Holdet 2024v Bi/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Nicolai Nielsen
Hold 2024v Bi/3 (23g Bi/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Muskler og lungerne
Titel 2 nerver og smagssansen
Titel 3 kost
Titel 4 Biokemi/mikrobiologi
Titel 5 Slangegift og immunforsvaret
Titel 6 mitose, meiose, kræft og stamceller
Titel 7 Genetik
Titel 8 Hormoner, hormontyper og kunstig befrugtning
Titel 9 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Muskler og lungerne

I dette forløb har fokus været på arbejdsfysiologi. Med udgangspunkt i besøg på LIFE i Lyngby har eleverne modtaget undervisning i følgende emner:

Muskler:
- Muskeltyper
- Mikroskopering
- Tværbroscyklus
- Muskelfibertyper
- Konditest
- Wingate-test
- Anaerob/aerobt arbejde
- Hypertrofi
- LIFE Lyngby
- Iltgæld
- Muskelstyrke
- Aldring
- Sundhed

Øvelser:
Muskler
- Hånddynanometer
- Stationær træning i monkeybars
- Konditest
-- Wingate test og Max test på LIFE
- Diverse anaerobe øvelser

Yderligere har vi gennemgået åndedrættet i relation til forløbet på LIFE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 nerver og smagssansen

Dette forløb tager udgangspunkt i det påvirkelige nervesystem. Ud fra forløb 1 omhandlende muskler er vi nu gået videre til hvordan muskler aktiveres og hvordan vi opfatter og reagere ud fra de forskellige nervesystemer.

Vi har arbejdet med følgende inden for dette forløb:

- Opbygning af nervecellen
- Transmitterstoffer
- Aktionspotentiale
- Synapser
- Synapsens nervesignal (fra elektrisk signal til frigivelse af transmitterstoffer til binding til receptorer og åbning af ionkanaler)
- Na+/K+ pumpen
- Fremmende/hæmmende signalering
- Summation af nervesignaler (dette nævnes her men arbejdes først rigtigt med ift slangegifte)
- Overordnet om membranpotentialet
- Smagssansen
- Smagssanserne på tungen og i næsen
- De forskellige nervesystemer
- Test af ledningsevne


Nerver
- Ledningsevne
- Chokolade
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 kost

Fokus i dette forløb har været på opbygning og nedbrydning af de tre makronæringsstoffer (protein, fedt og kulhydrat) samt balancen mellem forbrænding og optagelse af kcal

Gennemgået emner:
- Opbygning af de tre makronæringsstoffer
- Fordøjelsen fra mund til endetarm med særligt fokus på enzymers funktion og optimum.
- Energiværdien af forskellige kulhydratsrige fødevare via et forsøg medglykæmisk index
- insulin og hvordan denne sikre åbning af proteinkanal og derved optagelse af monosakkarider
- Hvorfor skal nærringsstofferne nedbrydes til mindste enhed - hvad anvendes aminosyre, triglycerider og monosakkarider til i kroppen

Forsøg:
glykæmisk index
organoleptisk undersøgelse af chokolade
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Biokemi/mikrobiologi

I dette forløb har vi arbejdet med følgende 3 forsøg: kambucha, bakterier på overflader ift hygiejne og vækstfaktorer i en flaske med gær, vand og sukker.

Som titlen indikere så har fokus været på biokemien bag mikrobiologien.
Med et øget fokus på proteiner (syntese, struktur, typer og anvendelse) har vi diskuteret hvordan vækstfaktorer såsom temperatur, næring og plads spiller en rolle for de proteiner (primært fokus på enzymer) der findes inde i bakterien.

Fermenteringen udført af mikroorganismerne i SCOBY'en er gennemgået med henblik på den sure smag der er opstået i den ellers meget søde the efter 2 uger.

Proteiners 3D struktur er gennemgået herunder biologisk aktivitet og hvordan proteinet foldes i de forskellige strukturer (bindingerne der holder dem sammen og sidekædernes funktion i proteinet)

Proteinsyntesen samt enzymers funktion er gennemgået.
Med udgangspunkt i podning på agarplade har eleverne opnået indsigt i hvor mange bakterier der er omkring os og hvordan man kan kvantificere den enkelte overflades bakteriekolonier.

Kernestof:
Opbygning af prokaryot
Opbygning af proteiner samt deres funktion
Respiration
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Slangegift og immunforsvaret

Med udgangspunkt i slangegift og immun respons har eleverne afprøvet metoder hvortil man identificere typen af slange der har bidt, hvilken effekt slangegiften har på blodet samt fået et kendskab til antistoffer og antigeners sammenspil.

Forløbet tager udgangspunkt i LIFE kittet "Fight the Bite" hvor det gennem stilladsering gøres klart for eleverne hvor svært det kan være at identificere giften fra en slange via traditionelle metoder og hvilke andre metoder vi har i dag der hurtigere og mere præcist kan identificere slangen

Med perspektivering til det uspecifikke og specifikke immunforsvar og klargøres det hvordan antistoffer produceres og stopper patogener. Det klargøres hvordan antigener fungere som en form for ID kort og med denne viden gås der videre til ELISA og til LFA test

Slutteligt gennemgås hvordan man kan danne antistoffer i dyr, opbygning og funktion af vira og virkemåden af vacciner

Kernestof:
Infektionsbiologi og resistens
virus: opbygning og formering  

Supplerende stof:
Bioteknologi
Bioetik
Biologisk produktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - på små videoer der klargør næste opgave
  • Læse - læse cases og snakke om hvordan disse kan løses
  • Skrive - Notere resultater og tanker
  • Diskutere - fejlkilder, resultater, usikkerheder
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Analysere data og årsagsforklare
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 mitose, meiose, kræft og stamceller

Cellers skæbne og udvikling med henblik på kræft og en af menneskelighedens fremtidsmæssige kur i form af stamcelle terapi

Forløbet starter ud med repetition af cellens strukturer og funktion
Herefter rykkes fokus over på kønnet formering med henblik på PMAT, checkpoints, proto onkogener og tumorsupressor genet p53.
Med udgangspunkt i dette, bevægede vi os over i kræft herunder symptomer, opståen, faktorer der kunne medføre kræft samt spredning og kurrering.
Efter endt fokus om kræft  rykkede vi over i en anden måde at udnytte celledeling på nemlig ved stamceller.
Her undersøgte vi forskellige stamceller, deres potentiale men også det etiske i at anvende stamceller.
Vi talte om inducerede pluripotente stamceller - teknikken bag samt hvad risikoerne var ved disse.

Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopering af løgspidser i forskellige dele af mitosen

Faglige mål
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

kernestof:
Cellebiologi
Virus ift iPSC
Genetik: mitose og meiose og mutationer og genteknologi
forplantning: ægget og sædcellers opbygning

Supplerende stof:
Bioteknologi
Biologisk produktion
bioetik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Genetik

I dette forløb er grundbegreberne og arbejdsmetoderne inden for genetik blevet introduceret.

Med udgangspunkt i Gregor Mendels forsøg om ærteblomster er eleverne blevet gjort bekendt med og sat til at overveje nedarvningsprincipperne og hvordan man kan se det på dem selv.

Kromosomer, gener, alleler og deres kombination er blevet anvendt i videre snak og undersøgelse af forskellige karakteristika såsom hårfarve hos forældre ift deres børn.

Disse undersøgelse er primært udført gennem krydsningsskemaer og stamtræer hvor også sygdommes opståen er blevet grundlagt ud fra evt fejl eller skader på kromosomer.

Med udgangspunkt i genetikken rykkede vi over i evolutionen og et forløb i zoo om fylogeni ud fra morfologi.
Eleverne er gjort bekendt med evolutionsmekanismer, fylogenetiske stamtræer, seksuel selektion, fitness og det biologiske artsbegreb

Forsøg:
Blodtypebestemmelse
Ekskursion til zoo med forløbet: evolution og klassifikation
træfugle og seksuel selektion
virtuellaboratorium.dk - genetisk test for forøget diabetes risiko
uniprot - lav fylogenetisk stamtræ ud fra fibronogen i 5 forskellige dyr

Kernestof:
Genetik: Nedarvningsprincipper, mutation og genteknologi
Evolution: biologisk variation og naturlig selektion


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Hormoner, hormontyper og kunstig befrugtning

Da klassen er en mosaik af elever med forskellig baggrund er kvindens og mandens kønsorganer gennemgået

Fokus i dette forløb har dog i højere grad været på den hormonelle balance og på hormoners virkemåde

Begreber der har været fokus på er:
Negativ og positiv feedback, steroid og peptidhormoners virkemåde, menstruationscyklus, barnløshed og in vitro og in vivo befrugtning.

med udgangspunkt i kvinden er hendes menstruations cyklus gennemgået. Der fra er klassen rykket over i mod befrugtning afsluttende med en diskussion om faktorer der påvirker fertilitetsevnen samt hvilke behandlinger man tilbyder i dag.

Elevforsøg:
ægløsningstest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økologi

Temaet for dette forløb har haft omdrejningspunkt i Amager fælled og biodiversitets krisen

Fokusset i dette forløb har været på at genopfriske de økologiske begreber, opbygning af et økosystem samt hvordan dette opretholdes. Derudover har vi haft et stort fokus på biodiversitet
- krisen
- metoder til undersøgelse af arts og biodiversiteten
- biodiversitet ift styrken i et økosystem og nicher

Økologi:
- Energiprocesser
- Økosystemer
- Fotosyntese
- Naturpleje og drift
- Ekskursion til Amagerfælled
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Succession
- Vækststrategier (R-S-K)
- Raunkjærcirklen
- Nitrogen og fosfat kredsløb


Øvelser:
- Ekskursion til Amagerfælled
Med fokus på raunkjærcirklen, abiotiske og biotiske faktorer i vandet, vækststrategier, diversitet, indikator-arter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
sexologi opgave - kvinden 26-04-2025
Amager fælled opg 09-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer