Holdet 2024v drC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Astrid von der Ohe
Hold 2024v drC (2g drC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN: Det teatrale teater: L.Knutzon og i dag
Titel 2 EKSAMEN: Det reflekterende samtidsteater
Titel 3 EKSAMEN: Realisme -Stanislavskij -Høstsonate
Titel 4 EKSAMEN: Eksamensproduktionen + teaterture
Titel 5 EKSAMEN: Sete forestillinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN: Det teatrale teater: L.Knutzon og i dag

VI starter undervisningen i faget med diverse introøvelser, derunder arbejder med status , timing og improvisation.

Lidt senere arbejder vi praktisk med øvelser i det gearede/teatrale og stilicerede teater ude på gulvet.
Det første større projekt er parvist arbejde med at skabe små forestillinger af uddrag af "Det er så det nye" af Line Knutzon.

Vi arbejder således praktisk med den teatrale skuespiller . Desuden inddrager vi dans ud fra en  danseskekvens, der blev brugt i iscenesættelsen af stykket på Teatret ved Sorte Hest i 2019.
Vi analyserer enkelte  billeder fra iscenesættelser af hendes stykker.

I arbejdet med den gearede spillestil analyserer vi diverse iscenesættelser af  Herbert Fritsch og dermed hans meget stilicerede og kropslige iscenesættelsesprncipper ud fra tre klip fra hans forestillinger: "Die panische Fliege"https://vimeo.com/33303266 og andre Frisch forestillinger så som "Murmelmurmel" og "Grimms Märchen".

Se også jeres fællesnoter og arbejdsark i One Note Class Book.



KERNESTOF:
Vi opgiver  ALLE LINKS OG DOKUMENTER under de enkelte timer

Vi læser i Dramatik en grundbog: S. 25-35, 55-58, 65 ( vi opgiver ikke øvelserne på de grønne sider og evt. uddrag fra manuskripter)

Uddrag fra " Det er så det nye" og "Måvens og Peder" af Line Knutzon.

Tre klip fra Fritsch forestillinger: "Die panische Fliege"https://vimeo.com/33303266 og andre Frisch -forestillinger så som "Murmelmurmel" og "Grimms Märchen", se også vedhæftet dokument om Fritsch.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EKSAMEN: Det reflekterende samtidsteater


Den stærke tendens på scenen i de senere år:  Det reflekterende samtidsteater.
Vi læser blandt andet  i bogen "Teatret i det nye årtusind " , ser forestillinger og eksperimenterer på gulvet for at danne os et overblik over tendenser.

"Teatret i det nye årtusind":
1. afsnit: s.9-11: Vores tid
2. Afnit: +17+20:” Pretty Woman ” autenticitet og fiktionalitet etc. –tendenser på scenen
3. afsnit:s.22-25:Teatermanisfester:vigtige udsagn
4. afsnit:25-27: Woyzeck
5. afsnit: 27-28 Postdramatisk teater
6. afsnit: s.32-35:Politisk teater før
7. afsnit: s.35n—38: Et nyt politisk teater
8. afsnit: s.38-41: Unge dramatikere+Dramaturgi +iscenesættelse


Vi har fokus på det samtidsdebaterende i forestiliingerne og det teatermæssigt nye i selve forestillingerne.
Vi undersøger det samtidsdebaterende teater ved at se på konceptet bag og billeder fra  Tue Bierings forestillinger: "Pretty Woman" og "Vi de 1 Procent".

Vi ser og analyserer desuden billeder fra forestillingen "Lolita for altid" ,"Farvel til Madonna" skabt af duoen How to Kill a Dog.

Vi arbejder med forestillingen "Work Bitch" (2021 på Sort/Hvid) ved at se et klip, billeder og praktisk ude på gulvet med selve manus.

Vi ser længere klip fra Lollikes "All my Dreams come true" , som vi analyserer og arbejder med ude på gulvet.

Der arbejdes praktisk med denne retning og vi udvidder det med også at inddrage postdramatik og lidt devising.

Da holdet udelukkende består af musik A elever,  har vi også fokus på musik i forestillinger ud fra Eigtveds artikel om brugen af musik og lyd i teaterforestillinger i
"Forestillingsanalyse.En Introduktion" S. 86-88.


Vi ser forestillinger ude i byen og her taler vi også om tidstypiske træk  for at få lidt mere greb om, hvad det er for forestillinger og hvad der rør sig på scenerne.
Vi taler i den forbindelse også om det postdramatiske teater.
Vi analyserer de forskellige virkemidler og taler om brugen af elementer fra fx  performance og det postdramatiske teater i forestillingerne som vi ser ude i byen:
- "Anna Karenina"
- "Sort samvittighed4"
- "Et Drømmestpil"

Vi undersøger deres vikemidler og budskab. Vi deltager i artisttalks til de tre første forestillinger og læser og ser materiale om alle forestillingerne, se links.

Vi taler om remediering i forhold til iscenesættelsen af "Anna Karenina" og ser klip fra en mere realistisk filmatisering af romanen.

Vi analyserer de foreskellige virkemidler og taler om brugen af elementer fra det postdramatiske teater. Dem afprøver vi nogle af ,når vi arbejder med en smule devising som optakt til arbejdet med forestillingen "Sort Samvittighed #4"  Betty Nansen. Vi iscenesætter i grupper en af sangene fra programmet.

I forbindelse med forestillingen "Sort Samvittighed #4" på, undersøger vi deres arbejdsproces: "Betty udvikler: https://bettynansen.dk/betty-udvikler/8-veje-til-kollektiv-samskabelse-paa-betty-nansen-teatret/  og taler om , hvordan den adskiller sig fra tidligere tiders traditionelle arbejdsformer på teatrene.

Se også jeres fællesnoter og arbejdsark i One Note Class Book.

KERNESTOF/EKSAMEN:  

Du opgiver ALLE LINKS, der er angivet under timerne !!

Husk du også opgiver links i Astrids opsamlende dokumenter om forestilllinger og retninger:)


Teatret i det nye årtusind: s.9-11, 17-20 , 22-28, 32-41

Michael Eigtved: "Forestillingsanalyse.En Introduktion" S. 86-88

https://bettynansen.dk/betty-udvikler/8-veje-til-kollektiv-samskabelse-paa-betty-nansen-teatret/


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKSAMEN: Realisme -Stanislavskij -Høstsonate

Efter en intro til realisme overordnet og naturalismen som periode, og Stanislavskijs skuespilsteknikker arbejder vi praktisk ude på gulvet.

Først arbejder eleverne med forskellige øvelser i forbindelse med en kort dialog, så de får trænet fantasi, motivation, det fysiske versus det analytiske, stemningserindring, den varme stol , koncentration etc.

Dernæst arbejder vi med korte uddrag fra SKAM, som blev sat op på Aveny T for ca 10 år siden. Vi ser en lille dokumentarfilm om den unge hovedrolleindehaver Fanny Bornedal og hendes oplevelser med projektet: https://www.youtube.com/watch?v=Y2cbqqAfdgc



Eleverne spiller i et længere forløb uddrag af: "Høstsonaten" eller "I støvet fra regnen".
Vi afprøver land andet  Det magiske hvis, Sekvensinddeling, Stemningserindring, De givne omstændigheder etc.

Vi læser både i Dramatik en grundbog og uddybende  i En skuespillers arbejde samt diverse links.

VI taler om indlevelse i rolle og Method Acting. Vi eksperimenterer også lidt med Chekhov -inspirerede øvelser ude på gulvet.

I forbindelse med eksamensprojektet læser vi grundigere om Stanislavskij og derunder Lars Mikkelsens arbejde med rollen som Othello i En skuespiller på arbejde s.45-66.( det er vedhæftet forløbet Eksamensproduktioner)

Se også jeres fællesnoter og arbejdsark i One Note Class Book.


KERNESTOF/EKSAMEN.

Du opgiver alle links , der er tilknyttet forløbet!
Husk du også opgiver links i Astrids opsamlende dokumenter om forestilllinger og retninger:)!

Dramatik en grundbog: s. 33-34,  65, 68-71 (vi opgiver ikke øvelserne på de grønne sider)

Uddrag af SKAM teatermanuskripterne= Skolemateriale til SKAM 1 -3 vedhæftet timerne
Videon , hvor Fanny Bornedal fortæller om sit arbejde med rollen i Skam som uerfaren teaterskuespiller: https://www.youtube.com/watch?v=Y2cbqqAfdgc

Klip fra diverse scener fra Bergmanns film "Høstsonate" samt uddrag fra manus.



"En skuespiller på arbejde" (rød baggrund, gl. udgave)
s.37, 44-55, 56-66








Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMEN: Eksamensproduktionen + teaterture


Eleverne arbejder sammen i grupper eller alene med deres eksamensproduktion. De skriver selv scener, redigerer manus eller skaber scener gennem improvisation.
Sideløbende ser vi enkelte forestillinger som inspiration og yderligere viden om teatrets virkemidler.

Til inspiration og udviddelse af vores viden om teatret i dag ser vi forestillingerne:
- "Noter om Blanche" på Husets Teater. Vi taler med Nanna Ceciie Bang om forestillingen og hendes arbejde som skuespiller og dramatiker efter vi har set forestillingen
- "Insektliv"/"Menneskekryb" på Nørrebro Teater
- "Marie Antoinette" på Det Kongelige Teater

For at udvikle spillet og deres reflektion om det kreative arbejde læser eleverne i "Skuespilleren på arbejde" afsnittet om, hvordan Lars Mikkelsen arbejder med rollen og sin kreativitet:  56-66.

Eleverne viser deres forestillinger lige i starten af maj og har der mulighed for at sætte lys og skabe scenografi etc.

Oversigt over holdets eksamensproduktioner:

Akeleje og Klara  2.m “Dette kaldes høflighed”

Agnes, Vigga 2.m, Viola, Elo 2.n, “Undskyld”

Viola 2.n og Rebekka 2.m “ROLA, verdens smukkeste kvinde”

Andrea, Stella & Molly 2.m “Rita”

Solveig, Ines, Nor 2.m og Iben 2.n “Krig”  


Eleverne afslutter forløbet med at holde mindre oplæg om deres begrundede valg for iscenesættelsen, analyser af forestilingens elementer under inddragelse af relevant teori etc.

Desuden orienteres eleverne om, hvordan en mulig eksamen ville foregå.

Se også efter noter i One Note Class Book.

KERNESTOF /MATERIALE
"Noter om Blanche" på Husets Teater , hvor vi også efter forestillingen har en længere artisttalk med Nanna Cecilie Bang . Vi ser indledningsvist et par klip fra den oprindelige film med Marlon Brando: A Streetcar named Desire", hvor vi også taler om spillestil.

"Marie Antoinette" på Det Kongelige Teater, hvor vi også læser en anmeldelse af iscenesættelsen i Politiken.

For eksamensproduktionen opgiver I i gruppen:
- relevante artikler , sider i grundbøger , hjemmesider, der hjælper jer med at skabe og analysere jeres eksamensprodution.
-Udleverede analysepapirer
-Manuskriptet til jeres eksamensproduktion
-Powerpointpræsentationen til jeres eksamensprojekt.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN: Sete forestillinger

KERNESTOF: Der har i løbet af dette skoleår været mulighed for at se følgende forestillinger. Ikke alle har set set alle forestillinger, men der har været muligt.
Alle elevere opgiverl forestillingerne inkl. billedmateriale og evt. videoklip til eksamen!

"Anna Karenina"
https://www.republique.dk/forestillinger/anna-karenina

"Sort samvittighed"
https://bettynansen.dk/forestilling/sort-samvittighed-4/

"Noter om Blanche"
https://www.husetsteater.dk/noter-om-blanche/

"Insektliv/Menneskekryb":
https://www.nbt.dk/detsker/menneskekryb/

"Marie Antoniette"
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/skuespil/marie-antoinette?section=top

"Tid til glæde" på Nørrebro Teater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer