Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Astrid von der Ohe
|
Hold
|
2024v dr/2 (1g dr/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EKSAMEN: T. i dag - Det samtidsreflekterende teate
Den stærke tendens på scenen i de senere år: Det reflekterende samtidsteater.
Vi læser blandt andet i bogen "Teatret i det nye årtusind " for at danne os et overblik over tendenser.
Vi har fokus på det samtidsdebaterende i forestiliingerne og det teatermæssigt nye i selve forestillingerne.
Vi undersøger det samtidsdebaterende teater ved at se på Tue Bierings forestillinger: "Pretty Woman" og "Vi de 1 Procent", "Vredens bær"
Vi ser forestillinger ude i byen og her taler vi også om tidstypiske træk for at få lidt mere greb om, hvad det er for forestillinger og hvad der rør sig på scenerne.
Vi analyserer de foreskellige virkemidler og taler om brugen af elementer fra fx performance og det postdramatiske teater i forestillingerne.
Forestillinger, som det er muligt at komme med ind at se:
Vi ser , analyserer stykkerne, som vi også eksperimenter med ude på gulvet:
"Tid til glæde " , "Anna Karenina" og Sort samvittighed" samt i foråret "Noter om Blanche" og "Marie Antoinette".
I forbindelse med, at vi ser forestillingen "Sort Samvittighed 4#" læser vi om den kollektive arbejdsproces på Betty Nansen, under BEtty udvikler og taler om , hvordan den adskiller sig fra tidligere tiders traditionelle arbejdsformer på teatrene.
Vi taler som optakt om centrale forestillinger så som "Vi de 1 procent" og "Pretty Woman" af Tue Biering.
Vi ser og analyserer desuden billeder fra forestillingen "Lolita for altid" ,"Farvel til Madonna".
Vi arbejder med forestillingen "Work Bitch" (2021 på Sort/Hvid) ved at se et klip, billeder og praktisk ude på gulvet med selve manus.
Desuden ser vi senere på året forestillingen "Pamela" , der er skabt af holdet bag "Work Bitch".
Vi ser klip fra Lollikes "All my Dreams come true" , som vi analyserer og arbejder med lidt ude på gulvet.
Vi taler også om det postdramatiske teater som retning.
Vi analyserer de foreskellige virkemidler og taler om brugen af elementer fra det postdramatiske teater og teatret idag. Senere på året ser eleverne Fix og Foxy´s forestilling "Vredens bær.
KERNESTOF/EKSAMEN: Se især i den nedestående boks i lectio om KERNESTOF , så du får links etc med. Husk du også opgiver links i Astrids opsamlende dokumenter om forestilllinger og retninger:)
Teatret i det nye årtusind: s.9-11, 17-20 , 22-28, 32-41
"Teatret i det nye årtusind":
1. afsnit: s.9-11: Vores tid
2. Afnit: +17+20:” Pretty Woman ” autenticitet og fiktionalitet etc. –tendenser på scenen
3. afsnit:s.22-25:Teatermanisfester:vigtige udsagn
4. afsnit:25-27: Woyzeck
5. afsnit: 27-28 Postdramatisk teater
6. afsnit: s.32-35:Politisk teater før
7. afsnit: s.35n—38: Et nyt politisk teater
8. afsnit: s.38-41: Unge dramatikere+Dramaturgi +iscenesættelse
Du opgiver desuden alle links og dokumenter, der er tilknyttet forløbet!
arbejdsproces: "Betty udvikler: https://bettynansen.dk/betty-udvikler/8-veje-til-kollektiv-samskabelse-paa-betty-nansen-teatret/
og alt materiale vi har brugt i forbindelse med teaterture under denne retning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
EKSAMEN: Realisme -Stanislavskij -Høstsonate
Efter en intro til realisme overordnet og naturalismen som periode, arbejder eleverne praktisk ude på gulvet.
Først arbejder eleverne med forskellige øvelser i forbindelse med en kort dialog, så de får trænet fantasi, motivation, det fysiske versus det analytiske, stemningserindring, den varme stol , koncentration etc.
Eleverne spiller i et længere forløb uddrag af: "Høstsonaten".
Vi afprøver land andet Det magiske hvis, Sekvensinddeling, Stemningserindring, De givne omstændigheder etc.
Vi læser både i Dramatik en grundbog og uddybende i En skuespillers arbejde samt diverse links.
VI taler om indlevelse i rolle og Method Acting. Vi eksperimenterer også lidt med Chekhov -inspirerede øvelser ude på gulvet.
I forbindelse med eksamensprojektet læser vi grundigere om Stanislavskij og derunder Lars Mikkelsens arbejde med rollen som Othello i En skuespiller på arbejde s.45-66.( det er vedhæftet forløbet Eksamensproduktioner)
Lille oversigt KERNESTOF/EKSAMEN.
Se især i den nedestående boks i lectio om KERNESTOF , så du får links etc med. Husk du også opgiver links i Astrids opsamlende dokumenter om forestilllinger og retninger:)
Dramatik en grundbog: s. 27-29, 33, 65, 68-71, 90, 99-102,
Klip fra diverse scener fra Bergmanns film "Høstsonate" samt uddrag fra manus
"En skuespiller på arbejde" (rød baggrund, gl. udgave)
s.37, 44-55, 56-66
Alle links der er vedhæftet timerne/forløbet i dokumenter eller direkte, fx i : https://teateriperspektiv2.blog/2017/01/06/mer-stanislavski-teori-ovelser/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spørgsmål til avisartiklen om Tue Biering og hans kunstsyn.docx
-
Tue Biering Teatret er lidt som en gidselsituation 19 maj 2019 Politiken.pdf
-
Vredens bær - Fix+Foxy
-
Kronprinsparrets Priser 2022 - Tue Biering
-
VI DE 1% Tue Biering hjemmeside
-
Pretty Woman A/S Biering fortæller om forestillingen
-
(EN) MY DEER HUNTER Tue Biering
-
Vi de 1% - Fix+Foxy
-
Arkiv - Fix+Foxy
-
Du finder dit navn i oversigten og læser siderne i: "Teatret i det nye årtusind". Du tager bogen med i dag.
-
»Vi har ikke noget imod at provokere« Om Pretty Woman
-
Delenoter Teatret i det nye årtusind
-
Spg til s.68-71 spillestil i realismen (3).docx
-
stikord til Det postdramatiske teater (3) Teater i det nye årtusind.docx postdramatisk teater definiton.docx
-
Dramatik en grundbog; sider: 68-71
-
DU læser siderne hjemmefra.
-
intro pdf.pdf
-
WHAT: Ghita Nørby fik Natasha Brock til at droppe karrieren
-
SKAM 2 klar til verdenspremiere
-
I har læst grundigt på jeres replikker og overvejet hvilket kropssprog /mimik jeres karakter kunne have.SKAM_Skolemateriale_1.pdf Uddraget, vi arbejdede med, står på s.12-13.
-
Åben linket og find dit navn ud for spg. til "Skuespilleren på arbejde" og læs de relevante sider om Stanislavskijs metode, og skriv stikord til dine to punkter. Du skal kunne forklare punkterne grundigt mundligt for klassen i dag.
-
Delenoter til Stanislavskij
-
I har læst grundigt på jeres manuskipter! De sidste fremlægger deres sider i En skuespillers arbejde . (Naja har Esters sider)
-
Stanislavskijs "Systemet"
-
Du skal kunne 1/4 -1/3 af manus til i dag, hvor vi skal arbejde med den lærte tekst ude op gulvet. Idag kommer også det andet hold:) Og du har spillet lykkehjulsspillet hjemme som lektie. Er der aspekter, der driller, så læs delenoter til den nye bog
-
Stanislavskijs "Systemet" Lykkehjulsspillet
-
Du har kan to bogsiders replikker til i dag /halvdelen af alle replikkerne uden ad.:) Du har haft grundigt fokus på sekvenserne og de aktivverber du har givet. Kan nogle af sekvenserne mon være endnu mindre , så du kommer endnu længere ind i din roll
-
Du skal kunne alle dine replikker til i dag. Husk hæftet, og dine replikker. Vi varmer op sammen,øver og så viser alle deres produktioner.
-
Skabelon Lars Mikkelsen - Kopi del dr1.docx
-
Afsnit
-
lydtteater, manuskripter
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMEN: Scenekunsten i dag
I dette forløb ser vi på:
1) hovrdan skuespilleren kan forberede sig på en rolle
2) forholdet mellem scene og sal
3) de retninger vi opgiver til eksamen, derunder de helt aktuelle tendenser
4) Vi taler med Nanna Ceciie Bang om forestillingen og hendes arbejde som skuespiller og dramatiker efter vi har set forestillingen "Noter om Blance" på Husets Teater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN: Eksamensproduktionen
Eleverne arbejder sammen i grupper eller alene med deres eksamensproduktion. De skriver selv scener, redigerer manus eller skaber scener gennem improvisation.
Sideløbende ser vi enkelte forestillinger som inspiration og yderligere viden om teatrets virkemidler.
Til inspiration ser vi forestillingeren:
"Noter om Blanche" på Husets Teater i februar
"Marie Antoinette" på Det Kongelige Teater i april
Eleverne viser deres forestillinger lige i starten af maj og har der mulighed for at sætte lys og skabe scenografi etc.
Oversigt over holdets eksamensproduktioner:
For at udvikle spillet læser eleverne i "Skuespilleren på arbejde" afsnittene om Stanislavskij og om hvordan Lars Mikkelsen arbejder med rollen og sin kreativitet: 56-66.
Eleverne afslutter forløbet med at holde mindre oplæg om deres begrundede valg for iscenesættelsen, analyser af forestilingens elementer under inddragelse af relevant teori.
Desuden orienteres eleverne om, hvordan en mulig eksamen ville foregå.
KERNESTOF/ MATERIALE:
"Noter om Blanche" på Husets Teater , hvor vi også efter forestillingen har en længere artisttalk med Nanna Cecilie Bang . Vi ser indledningsvist et par klip fra den oprindelige film med Marlon Brando: A Streetcar named Desire", hvor vi også taler om spillestil.
"Marie Antoinette" på Det Kongelige Teater, hvor vi også læser en anmeldelse af iscenesættelsen i Politiken.
For eksamensproduktionen relevante artikler , sider i grundbøger , hjemmesider, der hjælper jer med at skabe og analysere jeres eksamensprodution.
Udleveret analysepapirer
Manuskriptet til jeres eksamensproduktion
Poweerpointpræsentationen til jeres eksamensprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du er klar til dagens etape i Eksamensprduktionen. Vi starter timen med en analyse af forestillingen "Noter om Blanche" (pensum): Skriv et par noter hjemmefra i: Delenoter til "Noter om Blanche"
-
I har forberedt noget til jeres eksamensprojekt.
-
Vi mødes kort i l.30 og De Efterlevende går så på gulvet!
-
Der er ikke meget tid til at skrive på afleveringen, så hav skrevet på den inden du kommer.
-
Du kan 25 procent af dine replikker til i dag. (Rosa og Ingrid måske mindre) Alle går på gulvet. "De efterlevende" går i pigesalen og vi andre går op i l.63
-
Skriv dit eksamensprojekt mv ind i oversigten
-
Vi mødes i L30. Vi ser på rekvisitter i dag .Du øver replikker, hvis din makker er væk. Du afleverer manus i dag kl.13:15. Undervisningen slutter 11:15 og I arbejder videre på egen hånd med replikker/spil.
-
Plan over foråretAfsnit
-
Booking af tider 3.+4.maj
-
Grupperne øver ude på gulvet enkeltscener. Spillet, kostumer og arrangement fastlægges, man skal kunne næsten hele manus, inden man kommer!!! Vi mødes i 30!
-
Grupperne øver ude på gulvet enkeltscener. Spillet, kostumer og arrangement fastlægges, man skal kunne 1/3 af manus og spillet, inden man kommer!!!
-
Du kan 50 procent af dine replikker og af arrangementet og have kostumer planlagt/fundet.
-
I har øvet på egen hånd i 3. modul. Nu har en bid klar jeg ser! Jeg starter i drengesalen kl.12:00, pigesalen12.20, L.76 til Nikolaj
-
Vi mødes i L30!!
-
Marie-Antoinette | DET KGL. TEATER SKAL LÆSES INDEN
-
LEKTIE: Du kan alle replikker er klar over din MOTIVERING, arrangement, kostumer og har spillet forestillingen igennem 2-3 gange inden du/ I kommer. Vi øver i 5. modul.
-
10:15 omklædning etc. Så skynd jer ned i drengesalen kl.10:15 Vi starter med generalprøve 10:30 -13. og spiller i spisepausen, man spiser på skift)
-
"Work Bitch" kl.11:00 -11.30, "Tårnspringer" kl.11.30 - 11:50 "De Efterlevende 11:50-12: 40. OPRYDNING af salen frem til 13:00.
-
LINK TIL PROGRAMMET , hvor I får en side per hold, der printes og lægges på stolene og også lægger billeder:Program
-
Visning af 1g Dr1 2 tirsdag d.6.maj 2025
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775516300",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775516300",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775516300"
}