Titel
3
|
Crossfit, fysiologi, aerob & anaerob træningslære
Crossfit, fysiologi, aerob og anaerob træningslære
Crossfit – praktiske undervisningsgange
Formålet med forløbet er at
- Eleverne opnår forståelse for CrossFit som træningsform, funktionel træning, organisering i København og internationalt, sport og tendens i samfundet.
- Eleverne kan forholde sig til fordelene og ulemperne, styrkerne og svaghederne i sporten som træningsform både træningsfysiologiske aspekter og ift. motivation og fysisk og psykisk sundhed.
- Eleverne kan gengive, analysere og diskutere crossfittens 10 elementer
o Udholdenhed (kredsløb)
o Udholdenhed/stamina (celler)
o Styrke
o Smidighed
o Power
o Speed
o Koordination
o Agility /adræt /behændig
o Balance
o Præcision
- Eleverne kan benytte crossfit terminologien. Bl.a. WOD, AMRAP, Team-Challenge, Fight gone bad, EMOM, Tabata, I go - You go, Skub/træk. Hinge, Bagkæde. Isolerede og sammensætte bevægelser, skalering.
- Eleverne skal kunne indgå i gruppeøvelser og motivere hinanden
- Eleverne skal kunne udføre bevægemønstrene teknisk korrekt og kunne fejlrette hinanden.
o Squat (air squat, jump squat, goblet squat, Cossack swuat, pistol squat m støtte)
o Lunge (Lunge, Walking lunges, Lunge split hop, Lunge med vægt over hovedet)
o Armstrækkere (alm. Løftet ben, skrå, skorpion, på knæ)
o Atomic situps (skaleringer)
o Planker (alm. Og sideplanker)
o Swings
o Box jums
o Rows
o Walk out
o Wall walk
o Hip thrust 1 ben
o Russian twist
- Eleverne skal kunne sammensætte og gennemføre (fysisk kapacitet) en alsidigt udfordrende WOD.
- Skal kunne gennemføre, og klare sig anstændigt i en række tests der måler forskellige dele af crossfittens 10 elementer og diskutere sidstnævnte ift. testen
o Vertikal tyngdepunktsløfts
o Samlet længespring /broad jump
o Max antal armstrækkere
o Planke
o Skuttlerun (5m-10m-5m)
o Armrap (Atomic situps – 15, Burpees -10, Air Squats – 15, Armtrækkere release – 10)
o OH squat
o Deep spuat – sid på jord – deep squat – uden hænder.
o Kosteskaftsøvelser
- Eleverne skal kunne demonstrere komplicerede opvarmningsøvelser der viser beherskelse af et bredt spektrum af crossfittens 10 elementer.
Teori gennemført samtidig med og koblet til crossfitforløbet. Forløbet er kørt parallelt med et aerobt fokuseret træningsprojekt på idræt c.
Fysiologi og aerob og anaerob træningslære
Kredsløb – store og lille / lunge og krop
Hjerte
Lunger
Diffusion
Slagvolumen, pulsfrevens, makspuls, hvilepuls, pulsreserve
Ventilation, åndedrætsdybde og frekvens. Ventilatorisk frekvens
Respirationsmuskulatur
Venepumpen
Blod- mængde og sammensætning
Hæmoglobin og Hæmatokritværdi
Blodkar, arterier, vener, kapillærer
Maksimal iltoptagelse
Kondital
Kredsløbskondition og Stofskiftekondition (udholdenhed)
Vurdering af kondital
Effekter af træning af aerob kapacitet
Effekter af træning af aerob effekt
Effekter af træning af anaerob kapacitet
Effekter af træning af anaerob effekt
Test af aerob effekt og anaerob effekt.
Kontinuert træning
intervaltræning
3 typer af anaerob træning (hurtighed, produktion, tolerance)
Superkompensation
Arbejdskravsanalyser
Kapacitetsanalyser
Energisystemerne: anaerobe og aerobe
ATP, KP, glykolyse, forbrænding/respiration af kulhydrat og fedt
Steady state grafen (indledende fase, stationære fase og restitutionsfase
Mælkesyre
Træthed
Glukogenlagre
Effekt af opvarmning
Forsøgstyper; epidemiologiske, tværsnitsundersøgelser (cross-sektionelle og longitudinelle)
Direkte og indirekte test af kondital
Med sin viden skal elev kunne analysere arbejdskravene til en idræt og beskrive det med fagets begrebsapparat. Eleven skal kunne analysere et individs kapacitet og beskrive det med fagets begrebsapparat. Eleven skal herudfra kunne sammensætte og begrunde et træningsprogram der bringer individets kapacitet på linje med den pågældende idræts arbejdskrav ved at bruge fagets begrebsapparat. Træningsprogrammet skal forholde sig til intensitet, træningsmængde og restitution. Elevenen skal kunne prioritere mellem mere eller mindre relevante valg af træningsformer og begrunde sine valg.
Kernestof
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
̶ natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
̶ humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
|