Titel
4
|
F3 Læring i den moderne digitaliserede verden
I dette forløb har vi haft fokus på, hvad der skal til for at vi lærer – hele tiden med paralleller til problemstillingen om, hvordan digitale devices kan hjælpe eller udfordre vores kognition i en læringssammenhæng.
Vi har arbejdet med, hvordan digitale forstyrrelser kan forringe vores opmærksomhed og hukommelse i en undervisningssituation, hvordan motivation og læring hænger sammen, og vi har på baggrund af begrebet ’digital demens’ diskuteret undersøgelser om, hvorvidt digitale devices kan styrke vores hukommelse. Derudover har vi gennem Kahnemanns dobbeltprocesteori undersøgt, hvordan tænkning foregår i onlinefællesskaber, specifikt med fokus på digital mobning.
Undertemaet om digital mobning har bygget bro videre til det næste forløb 4 om fordomme, diskrimination og ekstremisme. Dermed rummer dette forløb også socialpsykologisk teori om gruppetænkning online, som forløb 4 uddyber og bygger videre på.
Kernestof
Riisager, Magnus: PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund 2021 (101-122; 124-130; 133-137) + kap. 2 om psykologiens videnskabelige metoder.
Ole Schultz-Larsen (2018): Psykologiens veje, 3. udgave.
• Afsnittet om ”Rosenthal-effekten”
• Afsnittet om ”Indre og ydre faktorer, der styrer opmærksomheden”
• Afsnittet om Brewer & Treyens’ kontorforsøg fra 1981
Teori og undersøgelser gennemgået:
- Perception: Top-down/bottom up-processer, kognitive skemaer,
- Opmærksomhed: Indre/ydre faktorer, delt og selektiv opmærksomhed, automatiserede og kontrollerede processer, multitasking, switchtasking
- Hukommelse: Multilagermodellen, arbejdshukommelsen, langtidshukommelsen (inkl. lagre og afdelinger), digital demens, undersøgelse om switchtaskings betydning for læring, to undersøgelser om digital demens (Dupont 2022 + Sparrow 2011), forsøg om genkaldelse af ord vs. Billeder, forsøg om genkaldelse af meningsløse stavelser (Ebbinghaus), Brewer og Treyens’ kontorforsøg
- Motivation: Indre vs. Ydre motivationsfaktorer, self-efficacy (Bandura), selvbestemmelsesteorien (Ryan & Deci), indlært hjælpeløshed (Seligman), Rosenthal-effekten (Rosenthal)
- Tænkning: Kahnemans dobbeltprocesteori + bias
- Tænkning og adfærd på nettet: konformitet, ekkokamre, gruppepolarisering, social legitimering
Supplerende stof:
• Dokumentar: Battle in your mind. BBC Earth 2017, tilgået via mitCFU
• Artikel: Thomas Helsborg (2017): "Læg telefonen væk i undervisningen og få en højere karakter", link: https://www.dr.dk/levnu/psykologi/laeg-telefonen-vaek-i-undervisningen-og-faa-en-hoejere-karakter
• Dokumentar: DR2 Dokumentar (2017): ”Hængt ud på nettet”, tilgået via MitCFU
• Artikel: Mette Mølgaard (2022): ”Digitale hjælpemidler kan måske styrke din hukommelse”, Videnskab.dk, link: https://videnskab.dk/krop-sundhed/digitale-hjaelpemidler-kan-maaske-styrke-din-hukommelse/
|