Holdet 2024v bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Mette Tangaa-Andersen
Hold 2024v bk/1 (1g bk/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Street Art
Titel 2 Forløb#2 Ved bordet
Titel 3 Forløb#3 Kroppen i kunsten
Titel 4 Forløb#4 Oprør!
Titel 5 Forløb#5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Street Art

Vi starter med at lære om graffiti-genrens oprindelse og karakteristika og indsamle eksempler på graffiti-gadekunst omkring skolen. Alle analyserer en Burner og laver derefter med inddragelse af farveteori, deres eget burner-design.
Derefter lærer vi om street art og ser udstillingen om Banksy og andre på MACA og analyserer udvalgte værker, og efter analyser følger design og eget stencil street art, som vi udfører på posters og hænger op på skolen.
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Ved bordet

I dette forløb har vi fokus på kunsthistorie: Hollandsk barok-stilleben (1600-tallet) samt Pop Art (1950erne og 1960erne – og stadig). Metodisk har vi  fokus på rumillusion og symbol-analyse, og vi afprøver vores viden om begge dele med analyse og med praktiske afprøvninger i form af bl.a. tegning og collage.
Arbejde med at se sammenhænge mellem fagets tre dimensioner teori, analyse og praksis


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Kroppen i kunsten

Vi undersøger kroppens rolle i kunsten: Vi laver en komparativ analyse af en skulptur fra oldtiden: Spydbæreren og en dansk skulptur fra samtiden, Agape, med henblik på at forstå deres kunstneriske og kulturelle udgangspunkter.
Dernæst undersøger vi Courbets maleri Verdens oprindelse sammenholdt med De Robertis performance foran det gamle værk i en undersøgelse af kvindekroppen som objekt vs. subjekt og taler om begrebet The male Gaze og om blikretning som kunstnerisk virkemiddel.
Teoretisk lærer vi Peirces semantiske begreber ikon, indeks og symbol, og eleverne laver en afprøvning med problemstillingen: Hvordan laver jeg/vi et værk, der undersøger, udfordrer eller afspejler nutidens kropskultur. Der skrives en paratekst til afprøvningen, der forholder sig til dets visuelle tegn: Anvendes der ikon, indeks og/eller symbol i den visuelle kommunikation til beskueren?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Upload jeres paratekst her 06-02-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Oprør!

I dette forløb fokuserer vi på især samtidkunst (med en afstikker tilbage til Delacroix' Friheden som udgangspunkt), der på en eller anden måde er i oprør - fx mod politikere, mod værdier eller mod kunstverdenen. Teoretisk lærer eleverne de tre hovedkategorier af politisk kunst, portrættering, promovering eller projicering, og vi undersøger professionelle værker med udgangspunkter i dem.
Til sidst skal I lave en problemformulering til et selvvalgt emne, I vil gøre oprør mod, og derefter skabe (en skitse til) et politisk værk i oprør.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer