Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Eik Rødgaard Andreasen
|
Hold
|
2024 bi/2b (2b bi, 2b bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0 materialer til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 Sommerbiologi-introduktion
Vi tager udgangspunkt i oplevelser med biologisk relevans fra vores sommerferie. Med blomster fra vejkant mm. ser vi på en gruppe af organismer, som vi med egne iagttagelser kategoriserer og bestemmer, samt laver mindre oplæg om deres plantes tilpasning og krav til levested.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Hvad er biologi
Hvad er liv, her ser vi på cellens opbygning, arbejder med transportprocesser i kartoffelceller, hvor vi laver osmoseforsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Havet-flerfaglig forløb med matematik,FF3
Forløbet indledes med en bæredygtighedsdag om havet, hvor der både er oplæg om havet af Stig Markager, forberedelse af spørgsmål i klassen til efterfølgende paneldiskussion i relation til den grønne 3-part.
Det flerfaglige forløb er bygget op som et innovationsforløb og afsluttes med præsentation af forslag til produkt, der løser en relevant problemstilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Hav, klima og biodiversitet
Havet er udgangspunkt for dette forløb, hvor vi også har et samarbejde med matematik om i FF3, med projektarbejde omkring innovative løsninger i forhold til problemstillinger i relation til livet i havet. Vi laver et lille forsøg med algen søsalat og ser på hvordan den vokser under forskellige nærringsstofkoncentrationer.
Forløbet afsluttes med at se på klima, biodiversitet og vores økologiske fodaftryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Kost og sundhed
Det foregående forløb sluttede med at vi så på kostens CO2 aftryk. Nu ser vi på kostens betydning for sundhed herunder problemstillinger i relation til kostens indhold af nærringsstoffer, og hvad de betyder for vore krop. Vi måler blodsukker i relation til regulering af blodsukker, og undersøger om der er ulighed i sundhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Motion og sundhed
Det sidste nye kostråd er motion, og vi ser på motion i relation til kroppens blodkredsløb. I forbindelse med kredsløbet dissekerer vi er hjerte fra et pattedyr.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Uge 6 og menneskets forplantning
Hvordan får man (ikke) børn. Det finder vi ud ved at se nærmere på hormonel regulering og kønsudvikling samt ved at se på præventionsformer og udfordringer i forhold til fertilitet, herunder hormonforstyrrende stoffer. Vi ser på sædceller og ovarier i mikroskop.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Forår, energi og kredsløb
Forløbet indledes med en tur til Hejresøen og Vestamager med fokus på forårsbebudere, grundstoffernes kredsløb og biotiske og abiotiske faktorers betydning for økosystemer. Der ses nærmere på tre forskellige biotoper, kanal, græsset eng og Hejresøen. I vandet leder vi efter invertebrater(bl.a. nymfer og larver) og taler om ilts betydning for hvilke organismer, der kan leve her.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Genetik og evolution
Gennem mikroskopi ser vi nærmere på kromosomer. Vi har fokus på arvelige egenskaber, herunder arvelige sygdomme. Opbygning af DNA og proteinsyntese, herunder mutationers betydning gennemgås. Evolution og selektions betydning herfor ser vi også på.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921626309",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921626309",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921626309"
}