Holdet 2024v dr/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Astrid von der Ohe
Hold 2024v dr/1 (1g dr/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN: T. i dag - Det samtidsreflekterende teate
Titel 2 EKSAMEN:  Realisme -Stanislavskij -Høstsonate
Titel 3 EKSAMEN: Scenekunsten i dag
Titel 4 EKSAMEN: Eksamensproduktionen
Titel 5 EKSAMEN: Sete forestillinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN: T. i dag - Det samtidsreflekterende teate


Den stærke tendens på scenen i de senere år:  Det reflekterende samtidsteater.
Vi læser blandt andet  i bogen "Teatret i det nye årtusind " for at danne os et overblik over tendenser.

Vi har fokus på det samtidsdebaterende i forestiliingerne og det teatermæssigt nye i selve forestillingerne.
Vi undersøger det samtidsdebaterende teater ved at se på Tue Bierings forestillinger: "Pretty Woman" og "Vi de 1 Procent", Vredens bær.

Vi ser forestillinger ude i byen og her taler vi også om tidstypiske træk  for at få lidt mere greb om, hvad det er for forestillinger og hvad der rør sig på scenerne.
Vi analyserer de foreskellige virkemidler og taler om brugen af elementer fra fx  performance og det postdramatiske teater i forestillingerne.

Forestillinger, som det er muligt at komme med ind at se:
Vi ser , analyserer stykkerne, som vi også eksperimenter med ude på gulvet:
"Tid til glæde " , "Anna Karenina" og Sort samvittighed" samt i foråret "Noter om Blanche" og "Marie Antoinette".

I forbindelse med, at vi ser forestillingen "Sort Samvittighed 4#" læser vi om den kollektive arbejdsproces på Betty Nansen, under BEtty udvikler og taler om , hvordan den adskiller sig fra tidligere tiders traditionelle arbejdsformer på teatrene.


Vi taler som optakt om centrale forestillinger så som "Vi de 1 procent" og "Pretty Woman" af Tue Biering.
Vi ser og analyserer desuden billeder fra forestillingen "Lolita for altid" ,"Farvel til Madonna".

Vi arbejder med forestillingen "Work Bitch" (2021 på Sort/Hvid) ved at se et klip, billeder og praktisk ude på gulvet med selve manus.
Desuden ser vi senere på året forestillingen "Pamela" , der er skabt af holdet bag "Work Bitch".
Vi ser klip fra Lollikes "All my Dreams come true" , som vi analyserer og arbejder med lidt ude på gulvet.

Vi taler også om det postdramatiske teater som retning.
Vi analyserer de foreskellige virkemidler og taler om brugen af elementer fra det postdramatiske teater og teatret idag. Senere på året ser eleverne Fix og Foxy´s forestilling "Vredens bær.


KERNESTOF/EKSAMEN:  Se især i den nedestående boks i lectio om KERNESTOF , så du får links etc med. Husk du også opgiver links i Astrids opsamlende dokumenter om forestilllinger og retninger:)

Teatret i det nye årtusind: s.9-11, 17-20 , 22-28, 32-41

"Teatret i det nye årtusind":
1. afsnit: s.9-11: Vores tid
2. Afnit: +17+20:” Pretty Woman ” autenticitet og fiktionalitet etc. –tendenser på scenen
3. afsnit:s.22-25:Teatermanisfester:vigtige udsagn
4. afsnit:25-27: Woyzeck
5. afsnit: 27-28 Postdramatisk teater
6. afsnit: s.32-35:Politisk teater før
7. afsnit: s.35n—38: Et nyt politisk teater
8. afsnit: s.38-41: Unge dramatikere+Dramaturgi +iscenesættelse


arbejdsproces: "Betty udvikler: https://bettynansen.dk/betty-udvikler/8-veje-til-kollektiv-samskabelse-paa-betty-nansen-teatret/

Du opgiver desuden alle links og dokumenter, der er tilknyttet forløbet også til de teaterforestillinger vi ser i dette skoleår, der falder ind under denne retning.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EKSAMEN: Realisme -Stanislavskij -Høstsonate

Efter en intro til realisme overordnet og naturalismen som periode, arbejder eleverne praktisk ude på gulvet.

Først arbejder eleverne med forskellige øvelser i forbindelse med en kort dialog, så de får trænet fantasi, motivation, det fysiske versus det analytiske, stemningserindring, den varme stol , koncentration etc.


Eleverne spiller i et længere forløb uddrag af: "Høstsonaten".
Vi afprøver land andet  Det magiske hvis, Sekvensinddeling, Stemningserindring, De givne omstændigheder etc.

Vi læser både i Dramatik en grundbog og uddybende  i En skuespillers arbejde samt diverse links.

VI taler om indlevelse i rolle og Method Acting. Vi eksperimenterer også lidt med Chekhov -inspirerede øvelser ude på gulvet.

I forbindelse med eksamensprojektet læser vi grundigere om Stanislavskij og derunder Lars Mikkelsens arbejde med rollen som Othello i En skuespiller på arbejde s.45-66.( det er vedhæftet forløbet Eksamensproduktioner)



Lille oversigt KERNESTOF/EKSAMEN.
Se især i den nedestående boks i lectio om KERNESTOF , så du får links etc med. Husk du også opgiver links i Astrids opsamlende dokumenter om forestilllinger og retninger:)

Dramatik en grundbog: s. 27-29, 33, 65, 68-71, 90, 99-102,

Klip fra diverse scener fra Bergmanns film "Høstsonate" samt uddrag fra manus



"En skuespiller på arbejde" (rød baggrund, gl. udgave)
s.37, 44-55, 56-66


Alle links der er vedhæftet timerne/forløbet i dokumenter eller direkte, fx i : https://teateriperspektiv2.blog/2017/01/06/mer-stanislavski-teori-ovelser/





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKSAMEN: Scenekunsten i dag

I dette forløb ser vi på:
1) hovrdan skuespilleren kan forberede sig på en rolle
2) forholdet mellem scene og sal
3) de retninger vi opgiver til eksamen, derunder de helt aktuelle tendenser
4) Vi taler med Nanna Ceciie Bang om forestillingen og hendes arbejde som skuespiller og dramatiker efter vi har set forestillingen "Noter om Blance" på Husets Teater
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMEN: Eksamensproduktionen

Eleverne arbejder sammen i grupper eller alene med deres eksamensproduktion. De skriver selv scener, redigerer manus eller skaber scener gennem improvisation.
Sideløbende ser vi enkelte forestillinger som inspiration og yderligere viden om teatrets virkemidler.
Til inspiration ser vi forestillingeren:
"Noter om Blanche" på Husets Teater i februar
"Marie Antoinette" på Det Kongelige Teater i april

Eleverne viser deres forestillinger lige i starten af maj og har der mulighed for at sætte lys og skabe scenografi etc.

Oversigt over holdets eksamensproduktioner:




For at udvikle spillet læser eleverne i "Skuespilleren på arbejde" afsnittene om Stanislavskij og om hvordan Lars Mikkelsen arbejder med rollen og sin kreativitet: s.45-55 og 56-66.
"Noter om Blanche" på Husets Teater , hvor vi også efter forestillingen har en længere artisttalk med Nanna Cecilie Bang . Vi ser indledningsvist et par klip fra den oprindelige film med Marlon Brando: A Streetcar named Desire", hvor vi også taler om spillestil.

"Marie Antoinette" på Det Kongelige Teater, hvor vi også læser en anmeldelse af iscenesættelsen i Politiken.

For eksamensproduktionen  relevante artikler , sider i grundbøger , hjemmesider, der hjælper jer med at skabe og analysere jeres eksamensprodution.
Udleveret analysepapirer
Manuskriptet til jeres eksamensproduktion
Poweerpointpræsentationen til jeres eksamensprojekt.

Eleverne afslutter forløbet med at holde mindre oplæg om deres begrundede valg for iscenesættelsen, analyser af forestilingens elementer under inddragelse af relevant teori.  

Desuden orienteres eleverne om, hvordan en mulig eksamen ville foregå.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN: Sete forestillinger

Der har i løbet af dette skoleår været mulighed for at se følgende forestillinger. Alle elevere opgiver hjemmesiderne til forestillingerne inkl. billedmateriale og evt. videoklip til eksamen.


"Tid til glæde"
https://www.nbt.dk/detsker/tid-til-glaede/

"Anna Karenina"
https://www.republique.dk/forestillinger/anna-karenina

"Sort samvittighed"
https://bettynansen.dk/forestilling/sort-samvittighed-4/

"Et Drømmespil"
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/skuespil/et-drommespil

"Noter om Blanche"
https://www.husetsteater.dk/noter-om-blanche/

"Insektliv/Menneskekryb":
https://www.nbt.dk/detsker/menneskekryb/

"Marie Antoniette"
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20242025/skuespil/marie-antoinette?section=top
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer