Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Brian Pedersen
|
Hold
|
2024v meC (23g meC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Filmiske virkermidler - i praksis
Vi læser om de filmisme virkemidler og leger dem ind med en række små praktiske øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Øvelse A - Lav en
Eleverne laver en copycat af en scene fra en "Kundskabens træ" af Malmros, hvor de anvnder klassisk filmsprog.
- LAv et kryds
-Over shounder
-Etablering
-180 grader
-Billedbeskæring (framing)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Øvelse B - Popcorn reklame
POPCORN
-Få en popcornreklame for Faktas popcorn til at ligne en million
-Lyd: reallyd/ effektlyd
-Framing
-Kamerabevægelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#2 Joon Bong-Ho
Eleverne valgte at arbejde med den koreanske instruktør Oon Bong-Ho
Vi ser "Parasite" og arbejder i grupper med forskellige perspektiver på filmen. Son en teoretisk overbygning ser vi på, hvordan filmen leger med både stilhybrider og med dramaturgi.
Film:
Joon Bong-Ho: Parasite, 2019
Joon Bong-Ho: Mickey 17, 2025
Artikler:
Per Helmer, 2014:"Stilhybrider: Leg med genrer og stil"
Per Helmer, 2014: "Det postmoderne fragmenterede plot"
Parasite: Mastering the Basics of Cinema | Video Essay
Fra <https://www.youtube.com/watch?v=ezwSfT7sXO0>
"Parasite-instruktør: Bag Koreas succeshistorie lurer fortvivlelsen og hysteriet"
https://www.information.dk/kultur/2020/02/parasite-instruktoer-bag-koreas-succeshistorie-lurer-fortvivlelsen-hysteriet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Øvelse C- Klip gyserkomedien OVERTIME
OVERTIME
-Alle overfører råklip fra filmen "Overtime"
-I rprøver at fortælle den historie, som I har fået I det medfølgende manus
-Prøb hele tiden at overveje, hvad der gør klipningen god, dynamisk og hvordan I med klipning får opbygget suspense.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#3 Hitchcock
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Øvelse D: Online kursus med station next
Lav et kryds
-Vi skal lære at lave det perfekte kryds.
-Alle laver et kryds derhjemme - og så får vi hjælp og kritik af den professionelle fotograf fra Station Next.
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#4 Dokumentar - teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
E - Øvelse - DOkumentarfilm på min 4 minutter
Dokumentarfilm i praksis
-Alle udvikler en ide til en rigtig dokumentar (Alt så ikke noger mockumentary)
-Alle skal i forbindelse med deres filmproduktion forholde sig til valg af dokumentariske fortællelformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#5 Eksamensproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041652",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041652",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041652"
}