Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Nicolai Nielsen
|
Hold
|
2024v Bi/3 (23g Bi/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Muskler og lungerne
I dette forløb har fokus været på arbejdsfysiologi. Med udgangspunkt i besøg på LIFE i Lyngby har eleverne modtaget undervisning i følgende emner:
Muskler:
- Muskeltyper
- Mikroskopering
- Tværbroscyklus
- Muskelfibertyper
- Konditest
- Wingate-test
- Anaerob/aerobt arbejde
- Hypertrofi
- LIFE Lyngby
- Iltgæld
- Muskelstyrke
- Aldring
- Sundhed
Øvelser:
Muskler
- Hånddynanometer
- Stationær træning i monkeybars
- Konditest
-- Wingate test og Max test på LIFE
- Diverse anaerobe øvelser
Yderligere har vi gennemgået åndedrættet i relation til forløbet på LIFE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
nerver og smagssansen
Dette forløb tager udgangspunkt i det påvirkelige nervesystem. Ud fra forløb 1 omhandlende muskler er vi nu gået videre til hvordan muskler aktiveres og hvordan vi opfatter og reagere ud fra de forskellige nervesystemer.
Vi har arbejdet med følgende inden for dette forløb:
- Opbygning af nervecellen
- Transmitterstoffer
- Aktionspotentiale
- Synapser
- Synapsens nervesignal (fra elektrisk signal til frigivelse af transmitterstoffer til binding til receptorer og åbning af ionkanaler)
- Na+/K+ pumpen
- Fremmende/hæmmende signalering
- Summation af nervesignaler (dette nævnes her men arbejdes først rigtigt med ift slangegifte)
- Overordnet om membranpotentialet
- Smagssansen
- Smagssanserne på tungen og i næsen
- De forskellige nervesystemer
- Test af ledningsevne
Nerver
- Ledningsevne
- Chokolade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
kost
Fokus i dette forløb har været på opbygning og nedbrydning af de tre makronæringsstoffer (protein, fedt og kulhydrat) samt balancen mellem forbrænding og optagelse af kcal
Gennemgået emner:
- Opbygning af de tre makronæringsstoffer
- Fordøjelsen fra mund til endetarm med særligt fokus på enzymers funktion og optimum.
- Energiværdien af forskellige kulhydratsrige fødevare via et forsøg medglykæmisk index
- insulin og hvordan denne sikre åbning af proteinkanal og derved optagelse af monosakkarider
- Hvorfor skal nærringsstofferne nedbrydes til mindste enhed - hvad anvendes aminosyre, triglycerider og monosakkarider til i kroppen
Forsøg:
glykæmisk index
organoleptisk undersøgelse af chokolade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Biokemi/mikrobiologi
I dette forløb har vi arbejdet med følgende 3 forsøg: kambucha, bakterier på overflader ift hygiejne og vækstfaktorer i en flaske med gær, vand og sukker.
Som titlen indikere så har fokus været på biokemien bag mikrobiologien.
Med et øget fokus på proteiner (syntese, struktur, typer og anvendelse) har vi diskuteret hvordan vækstfaktorer såsom temperatur, næring og plads spiller en rolle for de proteiner (primært fokus på enzymer) der findes inde i bakterien.
Fermenteringen udført af mikroorganismerne i SCOBY'en er gennemgået med henblik på den sure smag der er opstået i den ellers meget søde the efter 2 uger.
Proteiners 3D struktur er gennemgået herunder biologisk aktivitet og hvordan proteinet foldes i de forskellige strukturer (bindingerne der holder dem sammen og sidekædernes funktion i proteinet)
Proteinsyntesen samt enzymers funktion er gennemgået.
Med udgangspunkt i podning på agarplade har eleverne opnået indsigt i hvor mange bakterier der er omkring os og hvordan man kan kvantificere den enkelte overflades bakteriekolonier.
Kernestof:
Opbygning af prokaryot
Opbygning af proteiner samt deres funktion
Respiration
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Slangegift og immunforsvaret
Med udgangspunkt i slangegift og immun respons har eleverne afprøvet metoder hvortil man identificere typen af slange der har bidt, hvilken effekt slangegiften har på blodet samt fået et kendskab til antistoffer og antigeners sammenspil.
Forløbet tager udgangspunkt i LIFE kittet "Fight the Bite" hvor det gennem stilladsering gøres klart for eleverne hvor svært det kan være at identificere giften fra en slange via traditionelle metoder og hvilke andre metoder vi har i dag der hurtigere og mere præcist kan identificere slangen
Med perspektivering til det uspecifikke og specifikke immunforsvar og klargøres det hvordan antistoffer produceres og stopper patogener. Det klargøres hvordan antigener fungere som en form for ID kort og med denne viden gås der videre til ELISA og til LFA test
Slutteligt gennemgås hvordan man kan danne antistoffer i dyr, opbygning og funktion af vira og virkemåden af vacciner
Kernestof:
Infektionsbiologi og resistens
virus: opbygning og formering
Supplerende stof:
Bioteknologi
Bioetik
Biologisk produktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - på små videoer der klargør næste opgave
- Læse - læse cases og snakke om hvordan disse kan løses
- Skrive - Notere resultater og tanker
- Diskutere - fejlkilder, resultater, usikkerheder
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Analysere data og årsagsforklare
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
mitose, meiose, kræft og stamceller
Cellers skæbne og udvikling med henblik på kræft og en af menneskelighedens fremtidsmæssige kur i form af stamcelle terapi
Forløbet starter ud med repetition af cellens strukturer og funktion
Herefter rykkes fokus over på kønnet formering med henblik på PMAT, checkpoints, proto onkogener og tumorsupressor genet p53.
Med udgangspunkt i dette, bevægede vi os over i kræft herunder symptomer, opståen, faktorer der kunne medføre kræft samt spredning og kurrering.
Efter endt fokus om kræft rykkede vi over i en anden måde at udnytte celledeling på nemlig ved stamceller.
Her undersøgte vi forskellige stamceller, deres potentiale men også det etiske i at anvende stamceller.
Vi talte om inducerede pluripotente stamceller - teknikken bag samt hvad risikoerne var ved disse.
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopering af løgspidser i forskellige dele af mitosen
Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
kernestof:
Cellebiologi
Virus ift iPSC
Genetik: mitose og meiose og mutationer og genteknologi
forplantning: ægget og sædcellers opbygning
Supplerende stof:
Bioteknologi
Biologisk produktion
bioetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Genetik
I dette forløb er grundbegreberne og arbejdsmetoderne inden for genetik blevet introduceret.
Med udgangspunkt i Gregor Mendels forsøg om ærteblomster er eleverne blevet gjort bekendt med og sat til at overveje nedarvningsprincipperne og hvordan man kan se det på dem selv.
Kromosomer, gener, alleler og deres kombination er blevet anvendt i videre snak og undersøgelse af forskellige karakteristika såsom hårfarve hos forældre ift deres børn.
Disse undersøgelse er primært udført gennem krydsningsskemaer og stamtræer hvor også sygdommes opståen er blevet grundlagt ud fra evt fejl eller skader på kromosomer.
Med udgangspunkt i genetikken rykkede vi over i evolutionen og et forløb i zoo om fylogeni ud fra morfologi.
Eleverne er gjort bekendt med evolutionsmekanismer, fylogenetiske stamtræer, seksuel selektion, fitness og det biologiske artsbegreb
Forsøg:
Blodtypebestemmelse
Ekskursion til zoo med forløbet: evolution og klassifikation
træfugle og seksuel selektion
virtuellaboratorium.dk - genetisk test for forøget diabetes risiko
uniprot - lav fylogenetisk stamtræ ud fra fibronogen i 5 forskellige dyr
Kernestof:
Genetik: Nedarvningsprincipper, mutation og genteknologi
Evolution: biologisk variation og naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Hormoner, hormontyper og kunstig befrugtning
Da klassen er en mosaik af elever med forskellig baggrund er kvindens og mandens kønsorganer gennemgået
Fokus i dette forløb har dog i højere grad været på den hormonelle balance og på hormoners virkemåde
Begreber der har været fokus på er:
Negativ og positiv feedback, steroid og peptidhormoners virkemåde, menstruationscyklus, barnløshed og in vitro og in vivo befrugtning.
med udgangspunkt i kvinden er hendes menstruations cyklus gennemgået. Der fra er klassen rykket over i mod befrugtning afsluttende med en diskussion om faktorer der påvirker fertilitetsevnen samt hvilke behandlinger man tilbyder i dag.
Elevforsøg:
ægløsningstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi
Temaet for dette forløb har haft omdrejningspunkt i Amager fælled og biodiversitets krisen
Fokusset i dette forløb har været på at genopfriske de økologiske begreber, opbygning af et økosystem samt hvordan dette opretholdes. Derudover har vi haft et stort fokus på biodiversitet
- krisen
- metoder til undersøgelse af arts og biodiversiteten
- biodiversitet ift styrken i et økosystem og nicher
Økologi:
- Energiprocesser
- Økosystemer
- Fotosyntese
- Naturpleje og drift
- Ekskursion til Amagerfælled
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Succession
- Vækststrategier (R-S-K)
- Raunkjærcirklen
- Nitrogen og fosfat kredsløb
Øvelser:
- Ekskursion til Amagerfælled
Med fokus på raunkjærcirklen, abiotiske og biotiske faktorer i vandet, vækststrategier, diversitet, indikator-arter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
sexologi opgave - kvinden
|
26-04-2025
|
Amager fælled opg
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040861",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040861",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588040861"
}