Holdet 2024v Ng/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Elisabeth Ganderup
Hold 2024v Ng/4 (3g Ng/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0
Titel 2 Kan vi beskytte de danske kyster?
Titel 3 Hvordan kan man overleve på Stillehavsatoller?
Titel 4 Klima, sult og fattigdom på Afrikas Horn
Titel 5 Når der er ubalance i kulstofkredsløbet
Titel 6 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kan vi beskytte de danske kyster?

Vi har beskæftiget os med kystprocesser, langsgående sedimenttransport, sommer og vinter profil, vindretning, frie stræk og bølgepåvirkning, samt set på forskellige former for kystsikring, høfder, bølgebrydere og strandfodring.

Vi var på feltarbejde på Hornbæk strand og lavede en opmåling af kystprofilet, samt tog sedimentprøver, som blev bearbejdet hjemme på skolen.

Fokus på kystbeskyttelse ved Liseleje og Hornbæk. Derudover har vi sammenlignet Liseleje og Hornbæk for at undersøge, hvad der kan ske, hvis man bygger en havn i Liseleje og diskuteret om en havn vil være social, miljømæssig og økonomisk bæredygtig.


Kernestofområdet:

Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme

Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet

Klimaændringer i forskellig tidsskala

Kernestof:
- Geodetektiven kap. 3.Er det en god ide at bygge en havn i Liseleje, s.41-59.
- Jorden og mennesket. Kystlandskabet s. 128-136.
- Hvordan formes kysten? Naturen i Danmark https://naturenidanmark.lex.dk/Hvordan_formes_kysten%3F



Emperi/undersøgelser/feltarbejde


Afleveringer
- feltarbejde i Hornbæk
- Quiz om kyst

Kernestof:
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvordan kan man overleve på Stillehavsatoller?

I begyndelsen af forløbet kiggede vi på dannelsen af atoller og hotspots, her under vulkansk aktivitet, erosion og forvitring.

Vi har snakket om vandstanden over de seneste 130.000 år har været med til at nogle øer var landfaste og kunne bosættes, og om pasatvinden der svækkes ved El Niño, så man kunne sejle fra Asien ud i Stillehavet.

Vi har snakket om udfordringer ved vandstand stigninger i dag og om stigende udfordringer med orkaner som følge af klimaforandringer.

Vi kiggede på sedimenttransport på øerne i Tuvalu i Google Earth og diskuterede forskellen på en sandbanke og en atol-ø. Vi snakkede om muligheden for kystsikring af Funafuti.

Vi har undersøgt klimazone og plantebælter på forskellige øer i Stillehavet. Herunder ITK-zonens betydning for nedbør og orkaner. Vi har kigget på orkaners dannelse. Vi har haft fokus på El Nino og La Ninas betydning for nedbør og tørke på forskellige øer. VI har kigget på vandets kredsløb og muligheder og udfordringer for grundvandsdannelse i ferskvandslinser på en atoll, herunder aktuel og potentiel fordampning.  

Til sidst i forløbet havde vi om udfordringer og fordele ved globaliseringen for ørene i Stillehavet og om øernes resilliens, eller mangel på samme i forbindelse med klimaforandringer.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klima, sult og fattigdom på Afrikas Horn

Vi har undersøgt hvad der kendetegner landene på Afrikas Horn (især Etiopien og Somalia) og hvordan de er forskellige. Vi har kigget på Malthus befolkningsteori og set på kritik af ham. Vi har undersøgt sult i verden i dag og kort været inde på ester Boserups teori.

Her efter har vi kigget på ITK-zonens indvirken på tørtid og regntid i løbet af et år, og undersøgt topografien, for at forstå stigningsnedbørens betydning for nedbørsforskellene i Etiopien og Somalia, samt havets betydning for tørke i Somalia herunder upwelling.

VI har undersøgt hvordan La Nina kan være årsagen til ekstrem tørke med nogle års mellemrum, og gennemgået, hvordan det påvirker befolkningen i området.

Og til sidst har vi fundet forskellige satellitbilleder fra højlandet, langs floden i lavlandet og i ørkenområder og holdt det op mod hvad vi ved om levevilkår og landbrug/pastoralisme de forskellige steder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Når der er ubalance i kulstofkredsløbet

Golfstrømmen, den termohaline cirkulation og Grønlandspumpen.
Istider og mellemistider.
Feedbackmekanismer.
Kulstofkredsløbet med fokus på havet.
Kulstofkredsløbet med fokus på oliedannelse.
Oliedannelse i Nordsøen.
Lagring af CO2 i undergrunden.
Strålingsbalance og drivhuseffekt.
Ressource - reserve begrebet, optimister og pesimister.
Omstilling af energisektoren til power to X og batterier.
Smeltning af havis i Arktis og geopolitik.
Istidslandskabet i Dyrehaven.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer