Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Nina Diabelez Andersen
|
Hold
|
2024v Id/2 (3g Id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Crossfit og træningsfysiologi
Praktisk:
-At få kendskab til crossfit som træningsform, herunder regler og ideer, terminologi og opbygning af forskellige typer programmer.
WODs gennemgået i timerne: AMRAP, Yo Go I Go, EMOM, X-fit team og climb the ladder.
-I grupper at kunne kunne udarbejde og gennemføre og undervise i en WOD med fokus på principperne inden for træk, pres, hoftedominans og knædominans. Eleverne skal udvikle blik for træning af forskellige store muskelgrupper, varighed af øvelser og gentagelser af øvelser.
-Eleverne skal kunne reflektere over valg af øvelser og komme med alternativer, herunder ned- og opskalerende øvelser.
-Kunne udføre og forklare korrekt teknik i funktionelle træningsøvelser og de skal kunne fejlrette hinanden.
- Gennemførsel af x-fit max test i start og slutning af forløbet
Teoretisk:
Træningsfysiologi med overordnet fokus på aerob og anaerob træning
- Blodets betydning i kroppen, herunder bloddoping
- Hjerte- og lungekredsløb, herunder iltens vej fra lungerne til de arbejdende muskler
- Respiration og dannelse og spaltning af ATP i musklen
- KRAMS-faktorerne og trænings betydning for forebyggelse af disse
- Aerob træning, herunder forskellige typer træning til optimering af både kredsløbs- og stofskiftekondition
- Anaerob træning, herunder myoglobin, CrP og glykolyse processerne
- Træning som medicin både som forebyggende, behandlende og genopbyggende
- Superkompensationsprincippet
Eleverne har deltaget i et praktisk/teoretisk heldagskursus på LIFE i Lyngby. Kurset havde til hensigt at give eleverne mere "hands on" forståelse af, hvad aerob og anaerob træning betyder i praksis. Eleverne blev præsenteret for forskelligt måleudstyr, og to elever skulle udføre hhv. en wingate cykeltest og en VO2-max-test. Alt imens de andre elever noterede data og opstillede hypoteser for proces og resultat.
Fagbegreber eleverne særligt arbejdede med:
-Aerob, anaerob træning
-Borgskala
-RER-værdi (RQ)
-Pulsfrekvens
-KRAMS
Herudover blev eleverne indført i diskussionen om sundhed både på individ- og samfundsniveau, og de skulle tage stilling til op til flere sundhedscases med data som BMI, aktivitetsniveau og spisevaner.
Eleverne blev i praksis indført i pulsens betydning for træning og forskellige intensitetsniveauer med pulsure.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton og danskernes motionsvaner
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en hel bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil. Eleverne spiller både single og double.
Desuden har eleverne selv stået for, i grupper, at undervise hinanden i forskellige teknikker om implementeringen af disse i øvelser.
Praktisk:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne + langt forhånds- og baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Yubio 852-855 om regler og organisering
Yubio 863-871
Teoretisk:
Eleverne indføres i danskernes idræts- og motionsvaner fra 2007-i dag (IDAN). De skal have bred kendskab til analyse af figurer og kvantitative data, og her lærer de at forholde sig kritisk til forskellige figurer og modeller. De indføres i forskellige metodiske overvejelser ved større geografiske undersøgelser.
Eleverne får kendskab til flere sociologers og eksperters perspektiver på kroppen i det senmoderne samfund, herunder lærer de at perspektivere til egen krop og idræt i et sundhedsmæssigt perspektiv. Vi diskuterer idrættens organisering, herunder de forskellige sektorer og hvad der kendetegner dem, og hvordan de kan ses både adskilt og sammenflettet.
Vi ser på børns og unges trivsel set i forhold til de tendenser der hersker på idrætsområdet både før og nu.
Eleverne indføres i gymnastikkens historie fra det klassiske Grækenland og frem til i dag. Her bliver de bedt om at sidestille forskellige bevægelser med bevægelser fra egen idrætsdeltagelse.
Yubio 1399-1401 (idrættens forskellige sektorer)
Figur 4.3.1 (nye tendenser i organiseringen af idræt), Idræt B – Idrætsteori, 4. udgave
Danskernes sports- og motionsvaner: trends og tendenser 2:5 (podcast fra IDAN) +tilhørende figurer og arbejdsspørgsmål.
”Danskernes sports- og motionsvaner 2020” kapitel 1,3,4,6,7 + metode s. 7-11
Yubio 2023-2025: side 353-358
Gymnastikfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=EabaLZdVkxg
https://www.youtube.com/watch?v=jwkNeUEhCD0
https://www.youtube.com/watch?v=QZ6tobB6hsQ
https://www.youtube.com/watch?v=GY2x_Z5PBPM
dr dokumentar "make badminton great again" med Frank Hvam (afsnit 1)
Idræt b – s. 107-109 + s. 113-116 (handout til eleverne) om ”samfund, krop og identitet”
+ efterfølgende sider om hhv. Sundhed og Image (hentet digitalt på systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Salsa Rueda de Casino og dans- og kropskultur
Praktisk:
I denne dans danser I hele klassen sammen, mens de udfører synkroniserede trin (figurer) og partnerudvekslinger baseret på kommandoer, der gives af kalderen ("líder" eller "cantante"). Kaldet skal altid gives på første taktslag, og så udføres figuren på det næste første taktslag. I denne form for salsa er vi afhængige af hinanden, så samarbejde og kommunikation er en forudsætning for at kunne danse her.
I skal ved forløbets start vælge, om I helst vil danse ’follow’ eller ’lead’, og så er det den rolle, som I danser i hele forløbet. Har man dog mod på at prøve begge roller, så er det bare at give den gas med det.
Eleverne får mange partnerbyt, og man har som lærer mulighed for både at se og med egen krop mærke eleverne danse, hvis man selv er med i cirklen.
Eleverne arbejder primært med figurerne i cirkler, hvor de skiftes til at "calle", og de optager så videoer, hvor de to par sammen viser de forskellige figurer på række.
Eleverne har brugt undervisningsmaterialet på youtubekanalen "salsaundervisning"
Faglige mål:
I skal alle kunne danse samtlige figurer nedenfor, og derudover skal I kunne være ‘Líderes’.
Figurer:
• Rapido
• Directo
• Vuelta
• Dame
• Fly, fly high, fly low, fly doble
• Besito
• Enchufla
• Enchufla Dile Que no
• Enchufla double
• Enchufla double Dile Que no
• Laprima
• Laprima double
• Familia
Teoretisk har forløbet kredset sig om sundhedsbegrebet, herunder det stigende fokus på kropskulturer og kropsidealer. Vi har gennemgået forskellige sundhedsdefinitioner med afsæt i flere teoretikeres perspektiver, og herudfra brugt figurer og forskellige måder at dyrke idræt på til at klarlægge forskellige motiver for at dyrke idræt, herunder leg, sundhed og image.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skitur i Hemsedal
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball og muskelfysiologi
Praktisk
Teknik: Afleveringer (brystaflevering, studsning), ball-handling, gribe bold i toppunkt, diverse driblinger, jumpstop, pivotering, hop-skud, layup, rebound, forskkelige cuts og finter.
Taktik: forsvar (zone og madsopdækning, defensivt-offensivt), angrebstaktik, spilbarhed, kommunikation, bredde-dybde.
Desuden: fair play, regler og forskellige simple og komplekse scenarier hvor forskellige tekniske og taktiske færdigheder integreres.
Spiltyper: 1 mod 1, 3 mod 3, 5 mod 5, partibold. Både kønsintegreret men primært kønsopdelt
Undervisningen har primært været lærerstyret, men eleverne har også stået for at instruere forskellige tekniks øvelser og taktiske spil.
Basketforløbet i lectio, herunder en del figurer og videomateriale
Teoretisk
Forløbet har funderet sig i muskelfysiologi, herunder med følgende emner og begreber:
Musklens opbygning, kontraktionsformer og muskelarbejde
- koncentrisk, excentrisk, agonist, antagonist, synergist
- tværbrocyklus, aktin/myosin
- Aktionspotentialet
- Kraft/hastighedskurven + længde/spændingskurven
Muskelanatomi
- de vigtigste og største muskler i kroppen, herunder bevægelsesanalyse med analyse af muskelarbejde og led.
- Muskelfibertyper, herunder genetik relateret til, hvilke sportsgrene man kan være bygget til.
Ledlære, herunder ledbevægelser: ekstension/fleksion, udad-/indadrotation, abduktion/adduktion, ledakser, ledtyper (ægte led)
Eksamenstræning med forskellige cases og elever til prøveeksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041549",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041549",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041549"
}