og dets effekt på bl.a. dyreliv
Vi tog derefter ud på HOFOR og hørte om energiproduktion med fokus på de forskellige måder at skaffe energi på og hvor stor ressourcen er for os lige nu
Efter dette begyndte vi på plastemnet.
Eleverne fik i grupper hver en type plast de skulle præsentere (PE, PET, PVC osv), deres struktur men også hvordan disse dannes - primært fokus på additionsreaktion
Et forsøg med identifikation af forskellige plastiktyper blev derefter udført af eleverne der gennem et flowchart med test for densitet, brandbarhed, opløselighed osv fik identificeret forskellige plasttyper
Vi rykkede videre til problematikken i hvor svært det er at afskaffe plastik og arbejdede kort med hvordan dette kunne lade sig gøre.
Eleverne udførte efterfølgende forsøg med fremstilling af bioplast
Hele forløbet blev afrundet med elevpræsentationer af deres plastik-identifikationsforsøg og deres bioplast
Kernetof:
Eksempel på makromolekyler
Organiske reaktionstyper
kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sure og basiske opløsninger
Repetition af syre-base begrebet fra kemi på C-niveau. Definition af en syre og en base. Syre-base reaktioner, hydronoverførsel. Kv, pH, pOH, Ks, pKs, Kb, pKb, korresponderende syre-basepar. pH-beregninger i opløsninger af såvel stærke som ikke-stærke syrer og baser. pH - måling. Titrering af monohydron svag syre potentiometrisk herunder, ækvivalenspunkt, tydelige pH-spring.
Basiskemi B, 1. udgave, 1. oplag: Side 73-92, 107-111
Elevforsøg:
pH titrering af eddikesyre
Kernestof:
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- Ligevægte
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
test syre og baser
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Analyse kemi
Dette forløb udspringer fra turen til SDU hvor eleverne udførte syntese af et "lægemiddel".
For at kontrollere om de havde det rigtige stof, udførte eleverne TLC
I dette forløb genbesøgte vi igen teorien bag TLC
Desuden udførtes et forsøg med farvestoffer i peberfrugt med henblik på polaritet ift den stationære og mobile fase samt at finde Rf værdien og sammenligne denne med kendte Rf værdier for forskellige farvestoffer
Efter endt repetition og forsøg med TLC
Rykkede vi over i spektrofotometri med fokus på absorbans, absorptionskurver, komplementære farver, Lambert Beers lov og hvad der skal gælde for at denne gælder
Eleverne udførte spektrofotometri for at finde koncentrationen af beta-caroten i fanta eller ananasbrus
For at lave dette blev fortyndingsberegning genopfrisket samt mængdeberegning ift at omregne mg/L til mol/L
Eleverne fandt derefter koncentrationen af beta-caroten både matematisk og grafisk
I 3. del af dette forløb blev isomeri gennemgået (struktur og stereo)
Vha molekyle byggesæt blev forskellige isomere og drejelighed, priotitering og rumlige struktur gennemgået og arbejdet med af eleverne
Vi rykkede derefter kort over i kulhydraterne og deres chirale centre.
Elevforsøg:
Tyndlagschromotografi
Beta-caroten i Fanta
Demoforsøg:
polarimeter
Kernestof:
Eksempler på struktur og stereoisomeri
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
stofidentifikation ved kvalitative analyser
eksempel på makromolekyler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
repetition
De sidste moduler anvendes til repetition af pensum
Yderligere trænes der til eksamen og en prøve eksamen udførtes på et fiktivt eksamens spørgsmål
Forløbet er fragmenteret da eleverne har været på studierejse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59492801925",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59492801925",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59492801925"
}