Holdet 2024 bi/2d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Christian Baron
Hold 2024 bi/2d (2d bi, 2d bi øv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Livet på Jorden
Titel 2 Mikrobiologi
Titel 3 Kost og Sundhed
Titel 4 På opdagelse i generne
Titel 5 Evolution
Titel 6 Skoven som økosystem

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Livet på Jorden

Dette forløb fungerer som en introduktion til biologifaget og behandler helt basale spørgsmål om hvad liv er og hvordan det er opbygget. Undervejs kommer vi forbi emner som fotosyntese og respiration; livet udviklingshistorie og samspillet mellem biosfære og atmosfære; de biologiske niveauer fra celle til økosystem, samt basal cellebiologi, herunder den overordnede opbygning af prokaryote og eukaryote celler, membranprocesser og enzymers funktion.


Eksperiment/observerende: Fotosafari ved området omkring voldene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mikrobiologi

I dette forløb skal i stifte bekendtskab med mikroorganismer, hvilket vil sige alle de organismer (både prokaryote og eukaryote) som er encellede. Blandt de emner vi skal igennem er cellebiologi og den overordnede opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser, evolution blandt bakterier, bakterievækst og vækstfaktorer, som sundhed sygdom og resistens.



eksperimentelt agar bakterikukturer

Arbejds
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kost og Sundhed

I dette forløb skal vi beskæftige os med krop og sundhed. Blandt de emner, der vil blive behandlet undervejs er makromokylers rolle i kroppens stofskifte, herunder den overordnede opbygning og biologiske funktion af kulhydrater, lipider og proteiner


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nedbrydning af stivelse med enzymer 15-12-2024
Ny opgave 15-12-2024
Lærerens madpakke 12-01-2025
forklaring af fordøjelsesystemet 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 På opdagelse i generne

I dette forløb går vi på opdagelse i generne. Blandt de emner vi berører undervejse er DNA'ets opbygning og kopieringsmekanismer, proteinsyntese, herunder translation og transkription; genetik og molekylærbiologi, nedarvningsprincipper herunder skellet mellem dominant og recessive alleler, samt co-dominans det centrale dogme og forskellige typer af mutationer, samt principperne bag gel-elektroforese og DNA-sekventering.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evolution

I dette forløb skal vi beskæftige os med evolution. Blandt de emner vi berører undervejs er forholdet mellem evolution og diversitet, biologisk varation, naturlig udvælgelse/selektion, artsdannelse, genetisk drift, populationsflaskehalse eller såkaldte 'bottleneck, founder effekt; konvergent evolution og constraints; samt livet på andre planeter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skoven som økosystem

I dette forløb skal vi beskæftige os med skoven som økosytem. Blandt de emner vi kommer forbi undervis er kulstof- og næringsaltskredsløbet, fotosyntese og respiration, succesion, forholdet mellem naturskov og produktionskov; forskelle mellem muldjord og morjord. biodiversitet, nicher og habitater, biotiske og abiotiske faktorer

Feltarbejde: Fotosafari på Amager Fælled med fokeus på nicher og habitater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer