Holdet 2024v de/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Ann Mølgaard
Hold 2024v de/1 (1g de/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Judge a zine by its cover
Titel 2 2: Fremtidens bolig
Titel 3 3: Spisestuen
Titel 4 Eksamenspræsentationen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Judge a zine by its cover

OM FORLØBET

NB: Vi arbejder primært i OneNotes Klassenotesbogen, og alt materiale ligger dér til eleverne, hvilket er derfor, der ikke ligger tekster osv. i Lectio.
Forløbets genstandsfelt er kommunikationsdesign. I dette forløb arbejdede vi med omslagsdesign til zines. Eleverne er blevet introduceret til hvad zines er, herunder designhistoriske nedslag, og processen startede med, at de skulle beslutte sig for indhold + målgruppe ift. deres zines (problemdefinering).
De blev også introduceret for double diamond-modellen, som er den model, vi bruger ift. designprocessen.
Undervejs i processen blev de præsenteret for generel teori om visualiseringer og inspiration, og vi arbejdede med forskellige visualiseringer, analyse og refleksioner også, samt med specifik teori brugt i kommunikationsdesign.
Vi afsluttede med præsentationer, og eleverne skulle reflektere over kommunikation og målgruppe ift. deres endelige design.

(Note: Forløbet lå primært i grundforløbet, hvor eleverne var blandet på andre hold. Alle elever har dog haft det samme forløb i grundforløbet. Det reelle modultal er derfor mere end det er noteret på dette hold.

TEORI:
Generelt ift. proces (brugt året igennem, på tværs af forløb)
• Intro til double diamond (lærerproduceret PowerPoint)
• Om inspiration (lærerproduceret PowerPoint)
• Om visualiseringer (lærerproduceret PowerPoint)
• Om kontraster: Jesper Bek, Design og arkitektur – grundbog til c-niveau, Lindhard & Ringhof, 2017: s. 21+23

Generel teori om parametre (brugt året igennem, på tværs af forløb
• Om form, funktion, kommunikation, æstetik, og målgruppe:
Jesper Bek, Design og arkitektur – grundbog til c-niveau, Lindhard & Ringhof, 2017: s. 73-74 + 78-79
• Lærerproduceret PowerPoint om målgruppe, herunder om minervamodellen, segmenter, interessenter, brugere, kvalitativ- og kvantitativ undersøgelse.
• Artikel om bæredygtighed fra DAC


Bogdesign
• Chip Kidd: Designing books is no laughing matter. Ok, it is. TED2012, marts 2012: https://www.ted.com/talks/chip_kidd_designing_books_is_no_laughing_matter_ok_it_is
• Om zinen og dens historie (lærerproduceret PowerPoint med designhistoriske nedslag)

Typografi:
• Jesper Bek, Design og arkitektur – grundbog til c-niveau, Lindhard & Ringhof, 2017: s. 16
• Katrine Charlotte Busk og Jane Yde, Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus og forfatterne, 2022: s. 104-105

Farve og komposition
• Katrine Charlotte Busk og Jane Yde, Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus og forfatterne, 2022: s. 98-103
• Marcus Kirkegaard, Forstå de fem gestaltlove, uddrag, https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/ (10/12 2021)
• Om gridsystemer (lærerproduceret)

ANALYSE:
• Katrine Charlotte Busk og Jane Yde, Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus og forfatterne, 2022: s. 90-105, 216-217
• Design: Simon Lilholt, Tjenerindens fortælling: https://bog.dk/historien-om-en-forside-tjenerindens-fortaelling-margaret-atwood/


BRIEF:
Du skal designe omslaget til en zine, der skal udgives i et oplag på max 500 eksemplarer. Som designer skal du sørge for, at omslaget tydeligt kommunikerer indhold og tematik på en måde, der fanger din målgruppes interesse.

Krav til proces:
I starten af processen skal du beslutte dig for, hvad indholdet til din zine skal være, samt beskrive hvem din målgruppe er (problemdefinering). Derudover skal du igennem designprocessens fire faser (som beskrevet på arbejdsarkene), notere ned og dokumentere din proces undervejs i dit digitale portfolie samt i din portfolie-mappe (den sorte mappe i skabet).

Krav til produkt:
- Din zine må ikke være større end A5 (dvs. et A4-ark, foldet en enkelt gang) når den er lukket.
- Det er op til dig at vurdere, om der skal være flapper, smudsomslag etc. Ligeledes er det op til dig, hvordan zinen skal samles (fx sys i ryggen, klipses etc.). Uanset hvad, skal du argumentere for dine valg.
- Omslaget skal kunne kopieres. Der må kun være få detaljer, der skal laves i hånden pr. zine.
- Forfatter/kunstner + titel SKAL stå på forsiden af din zine.
- Der SKAL være en eller anden form for bagsidetekst på bagsiden af din zine.
Indhold
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Fremtidens bolig

OM FORLØBET

Forløbets genstandsfelt er arkitektur. I dette forløb arbejdede vi tiny houses, som et eksempel på fremtidens bolig.
Eleverne trak benspænd og udvalgte en byggegrund, som de skulle designe et tiny house til. Undervejs har vi læst om tiny houses, samt set nedslag fra DRs serie Fremtidens drømmeboliger, samt lavet fælles analyse på klassen af en af boligerne fra serien. Undervejs har vi arbejdet med formgivningsøvelser, skriveøvelser (brugt til at supplere problemdefinering) og visualiseringer, og vi afsluttede med præsentationer, og eleverne skulle også reflektere over deres design ift. bæredygtighed.


TEORI:

• Katrine Charlotte Busk og Jane Yde, Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus og forfatterne, 2022, s. 131-137: Tiny house - og andre små huse (herunder også designhistoriske nedslag)

• Katrine Charlotte Busk og Jane Yde, Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus og forfatterne, 2022, s. 148-154: Arkitektur - metode

• Katrine Charlotte Busk og Jane Yde, Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus og forfatterne, 2022, s. 218-219: Arkitektur - analysemodel

• Arkitekturtegninger (lærerproduceret powerpoint)


ANALYSE:

• Cabin Knapphullet, Lund Hagem, Sandefjord Norge, 2014.
      Suppleret med tegninger og visualiseringer herfra:
      - https://www.lundhagem.no/work/cabin-knapphullet
      - https://www.archdaily.com/781620/knapphullet-lund-hagem
      - https://www.designboom.com/architecture/lund-hagem-cabin-knapphullet-norway-03-07-2016/

• Case + indledende samtale om arkitektur ud fra:
     - 13m2 House, af designer Nina Tolstrup, London
     (1:48-9:47 https://www.dr.dk/drtv/se/fremtidens-droemmeboliger_-min-multifunktionelle-base_47757)
     - Magritte's, tegnet af arkitekt Tekuto, Japan
     (9:48-19:02 https://www.dr.dk/drtv/se/fremtidens-droemmeboliger_-min-multifunktionelle-base_47757)
     - Cabin Knaphullet, tegnet af arkitekt Lund Hagem, Sandefjord, Norge
     (18:06- slut [/url]https://www.dr.dk/drtv/se/fremtidens-droemmeboliger_-mit-aandehul-i-naturen_56921[/url])


BRIEF:

Opgaven lyder på at designe en bolig til en eller to personer. Boligen må ikke være på mere end 20 m2 i grundplan, og det skal være en helårsbolig. Der må gerne bygge i højden, men ikke mere end 2 plan (stue og 1.sal). En hems tæller ikke for en etage.
Boligen skal have bæredygtighed i fokus, og det bliver forventet at I udfordrer og nytænker funktionalitet og forventninger til funktion i boligen.
I skal tegne boligen til en af de tre udleverede Byggegrunde, og derudover trækker I et benspænd, I skal inkorporere i jeres design.


Krav til proces:
- Definere jeres målgruppe tydeligt og arbejde med den in mente undervejs i processen
- Arbejde med formgivning som parameter undervejs
- Arbejde med funktion og bæredygtighed som parametre undervejs

Krav til produkt:
- I skal aflevere en målfast 3D-model af det endelige design
- I skal aflevere målfaste tegninger af snit, plan (af hver etage) og opstalt af relevante facader
- I skal anvise funktionerne i boligen på tegningerne (fx køkken, bad, toilet) og evt. indbyggede møbler samt møbler, der indikerer en funktion, men I skal ikke indrette derudover.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Spisestuen

OM FORLØBET

Forløbets genstandsfelt er produktdesign. I dette forløb arbejdede vi med den danske spisestue, som eleverne skulle finde et problem i og løse i et produktdesign.
Vi startede forløbet ud med at undersøge hvad en spisestue er og har været (designhistoriske nedslag), og derefter brugte eleverne Mette Volfs metode problemtræet til at problemdefinere.
Undervejs har vi arbejdet med teori om produktdesign, og vi var på ekskursion til Designmuseet, hvor eleverne fik en øvelse baseret på den designhistoriske udstilling "Bord dæk dig", og de skulle lave en analyse af et selvvalgt produktdesign, som de kunne bruge i deres proces.
Projektet blev rundet af med "forpræsentationer" i grupper og derefter skulle eleverne aflevere en videopræsentation.


TEORI:

• Kirsten Marie Juel Jensen: Spisestuen - hvor blev den af?: https://www.bolius.dk/spisestuen-hvor-blev-den-af-37186ia (besøgt d. 7/3 2024)

• Katrine Charlotte Busk og Jane Yde, Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus og forfatterne, 2022, s. 33-39

• Katrine Charlotte Busk og Jane Yde, Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus og forfatterne, 2022, s. 214-21


ANALYSE:

• Analyse af selvvalgt produktdesign på Designmuseet Danmark


BRIEF:

Spisestuen i Danmark har forandret sig meget. Nogle steder er spisestuen blevet opslugt i et køkkenalrum, nogle steder er spisestuen blevet til et multifunktionelt rum osv. Uanset hvad, så er funktionen (og rummet) ikke enkel længere; spisestuen er ikke længere "bare" en spisestue.
Du får til opgave at løse et problem, som man finder i den danske "spisestue". Din løsning skal medføre, at en af spisestuens funktioner bliver til en bedre oplevelse for en specifik målgruppe. Denne løsning skal være et produktdesign.  


Krav til proces:
• Du skal starte din proces ud med at problemdefinere. Dette skal munde ud i et defineret designproblem, som er det, du skal designe en produktdesignløsning til.
• Du arbejder selvstændigt. Du må dog gerne sparre med dine holdkammerater.
• I løbet af din proces skal du klarlægge hvem din målgruppe er og undersøge designproblemet ift. din målgruppe. Du skal bruge minerva-modellen samt interviews til dette.
• Du skal have særligt fokus på form, funktion og materiale, men derudover må du selv vælge andre parametre, du vil have fokus på.
På vores ekskursion til Designmuseum Danmark skal du udvælge et design, du vurderer er interessant ift. dit designproblem, som du analyserer.

Krav til produkt:
• Du skal udarbejde et sæt tekniske tegninger i et passende målestoksforhold af dit design.
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamenspræsentationen

I dette forløb starter vi eksamenspræsentationerne på. Vi taler eksamensformen igennem, har små vejledninger efter behov og eleverne vælger emne og begynder arbejdet med præsentationerne.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer