Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik B
|
Lærer(e)
|
Gerda Munch Kofoed
|
Hold
|
2024v MuB (23g MuB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Introduktion til fag og niveau
Fællessang og rytmetræning/SDS
Diskussion af analysenumre (div genrer/årtier/århundreder)
Teori om rytmer/nodeværdier, treklange, firklange
(teoribog: Nøgle til musikken af Johs Grønager)
Mini-sammenspil i to grupper med bundet nr: "Vi skal ud i det blå" + spille for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Instrumentworkshop
Instrumentworkshop: Guitar, klaver, bas, trommer (i grupper, hvor man hjælper hinanden). Alle arbejder med nr. Aicha (Outlandish)
Afsluttende power-rotation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Teori og sammenspil
(holdet havde vikar i dette forløb)
Teori: Harmonisk analyse - trin og (primært) funktionsharmonik
(teoribog s.43-55)
Sammenspil mhp. efterårskoncert i kantinen for CG og familie/venner:
gruppe 1: The Rascal (Phlake)
gruppe 2: Uden dig (Ukendt Kunstner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmisk analyseemne + teori
Rytmisk analyse-emne: 1970'erne - Disco og Punk - Hvordan afspejlede to genrer samtiden?
Disco: "September" (Earth Wind & Fire + "Night Fever" (The Bee Gees)
Punk: "Anarchy in the UK" (The Sex Pistols) + "London Calling" (The Clash)
Hvordan opstod genren?
Hvad definerer den? (hvordan kan man høre forskel på, om det er disco eller punk?)
Hvordan kommenterer genren sin samtid?
Hvad står den enkelte kunstnergruppe for?
Musikalske parametre: Form, hook-break-gimmick, tonalitet-harmonik, melodik, groove, sound.
Gruppearbejde, hvor hver gruppe har fokus på ét nr. med fremlæggelse, men alle fire numre er pensum for alle!
materiale:
Rebel & Remix: 70'er-kapitler (pdf-filer)
Rockmusik i tid og rum - analyseparametre (fysisk bog)
DR-hæfte; Disco og Punk-kapitler (pdf-filer)
+ evt. gruppevalgt materiale
Noder og indspilninger.
Teoretisk gennemgang af parameter-kapitlerne.
Desuden ekskursion til Konservatoriets Koncertsal: Koncert/Melodrama med Cph.Phil med solister: "Fra den nye verden" (Dvorak) + nyskrevet komposition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sammenspil + teori
Sammenspilstræning - juleafslutning
Teori om akkordsammenhæng, flydekor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Klassisk emne + vintersammenspil
Klassisk musikhistorie:
- Oversigt over århundreder og perioder
- 'gæt et værk': Placér et stk. musik i korrekt periode.
Eksamensemne: Programmusik/Symfonisk digt:
- Vivaldi: 1.sats af Foråret (fra De Fire Årstider) (1725)
- Smetana: Moldau (1874)
- Carl Nielsen: Helios-Ouverturen (1903)
Inddragelse af teori om funktionstegn.
Sammenspil i 4 grupper
+ fællessang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sammenspil + rep emner
Sammenspilsgrupper til eksamen + solonumre:
Sammenspilsnr. 1 -1) Stå Op, Gå Ned (Artigeardit & Barselona) - 2) Englishman in N.Y. (Sting)
Sammenspilsnr. 2 - 1) Save Your Tears ( The Weeknd) - 2) Øde Ø (Rasmus Seebach) - 3) One More Night (Michael Kiwanuka)
Solo:
Silja: vokal + key: Thank you for the music (Abba)
Sejer: vokal:
Minna: key:
Maya: gui:
Forårskoncert d. 7.maj (generalprøve på eksamensnumre)
repetition af de to analyseemner 1) 70'erne: Punk ><Disco 2) Programmusik/symfonisk digtning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042446",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042446",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64588042446"
}