Titel
6
|
Ung i det senmoderne (eksamen)
Hvad vil det sige at være ung i det senmoderne samfund. Hvordan skabes identitet? Er det et personligt eller socialt anliggende?
Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
- identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
- Erik Eriksons identitetsteori med begreberne identitetsforvirring, identitetssøgen, identitet som proces, jeg-identiteten: identitetens inderside (at være i overensstemmelse med sig selv og sin krop), social identitet: identitetens yderside (at være i overensstemmelse med (nogen) andre).
- Gergen (identitet som relationelt fænomen, identitet som sam-handling sam-flydelse
- Giddens (det senmoderne, adskillelse af tid og ru, udløftning af social relationer, øget refleksivitet, identitet som refleksivt projekt, arena, narrativ identitetsskabelse, aftraditionalisering
- Bourdieus kapital- og habitus-begreb som introduceres og er med til at sætte spørgsmålstegn ved forestillingen om det frie valg.
- Vi diskuterer, hvordan mennesket i det senmoderne samfund fremstiller sig selv, og om mennesker i dag har en eller flere identiteter. Herunder diskuterer vi unge menneskers selvfremstilling på sociale medier, fokus på flertalsmisforståelser.
Vi arbejder også med biologisk modning som faktor i unges liv og identitetsskabelse - ser på den risikovillige hjerne, myelinisering, den modningsmæssige ubalance, socio-emotionelle netværk, det kognitive kontrol netværk, i en diskussion af forekomsten af stress og ungdomskriminalitet.
I forlængelse heraf arbejder vi med stress
- akut
-kronisk
- konsekvenser
- Wiborgs rotteforsøg
- krav-kontrol modellen
- Antonovskys OAS
- anstrengelse-belønning-ubalancemodellen
-individuelle forskelle, idealer, neuroticisme, forklaringsstile, social kapital
- Coping, aktiv, passiv, problemfokuseret og følelsesorienteret
Undersøgelser:
Færdselsuheld blandt unge bilister
Sammenhæng mellem stressniveau og OAS
Case: Jakob i Vold på hjernen (DR, 2017) - i forbindelse med Ondskab også - arv/miljø fokus samt identitet, personlighed og holdning
Case: Vinted-læserbrev, Politiken, 25. marts 2025, Unges trivsel, DR Nyheder, 6. februar 2025
Dokumentar: Sådan! - løsningsorienterede samtaler, unges trivsel og mistrivsel med Noemi Katznelson - kernebegreber: det accelererede samfund - livsgeografisk og fysisk, andres blikke samt psykologisering
22 ns.
|