Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Lene Nørholm Jakobsen
|
Hold
|
2024v EN (3g EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
00: Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen
00: Tilladte hjælpemidler til prøver og eksamen
Tilladte hjælpemidler til mundtlige og skriftlige prøver i engelsk for 3g EN
Bemærk at hjemmesiderne SKAL åbnes inden prøven:
• ENGRAM / Minlæring
• Oxford Learner’s Dictionaries
• Merriam-Webster Dictionary
• Ordbogen.com
• Dictionary.com
• Netprøver (til at åbne opgavesættet og aflevere besvarelsen i)
• Lectio (til at åbne forløb 0 og lukke igen)
• OneNote-klassenotesbogen: Engelsk (2024v EN) må gerne bruges (samarbejdsområdet er låst)
I klassenotesbogen findes også to eksemplariske opgaver (Tom Corridan + A Tale of Two Americas) som er anvendt i undervisningen, og som det derfor er tilladt at have på egen computer. Derudover er der også diverse forslag til løsning af grammatikdelen af studentereksamensopgaver (udfærdiget af mig eller andre engelsklærere) som eleverne også må bruge.
• OFF-line playlister med musik er tilladt under hele prøven
• Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt.
OBS:
• Det er ikke tilladt at google under prøven. De tilladte hjemmesider skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox, sms) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Alt andet fra internettet (også fra Lectio) som man ønsker at medbringe, skal downloades og gemmes lokalt på ens egen computer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamen: Postmodernism
Holdet læser et forløb, hvor vi beskæftiger os med postmodernismen som litterær og kulturel periode. Vi skal undersøge hvilke genre- og stiltræk og temaer, der karakteriserer den, og vi skal læse et udvalg af tekster, og se en film, der problematiserer postmodernismen eller repræsenterer den. Vi skal analysere og fortolke materialet med udgangspunkt i vores viden om det postmoderne samfund og postmodernismen. Indledningsvist introduceres eleverne til perioden og vi læser baggrundsstof om perioden.
Der er fokus på:
- indblik i postmodernismens særkender(tematik, symbolik og stilistik
- at træne mundtlig fremstilling, korrekthed, ordforråd og fluency.
- at kunne perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle og litteraturhistoriske sammenhænge (britiske og amerikanske)
- karakteristiske træk ved det moderne/senmoderne menneske, identitetskabelse, relationer og fremmedgjorthed
- tekstanalyse med anvendelse af relevante begreber
Materiale:
Margaret Atwood: Happy Endings (1983)
Charles Higson, The Red Line (1993). In: Now & Zen.
Junot Diaz: How to Date a Browngirl (1996)
Alejandro Gonzáles Iñuárritu: Birdman or the Unexpected VIrtue of Ignorance (spillefilm)
Carol Ann Duffy, Eurydice. From 'The World's Wife' (1999)
Leonard Cohen: The Future (1992) + musikvideoen
Bret Easton Ellis: American Psycho (et romanuddrag - Killing Child at the Zoo)
Jonathan Safran Foer: Extremely Loud and Incredibly Close (roman): 2005
Antal sider: ca 400
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamen: A Divided Nation
I dette forløb introduceres til værdier og ideer, der traditionelt forbindes med USA og amerikansk tænkning. Som udgangspunkt stifter holdet bekendtskab med træk ved den amerikanske historie, der har spillet en særlig stor rolle i at forme disse værdier - fx immigration og ekspansion (Frontier thesis). Dernæst læses et udvalg af fiktion og non-fiktion, der på forskellig måde inddrager eller bygger på det amerikanske idésæt. Til slut rettes blikket mod den nuværende politiske situation i USA, som vi ligeledes forsøger at forstå på et historisk grundlag.
Materialer:
Having Rights and Having Values
The Democratic and the Republican Parties and their history
America at a Crossroads (dokumentar) Conversations with America, 2007
CNN, Trump's Extreme Vision for America hikes pressure on Harris, 14.10, 24: (https://edition.cnn.com/2024/10/14/politics/trump-extreme-vision-harris-pressure-analysis/index.html )
Congresswoman Elise Staefanik's Speech on Leading for Life in America, 20.6, 2023 (tale)
Valedictorian Paxton Smith Abortion Rights Speech, 2.6, 2021 (tale)
Hillbilly Elegy, J. D. Vance (romanuddrag)
Kamala Harris: Campaign Speech, October 2024 (speech)
Supplerende materiale:
Abortion Pushing Votes, Ch. 5 fra Election Year
Omfang ca 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamen: The Victorian Age
Holdet læser et emne hvor vi ser på de 3 k'er i forbindelse med The Victorian Age: Kolonialisme, kønsroller og klasseskel.
Holdet læser et emne hvor vi ser på de 3 k'er i forbindelse med The Victorian Age: Kolonialisme, kønsroller og klasseskel. Forløbet er læst i forbindelse med klassens FF6-forløb.
Der indledes med et historisk rids, der skal give et overordnet indblik i perioden og dens kendetegn. Ligesom også filmen Jane Eyre bruges til at give et indblik i perioden (kvindesyn, kønsroller, klassesamfund). Derudover ser vi også kort på filmens - og romanens - gotiske elementer. Og diskuterer karkateren Bertha Rochester som eksempel på 'the Madwoman in the Attic'.
Derefter arbejdes der, med udgangspunkt i tidens litteratur, særligt med
- klasseforhold,
- fattigdom (Dickens)
- kolonialisme (Kipling)
- moral, kønsroller, the Gothic (Brönte)
Materialer:
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (1899) - poem
Charlotte Brönte: Jane Eyre - excerpt of novel (1847)
Charles Dickens: Oliver Twist - excerpt of novel (1837)
Cary Fukunaga: Jane Eyre - film (2011)
Supplerende materiale:
Introduktion til perioden: Fra barkholdt / Jepsen: A Short History of Literature in English, systime, 2011
Short clips on:
Gender in 19th century Britain: https://www.youtube.com/watch?v=vkJJFX8Qn90
The Governess: https://www.youtube.com/watch?v=tlOkWIxqqWs
The Middle Classes: https://www.youtube.com/watch?v=CV_tbE0Q0b8
Childhood in Jane Eyre: https://www.youtube.com/watch?v=OdsJcJNP9bw
The Byronic Hero: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ByronicHero
Foil and Foreshodowing: https://literarydevices.net/foreshadowing/#google_vignette + https://en.wikipedia.org/wiki/Foil_(narrative)
The Gothic: https://www.culturefrontier.com/victorian-gothic-fiction/ + https://www.virtualsalt.com/elements-of-the-gothic-novel/
The Madwoman in the Attic: https://www.gradesaver.com/jane-eyre/study-guide/the-madwoman-in-the-attic-angel-or-monster + https://en.wikipedia.org/wiki/The_Madwoman_in_the_Attic
Omfang ca 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamen: A (Post)colonial Experience
I dette forløb beskæftiger vi os med tekster som debatterer det koloniale og særligt det postkoloniale. Derudover får eleverne viden om Indien - primært det moderne Indien. Vi tager udgangspunkt i korte nedslag om Det Britiske Imperium som historisk og kulturelt fænomen, Independence and Partition og bevæger os derfra til det moderne Indien hvor vores fokus ligger på tendenser som identitet, kønsroller og kønsroller og undertrykkelse og meget andet, og vi anvender mange forskellige medier og teksttyper (ældre og nyere tekster, film, billeder og filmklip).
Som intro til emnet læser vi novellen Good People som introducerer forskellige aspekter den postkoloniale litteratur.
Endelig ser vi på det engelske sprogs oprindelse, udformning og udbredelse - herunder engelsk som ELF + udtale herunder det fonetiske alfabet.
Vi belyser:
Det Britiske Imperiums historie i korte træk
Forholdet mellem Indien og kolonimagten
Indiens identitet som selvstændig nation
Forskellige problematikker i det moderne Indien
Engelsk som globalt sprog og forskellige accenter (Britisk engelsk, amerikansk engelsk, indisk engelsk)
Kernestof:
Baggrundstekster:
Narrating India: 16-17 (Indian Independence and Partition)
Narrating India: 144-146 (Ambition – economy, politics and religion)
Narrating India: 228-230 (Demarcations)
narating India: 276-280 (Language and Identity)
Maggie Gee: Good People (short story)
Jawaharlal Nehru, Tryst with Destiny (speech)
Kushwant Singh: Karma (short story)
Rudyard Kipling: Lispeth /short story), 1886
Rahmin Bahrani, The White Tiger (film) + excerpt from novel
Supplerende tekster:
Vox Borders: https://www.youtube.com/watch?v=r5Ps1TZXAN8
Famous People Bio, Jawaharlal Nehru Biography in English | Prime Minister of India: https://www.youtube.com/watch?v=SYS_SgfO7Lo
The History of English (combined): https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
UdtaleNu: https://udtalenu.dk/
Omfang ca. 35 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamen: Power, Love and Ambition
I dette forløb lægges hovedfokus på læsning og analyse af William Shakespeares tragedie Macbeth. Forløbet indledes med en introduktion Shakespeares liv, forfatterskab og samtid. Endvidere opnår eleverne gennem læsning og perspektivering af 3 udvalgte sonetter kendskab til Shakespeares lyrik. Til slut i forløbet ser vi Liv Helms dramatisering af King Lear i Husets Teater: Daddy Issues. Inden forestillingen arbejder vi med tragediens tematikker, far/datter-forholdet og ser på ligheder mellem King Lear og Macbeth.
Forløbet har som formål at lære eleverne at analysere og fortolke ældre tekster og sætte dem ind i en kulturel og historisk kontekst. Der vil blive lagt særlig vægt på dramaets opbygning, personskildringer og temaer. Endvidere skal forløbet sætte eleverne i stand til at beskrive sprogets periodemæssige særtræk. I den forbindelse vil vi arbejde med Engrams øvelser i brug af pronominer, verbalbøjninger og syntaks på Shakespeares tid. Eleverne arbejder kreativt med at skabe deres egen sonnet og får samtidig træning i Early Modern English. Vi udforsker Shakespeares form- og billedsprog samt brug af dramatiske virkemidler (iambic pentameter, prose, blank verse, sonnet, metaphor, simile, symbol, extended metaphor, personification, pun, paradox, soliloquy, foreshadowing, dramatic irony, tragic hero)
Kernestof:
The Life And Times Of William Shakespeare (documentary) (https://www.youtube.com/watch?v=qafnuBH8KPs)
A Short History Of Literature in English: The Renaissance, side 10-22
Sonnet 18 (Shall I compare thee to a summer's day) (14 linjer)
Sonnet 73 (That time of year thou mayst in me behold) (14 linjer)
Sonnet 116 (Let me not to the marriage of true minds) (14 linjer)
Engram Early Modern English
https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/51725
Macbeth, William Shakespeare, Cambridge School Shakespeare:
Act 1: Scene 5, 7 (siderne 23-27 og 30-35)
Act III: scene II (siderne 43-47)
Act V: scene V (siderne 145-147)
Macbeth (film), Justin Kurzel (2015)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004180/macbeth
James Foley: House of Cards (season 1, episode 1), 2013
Sekundært materiale:
Sparknotes: Macbeth Video Summary
https://www.sparknotes.com/shakespeare/macbeth/video-summary/
Liv Helm: Daddy Issues (teaterforestilling), 2025
National Theatre: Introduction to the play, King Lear, https://www.youtube.com/watch?v=V9t1gXb5nRw
Royal Shakespeare Company: The Plot of King Lear. https://www.rsc.org.uk/king-lear/the-plot
Omfang ca 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041695",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041695",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588041695"
}