Holdet 2024v rtC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Nikolaj Lerbæk Pedersen
Hold 2024v rtC (23g rtC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mundtlig retorik og almen retorisk teori
Titel 2 Forløb 0
Titel 3 Hvor uenige må vi være? Argument. & offentl. debat
Titel 4 Skriftlighed og opiniongenre
Titel 5 Faglig formidling og genrehybrider

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mundtlig retorik og almen retorisk teori

Mundtlig retorik og almen retorisk teori


Beskrivelse:

Forløbet starter ud med at introducere eleverne helt generelt til retorik, som begreb, fag og fordom.

Hovedfokus i forløbet er elevernes ”store tale” som alt er rettet ind imod.

Det sker ved at gennemgå de 5 partes grundigt og løbende bruge tid på at bruge dem i taleskrivningsprocessen.

Undervejs arbejdes med kommunikationssituation, analyser af mundtlige ytringer og eleverne producerer og fremfører små mundtlige ytringer for at træne mundtlighedens delelementer, særligt actio (præsenter den makker, lille moverende ”ændre adfærd tale”, oplæsningsøvelse, improøvelse)

Forskellen på mundtlighed og skriftlighed er også et bærende element. Er stort fokus er konkretiseringer og eksempelbrug

Feedback og kritik har også fyldt meget i dette forløb. Der er arbejdet med forskellige typer af manus, talekort, zigzaf manus.

Der er arbejdet med forskellige metoder til at øve memoria.

Der er også introduceret til Schopenhauer og ideen om at retorik har en moralsk dimension.

Der er arbejdet med appelfomer

Der er arbejdet med kommunikationssituation, både Bitzer og Cicero


Begreber der er arbejdet med:
Generelle begreber
Ytring
Adkomst
Retor
Persuasio
Rhetorica utens
Rhetorica docens

De fem forarbejdsningsfaser (de 5 partes)
Inventio (Emne, Fokus, Formål, Argumentation, Topik


Topik
Tematisk topikliste
Økonomi
Miljø
Sundhed
Arbejde
Velvære
Etik
Æstetik
Kultur
Religion
Individ
Samfund


Eksempelbrug og konkretiseringer
Abstraktionsstige
Forskellige typer eksempler
Historier
Billeder
Anekdoter
Sammenligning
Beregninger
Eksemplets funktioner
Forklare
Forme forståelse
Skabe indlevelse
Overbevisende eksempler
Relaterer sig til publikums verden
Giver det man taler om liv
Kan sanses (lugtes, føles, høres, smages eller ses)


Dispositio
Den klassiske dispositio
Indledning (exordium, partitio)
Corpus (narratio, argumentatio, probatio, refutatio)
Afslutning (peroratio)

Elocutio
Elocutiodyder
Aptum
Puritas
Perspicuritas
Ornatus (troper og stilfigurer fra side 23-26 i grundbogen)

Memoria
Talekort
Manuskript
Blandingsformen

Actio
Visuelle vs auditive virkemidler
Kropssprog, holdning og stand
Scenebrug
Gestik
Mimik
Stemme (tempo, pauser, tryk, artikulation, volumen)



Kommunikationssituation

Ciceros retoriske pentagram (aktørorienteret)
afsender
modtager (intenderede modtager, idealmodtager, faktiske modtager)
sprog
omstændigheder
emne

Bitzers retoriske situation (strukturorienteret)
Exigence
Audience, mediators of change
Constraints
Fitting response
Kairos

Feedback og kritik
De 3 K’er
Kærlig
Konstruktiv
Konkret
Følelses-orienteret kritik
Kriterium-orienteret kritik

Appelformer
Logos
Patos - Evidentia
Etos

Klassiske troværdighedsdyder
Phronesis
Areté
Eunoia

Lånt etos
Dynamisk Etos
Forventningsetos
Situationsetos
Slutetos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 0

Eksamen

Forberedelsen
Man må gerne bruge sin computer
Man må ikke tilgå internettet i forberedelsen
Man må have alle bøger og noter med i forberedelsen.

Til eksaminationen

Man må ikke benytte sin pc, men kun eksamenssættet og de noter man har skrevet inde i forberedelsen.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Faglig formidling og genrehybrider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer