Holdet 2024v Id/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Nikolaj Lerbæk Pedersen
Hold 2024v Id/3 (3g Id/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb løftet fra c niveau
Titel 2 0
Titel 3 Crossfit, fysiologi, aerob & anaerob træningslære
Titel 4 Basketball, bevægeapparat og styrketræning
Titel 5 Badminton, koreografi, samf./hum. fak. og sundhed
Titel 6 Studietur til idrætshøjskole

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb løftet fra c niveau

------------------------------------------------------------------------------------------
Rytmisk opvarmning – undervisningsbeskrivelse - idræt c
---------------------------------------------------------------------------------------------

I forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammer med fokus på performance.


Eleverne skal kunne udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk og musikfaglig teori.

Eleverne skal kende og kunne diskutere opvarmningsprincipper og diskutere specifik overfor generel opvarmning.

Eleven skal kunne forholde sig til hvad der adskiller et rytmisk opvarmningsprogram fra et opvarmningsprogram uden musik eller hvor musik bare benyttes for energiens skyld.

Opvarmningsprogrammet planlægges og gennemføres i grupper

De skal kunne udvise forståelse for hvilken slags musik der passer til programmets forskellige dele: gå, hop, sving, styrke, løb.

Bedømmelseskriterier
- Evne til at ramme beatet og bruge takter og taktslag er centralt. Desuden evne til at bruge andre af musikkens elementer i opvarmningen. Altså generel musikbrug og forståelse.
- Bevægelseskvalitet er centraltog der skal kunne skelnes mellem markerede, førte og svingende bevægelser.

- Variation og sværhedsgrad af de valgte øvelser har betydning for bedømmelsen
- Evne til at skabe en varieret koreografi og intentionel brug af rummet og hinanden

- Kropsbevidsthed
- Fysisk kapacitet. Programmet skal kunne gennemføres med fuld bevægelseskvalitet og uden pauser i eller mellem sekvenserne.
- Evne til at samarbejde.


Teori: kapitel i Yubio

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Obligatorisk ultimate-forløb - Fælles boldspilsforløb for alle GF-klasser
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tekniske elementer
- Grundlæggende kasteteknikker: forhånd (med og uden lunge), baghånd (med og uden lunge), hammerkast. Alle med og uden opdækning.
- Grundlæggende gribeteknikker (pandekagegreb, høj- og lav pincetgribning /krabbegrivning)
- Afleveringer i løb (foran den løbende)
- Cut-løb
- Pivotering
- Opdækning (optimal positionering)

Taktiske elementer
- Løbemønstre, spilbarhed, cut og løbe sig fri, spille i hullerne, bredde/dybde,
- Stak (angrebsopstilling og løbemønstre)
- Cut med retningsskift
- Modløb
- Medløb
- Effektivt og sikkert opspil
- Personligt forsvar og opdækning
- Kommunikation (verbal og non-verbal)

Sociale elementer
- Evne til at gennemføre en fokuseret opvarmning
- Evne til at indgå konstruktivt i parøvelser.
- Evne til at indgå konstruktivt i gruppeøvelser.
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter instruktion fra lærer
- Evne til selvstændigt at sætte øvelser op efter læsning af lektie
- Evne til at opstille baner
- Evne til at undervise andre elever i små lukkede spiløvelser på baggrund af lektie og hjælp fra lærer
- Sammenspil og evne til at indgå konstruktivt på et hold.
- Evne til at følge regler
- Dømme selv
- Even ti at følge fair play principper i spil


Teoretiske elementer
- Regler
- Fair play konceptet og spirit of the game
- Diskussion af relevant opvarmning
- Dømme selv

Spil
Spil på små og store baner på små (3-4 spillere) og større (7 spillere) hold. Både mix og kønsdifferentierede kampe.

Teori: kapitel i Yubio

Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 0

Teoretiske eksamen

Forberedelsen
Man må gerne bruge sin computer
Man må ikke tilgå internettet i forberedelsen
Man må have alle bøger og noter med i forberedelsen.

Til eksaminationen
Man må ikke benytte sin pc, men kun eksamenssættet og de noter man har skrevet inde i forberedelsen - altså ikke papirer man har forberedt før man kom ind i forberedelseslokalet.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Crossfit, fysiologi, aerob & anaerob træningslære

Crossfit, fysiologi, aerob og anaerob træningslære

Crossfit – praktiske undervisningsgange
Formålet med forløbet er at

- Eleverne opnår forståelse for CrossFit som træningsform, funktionel træning, organisering i København og internationalt,  sport og tendens i samfundet.

- Eleverne kan forholde sig til fordelene og ulemperne, styrkerne og svaghederne i sporten som træningsform både træningsfysiologiske aspekter og ift. motivation og fysisk og psykisk sundhed.


- Eleverne kan gengive, analysere og diskutere crossfittens 10 elementer
o Udholdenhed (kredsløb)
o Udholdenhed/stamina (celler)
o Styrke
o Smidighed
o Power
o Speed
o Koordination
o Agility  /adræt /behændig
o Balance
o Præcision


- Eleverne kan benytte crossfit terminologien. Bl.a. WOD, AMRAP, Team-Challenge, Fight gone bad, EMOM, Tabata, I go - You go, Skub/træk. Hinge, Bagkæde. Isolerede og sammensætte bevægelser, skalering.

- Eleverne skal kunne indgå i gruppeøvelser og motivere hinanden


- Eleverne skal kunne udføre bevægemønstrene teknisk korrekt og kunne fejlrette hinanden.
o Squat (air squat, jump squat, goblet squat, Cossack swuat, pistol squat m støtte)
o Lunge (Lunge, Walking lunges, Lunge split hop, Lunge med vægt over hovedet)
o Armstrækkere (alm. Løftet ben, skrå, skorpion, på knæ)
o Atomic situps (skaleringer)
o Planker (alm. Og sideplanker)
o Swings
o Box jums
o Rows
o Walk out
o Wall walk
o Hip thrust 1 ben
o Russian twist


- Eleverne skal kunne sammensætte og gennemføre (fysisk kapacitet) en alsidigt udfordrende WOD.


- Skal kunne gennemføre, og klare sig anstændigt i en række tests der måler forskellige dele af crossfittens 10 elementer og diskutere sidstnævnte ift. testen
o Vertikal tyngdepunktsløfts
o Samlet længespring /broad jump
o Max antal armstrækkere
o Planke
o Skuttlerun (5m-10m-5m)
o Armrap (Atomic situps – 15, Burpees -10, Air Squats – 15, Armtrækkere release – 10)
o OH squat
o Deep spuat – sid på jord – deep squat – uden hænder.
o Kosteskaftsøvelser


- Eleverne skal kunne demonstrere komplicerede opvarmningsøvelser der viser beherskelse af et bredt spektrum af crossfittens 10 elementer.

Teori gennemført samtidig med og koblet til crossfitforløbet. Forløbet er kørt parallelt med et aerobt fokuseret træningsprojekt på idræt c.

Fysiologi og aerob og anaerob træningslære
Kredsløb – store og lille / lunge og krop
Hjerte
Lunger
Diffusion
Slagvolumen, pulsfrevens, makspuls, hvilepuls, pulsreserve
Ventilation, åndedrætsdybde og frekvens. Ventilatorisk frekvens
Respirationsmuskulatur
Venepumpen
Blod- mængde og sammensætning
Hæmoglobin og Hæmatokritværdi
Blodkar, arterier, vener, kapillærer
Maksimal iltoptagelse
Kondital
Kredsløbskondition og Stofskiftekondition (udholdenhed)

Vurdering af kondital
Effekter af træning af aerob kapacitet
Effekter af træning af aerob effekt
Effekter af træning af anaerob kapacitet
Effekter af træning af anaerob effekt
Test af aerob effekt og anaerob effekt.
Kontinuert træning
intervaltræning
3 typer af anaerob træning (hurtighed, produktion, tolerance)
Superkompensation
Arbejdskravsanalyser
Kapacitetsanalyser
Energisystemerne: anaerobe og aerobe
ATP, KP, glykolyse, forbrænding/respiration af kulhydrat og fedt
Steady state grafen (indledende fase, stationære fase og restitutionsfase
Mælkesyre
Træthed
Glukogenlagre
Effekt af opvarmning
Forsøgstyper; epidemiologiske, tværsnitsundersøgelser (cross-sektionelle og longitudinelle)
Direkte og indirekte test af kondital

Med sin viden skal elev kunne analysere arbejdskravene til en idræt og beskrive det med fagets begrebsapparat. Eleven skal kunne analysere et individs kapacitet og beskrive det med fagets begrebsapparat. Eleven skal herudfra kunne sammensætte og begrunde et træningsprogram der bringer individets kapacitet på linje med den pågældende idræts arbejdskrav ved at bruge fagets begrebsapparat. Træningsprogrammet skal forholde sig til intensitet, træningsmængde og restitution. Elevenen skal kunne prioritere mellem mere eller mindre relevante valg af træningsformer og begrunde sine valg.  


Kernestof
̶   aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶   aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶   grundlæggende principper for træning
̶   centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶   aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
̶   natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
̶   humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
̶   de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basketball, bevægeapparat og styrketræning

Basketball, bevægeapparat og styrketræning

Basketball
Boldspil
I dette forløb er der arbejdet med

Teknik:
- Afleveringer (brystaflevering, studsning, gribe)
- Ball-handling
- Rebound og at gribe bold i toppunkt
- Driblinger: hurtigt, langsomt, mellem ben, bagom, 1 mod 1
- Jumpstop
- Pivotering
- Kommunikation
- Hop-skud
- Layup,
- Kængurufinten
- Crossover finten
- Give and go
- Backdoor cut


- Taktik:
Forsvar (zone og mandsopdækning, defensivt-offensivt) – kun i begrænset omfang og som oplæg til en didaktisk samtale om hvad der gør spillet sjovt og motiverende.
- Angrebstaktik: hopskuddets og layuppets funktioner ift. at flytte rundt o og bryde igennem forsvaret.
- Spilbarhed, kommunikation, bredde-dybde.

Øvrig teori
Regler
Fair play, regler og forskellige simple og komplekse scenarier hvor forskellige tekniske og taktiske færdigheder integreres.

Spiltyper: partibold, 1 mod 1, 3 mod 3, 5 mod 5, partibold. Både kønsintegreret og kønsopdelt
Arbejdskravsanalyser

Teori om muskler, styrke, styrketræning og bevægeapparatet

Teorien har været koblet både til Basket forløbet og perspektiveret tilbage til crossfitforløbet

- Hvad er muskelstyrke
- Muskelfibre /muskelceller
- Bindevæv
- Muskelfascien
- Myofibriller
- Sarkomerer
- Z- skriver
- Aktin
- Myosin, myosinhoveder
- ATP
- Tværbroer
- Tværsnitsareal
-  Om relationen mellem Kraft og tværsnitsareal
- Kraft-hastighedskurven
- Koncentrisk arbejde
- Excentrisk arbejde
- Statisk /isometrisk arbejde
- Kraftdomineret versus hastighedsdomineret power
- Længde-spændingskurven
- Det motoriske område
- Motoriske nerveceller
- Motorisk enhed (motor unit).
- Det neurale drive
- RFD
- Røde muskelfibre / type 1 og deres karakteristika
- Hvide muskelfibre / type 2a og 2x og deres karakteristika
- Tærskelværdi
- Aktivering af muskelfibre og motoriske enheder
- Fordeling af fibre hos eliteudøvere
- Typer af muskelstyrke/ styrkekarakteristika og hvordan de trænes (Maksimal styrke, Eksplosiv styrke, spændstighed, muskeludholdenhed)
- Skelettet (latinske navne eller danske)
- Ledtyper
- Musklerne (latinske navne eller danske)
- Begreber knyttet til bevægelsesanalyse

Med sin viden skal elev kunne analysere arbejdskravene til en idræt og beskrive det med fagets begrebsapparat. Eleven skal kunne analysere et individs kapacitet og beskrive det med fagets begrebsapparat. Eleven skal herudfra kunne sammensætte og begrunde et træningsprogram der bringer individets kapacitet på linje med den pågældende idræts arbejdskrav ved at bruge fagets begrebsapparat. Træningsprogrammet skal forholde sig til intensitet, træningsmængde og restitution. Elevenen skal kunne prioritere mellem mere eller mindre relevante valg af træningsformer og begrunde sine valg.  

Kernestof
̶   aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶   aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶   aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶   grundlæggende principper for træning
̶   centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶   aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
̶   natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶   de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶   de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Badminton, koreografi, samf./hum. fak. og sundhed

Badminton, koreografi, idrætspsykologi, historie, samfund og sundhed
De praktiske forløb fra december til maj er blevet kørt sammenblandet pga. lokalemæssige udfordringer.

Badminton – 6 undervisningsgange
Område: Klassiske og nye idrætter
Teori:
- Regler
- Organisering
- Centralbevægelse
- Forspænding
- Spændingsregulering
- Faser i et motorisk læringsforløb
Taktik:
- placering på banen i single offensivt og defensivt
- placering på banen i single double offensivt og defensivt
- Kort-lang strategi
- Højre venstre strategi
- Servetaktik
Teknik
- Benarbejde (vi har talt om forspændingshop og øvet det lidt, men det forventes ikke at integreret i spillet)
- Lop forhånd og baghånd solo
- Lang forhåndsserv
- Kort baghåndsserv
- Lang baghåndsserv
- Clear (holdet har generelt ikke arbejdet med saksehop)
- Drop
- Lob
- Netdrop
- Diagonalt netspil
- Slagkombination: lang forhåndsserv – clear-drop -lob
Spil
- Halvbanesingler
- Singler
- Doubler


Dansekoreografi – tema: Kendte popkulturkoreografier.
Område: Musik og bevægelse
Selvvalgte gruppekoreografier med en popkulturel betydning

Teori
- Rytme og takter og analyse af det valgte musiknummer
- Eleverne har ikke arbejdet med Labans bevægelseslære – det røg ud pga. tidspres.
- Musikgenre og evt. konkret kulturhistorisk betydning

Fremgangsmåde
Eleverne har i grupper valgt en konkret dans der er kendt fra et bestemt musiknummer; f.eks. fra film eller musikvideoer.
De har analyseret musiknummeret
De har lært dansen.
Hver gruppe har haft en undervisningsgang til at vise deres dans for holdet og derefter undervise holdet i den grundigt nok til at holdet selv – mere eller mindre kan danse dansen i mindre grupper uden en instruktør.

Didaktisk fokus
Alle skal kunne tælle sangen
Undervise hele holdet med høj styring
Opdele holdet i mindre dele og i par eller alene undervise med  en gradvis mere vejledende rolle.

Musiknumre:
- Shakira - Waka Waka
- Bee Gees, You Should be Dancing (Saturday Night Fever)
- Britney spears – baby one more time
- DRAKE - KEKE do you love me
- Michael Jackson – Thriller
Vurderingsgrundlag
- Beherskelse af egen dans – musikforståelse, bevægelseskvalitet, sværhedsgrad og længde/mængde af bevægelser.
- Evne til at undervise i dansen og derigennem vise kendskabet.
- Beherskelse af andre gruppers danse med samme forkuspunkter


Overordnet teori til forløbet
Sideløbende med de praktiske timer der kørte parallelt arbejdede holdet med idrætshistoriske, sociologiske og psykologiske temaer og koblede dem til de praktiske timer. Pga. udfordringer med lokaler var der dog i lange perioder stor afstand mellem teori og praksistimerne.

Idrætspsykologi med fokus på motivation, identitet, hold/team, målsætning og samfundsfaglige forklaringer
- Identitet
- Målsætning: resultatmål, præstationsmål og procesmål
- Motivation: indre og ydre motivation
- Persontyper: konkurrence og opgaveorientering, mestringsklima, konkurrenceklima
- Spændingsregulering
- Forskellige identiteter i idræt: bredde, elite, motionist- sundhed, motionist – velvære, konkurrence, ekstrem.
- Identitet med mange arenaer versus med kun idræt.
- Forskellen på en gruppe og et hold/team
- Synergieffekt
- Formlen for teamets produktivitet
- Ringelmann-effekten og social dovenskab
- Kohæsion
- Roller i holdsport
- Formelle og uformelle roller i holdsport
- Pierre Bourdieu
Anthony Giddens
- Thomas Ziehe
- Højskoler og bøndernes rejsning

Idrætshistorie og idrættens organisering
- Begrebsafklaring: bevægelseskultur, Kropskultur, idræt, sport, gymnastik, friluftsliv, motion.
Sportens historie
- Gymnastikkens historie
- Bondebevægelse og den svenske gymnastik
- Land og by
- Konkurrence eller fællesskab
Idrættens ideologiske aspekter
- Amatøridealer
- Køn i starten af det 20.årh.
- Lidt om ryggens kulturhistorie
- Organisering: DIF, DGI, skyttebevægelsen
- Fitnessbølgen
- Udviklingen i idrætsdeltagelsen, kønsfordeling og motivation i nyere tid
Sundhed
- Sundhedsbegrebet – alle fakulteter
- KRAM
- BMI – tyndfed/muskuløs
- Fedt og overvægt
- Forskellige idrætter og kobling til sundhed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Studietur til idrætshøjskole

Studietur til idrætshøjskolen Sønderborg
- Karrerelæring.
- Idrættens i samfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer