Holdet 2024v PsB/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Gitte Krogsgaard Andersen
Hold 2024v PsB/2 (3g PsB/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det gode liv
Titel 2 Kærlighed og parforhold
Titel 3 Retspsykologi
Titel 4 Vidnepsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det gode liv

I dette forløb arbejder vi under overskriften "Det gode liv". Vi summer over, hvad et godt liv er, og hvordan man kan forske i noget så abstrakt som "lykke". Vi tager afsæt i Martin Seligman og den positive psykologi (herunder det behagelige, det engagerede og det meningsfulde liv) samt interventioner, som er undersøgt empirisk.
Undervejs i forløbet laver eleverne deres eget feltarbejde, hvor de undersøger om de kan påvise en effekt ved at få forsøgspersoner til at lave nogle af de interventioner, som bl.a. Seligman anbefaler. De udarbejder en rapport og fremlægger deres resultater for resten af holdet.
Daniel Gilberts begreber om ægte og syntetisk lykke er med til at nuancere den umiddelbare forståelse af frihedens betydning for lykke. Vi inddrager teori om lykkens set point (David Lykken) og arbejder med empiri, der nuancerer forestillingen om, at lykken altid vender tilbage til det samme niveau uafhængig af livsbegivenheder.
Vi arbejder med psykologifagig analyse af "Jeg vil være Ole Henriksen", der dels viser, at hjernen er plastisk (jf. Richard Davidsons forskning) og undersøger, hvordan interventioner (som meditation, søvn, taknemmelig og styrketræning) kan være med til at ændres humør/ sindstilstand. Vi kobler til viden om motivation og social sammenligning fra c-niveau.
Vi kigger på lykken som  medfødt (set point, personlighed og genetik) og sårbarhed overfor stress. Her kommer vi ind på individuelle forskelle i håndtering af stress (attributionsteori og OAS). Vi diskuterer konsekvenser ved at jage lykken. Her inddrager vi Axel Honneths anerkendelsesteori samt Irvin Yaloms fire eksistentielle grundvilkår.

Vi runder forløbet af med et fokus på, hvad der gør, at mange mennesker ikke er lykkelige - men derimod oplever psykisk sygdom. Her har vi fokus på klinisk psykologi, herunder diagnosticering samt udviklingen i psykiske lidelser i Danmark  og forskellige forklaringer herpå (patologisering og epidemisering). Vi ser DR - De raske syge (2016), hvor eleverne bliver præsenteret for Svend Brinkmanns kritik af diagnosesamfundet. Vi perspektiverer til Hartmus Rosas teori om højhastighedssamfundet. Endelig lærer vi om, hvordan man kan behandle psykiske lidelser gennem forskellige terapiformer (kognitiv og narrativ terapi). Vi har særligt fokus på angst.

Faglige mål
– demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt

Kernestof:
–  kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv og miljø
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
– psykologiske, sociale  og kulturelle forholds betydning for læring og motivation
– følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data.
- klinisk psykologi (supplerende stof)


Materiale
Magnus Riisager (red.): PsykB, Frydenlund
s. 21-42 (uddrag fra kapitlet Psykologiens videnskabelige metoder)
s. 49-56 (om feltarbejde)
s. 215-222 (positiv psykologi), s. 222-223 (Axel Honneth), 225-226 (Yalom/eksistenspsykologi), 232-234 (hindringer for det gode liv/ personlighed - femfaktormodellen)
s. 422-426 (ICD-10), 428-432, 434-438 (samspil mellem arv og miljø, Øyvind Kvello), s. 438-444 (angst), 449-450 (Hanne Hostrups kritik), 458-465 (patologisering), s. 468-470 (epidemisering), s. 470-478 (Hartmut Rosa), 480-481 (narrativ psykologi), 483-484 (Anthony Giddens), 487-488 (narrativ terapi)

Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (3. udg.), s. 199-204 (kognitiv terapi)

Bent Greve:"Hvordan måler man lykke? Og hvorfor er danskerne et af verdens lykkeligste folk?, 25. marts 2024, videnskab.dk

Dan Gilbert: "The Surprising Science of Happiness" , TED Talk, 2004
https://www.ted.com/talks/dan_gilbert_the_surprising_science_of_happiness
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvordan-maaler-forskerne-egentlig-at-danskerne-er-et-af-verdens-lykkeligste-folk/  

Lone Frank: "Din egen lykkes smed" (uddrag af artiklen), 14.07.2006, Weekendavisen

Vender lykkefølelsen altid tilbage til det sædvandlige?", PsykologNyt 13, 2008

Ingrid Spilde: "Derfor bliver enæggede tvillinger forskellige", 12.07.2013, videnskab.dk
https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-bliver-enaeggede-tvillinger-forskellige/

Robert Waldinger: "What makes a good life? Lessons from the longest study on happiness", november 2015, TED Talk, https://www.ted.com/talks/robert_waldinger_what_makes_a_good_life_lessons_from_the_longest_study_on_happiness?subtitle=en

Jeg vil være Ole Henriksen, 2014, TV2

De raske syge, DR, 2016

Desuden fra c-niveau
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (3. udg.), s. 447-449 (indre faktorer/ stress + Antonovsky OAS) + 405-410 (social sammenligning).

Magnus Riisager: "PsykC", s. 165-172 (akut og kronisk stress, krav/kontrol model m.m.) + 124-127 (motivation), Frydenlund

Supplerende stof
Lotte Blicher Mørk: "Mit arbejde med patienter på kanten af livet har lært mig, at lykken har bedre vilkår, når vi ikke jagter den", 04.08.2019, Berlingske

Poul Videbech: "DR svigter mennesker med depression" 31.08.2016, Altinget, https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/overlaege-dr-svigter-mennesker-med-depression

Ditte Juul m.fl.: "Tiden er kommet til at forstå og behandle angst hos børn og unge på en ny måde", 03.10.2024, Psykologernes Fagmagasin
https://www.dp.dk/p-psykologernes-fagmagasin/artikler/tiden-er-kommet-til-at-forstaa-og-behandle-angst-hos-boern-og-unge-paa-en-ny-maade/

Cecilie Skovbjerg:"Jeg blev misbrugt som barn, men mit traume gør mig ikke psykisk syg", 22.01.2022, Information

Brock Bastian: "Mange i den vestlige verden er deprimerede, fordi det forventes, at vi ikke er det" (uddrag), 2017, videnskab.dk

Mette Juhl: Et liv på piller er langt fra lykken" (uddrag), 2014, Søndagsavisen

Neela Maria Siris: "Alle taler om kost, rygning og motion - men vi overser ofte den vigtigste faktor", 10.03.2024, Berlingske




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kærlighed og parforhold

Under overskriften "Kærlighed og parforhold" undersøger vi forelskelse ud fra et neurologisk og evolutionært perspektiv. Vi inddrager Helen Fischers forskning og bl.a. David M. Buss tværkulturelle studier i partnervalg.
Dernæst undersøger vi de psykologiske faktorer for partnervalg nærmere og eleverne bliver i den forbindelse introduceret til Jytte Vikkelsøes teori (krænker/ forløser) samt Jürg Willis kollusionsteori. Vi repeterer viden om tilknytning fra c-niveau og ser nærmere på, hvilken betydning tilknytningsmønstre har for det voksne parforhold (Bowlby Ainsworth, Hazan & Shaver).
Robert Sternbergs trekomponentsmodel belyser, hvordan kærlighed kan forstås (intimitet, passion og forpligtelse), ligesom Sternberg kommer med bud på, hvorfor det går galt i parforhold og folk går fra hinanden. Vi lærer om kommunikation (Johari vinduet) og se to afsnit af DR serien "Døm vores forhold" og træner psykologifaglig analyse.
Eleverne undersøger skilsmissestatistikker og vi dykker ned i, hvordan konflikter mellem forældre i forbindelse med skilsmisse påvirker børn (her trækker vi en parallel til elevernes viden om udviklingspsykologi fra c-niveau, idet vi taler om omsorg (Daniel Stern) og omsorgssvigt.
Forløbet rundes af med at sætte det moderne parforhold ind i en kulturel kontekst (Giddens det rene forhold) samt forskellen på kollektivistiske og individualistiske kulturer. Vi laver en psykologifaglig analyse af dokumentaren "Fra Thailand til Thy".


Hvorfor forelsker vi os?
Helen Fischer

Evolutionspsykologiske forklaringer
David M. Buss’ evolutionspsykologiske studier, kønsforskelle i partnervalg og evolutionære forklaringer på homoseksualitet.

Hvad betyder barndommen?
Tilknytning i barndom og voksenliv (Bl.a. Bowlby, Ainsworth, Hazan & Shaver)

Dynamikker i parforhold
Jytte Vikkelsøes teori og Jürg Willis kollusionsteoi
”Mor er den værste i verden”, DR2  

Hvorfor går folk fra hinanden?
Kommunikation (Johari-vinduet) og Daniel Sternberg i PsykB s. 278-279

Hvordan påvirker forældres konflikter børn?
Stop nu krigen mor og far (et enkelt afsnit)
Teori om konfliktfyldt kommunikation + perspektivering til Daniel Stern fra c-niveau og omsorgssvigt

Kulturelle forskelle
Anthony Giddens (det rene forholdd) og kollektivisme versus individualisem

Dokumentaren: Fra Thailand til Thy, Janus Metz 2008

Kernestof:
Socialpsykologi
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Udviklingspsykologi – menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
– følelser og kognition  
Psykologisk metode

Materiale
Magnus Riisager (red.): PsykB, Frydenlund
s. 21-42 (uddrag fra kapitlet Psykologiens videnskabelige metoder)
s. 256-272 (tilknytning),
s. 272-276 + 278-279 (Sternberg),
s. 287-298 (Evolutionspsykologi),
s.299-304 (kønsforskelle),  
s. 89-93 (konfliktfyldt kommunikation)

Ole Schultz Larsen: "Kærlighed er ren kemi" i Psykologiens veje, iBog, https://psykveje.systime.dk/?id=5472&L=0

Ole Schultz Larsen: "Forelskelsen kredser om en fælles grundkonflikt” i  Psykologiens veje iBog, https://psykveje.systime.dk/?id=5870#c14470

Johari-vinduet i Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje iBog https://psykveje.systime.dk/?id=5447  

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje (1. udg.), s. 330-332, Systime (Anthony Giddens og det rene forhold)

Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning: ”Hvem er du?” i Undersøgelser i psykologi (1. udg.), 2018  (kollektivisme versus individualisme)

Charlotte Tieka Jensen og Katrie Quorning: ”Hvad er din tilknytningsstil” i Undersøgelser i psykologi(1. udg.), 2018, Systime (repetition fra c-niveau)

Magnus Riisager: PsykC,, 2021, Frydenlund, s. 60-66 (Daniel Stern) (repetition fra c-niveau)

Inger Thormann: "Omsorgssvigt" i Den nye psykologihåndbog, 2000, Gyldeldal, s. 61-70 (repetition fra c-niveau)

”Fortrængte følelser i parforhold” Nr. 23. 2006 PSYKOLOG NYT

Torben Sangild ”Derfor forelsker du dig i den, der forløser og sårer dig” (uddrag), 05.09.2017, Zetland, https://www.zetland.dk/historie/s8DP2KZk-ae2KvJdE-22eb1

Anne Ringgard: ”Unge får mén af forældres konflikter efter skilsmisse”, 23.06.2016, videnskab.dk
https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-faar-men-af-foraeldres-konflikter-efter-skilsmisse/

Helen Fischer: "The Brain in Love", Juli 2008, TED Talk https://www.ted.com/talks/helen_fisher_the_brain_in_love/transcript?subtitle=en

Din tilknytningsstil kan dirigere dit voksenliv – uden du aner det. Podcast med psykolog og professor på Institut for Psykologi ved KU, Mette Skovgaard Væver
https://nyheder.ku.dk/podcasts/hvad-ved-vi-egentlig-om-boerns-trivsel/ (sæson 1, episode 2)

”Svigt i barndommen giver ekko i voksenlivet” Læserbrev i Kristeligt Dagblad, 20.
maj 2005

Nathalie Ostrynski: ”Det er en historisk begivenhed, at vi har så meget tid til at gå op
i kærlighed”, 2018, Berlingske

Henning Due: ”Skilsmissebørn fravælger parforholdet som voksne”, 07.05.2011, Information

Døm vores forhold, sæson 1 episode 1+2, 2023, DR

Mor er den værste i verden (uddrag), 2014, DR2

Stop nu krigen, mor og far, 2014, TV2

Janus Metz Pedersen: "Fra Thailand til Thy", 2007







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retspsykologi

I dette forløb om retspsykologi undersøger vi, hvorfor nogle mennesker ender som kriminelle. Hvad er en mentalundersøgelse? Hvordan foretager man den? Og hvorfor er nogle mennesker egnede til straf, mens andre ikke er.
Vi arbejder med dyssocial personlighedsforstyrrelse samt Robert Hares psykopatitjekliste. Eleverne præsenteres for begrebet mentalisering, og vi ser nærmere på forholdet mellem arv og miljø i forhold til et menneskes udvikling (herunder epigenetik).
Vi kigger nærmere på, hvorfor flere mænd end kvinder bliver kriminelle og undersøger mulige forklaringer på forskellene (biologiske og sociale). Vi arbejder med en psykologifaglig analyse af dokumentaren "Bandekriger - en insider åbner op".
Eleverne undersøger forekomsten af kriminalitet - hvem begår den, og hvad kan få "normale" mennesker til at begå kriminalitet. De dykker bl.a. ned i tal fra Justitsministeriet. Vi repeterer gennem elevoplæg viden fra c-niveau om socialpsykologiske mekanismer, som kan være med til at belyse særligt bandekriminalitet.
Afslutningsvis kigger vi nærmere på mennesker, der er sindssyge i gerningsøjeblikket. Vi ser et afsnit af dokumentaren "De sindssygt farlige" og undersøger hvad det vil sige at være paranoid skizofreni, herunder hvilken betydning fordomme kan have for de mennesker der lider af sygdommen.
Endelig ser vi dokumentaren "Hacking Hate" under dokumentarfilm festivalen UNG:DOX. Dokumentaren belyser, hvordan sociale medier og algoritmer kan være med til at radikalisere nogle mennesker.

Kernestof
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– kommunikation på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
- menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring


Materiale
Magnus Riisager (red.): PsykB, Frydenlund
s. 21-42 (uddrag fra kapitlet Psykologiens videnskabelige metoder)

Mette Morell "Retspyskologi" i Magnus Riisager (red.) PsykB, 2023, Frydenlund,
s. 309-315 (psykisk syg eller psykopat),
s.315-319 (dyssocial personlighedsforstyrrelse + Robert Hares liste),
s. 320-327 (gernes betydning og hjernen),
s. 328-330 (miljøets betydning),
s. 330-336 (køn og kriminalitet),
s. 337-342 (hjernens udvikling og fejludvikling),
s. 345-347 (psykopaters tænkning),
s. 348-349 (kan man behandle psykopati),
s. 350-354 (sindssyg i gerningsøjeblikket)

Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje (3. udg.), 2018, Systime
s. 378-381 (gruppetyper)
s. 381-384 (Solomon Asch)
s. 385-386 (gruppepolariseing og gruppetænkning)
s. 391-392 (Muzafer Sherifs eksperiment - Robbers Cave)

Ole Schultz Larsen: "Kauai-undersøgelsen" i Psykologiens veje, Ibog, https://psykveje.systime.dk/?id=5123#c11216

Magnus Riisager: PsykC, 2021, Frydenlund
s. 43-46 (Dion Sommers dynamiske systemteori)
s. 74-77 (Social identitetsteori)


Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning: Undersøgelser i psykologi, 2018, Systime
Ville du give stød til en fremmed?, s. 45-47
Er blondiner dummere end brunetter?, s. 34-36
(stereotypi boost og trussel)
Imiterer du andres voldelige handlinger? s. 126-129
(Banduras bobo doll)

Susan Hart: "Det præfrontale niveau" i Neuroaffektiv udviklingspsykologi, Ibog, Systime
https://neuroaffektivudviklingspsykologi.systime.dk/?id=137

Susan Hart: "Udvikling af mentaliseringsevne" (uddrag), i Neuroaffektiv udviklingspsykologi, Ibog, Systime,
https://neuroaffektivudviklingspsykologi.systime.dk/?id=172#c486

Lone Frank "Genetic Me" (uddrag med James Fallon), 2014

Thomas Heurlin: "Bandekrigerne - en insider åbner op", 2013
De sindssygt farlige, 2018, TV2 (1. afsnit)

Lone Frank podcast med psykolog Tine Wøbbe "Ind i psykopaten", 2020, Weekendavisen
https://www.weekendavisen.dk/2020-49/24spoergsmaal/ind-i-psykopaten

Helene Kristine Holst: "Som 25-årig stod han i en opgang med et baseballbat i hånden. Han ventede på én -og da han kom, gik det galt" (uddrag), 28.11.2020, Berlingske




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vidnepsykologi

I dette forløb arbejder vi med hvilke faktorer, der påvirker hvad vi husker - og hvordan vi kan komme til at huske ting, der aldrig er sket.
Vi repeterer viden fra c-niveau om opmærksomhed (bl.a. Simon og Chabris gorillaforsøg) og perception (top down og bottom up processer). Vi bygger videre på vores viden om hukommelse fra c-niveau og dykker bl.a. ned i, hvordan følelser påvirker hukommelsen. I den forbindelse arbejder vi med forskellige forsøg (både dyreforsøg og undersøgelser vedr. blitzerindringer efter 11/9 2001). Vi er optaget af at undersøge om man husker traumatiske begivenheder særligt godt - og om noget kan blive så traumatisk, at man fortrænger det. Eleverne bliver introduceret til falske erindringer og begrebet dissociativ amnesi.
Vi undersøger også, hvordan fordomme og stereotype forestillinger kan påvirke vidneudsagn. Endelig kommer vi ind på social påvirkning af hukommelsen (postinformation, misinformationseffekt samt normativ og informativ konformitet).
I slutningen af forløbet retter vi opmærksomheden mod børn som vidner, og undersøger hvordan man bedst afhører børn. Vi runder af med falske tilståelser og ser en dokumentar, der belyser Malthe-sagen (2014) i New York. Vi træner løbende psykologifaglig analyse.

Hvordan fungerer hukommelsen?
Sansehukommelsen, arbejdshukommelse og langtidshukommelse, kognitive skemaer, top-down og bottom-up processer samt viden om opmærksomhed (Simon & Chabris opmærksomhedsforsøg med gorilla)
Loftus & Palmers eksperiment om øjenvidner pålidelighed (bilsammenstød)

Er der ting, vi ikke glemmer?
Blitzerindringer (Brown & Kulik) og diverse forsøg  (bl.a. Williams Hirst forsøg med øjenvidner fra 11. september 2001)
Sammenhængen mellem stress/ følelser og hukommelsen: Yerkes-Dodson kurven
og bl.a. undersøgelse med vidner til ægte forbrydelse (Sporer 1996)

Hvordan påvirker fordomme vidners hukommelse?
Metoder i vidnepsykologi (naturalistisk, kvasi-naturalistisk og laboratorieeksperimenter) samt undersøgelser vedr. etnicitet og fordomme
John C. Yuille og Hudith L. Cutshalls undersøgelse af ægte øjenvidners erindringer
Daniel B. Wright, Cathrine E. Boyd og Colin G. Tredouxs undersøgelse om evnen til at genkalde sig ansigtet fra forskellige etniciteter
Danny Osborne og Paul G. Davies undersøgelse af øjenvidners stereotyper

Social påvirkning af hukommelsen og falske minder
Normativ og informativ konformitet, Solomon Aschs konformitetsforsøg,
Eksperiment foretaget af Gabbert et al. (2003)
Loftus & Pickrell (1995) - Lost in the Shopping Mall eksperiment

Børn som vidner
Vi lærer om børns hukommelse og hvad man skal være opmærksom på, når man afhører børn (suggestion, lukkede/ åbne spørgsmål).

Falske tilståelser
Det kognitive interview, herunder det udvidede kognitive interview + sag om Malthe Thomsen

Kernestof:
–  kommunikation
– social adfærd, gruppepsykologiske processer,  samt social indflydelse
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
– psykologiske og sociale forholds betydning for hukommelse
– følelser og kognition
– undersøgelsesmetoder


Materiale
Magnus Riisager: PsykC s. 102-104 (opmærksomhed)

Magnus Riisager (red.): PsykB, Frydenlund
s. 21-42 (uddrag fra kapitlet Psykologiens videnskabelige metoder)

Mette Morell: "Vidnepsykologi" i Magnus Riisager(2023): PsykB (1. udg.)
s. 366-372 (hukommelsen)
s. 372-377 (hukommelsens pålidelighed + følelsers påvirkning)
s. 377-381 (metoder i vidnepsykologi)
s. 381-383 (fordomme og stereotyper)
s. 383-386 (sociale påvirkninger)
s. 387-391 (falske minder)
s. 392-395 (forhørsteknikker)

Svein Magnussen (2004): Vidnepsykologi - pålidelighed og troværdighed i dagligliv og retssal, Forlaget Klim
s. 57-58 (blitzerindringer)
s. 101-103 (stress-niveau og hukommelse)
s. 221-224 (strategier i interviews af børnevidner)

Bo Karl Christensen: "Hvor langt tilbage kan vi huske?" videnskab.dk 03.04.2014
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvor-langt-tilbage-kan-vi-huske/

Mette Svenningsen og Jens Skriver Steffensen: "Psykolog: Mange fortrænger overgreb", TV2.dk, 01.09.2013

Gentagne forestillinger kan blive til falske erindringer, Forskningsnyt fra Psykologi 1999

Thomas Nielsen: Fortrænger man tidlige seksuelle overgreb?, Forskningsnyt fra psykologien 2004

Bent Warnck: "Monster eller tragisk offer?", Fyns Stiftstidende 09.03.2205

Elizabeth Loftus: How reliable is your memory, TED Talk (2013)
https://www.ted.com/talks/elizabeth_loftus_how_reliable_is_your_memory?subtitle=en

The Asch Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=ZeRWLLNehII

Latané & Darleys røgforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=KE5YwN4NW5o&t=127s

Ronald Cotton case:
https://www.youtube.com/watch?v=97DSyF_Z3Do
https://www.youtube.com/watch?v=WFRiDtUbeAQ

(Blitzerindringer / Elisabeth Phelps):
https://www.youtube.com/watch?v=QQUA4M1p6dU&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Feuc-onenote.officeapps.live.com%2F&source_ve_path=Mjg2NjY

Rotteforsøg+ forsøg med mennesker - følelser:
https://www.youtube.com/watch?v=JuCMRhT15uQ&t=1s&ab_channel=flactemb

DR Dokumentar "Anklaget i New York (2014)

DR dokumentar: Farlige forklaringer (2003)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer