Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Ann Mølgaard
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0
Titel 2 Evil
Titel 3 Out
Titel 4 Mind the Gap: Voices of inequality in the UK
Titel 5 The Divided States of America
Titel 6 Normal People & Wallflowers
Titel 7 Postcolonial Nigeria
Titel 8 RECAP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0

Tilladt - men bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:

- ENGRAM / Minlæring:
https://app.minlaering.dk/login?redirect=%2Fdashboard

- Oxford Learner’s Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

- Ordbogen,com:
https://www.ordbogen.com/da/

- Urban Dictionary
https://www.urbandictionary.com/

- Thesarous (KUN søgefunktionen)
https://www.thesaurus.com/

- Netprøver – til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i:
https://www.netproever.dk/

- Lectio – til at åbne links i forløb 0:
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx

Hvis din OneNote-app ikke virker (og KUN hvis den ikke virker) og du kun kan bruge den på en browser, så kan du tilgå vores klassenotesbog i en browser:

OneNote, Engelsk (2023 Enz):
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_2226/ErO9RhzEvx5PgWdF9atPjAIBDdrUkOqPbP6Rf0o6q5x_xw?e=Pd0gst

- OFFline playlister med musik er tilladt under hele prøven


OBS:

- Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.

- Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, lectio, messenger etc.) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).

- Det er IKKE tilladt at have andres opgaver liggende som hjælp til eksamen. Du må kun have dine egne liggende.

- Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder / slukke helt for push-beskeder.

- Alt andet fra internettet som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer. Du må IKKE tilgå noget i skyen (Google drev, OneDrive etc.)

- Man må selvfølgelig medbringe alle fysiske hjælpemidler.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Evil

OM FORLØBET

I dette forløb har vi fokus på ondskab. Vi arbejder med forskellige perspektiver på ondskab fra, og vi ser på, hvordan ondskab er et kompliceret koncept.
Vi arbejder med forskelligartet materiale for at få en grundforståelse for, hvordan man går til analyse af en bred vifte af materiale.
Vi arbejder med digtanalyse, tone og mood, det retoriske pentagram, argumenter, forudstillede holdninger, metaforer og symboler, traditioner, og forskellige former for ondskab.
Vi ser på næranalyse og arbejder med P.E.E.L.-modellen, og eleverne udarbejder deres første summary og essay.
Arbejdsformerne er varieret - både i gruppearbejder og selvstændigt. Der er gruppepræsentationer, tavlediskussioner og grammatikundervisning af relevante grammatiske emner undervejs.



KERNESTOF

Strange Fruit
• Abel Meeropol: Strange Fruit (1937) - Digt (0,5 ns)
• Billie Holiday: Strange Fruit (1939) - Sang (1 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=AmgMh5kpVOM

Law & Crime Network: SWAT Sergeant Relives Horror of Columbine Massacre - Case I Can't Forget (2019) - Nyhedsspot (2,5 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=AmgMh5kpVOM

Sue Klebold: My son was a Columbine shooter. This is my story, TEDMED 2016 - Tale (5 ns)
https://www.ted.com/talks/sue_klebold_my_son_was_a_columbine_shooter_this_is_my_story

Eric Harris: Short Story about a Massacre (17. januar 1999) - Novelle (1 ns)
Fra Columbine & Beyond, Liv Stilling et al, 2008, s. 43-44

Art Spiegelman: Maus - Uddrag fra graphic novels (xx ns)
• Excerpt 1
• Excerpt 2

Shirley Jackson: The Lottery (1948) - Novelle (33,7 ns)



SUPPLERENDE STOF

Sean Spence: Mad or Bad? (2004), fra Wider Contexts, Joanna Engberg-Petersen et al, Gyldendal 2012, s. 137-140

Fotografi taget af Lawrence Beitler, Marion, Indiana, 7. august 1930.

CBC News: The history behind lynching protest song, "Strange Fruit" (25. april, 2021) - https://www.facebook.com/CBSNews/videos/the-history-behind-lynching-protest-song-strange-fruit/502959267394021/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Out

OM FORLØBET

I dette korte forløb arbejder vi med at være LGBTQIA+, særligt med fokus på repræsentation og på at føle sig forbundet og forstået. Vi arbejder med forskelligartet marteriale, hvor vi både arbejder med nærlæsning, retorik, filmiske virkemidler, tone og humor og lytning.
Vi starter forløbet ud med en lille word-quest, hvor vi ser på noget af den terminologi, der bliver brugt når man taler om queer-miljøet, og i forbindelse med arbejdet med den nonbinære standup-komiker Sarah Keyworth, arbejder vi også med hvordan man bruger they/them pronominer i samtale om nonbinære personer.



KERNESTOF

Call Me by Your Name - the dad talk-scene
•  James Ivory, s. 75-77 - Uddrag fra manuskript (3 ns) - https://www.sonyclassics.com/awards-information/screenplays/callmebyyourname_screenplay-20171206.pdf
•  Luca Guadagnino (2017) - Uddrag fra spillefilm (2 ns) https://www.youtube.com/watch?v=oezaX9AeZko

Owen Jones: Heartstopper is dazzlingly brilliant TV – I wish my lonely younger self could have seen it (2019) - Opinion piece, The Guardian (2,2 ns)
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/may/02/heartstopper-tv-younger-self-sexuality

Sarah Keyworth: Are You a Boy or a Girl? (2023) - Udvalgte podcast-episoder for serien lavet for BBC4 (9,3 ns)
• Series 2, episode 1: Where are we now? https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m001pmnk
• Series 2, episode 4: What if you knew me? https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m001q6j8




SUPPLERENDE STOF

Sarah Keyworth on the pandemic and being non-binary - from RHLSTP 422 (2023) - Uddrag - 3:44-11:19
https://www.youtube.com/watch?v=FM1N-OW7m30&t=224s

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mind the Gap: Voices of inequality in the UK



KERNESTOF:

- Ken Loach: I, Daniel Blake (2016)

- Pulp: Common People (1993) (lyrics)

- Pedro Romhanyi: Common People (1993) (musikvideo)

- Channel 4 segment: Two weeks of chaos - UK riots mapped 14. august 2024. https://www.youtube.com/watch?v=Z695rfaCoW8 (16. september 2024)

- The Observer: Observer editorial: The Observer view on the UK riots: political neglect lies behind our fractured communities 11. august 2024
https://www.theguardian.com/commentisfree/article/2024/aug/11/the-observer-view-on-the-uk-riots-political-neglect-lies-behind-our-fractured-communities (19. september 2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Divided States of America

Kernestof
- The Declaration of Independence (excerpt), taken from Columbine and Beyond, p. 85
- Shriver, Lionel: Making America Great Again (2017) (abridged)
- President Trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally, taken from Election year by Lotte Genefke et al, Columbus, 2024, pages 42-47
- Lazarus, Emma: The New Colossus (1889)
- Gaiman, Neil: American Gods (2001) (excerpt from chapter 5, pages 115-116)


Supplerende stof:
- About the Declaration of Indepence (lærerproduceret PowerPoint)
- The US electoral and political system (lærerproduceret PowerPoint)
Genefke, Lotte et al, Election Year: The Impact of Trump Rhetorics, pages 37-39, Columbus, 2024
- Tools and devices (lærerproduceret PowerPoint): Ad populem, ad hominem, paralipsis, strawman, ad baculum, derogatory term, rhetorical pentagon,  the fish model
- The Spirit of Liberty as the Only Hope, Cover Illustration from 'Au dela de l'Ocean', 1909
- What is a sonnet? From https://blog.prepscholar.com/what-is-a-sonnet-poem-form (visited december 13, 2024)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Postcolonial Nigeria

Kernestof:
- Adichie, Chimamanda Ngozie: The Danger of a Single Story (2009), (Africa Unfold)
- Adichie, Chimamanda Ngozie: The Danger of a Single Story (2009), https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story (besøgt d. 25/2 2025)
- Kuti, Fela: Colonial Mentality (Africa Unfold (tekst) + musik)
- Adichie, Chimamanda Ngozie: Half of a Yellow Sun (2006) (excerpt) (Africa Unfold)
- Okri, Ben: The Mysterious Anxiety of Us and Them, (Africa Unfold)

Supplerende stof:
- Setting the scene (Africa Unfold, pages 8-10)
- About Pidgin English (Africa Unfold, pages
- Nwaubani, Adaobi Tricia: Remembering Nigeria's Biafra war that many prefer to forget, (15 January 2020), BBC, [url]https://www.bbc.com/news/world-africa-51094093 [/i] (besøgt d. 8/4, 2025)
- About the Biafra War:
Info text from https://www.cipdh.gob.ar/memorias-situadas/en/lugar-de-memoria/biafran-war-memories/ (besøgt d. 8/4, 2025)
Timeline from https://www.bbc.com/news/world-africa-51094093 (besøgt d. 8/4, 2025)
Information about the flag from: [url] <https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Biafra[/url]
(besøgt d. 8/4, 2025)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 RECAP

Vi opsamler på forløbene, får overblik over metoder, temaer og krav og forbereder en evt. eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer