Holdet 2024v Dr/B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Dramatik B
Lærer(e) Astrid von der Ohe
Hold 2024v Dr/B (23g Dr/B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN: Reteatralisering: Line Knutzon
Titel 2 EKSAMEN: Brecht
Titel 3 EKS.: Samtidsdebaterende teater og postdrama
Titel 4 EKSAMEN: Realisme
Titel 5 EKSAMEN: Absurd teater
Titel 6 EKSAMENSPRODUKTION: Eksamensproduktionen
Titel 7 Sete forestillinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN: Reteatralisering: Line Knutzon

VI starter undervisningen med diverse introøvelser, derunder arbejder med status , timing og improvisation.
I august sidste år/forrige år så enklete af eleverne : "Stormen" , "Absolute Shakes vol.6 " eller "Macbeth" i Ørstedsparken , som er en meget gearet og teatral moderniseing af diverse klip fra Shakespears værker i en moderne aktualiseret teatral forestilling.


Vi arbejdede i 1.g praktisk med øvelser i det gearede og kropslige teater og uddrag af "Det er så det nye " eller "Snart kommer tiden"  af Line Knutzon.
Vi arbejdede således praktisk med den teatrale skuespiller derunder brugen af dansesekvenser.

I år arbejder vi med uddrag fra "Snart kommer tiden" eller "Måvens og Peder" af L. Knutzon og analyserer billeder fra iscenesættelser af hendes stykker.

I arbejdet med at komme ind i L. Knutzons univers og sprog læses uddrag af Brigitte Dams bog om Line Knutzon: ”Det dramatiske gennembrud” s.s.176-181 og 186-187

I arbejdet med den gearede spillestil analyserer vi diverse iscenesættelser af  Herbert Fritsch og dermed hans meget stilicerede og kropslige iscenesættelsesprncipper ud fra tre klip fra hans forestillinger. "Die panische Fliege"https://vimeo.com/33303266 og andre Frisch forestillinger så som "Murmelmurmel" og "Grimms Märchen"



Lille oversigt KERNESTOF/EKSAMEN.
Se især i den nedestående boks i lectio om KERNESTOF , så du får links etc med. Husk du også opgiver links i Astrids opsamlende dokumenter om forestilllinger og retninger:)


Klip fra en video og billeder fra det tyske gæstespil på Det Kongelige Teater fra Volksbühne i 2015 "Die panische Fliege"https://vimeo.com/33303266 og andre Frisch forestillinger så som "Murmelmurmel" og "Grimms Märchen"

uddrag af Line Knutzons "Det er så det nye" , "Usynlige venner" og "Snart kommer tiden"
Uddrag af programmet fra Sorte Hest: Line Knutzon og der absurde teater.

Dramatik en grundbog: S. 25-35, 55-58, 62-66, 123-124

Brigitte Hesselås  om Line Knutzon i ”Det dramatiske gennembrud” s.176-181 og 186-187

Teater Live: 49-51

evt. forestilling:  "Stormen" eller en af de andre iscenesættelse fra "Shakes"-truppen i Ørstedsparken


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EKSAMEN: Brecht

Vi arbejder i forlængelse  med det politiske -samfundsdebaterende teater  i dag og ser på det første for alvor politiske og nyskabende teater i det 20 århundrede: Brecht.

Vi ser på billeder af Brechts "Den kaukasiske kridtcirkel" ," Die Mutter " og fordyber os teoretisk og praktisk i Brechts spillestil og teorier om teatret.

Eleverne arbejder med iscenesættelser af "Mutter Courage" /" Forræderiet" på baggrund af en dramaturgisk analyse. De arbejder med diverse øvelser ude på gulvet derunder tableauer med politisk indhold og trafikuhelds- scenen. De arbejder med diverse Verfremdungsideer i spillet og scenografien: Hvordan kan man spille "Mutter Courage" /"Forræderiet" ud fra Brechtske ideer og med en tydelig relevans for idag?

Vi undersøger det eksistentielle aspekt , spillestilen derunder gestus og den tid, det er udsprunget af. Vi diskuterer dets relevans idag.

KERNESTOF:

En skuespiller på arbejde : 149-163
Uddrag fra "Mutter Courage" og enakteren " Forræderiet" af Brecht
Siderne om dramaturgisk analyse i Teater Live

ALLE LINKS,  der er tilknyttet undervisningen, især billeder fra Brecht-iscenesættelser før og nu, samt Powerpoint om Brecht



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKS.: Samtidsdebaterende teater og postdrama

Den stærke tendens på scenen i de senere år:  
Det reflekterende samtidsteater.
Vi genlæser blandt andet relevante sider i bogen "Teatret i det nye årtusind " fra DrC timern, for at danne os et overblik over tendenser. Vi tager udgangspunkt i arbejdet med retningen fra Dr C og udfolder aktuelle tendenser idag ved at inddrage sete forestillinger her i efteråret.

Vi har fokus på det samtidsdebaterende i forestiliingerne og det teatermæssigt nye i selve forestillingerne.
"
Vi taler om "Vi de 1 procent" og "Pretty Woman" af Tue Biering ,som enkelte af eleverne så før. Vi ser i maj "Vredens børn" af Tue Biering.

Vi analyserer de foreskellige virkemidler og taler om brugen af elementer fra det postdramatiske teater.

Vi ser og analyserer desuden billeder fra forestillingen "Lolita for altid" og "Favel til Madonna" ,som der var mulighed for et se for nogle sidste år. Alle opgiver billeder og er orienteret.

Vi ser og analyserer stykkerne: "Tid til glæde " , "Anna Karenina" og Sort samvittighed" samt i foråret"Noter om Blanche" og "Marie Antoinette".
I forbindelse med, at vi ser forestillingen "Sort Samvittighed 4#" læser vi om den kollektive arbejdsproces på Betty Nansen, under BEtty udvikler og taler om , hvordan den adskiller sig fra tidligere tiders traditionelle arbejdsformer på teatrene.

Vi læste også en anmeldelse af stykket " VI de 1 procent" og "Pretty Woman"  (se tidligere forløb)
Vi taler om remediering og iscenesættelsesprincipper når vi forbereder forestilligen "Anna Karenina" . Vi ser klip af en mere realistisk filmatisering og analyser det iscenesættelsesprincip, der ligger bag remedieringen på Republique.

I slutningen af forløbet arbejder eleverne i et meget kort forløb med lidt devising ud fra videoklip og lidt teori.


KERNESTOF/EKSAMEN.

ALLE LINKS , der er vedhæftet forløbet under timerne og de links, der er angivet i Astrids dokumenter, der er vedhæftet forløbet, derunder materialet om postdramatik m.v.


"Teatret i det nye årtusind": s.9-11, 17-20 , 22-28, 32-41
"Teater Live" s.30-33


Forestillingerne:

Vi ser  og  analyserer stykkerne: "Tid til glæde " , "Anna Karenina", "Et Drømmespil" og "Sort samvittighed" samt i foråret"Noter om Blanche" og "Marie Antoinette", herunder klip fra materiale om forestillingerne, videolkip med instruktøren, artisttalks, billeder.

arbejdsproces: "Betty udvikler: https://bettynansen.dk/betty-udvikler/8-veje-til-kollektiv-samskabelse-paa-betty-nansen-teatret/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMEN: Realisme

Vi tager tråden op fra Dramatik C inddrager her pensum fra dengang.

Vi starter med en kort repetion af centrale aspekter i  realisme overordnet og naturalismen som periode og Stanislavskij- skuespilsteknik fra dramatik C  i "Dramatik en grundbog". Vi uddyber med mere fyldige uddrag  i "En skuespillers arbejde" samt diverse LINKS.

Vi nærmer os i år  realismen ved at vi  taler om indlevelse og ægthed versus stilicering i spil og scenografi.

Vi træner centrale dele af Stanislavskij-Systemet Her fordyber eleverne sig endnu mere i rollerne og karakterarbejde, end det vi allerede arbejdede med på C-niveauet: Det magiske hvis, Sekvensinddeling, Stemningserindring, De givne omstændigheder etc .
Vi bruger bøger og en del links og enkelte videoer fra en norsk teaterhjemmeside:
https://teateriperspektiv2.blog/2019/12/04/konstantin-stanislavski/

Vi arbejder med klip og billeder fra diverse iscenesættelser af "Et Dukkehjem" , som vi analyserer.

Eleverne arbejder i et forløb med krævende uddrag af A. Tjekovs "Onkel Vanja". Vi har set et uddrag af L. Malles filmatisering af stykket "Onkle Vanya on 42nd Street"  og dernæst arbejder eleverne på at skabe deres version af uddrag.

Vi læser i "En skuespillers arbejde" om, hvordan Lars Mikkelsen arbejder med sin rolle.

Efter at have kastet sig ud i en grundig arbejdsproces inspireret af især Stanislavskij, så udvidder vi elevernes viden og færdigheder indenfor denne retning ved at de arbejder praktiske med enkelte dele af M. Checkovs teorier og metoder for skuespilsteknik.


KERNESTOF/EKSAMEN. Se ikke mindst de LINKS der er angivet under hver time, dem opgiver du.
Husk du også opgiver links i Astrids opsamlende dokumenter om forestilllinger og retninger:)

Dramatik en grundbog: s. 27-29, 33, 65, 68-71, 90, 99-102,

"En skuespiller på arbejde" af Lene Kobbernagel (gl udgave med rød baggrund) s.46-67

Alle links og dokumenter med materiale fra diverse iscenesættelser af "ET Dukkehjem" gennem tiden.

Alle links der er vedhæftet timerne/forløbet i dokumenter eller i lectio fx enkelte videoer med autralske skuespillere i : https://teateriperspektiv2.blog/2017/01/06/mer-stanislavski-teori-ovelser/

https://teateriperspektiv2.blog/2019/12/04/konstantin-stanislavski/

Fra Dr C opgiver vi Klip fra diverse scener fra Bergmanns film "Høstsonate" og læser uddrag fra manus, samt af "SKAM"

Seteforestillinger indenfor stiliseret realisme er primært "Man skulle nok have været der" fra nogles Dr C undervisning og generelle iagttagelser fra film.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN: Absurd teater

Vi ser på den samfundsmæssige og eksistentielle baggrund for det absurde teater og på centrale stykker som "Den skaldede sangerinde" og "Imens vi venter på Godot" og "Glade dage"

Vi prøver at  bestemme den typiske scenografi , kostumer spillestil samt replikbehandling i en udførlig forestillingsanalyse af forestillingen.
Vi spiller enkelte uddrag af stykkerne og vi kommer med bud på, hvordan stykket kunne iscenesættes for at ramme et ungt publikum i dag.

Der læses i Kommas Teaterbog: s56-60, 94-100 og vi tager udgangspunkt i powerpoints/dokumenter.

Vigtigt: Lille oversigt KERNESTOF/EKSAMEN. Se især i den nedestående boks i lectio om KERNESTOF , så du får links etc med. Husk du også opgiver links i Astrids dokumenter:) !!!

Kommas Teaterbog: s56-60, 94-100

Enkelte klip af starten af " Imens vi venter på Godot" af Beckett både fra manus og iscenesættelser.

Klip fra "Den skaldede sangerinde "  af Ionesco og "Glade dage" både fra manus og iscenesættelser.

Alle vedhæftede filer og links til dette forløb, især "Forskellige links til det absurde teater" med teori til denne retning.

Teater -Live -bogen; s.27-32, 61-64
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMENSPRODUKTION: Eksamensproduktionen

Eleverne arbejder sammen i grupper eller alene med deres eksamensproduktion. De skriver selv scener, redigerer manus eller skaber scener gennem improvisation.
Sideløbende ser vi enkelte forestillinger som inspiration og yderligere viden om teatrets virkemidler.

Til inspiration og general udviddelse af vores viden om teatret i dag ser vi forestillingerne:
"Noter om Blanche" på Husets Teater , hvor vi også efter forestillingen har en længere artisttalk med Nanna Cecilie Bang . Vi ser indledningsvist et par klip fra den oprindelige film med Marlon Brando: A Streetcar named Desire", hvor vi også taler om spillestil.

"Marie Antoinette" på Det Kongelige Teater, hvor vi også læser en anmeldelse af iscenesættelsen i Politiken.

Eleverne arbejder henimod at vise deres forestillinger lige i starten af maj og har der mulighed for at sætte lys og skabe scenografi etc.

Oversigt over holdets eksamensproduktioner:
Nneka 3.n og Lotus 3.m “Skyld”

Vigga og Molly 3.m “Måvens og Peder får samtalekøkken"

Isabella og Thea 2.b “Kannibal”
  
Aida 3.a, Mitra 3.a, Liva 3.n og Maya 3.n “Den 52. Stat"

Ursula 3.j, Lil, Sophia, Selma og Timian 3.a   “Menneskedyr”


For at udvikle spillet læser eleverne i "Skuespilleren på arbejde" afsnittene om Stanislavskij og om hvordan Lars Mikkelsen arbejder med rollen og sin kreativitet:  56-66.
Eleverne afslutter forløbet med at holde mindre oplæg om deres begrundede valg for iscenesættelsen, analyser af forestilingens elementer under inddragelse af relevant teori.  

Desuden orienteres eleverne om, hvordan en mulig eksamen ville foregå.


KERNESTOF/MATERIALE:
"Skuespilleren på arbejde" s.55-66.
"Noter om Blanche" på Husets Teater , hvor vi også efter forestillingen har en længere artisttalk med Nanna Cecilie Bang . Vi ser indledningsvist et par klip fra den oprindelige film med Marlon Brando: A Streetcar named Desire", hvor vi også taler om spillestil.

"Marie Antoinette" på Det Kongelige Teater, hvor vi også læser en anmeldelse af iscenesættelsen i Politiken.

For eksamensproduktionen  relevante artikler , sider i grundbøger , hjemmesider, der hjælper jer med at skabe og analysere jeres eksamensprodution.
Udleveret analysepapirer
Manuskriptet til jeres eksamensproduktion
Poweerpointpræsentationen til jeres eksamensprojekt.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sete forestillinger

Der har i løbet af dette skoleår været mulighed for at se følgende forestillinger. Alle elevere opgiver hjemmesiderne til forestillingerne inkl. billedmateriale og evt. videoklip til eksamen.


"Tid til glæde"
https://www.nbt.dk/detsker/tid-til-glaede/

"Anna Karenina"
https://www.republique.dk/forestillinger/anna-karenina

"Sort samvittighed"
https://bettynansen.dk/forestilling/sort-samvittighed-4/

"Et Drømmespil"
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/skuespil/et-drommespil

"Peer Gynt"
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/skuespil/peer-gynt?section=top

"Noter om Blanche"
https://www.husetsteater.dk/noter-om-blanche/

"Insektliv/Menneskekryb":
https://www.nbt.dk/detsker/menneskekryb/

"Marie Antoniette"
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/skuespil/marie-antoinette?section=top
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer