Holdet 2024v laC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Marie Louise Sørensen
Hold 2024v laC (2g laC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0) Tilladte hjælpemidler til mdt. prøve
Titel 2 1) Begynderstykker
Titel 3 2) Phaedrus og fablerne
Titel 4 3) Ovid og myterne
Titel 5 4) Seneca og stoicismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0) Tilladte hjælpemidler til mdt. prøve

Tilladt:
Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/
• Den danske ordbog:
https://ordnet.dk/ddo
• Retskrivningsordbogen:
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
• OFFline playlister med musik er tilladt under forberedelsen, såfremt dette ikke er til gene for andre.

OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.  
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1) Begynderstykker

Det første forløb fokuserer primært på at repetere latinsk grammatik kendt fra AP-latin i grundforløbet. Til formålet anvendes "Latin - her og nu" af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Petersen. En udgivelse som har fokus på latin c.

Her arbejdes bl.a. med de grammatiske betegnelser til syntaktisk analyse, og der er fokus på latinsk morfologi, især substantivers, adjektivers og verbers bøjning, og hvordan latin adskiller sig fra dansk og andre moderne sprog, samt transparente ord.

Der suppleres med et generelt kendskab til romersk kultur og sprog.

Der læses ca. 5 siders begynderlatin og ca. 15 siders supplerende stof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2) Phaedrus og fablerne

Formålet med dette forløb har været at introducere eleverne til fabelgenren, som den er repræsenteret hos Phaedrus. Udover det sproglige arbejde med de latinske tekster (fx om finitte og infinitte former), har der været fokus på fabelgenrens karakteristika, funktion og efterliv.

Tekster, som I kan trække til eksamen (ca. 4 ns.):
- Lupus et agnus (s. 67 m/original ordstilling)
- Rana rupta et bos (s. 71)
- De vulpe et uva (s. 75)
- Vacca, capella, ovis et leo (s. 78)

Perspektiverende/ supplerende materiale:
- Phaedrus' "Prolog", "Muldyrene og røverne" og "Hunden"
- Horats' "Markmusen og landmusen"
- Holbergs "Om ørnen og ræveungerne"
- Kafkas "Lille fabel"
- Borums "Kat-og-mus-fabel"
- Latin - her og nu s. 59 - 62 (Om Phaedrus og fabelgenren)

Andet:
- Biograftur: "Gladiator 2"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3) Ovid og myterne

Forløbet har fokus på Ovid som forfatter, værket Metamorfoserne og særligt myten om Pyramus og Thisbe.
Hertil kendskab til samtiden og det anstrengte forhold til kejser Augustus.

Tekstpassager, som I kan trække til eksamen (ca. 3 ns.):
Ovid, Pyramus et Thisbe
- vers 55 - 62 (s. 140 - originalteksten)
- vers 63 - 70 (s. 143)
- vers 89 - 101 (s. 149)

Læst i oversættelse:
Ovid, Pyramus et Thisbe
- vers 71 - 88
- vers 102 - 166

Perspektiverende/supplerende materiale:
- Sulpicia, digt 9
- Catul, digt 5, 51, 70, 109, 58, 72, 85
- Ovid, Metamorfoserne i kunsten (selvvalgte værker)
- "What Did Romans Find ATTRACTIVE? - Advice from Ovid" (youtube-video)
- "Augustan Ancient Rome in 3D: Forum Romanum - detailed tour" (youtube-video)
- "Paideia" s. 159 - 166 (om epikuræisme og stoicisme, overgang fra Ovid og Catul til næste forløb om Seneca)
- "Latin - her og nu" s. 135 - 139 (om Ovid, myterne og Pyramus og Thisbe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4) Seneca og stoicismen

Forløbet om Seneca kommer i forlængelse af det tidligere med Catul. Det giver mulighed for at anvende viden om epikuræisme og stoicisme i begge forløb.
Der er fokus på kendskab til Seneca som forfatter, Senecas breve og stoicismen.

Tekstpassager, som I kan trække til eksamen (ca. 3 ns.):
Seneca, brev til Lucilius
- 50.1 (s. 178)
- 50.2 (s. 181)
- 50.3 (s. 185)

Læst i oversættelse med fokus på hele brevets indhold:
Seneca, brev til Lucilius
- 50.4 - 9 (s. 188, 192, 193, 198, 202, 205)

Perspektiverende/supplerende materiale:
- "Paideia s. 159 - 166" om epikuræisme og stoicisme
- Seneca, brev 63 til Lucilius
- Tacitus, "Senecas død" (Annales 15. bog, 62-64)
- "10 life lessons from the stoic" (youtube-video)
- "Seneca - How to be happy" (youtube-video)
- "Latin - her og nu" s. 169 - 177 (om Seneca og stoicismen)

Andet:
Omvisning på Glyptoteket: 'Mennesket i marmor' (romerske portrætter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer