Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Ann Mølgaard
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0
Tilladt - men bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:
- ENGRAM / Minlæring:
https://app.minlaering.dk/login?redirect=%2Fdashboard
- Oxford Learner’s Dictionaries:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- Ordbogen,com:
https://www.ordbogen.com/da/
- Urban Dictionary
https://www.urbandictionary.com/
- Thesarous (KUN søgefunktionen)
https://www.thesaurus.com/
- Netprøver – til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i:
https://www.netproever.dk/
- Lectio – til at åbne links i forløb 0:
https://www.lectio.dk/lectio/5/default.aspx
Hvis din OneNote-app ikke virker (og KUN hvis den ikke virker) og du kun kan bruge den på en browser, så kan du tilgå vores klassenotesbog i en browser:
OneNote, Engelsk (2023 Enz):
https://chrgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_2226/ErO9RhzEvx5PgWdF9atPjAIBDdrUkOqPbP6Rf0o6q5x_xw?e=Pd0gst
- OFFline playlister med musik er tilladt under hele prøven
OBS:
- Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
- Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, lectio, messenger etc.) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
- Det er IKKE tilladt at have andres opgaver liggende som hjælp til eksamen. Du må kun have dine egne liggende.
- Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder / slukke helt for push-beskeder.
- Alt andet fra internettet som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer. Du må IKKE tilgå noget i skyen (Google drev, OneDrive etc.)
- Man må selvfølgelig medbringe alle fysiske hjælpemidler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evil
OM FORLØBET
I dette forløb har vi fokus på ondskab. Vi arbejder med forskellige perspektiver på ondskab fra, og vi ser på, hvordan ondskab er et kompliceret koncept.
Vi arbejder med forskelligartet materiale for at få en grundforståelse for, hvordan man går til analyse af en bred vifte af materiale.
Vi arbejder med digtanalyse, tone og mood, det retoriske pentagram, argumenter, forudstillede holdninger, metaforer og symboler, traditioner, og forskellige former for ondskab.
Vi ser på næranalyse og arbejder med P.E.E.L.-modellen, og eleverne udarbejder deres første summary og essay.
Arbejdsformerne er varieret - både i gruppearbejder og selvstændigt. Der er gruppepræsentationer, tavlediskussioner og grammatikundervisning af relevante grammatiske emner undervejs.
KERNESTOF
Strange Fruit
• Abel Meeropol: Strange Fruit (1937) - Digt (0,5 ns)
• Billie Holiday: Strange Fruit (1939) - Sang (1 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=AmgMh5kpVOM
• Law & Crime Network: SWAT Sergeant Relives Horror of Columbine Massacre - Case I Can't Forget (2019) - Nyhedsspot (2,5 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=AmgMh5kpVOM
• Sue Klebold: My son was a Columbine shooter. This is my story, TEDMED 2016 - Tale (5 ns)
https://www.ted.com/talks/sue_klebold_my_son_was_a_columbine_shooter_this_is_my_story
• Eric Harris: Short Story about a Massacre (17. januar 1999) - Novelle (1 ns)
Fra Columbine & Beyond, Liv Stilling et al, 2008, s. 43-44
Art Spiegelman: Maus - Uddrag fra graphic novels (xx ns)
• Excerpt 1
• Excerpt 2
• Shirley Jackson: The Lottery (1948) - Novelle (33,7 ns)
SUPPLERENDE STOF
• Sean Spence: Mad or Bad? (2004), fra Wider Contexts, Joanna Engberg-Petersen et al, Gyldendal 2012, s. 137-140
• Fotografi taget af Lawrence Beitler, Marion, Indiana, 7. august 1930.
• CBC News: The history behind lynching protest song, "Strange Fruit" (25. april, 2021) - https://www.facebook.com/CBSNews/videos/the-history-behind-lynching-protest-song-strange-fruit/502959267394021/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Out
OM FORLØBET
I dette korte forløb arbejder vi med at være LGBTQIA+, særligt med fokus på repræsentation og på at føle sig forbundet og forstået. Vi arbejder med forskelligartet marteriale, hvor vi både arbejder med nærlæsning, retorik, filmiske virkemidler, tone og humor og lytning.
Vi starter forløbet ud med en lille word-quest, hvor vi ser på noget af den terminologi, der bliver brugt når man taler om queer-miljøet, og i forbindelse med arbejdet med den nonbinære standup-komiker Sarah Keyworth, arbejder vi også med hvordan man bruger they/them pronominer i samtale om nonbinære personer.
KERNESTOF
Call Me by Your Name - the dad talk-scene
• James Ivory, s. 75-77 - Uddrag fra manuskript (3 ns) - https://www.sonyclassics.com/awards-information/screenplays/callmebyyourname_screenplay-20171206.pdf
• Luca Guadagnino (2017) - Uddrag fra spillefilm (2 ns) https://www.youtube.com/watch?v=oezaX9AeZko
• Owen Jones: Heartstopper is dazzlingly brilliant TV – I wish my lonely younger self could have seen it (2019) - Opinion piece, The Guardian (2,2 ns)
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/may/02/heartstopper-tv-younger-self-sexuality
Sarah Keyworth: Are You a Boy or a Girl? (2023) - Udvalgte podcast-episoder for serien lavet for BBC4 (9,3 ns)
• Series 2, episode 1: Where are we now? https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m001pmnk
• Series 2, episode 4: What if you knew me? https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m001q6j8
SUPPLERENDE STOF
• Sarah Keyworth on the pandemic and being non-binary - from RHLSTP 422 (2023) - Uddrag - 3:44-11:19
https://www.youtube.com/watch?v=FM1N-OW7m30&t=224s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Divided States of America
Kernestof
- The Declaration of Independence (excerpt), taken from Columbine and Beyond, p. 85
- Shriver, Lionel: Making America Great Again (2017) (abridged)
- President Trump's Speech at the January 6th Ellipse Rally, taken from Election year by Lotte Genefke et al, Columbus, 2024, pages 42-47
- Lazarus, Emma: The New Colossus (1889)
- Gaiman, Neil: American Gods (2001) (excerpt from chapter 5, pages 115-116)
Supplerende stof:
- About the Declaration of Indepence (lærerproduceret PowerPoint)
- The US electoral and political system (lærerproduceret PowerPoint)
Genefke, Lotte et al, Election Year: The Impact of Trump Rhetorics, pages 37-39, Columbus, 2024
- Tools and devices (lærerproduceret PowerPoint): Ad populem, ad hominem, paralipsis, strawman, ad baculum, derogatory term, rhetorical pentagon, the fish model
- The Spirit of Liberty as the Only Hope, Cover Illustration from 'Au dela de l'Ocean', 1909
- What is a sonnet? From https://blog.prepscholar.com/what-is-a-sonnet-poem-form (visited december 13, 2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Normal People & Wallflowers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Postcolonial Nigeria
Kernestof:
- Adichie, Chimamanda Ngozie: The Danger of a Single Story (2009), (Africa Unfold)
- Adichie, Chimamanda Ngozie: The Danger of a Single Story (2009), https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story (besøgt d. 25/2 2025)
- Kuti, Fela: Colonial Mentality (Africa Unfold (tekst) + musik)
- Adichie, Chimamanda Ngozie: Half of a Yellow Sun (2006) (excerpt) (Africa Unfold)
- Okri, Ben: The Mysterious Anxiety of Us and Them, (Africa Unfold)
Supplerende stof:
- Setting the scene (Africa Unfold, pages 8-10)
- About Pidgin English (Africa Unfold, pages
- Nwaubani, Adaobi Tricia: Remembering Nigeria's Biafra war that many prefer to forget, (15 January 2020), BBC, [url]https://www.bbc.com/news/world-africa-51094093 [/i] (besøgt d. 8/4, 2025)
- About the Biafra War:
Info text from https://www.cipdh.gob.ar/memorias-situadas/en/lugar-de-memoria/biafran-war-memories/ (besøgt d. 8/4, 2025)
Timeline from https://www.bbc.com/news/world-africa-51094093 (besøgt d. 8/4, 2025)
Information about the flag from: [url] <https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Biafra[/url]
(besøgt d. 8/4, 2025)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The two remaining groups must be ready to present from the beginning of this module (Astrid B, Ella, Xhemile and Sara + Kalle, Noah, Sofine, Vegas)
-
Read page 8, 9 and 10 in Africa Unfold for today. Ignore the questions on page 11.ALSO: Please remember your book (Africa Unfold)
-
Bring notepaper and something to write with, today. You can use your notebook from reading the novel, too.
-
For today, please finish the questions here: Work on the speech, intro (Webvisning)
-
Also - bring your book. The TED talk is in Africa Unfold as a text.
-
Make sure to have finished the analysis-questions for today :)
-
Read pages 170-171 in Africa Unfold, and do the little vocabulary exercise on page 171. There is no need to take notes beyond this. Also bring the book to class.
-
Make sure to have finished the analysis questions for Colonial Mentality: Analysis of the poem (Webvisning)
-
Afsnit
-
Til i dag skal du have lavet skelettet til Adichie færdigt, som vi startede på i onsdags.Du skal også have genlæst dit essay fra terminsprøven og have noteret ned, hvad du gerne vil gøre anderledes / fokusere på i Adichie-essayet.
-
For today, please read the excerpt from Adichie's novel Half of a Yellow Sun in Africa Unfold (pages 101-105)Also, please bring your book.
-
Everyone: Please make sure to have read the three pages in toolbox, which are linked to on the page with character analysis.Also answer the first question on that same page.Link to the page: Character analysis (Webvisning)
-
For those of you who were not present on Wednesday before Easter: Make sure to have finished the questions about setting, too. You can find the questions here: Setting (Webvisning)
-
Please read the little text about Ben Okri and the little fact box about the stoku-genre on page 188 in Africa Unfold. Ignore the pre-reading questions.Please also read the text on page 189.Once you have read both pages, please spend 2 minutes writin
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
RECAP
Vi opsamler på forløbene, får overblik over metoder, temaer og krav og forbereder en evt. eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62380050615",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62380050615",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62380050615"
}