Holdet 2024v MuB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Gerda Munch Kofoed
Hold 2024v MuB (23g MuB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Instrumentworkshop
Titel 3 Teori og sammenspil
Titel 4 Rytmisk analyseemne + teori
Titel 5 Sammenspil + teori
Titel 6 Klassisk emne + vintersammenspil
Titel 7 Sammenspil + rep emner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Introduktion til fag og niveau
Fællessang og rytmetræning/SDS
Diskussion af analysenumre (div genrer/årtier/århundreder)

Teori om rytmer/nodeværdier,  treklange, firklange
(teoribog: Nøgle til musikken af Johs Grønager)


Mini-sammenspil i to grupper med bundet nr: "Vi skal ud i det blå" + spille for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Instrumentworkshop

Instrumentworkshop: Guitar, klaver, bas, trommer (i grupper, hvor man hjælper hinanden). Alle arbejder med nr. Aicha (Outlandish)
Afsluttende power-rotation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Teori og sammenspil

(holdet havde vikar i dette forløb)

Teori: Harmonisk analyse - trin og (primært) funktionsharmonik
(teoribog s.43-55)

Sammenspil mhp. efterårskoncert i kantinen for CG og familie/venner:
gruppe 1: The Rascal (Phlake)
gruppe 2: Uden dig (Ukendt Kunstner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rytmisk analyseemne + teori

Rytmisk analyse-emne: 1970'erne - Disco og Punk - Hvordan afspejlede to genrer samtiden?
Disco: "September" (Earth Wind & Fire + "Night Fever" (The Bee Gees)
Punk: "Anarchy in the UK" (The Sex Pistols) + "London Calling" (The Clash)

Hvordan opstod genren?
Hvad definerer den? (hvordan kan man høre forskel på, om det er disco eller punk?)
Hvordan kommenterer genren sin samtid?
Hvad står den enkelte kunstnergruppe for?

Musikalske parametre: Form, hook-break-gimmick, tonalitet-harmonik, melodik, groove, sound.

Gruppearbejde, hvor hver gruppe har fokus på ét nr. med fremlæggelse, men alle fire numre er pensum for alle!

materiale:
Rebel & Remix: 70'er-kapitler (pdf-filer)
Rockmusik i tid og rum - analyseparametre (fysisk bog)
DR-hæfte; Disco og Punk-kapitler (pdf-filer)
+ evt. gruppevalgt materiale
Noder og indspilninger.

Teoretisk gennemgang af parameter-kapitlerne.

Desuden ekskursion til Konservatoriets Koncertsal: Koncert/Melodrama med Cph.Phil med solister: "Fra den nye verden" (Dvorak) + nyskrevet komposition.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sammenspil + rep emner

Sammenspilsgrupper til eksamen + solonumre:
Sammenspilsnr. 1 -1) Stå Op, Gå Ned (Artigeardit & Barselona) - 2) Englishman in N.Y. (Sting)

Sammenspilsnr. 2 - 1) Save Your Tears ( The Weeknd) - 2) Øde Ø (Rasmus Seebach) - 3) One More Night (Michael Kiwanuka)

Solo:
Silja: vokal + key: Thank you for the music (Abba)
Sejer: vokal:
Minna: key:
Maya: gui:


Forårskoncert d. 7.maj (generalprøve på eksamensnumre)

repetition af de to analyseemner 1) 70'erne: Punk ><Disco 2) Programmusik/symfonisk digtning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer