Titel
1
|
Mundtlig retorik og almen retorisk teori
Mundtlig retorik og almen retorisk teori
Beskrivelse:
Forløbet starter ud med at introducere eleverne helt generelt til retorik, som begreb, fag og fordom.
Hovedfokus i forløbet er elevernes ”store tale” som alt er rettet ind imod.
Det sker ved at gennemgå de 5 partes grundigt og løbende bruge tid på at bruge dem i taleskrivningsprocessen.
Undervejs arbejdes med kommunikationssituation, analyser af mundtlige ytringer og eleverne producerer og fremfører små mundtlige ytringer for at træne mundtlighedens delelementer, særligt actio (præsenter den makker, lille moverende ”ændre adfærd tale”, oplæsningsøvelse, improøvelse)
Forskellen på mundtlighed og skriftlighed er også et bærende element. Er stort fokus er konkretiseringer og eksempelbrug
Feedback og kritik har også fyldt meget i dette forløb. Der er arbejdet med forskellige typer af manus, talekort, zigzaf manus.
Der er arbejdet med forskellige metoder til at øve memoria.
Der er også introduceret til Schopenhauer og ideen om at retorik har en moralsk dimension.
Der er arbejdet med appelfomer
Der er arbejdet med kommunikationssituation, både Bitzer og Cicero
Begreber der er arbejdet med:
Generelle begreber
Ytring
Adkomst
Retor
Persuasio
Rhetorica utens
Rhetorica docens
De fem forarbejdsningsfaser (de 5 partes)
Inventio (Emne, Fokus, Formål, Argumentation, Topik
Topik
Tematisk topikliste
Økonomi
Miljø
Sundhed
Arbejde
Velvære
Etik
Æstetik
Kultur
Religion
Individ
Samfund
Eksempelbrug og konkretiseringer
Abstraktionsstige
Forskellige typer eksempler
Historier
Billeder
Anekdoter
Sammenligning
Beregninger
Eksemplets funktioner
Forklare
Forme forståelse
Skabe indlevelse
Overbevisende eksempler
Relaterer sig til publikums verden
Giver det man taler om liv
Kan sanses (lugtes, føles, høres, smages eller ses)
Dispositio
Den klassiske dispositio
Indledning (exordium, partitio)
Corpus (narratio, argumentatio, probatio, refutatio)
Afslutning (peroratio)
Elocutio
Elocutiodyder
Aptum
Puritas
Perspicuritas
Ornatus (troper og stilfigurer fra side 23-26 i grundbogen)
Memoria
Talekort
Manuskript
Blandingsformen
Actio
Visuelle vs auditive virkemidler
Kropssprog, holdning og stand
Scenebrug
Gestik
Mimik
Stemme (tempo, pauser, tryk, artikulation, volumen)
Kommunikationssituation
Ciceros retoriske pentagram (aktørorienteret)
afsender
modtager (intenderede modtager, idealmodtager, faktiske modtager)
sprog
omstændigheder
emne
Bitzers retoriske situation (strukturorienteret)
Exigence
Audience, mediators of change
Constraints
Fitting response
Kairos
Feedback og kritik
De 3 K’er
Kærlig
Konstruktiv
Konkret
Følelses-orienteret kritik
Kriterium-orienteret kritik
Appelformer
Logos
Patos - Evidentia
Etos
Klassiske troværdighedsdyder
Phronesis
Areté
Eunoia
Lånt etos
Dynamisk Etos
Forventningsetos
Situationsetos
Slutetos
|