Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Christian Baron
|
Hold
|
2024 bi/2d (2d bi, 2d bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Livet på Jorden
Dette forløb fungerer som en introduktion til biologifaget og behandler helt basale spørgsmål om hvad liv er og hvordan det er opbygget. Undervejs kommer vi forbi emner som fotosyntese og respiration; livet udviklingshistorie og samspillet mellem biosfære og atmosfære; de biologiske niveauer fra celle til økosystem, samt basal cellebiologi, herunder den overordnede opbygning af prokaryote og eukaryote celler, membranprocesser og enzymers funktion.
Eksperiment/observerende: Fotosafari ved området omkring voldene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi
I dette forløb skal i stifte bekendtskab med mikroorganismer, hvilket vil sige alle de organismer (både prokaryote og eukaryote) som er encellede. Blandt de emner vi skal igennem er cellebiologi og den overordnede opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser, evolution blandt bakterier, bakterievækst og vækstfaktorer, som sundhed sygdom og resistens.
eksperimentelt agar bakterikukturer
Arbejds
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og Sundhed
I dette forløb skal vi beskæftige os med krop og sundhed. Blandt de emner, der vil blive behandlet undervejs er makromokylers rolle i kroppens stofskifte, herunder den overordnede opbygning og biologiske funktion af kulhydrater, lipider og proteiner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nedbrydning af stivelse med enzymer
|
15-12-2024
|
Ny opgave
|
15-12-2024
|
Lærerens madpakke
|
12-01-2025
|
forklaring af fordøjelsesystemet
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
På opdagelse i generne
I dette forløb går vi på opdagelse i generne. Blandt de emner vi berører undervejse er DNA'ets opbygning og kopieringsmekanismer, proteinsyntese, herunder translation og transkription; genetik og molekylærbiologi, nedarvningsprincipper herunder skellet mellem dominant og recessive alleler, samt co-dominans det centrale dogme og forskellige typer af mutationer, samt principperne bag gel-elektroforese og DNA-sekventering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
I dette forløb skal vi beskæftige os med evolution. Blandt de emner vi berører undervejs er forholdet mellem evolution og diversitet, biologisk varation, naturlig udvælgelse/selektion, artsdannelse, genetisk drift, populationsflaskehalse eller såkaldte 'bottleneck, founder effekt; konvergent evolution og constraints; samt livet på andre planeter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skoven som økosystem
I dette forløb skal vi beskæftige os med skoven som økosytem. Blandt de emner vi kommer forbi undervis er kulstof- og næringsaltskredsløbet, fotosyntese og respiration, succesion, forholdet mellem naturskov og produktionskov; forskelle mellem muldjord og morjord. biodiversitet, nicher og habitater, biotiske og abiotiske faktorer
Feltarbejde: Fotosafari på Amager Fælled med fokeus på nicher og habitater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921630662",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921630662",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921630662"
}