Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Ganderup
|
Hold
|
2024 ng/2n (2n ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Er vandet rent nok?
Vi har undersøgt forskellige kort, for at forstå årsagen til at grundvandsressourcen ikke er lige fordelt i Danmark.
Vi gennemgik den hydrologiske cyklus/vandets kredsløb og vandbalanceligningen.
Vi har haft fokus på overfladisk og underjordisk afstrømning, samt grundvandsdannelse og drikkevand. Herunder fagord som grundvandsspejl, mættet og umættet zone, porøsitet, permeabilitet og infiltrationskapacitet/hydrauliskledningsevne. Vi har haft fokus på landbrugets påvirkning af grundvand og påvirkning af de indre danske farvande.
Derudover har vi kigget på Den Grønne Trepartsaftale.
Vi har undersøgte hvor vores drikkevand i København kommer fra og hvorfor vi ikke kan drikke grundvandet under Christianshavn. Samt undersøgt hvor ofte der er skybrud over København og hvad der sker, når et skybrud rammer et område med høj befæstelsesgrad.
Vi har kigget på det danske landbrug og hvordan intensiviteten i landbruget påvirker vores miljø og drikkevand.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor er der sult i Sahel?
Den demografiske transitionsmodel og befolkningstilvækst og sult i verden generelt.
Vi har kigget på hvad der kendetegner landene i Sahel og brugt GapMinder til at undersøge forskellige parametre for fattigdom (eks: BNP, børnedødelighed, fertilitetsrate, levealder, CO2-udledning).
Derefter har vi haft om det globale vindsystem, gennemgået indstrålingsvinklens indflydelse på temperatur, zenit og ITK-zonens vandring mellem vendekredsene og hvordan det skaber tørke og regntid i løbet af et år, med specifikt fokus på tørke og nedbør i Sahel regionen.
Vi har kigget på klimazoner og plantebælter med fokus på Sahel og om mulighederne for fødevareproduktion i regionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er vulkaner gode naboer?
Vi har kigget på processer ved forskellige pladerande.
Divergerende lithosfæreplader/ konstruktive pladegrænser. Case Afrikas Horn/Great Rift, hvor vi lavede en øvelse om Afrikas Horn der er ved at løsrive sig fra Afrika.
Konvergerende Lithosfæreplader/destruktive pladegrænser, herunder både ocean-ocean, Ocean-kontinental, kontinental - kontinental, dog mest ocean-kontinental med fokus på Sydamerika, vi så også en film om dannelsen af Nord- og Sydamerika.
Vi har undersøger pladegrænser i Google Earth ved at se dybden af jordskælv, vulkaner og højdeprofiler.
Vi har sammenholdt pladegrænser og vulkantyper, samt viskositet og forskellige magmatiske bjergarter med lyse (eks ryholit ) og mørke mineraler (eks basalt).
Alle har i grupper arbejdet med selvvalgt vulkan og holdt oplæg. Vi har berørt eksplosive vulkaner og vulkaner der gennem tiden har kostet menneskeliv og undersøgt lokale, regionale og globale påvirkninger fra vulkanudbrud. .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vi finder olie
Det danske energiforbrug og produktion siden 1970
Selvforsyning i Danmark
Oliedannelse generelt og med fokus på Nordsøen
Resourse og reserve begrebet, Optimister og pessimiste
Kulstofkredsløbet og strålingsbalance
Havisen omkring Grønland og den Termohaline cirkulation
Feedback mekanismer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repeter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921716075",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921716075",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921716075"
}