Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Nicolai Nielsen
|
Hold
|
2024 ke/2k (2k ke, 2k ke øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer, bindinger og organisk kemi
I dette forløb er følgende emner gennemgået og gennemarbejdet
- Atomers opbygning
- Forstå det periodiske system herunder hovedgrupper og perioder
- Bindingstyper
- Elektronegativitet
- Polaritet og blandbarhed
- Navngivning af alifatiske carbonkæder
- Primær, sekundær og tertiær alkoholer
- Tilstandsformer
- Reaktionsskemaer
Eleverne har opnået indsigt i det kemiske fagsprog og planen var at arbejde og udvikle videre på dette i kommende emner
Elevforsøg:
Alkoholgæring med efterfølgende mængdeberegning
Blandbarhed med hhv heptan og vand
Forsøgene er simple og en faglig snak om tilkoblingen til de ovenstående emner er indgået efterfølgende når de har arbejdet med efterbehandlingen i de to forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvor meget stof
Basiskemi C 1. udgave, 1. oplag 2010 side 39 - 41, 79 - 93 og side 104 - 114.
Densitet, atommasse, formelmasse, molekylmasse, stofmængde, masse, molarmasse, mængdeberegninger. Derudover homogene/heterogene blandinger, stofmængdekoncentration, fortynding, aktuel koncentration og titrering. Kemikaliemærkning, faresætninger, sikkerhedssætninger.
I salmiak delen har eleverne en forudsætning for tidligere forløb inden for fældningsreaktioner og syre base reaktioner. Disse forudsætninger anvendes som en form for repetition i efterbehandling
Elevforsøg
Fremstilling af salmiak (journal)
Fremstilling og fortynding af saltopløsning (journal)
Titrering af egen saltopløsning (mikrotitrering, aflevering)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elever der skal møde
-
gaering.pdf
-
Isis kemi C af Kim Bruun m.fl. systime 2. udgave 1. oplag 2005; sider: 62-67
-
Antalsmål - intro til molbegrebet (1).docx
-
gæring forsøgsvejledning.docx
-
https://www.gymnasiekemi.com/c10.html
-
samme lektie som til i torsdags
-
Kemi: Fortynding af opløsninger
-
Aksel S, Aske, Johannes, Jonas, Klara, Line, Louis, Magnus, Noah, Oskar C og Oskar G, Regitze, Rosa, Villads, Wille og William
-
Fremstilling og fortynding af en Natriumchlorid.docx
-
Elever der møder
-
I arbejder som udgangspunkt hjemmefra i denne time (jeg er på skolen og hvis i har lyst til at dukke op er jeg i lokale 3)
-
Hvilke ioner dannes?
-
ioner opgaver godkemi c.docx
-
Opgaver mængdeberegning 2k.docx
-
Elever der skal møde:
-
Fremstilling af salmiak.docx
-
koncentration, volumen og fortyndings opgaver kemi c.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Salt og andre ionforbindelser
I dette forløb er ioner og salte gennemgået herunder:
- Ionbinding
- Dannelse af ioner
- Opbygning og navngivning af salte.
- Simple og fleratomige ioner.
- Tilstandsformer samt fysiske og kemiske egenskaber for salte. Fældningsreaktioner.
DEMO:
Flammefarver
ELEVFORSØG
Fremstilling af kobber(II)bromid (journal) - udført i senere forløb
Detektivøvelse - Ionforbindelser og fældning (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NaCl
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
syre og baser
I dette forløb er følgende emner gennemgået
- Definitionen af en syre og base
- Syre base reaktioner
- Vand som amfolyt
- Korresponderende syre basepar
- Vands ionprodukt
- Aktuel stofmængdekoncentration
- pH begrebet
- Oxonium og hydroxid
- Syre og basestyrke ift hvor meget de reagere med vand
- Potentiometrisk titrering og herunder hvordan en sådan kurve aflæses
- pH målemetoder
Elevforsøg:
Sure og basiske opløsninger del 1 og 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rust, Spontane redoxreaktioner og spændingsrækken
Oxidations og reduktionsbegrebet introduceres som henholdsvis afgivelse og optagelse af elektroner.
Halvreaktioner samt redox ligninger blev sammenkoblede
Spændingsrækken introduceres og eftervises i videoforsøg.
Der blev yderligere arbejdet med oxidationstal.
Slutteligt blev eleverne sat til at sætte hele forløbet sammen ved at udfylde simple reaktionsligninger i hhv basisk og sur væske
DEMO på CG
Afbrænding af magnesium
Video af spændingsrække forsøg (https://www.youtube.com/watch?v=nNoLhB2Ga3U)
Elevforsøg:
Fremstilling af kobberbromid
Supplerende stof:
Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Eksamens gennemgang
Apparatur gennemgang
Repetition af tidligere forløb:
Mængdeberegning, ioner og salte, organisk kemi og redox
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921678837",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921678837",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921678837"
}