Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Anne Holt Müller
|
Hold
|
2024v Bi/1 (23g Bi/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De danske vandløb
Et forløb der handler om økologi og biodiversitet. Eksempel på et økosystem har vi valgt et vandløb i Emdrup.
Vi har blandt andet beskæftiget os med carbons, nitrogens og phosphors kredsløb, biodiversitetens mangfoldighed (genetisk diversitet, artsdiversitet og økosystem diversitet).
Desuden har vi rundet transport over en cellemembran herunder forskel på aktiv og passiv transport.
Eksperimentelle metoder: Makro/fauna-index, BI5, nærringstofanalyser (NH4+, NO3-, NO2-, PO43-), Shannon-index (med Raunkjær cirkel metoden)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om de danske vandløb
|
01-09-2024
|
Osmose aflevering
|
16-09-2024
|
Shannon-index
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Enzymer i hverdagen
Et kort forløb om enzymer med eksemplet lactase. Vi har gennemgået enzymers virkemåde og katalytiske egenskaber.
Eksperimentelt: Lactases evne til at nedbryde lacotse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af osmose
|
03-10-2024
|
Lactase forsøg
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tarme med charme
Et forløb om mikrobiologi med særlig fokus på tarmenes mikrobiom.
Eksperimentelt: Kombucha
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bloody hell
Forløbet handler om blod. Dvs:
Hjerte/lungefunktion
Hjretekredsløb og kroppens blodkarnet
Immunforsvaret og hvordan man kan udnytte viden om antigener og antistoffer i molekylærbiologien.
Genetikken bag blodtyper.
Eksperimentelt: ELISA til identifikation af slanger, LFA test til slangegift, blodtype analyse med ELDON kort (begge antistofbaserede metoder),
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering af kombuchaproduktion
|
08-12-2024
|
Fight the bite
|
26-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Av min arm :-(
Forløbet omhandler nervesystemet:
Herunder:
Aktionspotentialet
Nervecellens opbygning
Agonister og antagonister
Eksempler: med koffein og nikotin
Hæmmende og fremmende substandser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Uge 6 i uge 11
Mini-forløb om forplantning og hormonregulering hos både kvinde og mand.
Eksperimentelt: Ægløsningstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
GMO løsningen på verdens fødevaremangel
Forløb om GMO
Fordele og ulemper ved GMO både etiske og praktiske.
Hvorledes man kan introducere nye egenskaber til forskellige planter og gøre dem f.eks. mere modstandsdygtige overfor bla. klimaforandringer.
Eksperimentelt: pGLO transformation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Artsdannelse
Ultrakort tema om hvorledes nye arter opstår bla. via evolution.
Begreber eleverne har arbejdet med:
Genotype/fænotype
Naturlig selektion/kunstig selektion/variation både inden for én art men også mellem arter.
Definition af artsbegerbet
Byttedyrs tilpasning/rovdyrs tilpasning (eksempel med mus og slange)
Ud af huset: Tur i Zoo med undervisning i evolution og genetik (1,5 time)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Uge sex i uge 9
Dette forløb handler om sex, hormonregulering og forplantning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040798",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040798",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040798"
}