Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Tina Redana Olesen
|
Hold
|
2024v Ng/3 (3g Ng/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Må man fodre en strand?
Forløb om vestenvindsbæltet, det lange frie stræk, kystformer, erosion, sedimenttransport og forskellige former for kystsikring, også set i lyset af klimaforandringerne. Vi var på feltarbejde i Hornbæk og lave opmåling af kystprofil, vindmålinger og en øvelse med at bestemme strandsten.
Kernestof:
-Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet.
-Det globale vindsystem og klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
-planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener.
-ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Konvektionskammer
|
19-08-2024
|
Hornbæk feltrapport
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klimaforandringer i byen
Øvelser med konvektionskammer og feltarbejde med temperaturmålinger vha. infrarødtermometer og albedo indgår fra C-niveau og NV. Varme-ø-effekt, drivhuseffekt og globalopvarmning i DK. LAR, feltarbejde på Tåsinge Plads om klimatilpasning.
Kernestof og faglige mål:
-Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
-planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
-ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tåsinge Plads
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Er vulkaner gode naboer?
Repetition af pladetektonik og vulkantyper. Fokus på viskositet og bjergarter samt det geologiske kredsløb. Vi laver et feltarbejde om bjergarter på Christianshavn. Vi laver et casestudie om Rift Valley i GE. Vi undersøger flere fordele ved vulkaner og zoomer ind på gulds dannelse, den frugtbare jordbund og kaffeproduktionen. Til alle delemner foregår der undersøgelser og dokumentation i Google Earth.
Kernestof:
-Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
-Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
-Det geologiske kredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
bjergarter på christianshavn
|
22-10-2024
|
Kan vulkaner lave guld?
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
En verden af træer
Vi tager afsæt i den aktuelle aftale om grøn trepart i DK, som vi undersøger indholdet af. Vi undersøger hvor lidt natur, der findes i DK og hvad skove bruges til herunder naturskov og produktionsskov. Vi diskuterer fordele ved træ som byggemateriale til (høj)huse. Vi undersøger biomassen som en væsentlig andel af vores vedvarende energikilde og ser i den forbindelse dokumentaren "Operation X Brændende bedrag" om illegalt biomasse importeret fra USA og Estland.
Vi analyserer dansk landbrugs udvikling siden 1950'erne og dokumenterer udretning og genopretning af Skjern Å. Vi laver et forsøg med infiltration gennem hhv. sand og jord og undersøger hvilke jorde, der er mest sårbare for forurening med nitrat og pesticider.
Dernæst undersøger vi skovfældning i tropisk regnskov med fokus på sojadyrkning og palmeolie. Vi ser dokumentaren "Magisk mudder" om gletsjermel. Afslutningsvist har vi fokus på skovagerbrug, som et bæredygtigt dyrkningssystem.
Som afslutning på forløbet vælger eleverne et af underemnerne og laver et projekt med egen problemformulering om det. Der indgår eget indsamlet data til de fleste underemner.
Kernestof:
-Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
-Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
-Klimaklassifikation
-Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Infiltration
|
05-12-2024
|
En verden af træer - projekt
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Energi nu og i fremtiden
Udgangspunktet er DK's farvel til olie og naturgas i Nordsøen i 2050, men vi begynder med en repetition af olie og gas' dannelse og kulstofs kredsløb. Dernæst undersøger vi hvad Nordsøen kan bruges til i fremtiden; energi ø med Power to X og lagring af CO2. Eleverne laver desuden et feltarbejde om vindhastigheder på Christianshavn med fokus på vindressourcen i DK, vestenvindsbæltet og ruhedsklasse. Vi ser afsnittet om elbilen fra DR udsendelsen Jorden Kalder og bruger det som oplæg til diskussion. Vi besøger HOFOR og hører om hvordan de arbejder med energi til Kbh. Vi fokuserer til sidst på de sjældne jordartsmetaller og deres centrale rolle i den grønne omstilling.
Kernestof:
-Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion
-Kulstof kredsløb
-Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Olies migration
|
04-02-2025
|
Feltarbejde vindmålinger
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kan man leve af sten på Bornholm?
Bornholms dannelse som en horst, granit, gnejs og diabasgang, sprækkedale samt isens betydning i form af rundklipper med skurestriber i nord og smeltevansslette med sedimenter på Sydbornholm. Forkastningszonen Den Fennoskandiske Randzone syd for Aakirkeby (Klintebakken) dokumenterer eleverne med et tværprofil i GE. Vi ser dernæst på den kommende energi ø og dens betydning. Forløbet munder ud i et større feltarbejde på Øen. Besøg hos NaturBornholm, Tejn og Hammerknuden med Opalsøen. Her besøger vi også Baltic Energy Island i Rønne og hører om planerne for den kommende energi ø.
Kernestof:
-Jordens geologiske processer
-Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
-Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
̶Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
-Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Feltarbejde Bornholm
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042211",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042211",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042211"
}