Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Casper Bukh
|
Hold
|
2024v SaB (23g SaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kriminalitet
Emnet starter med en undersøgelse af kriminalitetens karakter, omfang og udvikling med særligt fokus på ungdomskriminaliteten. Vi diskuterer årsager til kriminalitet ud fra kriminalitetsteorier: - Merton, Sutherland og Hirsch. Videre arbejder vi med en række sociologer, hvis teorier ikke direkte er udviklet til kriminalitet, men som kan være brugbare til at forstå, hvilke strukturer i samfundet, som kan have betydning for at nogle grupper marginaliseres og rammer en kriminel løbebane. Det gælder bl.a. Honneth, Maffesoli, Csikszentmihalyi og ikke mindst Bourdieu, som vi bruger til at forstå, hvordan normer og erfaringer kan være en styrende struktur for individer, som dermed måske ikke har den grad af frihed og muligheder som mere aktørorienterede sociologer som Giddens ville hævde.
Vi arbejder også med hvorfor samfundet straffer og virkningen af straf – herunder forholdet mellem retsfølelse og mulighederne for resocialisering. Slutteligt ser vi på partiernes retspolitik og holdning til straf.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Fra drengestreger til bandekrig", Bjørnstrup, Matthiesen og Boserup Skov, Columbus 2017; sider: 15-26, 30-37, 44-64, 67-76, 88-98, 105-110
-
B. Jacobsen et. al. ", Sociologi og modernitet", Columbus, 2010.; sider: 23-24, 150-152
-
Struktur og aktør fra Sociologi og modernitet 23 til 24 plus 150 til 152.pdf
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi og EU
Vi ser på Danmarks økonomiske situation og arbejder med forståelse af, hvordan valuta, finans og pengepolitik alt andet lige kan påvirke økonomiske mål som arbejdsløshed, inflation osv. Vi arbejder også med økonomiske teorier som monetarisme og keynesianisme. Endelig vil vi forsøge at få et overblik over, hvordan den europæiske økonomi hænger sammen med og påvirker den danske, og vi forholder os til, hvad det danske EU-medlemsskab betyder for vores muligheder for at føre økonomisk politik. Vi ser videre på, hvordan man har forsøgt at arbejde sig ud af den gældskrise som pressede flere EU - lande i efterdønningerne af den internationale finanskrise i 2008. Her vil vi fokusere på sparepolitikken og finanspagten, hvilket vi forholder til den væksstrategi som nærmere syntes at være tilgangen i mange EU lande efter coronakrisen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Basal økonomi", Isaksen og L. Nielsen, Columbus, 2022; sider: 16-27, 30-45, 48-53, 62-69
-
Basal Økonomi kap. 2.pdf
-
"Det politiske Europa", H. Branner, 2017, Columbus; sider: 24-50
-
Det politiske Europa 4. udgaven.pdf
-
"Det politiske Europa"; H. Branner, 2021, Columbus; sider: 107-127
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærd og globalisering
Vi arbejder med den danske velfærdstat. Vi ser på velfærdsstatens historiske udvikling og hvilke karakteristika den danske velfærdsstat har i forhold til andre velfærdsmodeller. Vi beskæftiger os med, hvilke udfordringer den danske model står overfor i fremtiden. Her ser vi både på indre udfordringer, men også hvordan den globale økonomi og det at kunne konkurrere i den stiller krav til velfærdsstaten. Endelig vil vi forholde os til, hvorvidt den danske model kan bestå i fremtiden og om den i så fald måske vil skulle udvikle sig til en konkurrencestat, samt hvad det indebærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042054",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042054",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042054"
}