Holdet 2024 bi/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Eik Rødgaard Andreasen
Hold 2024 bi/2b (2b bi, 2b bi øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 materialer til eksamen
Titel 2 Forløb#1 Sommerbiologi-introduktion
Titel 3 Forløb#3 Hvad er biologi
Titel 4 Forløb#4 Havet-flerfaglig forløb med matematik,FF3
Titel 5 Forløb#5 Hav, klima og biodiversitet
Titel 6 Forløb#6 Kost og sundhed
Titel 7 Forløb#7 Motion og sundhed
Titel 8 Forløb#8 Uge 6 og menneskets forplantning
Titel 9 Forløb#9 Forår, energi og kredsløb
Titel 10 Forløb#10 Genetik og evolution

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 materialer til eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Sommerbiologi-introduktion

Vi tager udgangspunkt i oplevelser med biologisk relevans fra vores sommerferie. Med blomster fra vejkant mm. ser vi på en gruppe af organismer, som vi med egne iagttagelser kategoriserer og bestemmer, samt laver mindre oplæg om deres plantes tilpasning og krav til levested.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Hvad er biologi

Hvad er liv, her ser vi på cellens opbygning, arbejder med transportprocesser i kartoffelceller, hvor vi laver osmoseforsøg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Havet-flerfaglig forløb med matematik,FF3

Forløbet indledes med en bæredygtighedsdag om havet, hvor der både er oplæg om havet af Stig Markager, forberedelse af spørgsmål i klassen til efterfølgende paneldiskussion i relation til den grønne 3-part.
Det flerfaglige forløb er bygget op som et innovationsforløb og afsluttes med præsentation af forslag til produkt, der løser en relevant problemstilling.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Hav, klima og biodiversitet

Havet er udgangspunkt for dette forløb, hvor vi også har et samarbejde med matematik om i FF3, med projektarbejde omkring innovative løsninger i forhold til problemstillinger i relation til livet i havet. Vi laver et lille forsøg med algen søsalat og ser på hvordan den vokser under forskellige nærringsstofkoncentrationer.
Forløbet afsluttes med at se på klima, biodiversitet og vores økologiske fodaftryk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Kost og sundhed

Det foregående forløb sluttede med at vi så på kostens CO2 aftryk. Nu ser vi på kostens betydning for sundhed herunder problemstillinger i relation til kostens indhold af nærringsstoffer, og hvad de betyder for vore krop. Vi måler blodsukker i relation til regulering af blodsukker, og undersøger om der er ulighed i sundhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Motion og sundhed

Det sidste nye kostråd er motion, og vi ser på motion i relation til kroppens blodkredsløb. I forbindelse med kredsløbet dissekerer vi er hjerte fra et pattedyr.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Uge 6 og menneskets forplantning

Hvordan får man (ikke) børn. Det finder vi ud ved at se nærmere på hormonel regulering og kønsudvikling samt ved at se på præventionsformer og udfordringer i forhold til fertilitet, herunder hormonforstyrrende stoffer. Vi ser på sædceller og ovarier i mikroskop.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Forår, energi og kredsløb

Forløbet indledes med en tur til Hejresøen og Vestamager med fokus på forårsbebudere, grundstoffernes kredsløb og biotiske og abiotiske faktorers betydning for økosystemer. Der ses nærmere på tre forskellige biotoper, kanal, græsset eng og Hejresøen. I vandet leder vi efter invertebrater(bl.a. nymfer og larver) og taler om ilts betydning for hvilke organismer, der kan leve her.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Genetik og evolution

Gennem mikroskopi ser vi nærmere på kromosomer. Vi har fokus på arvelige egenskaber, herunder arvelige sygdomme. Opbygning af DNA og proteinsyntese, herunder mutationers betydning gennemgås. Evolution og selektions betydning herfor ser vi også på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer