Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Anders Liboriussen
|
Hold
|
2024v Bi/2 (3g Bi/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi - overdrev
Vi starter skoleåret ud med et økologiforløb.
Gennemgang af centrale økologiske begreber - herunder Økosystemer, Energistrømme, fortosyntese, respiration, Succession, naturpleje og biodiversitet.
Vi laver en ekskursion til Prøvestenen og måler Artsfrekvensen, artsdiversiteten samt diversitetsindekset vha Raunkiær cirkelmetoden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Natur- og kulturlandskaber og biodiversitet
|
03-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Planter - primærproducenter
Med fokus på vandmiljøet ser vi på plantevækstens betydning for økosystemer
Vi ser på primærproduktion og fotosyntese.
Ekstraktion og seperation af klorofyl på TLC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hormoner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nervesystemet
Vi ser på kroppens andet kommunikationssystem - Nervesystemet.
Nervecellernes opbygning og karakteristika.
Nerveimpulsets udbredelse med fokus på aktionspotentialets opbygning.
Øvelser med sansning og reaktionstider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Immunforsvaret
Vi arbejde os gennem det uspecifikke og specifikke immunforsvar.
Vi se på bakteriel og virus infektioner og immunforsvaret bekæmpelse af disse infektioner.
Antibiotikaresistensudvikling.
Arbejde med Posterfremstilling og mundtlig fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiel vækst
Vi arbejder med bakterier i dette forløb.
Vi ser på hvad der gør os syge og hvad der gør os raske.
Vi lave forskellige vækstforsøg med agarplader og undersøger effektiviteten af håndvask og afspritning.
hvordan virker antibiotika, og hvad sker der hvis bakterierne bliver resistente?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kost
Hvor kommer vores mad fra? Hvordan produceres den? Hvad skal vi spise for at spise klimavenligt? eller miljøvenligt? Hvad er sundt at spise og hvad er ultraforarbejdet mad?
Kan man øge biotilgængeligheden ved at fermenterer maden?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Immuntest ELISA
I dette forløb skal der arbejde med følgende problemstilling: Hvordan kan vi udvikle hurtig diagnosticering og bedre behandling vha. immuntests som ELISA?
Vi tager udgangspunkt i et forsøg der tager udgangspunkt i slangebidsforgiftninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Anvendt bioteknologi
Vi arbejder med den overordnede udfordring med øget befolkningstilvækst og øgning af den global fødevareproduktion.
Vi benytter supplerende litteratur fra Mad til milliarder.
Traditionel forædlingsprincipper med kunstig selektion, krydsning og "rene linjer".
GMO og dermed opsamling på DNA, genalleller, dominansforhold mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040401",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040401",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040401"
}