Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Mette Lundby Lønsted
|
Hold
|
2024 re/2b (2b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Kristendom
Kristendomsforløb med udgangspunkt i en grundig gennemgang af religionens jødiske baggrund.
Fokus på Jødedommens gudsbegreb, livsopfattelse og selvforståelse v. kristendommens fødsel og i dag.
Dernæst en gennemgang af den kristne grundmyte indefra. GT og NT. Gammel pagt og ny pagt. Skabelsestid-syndefaldstid-genoprettelsestid og forsoningstid.
Treenighedsbegrebet, kristi liv og lidelseshistorien.
Teodicé-diskussion og gudssyn.
De rituelle nedslag -paralleller mellem myten og det kristne kirkeårs højtider.
Etik og næstekærlighed -Den Barmhjertige samaritaner med paralleller til nutidens flygtningedebat. Det kristne menneskesyn i dag -dåbsdebatten med gudsbilledlighed vs. et mere luthers syn med fokus på arvesynd.
Bjergprædikenens enkeltdele og nyfortolkningen af loven.
Kristendommen efter oplysningstiden. Den danske folkekirke og kristendomskritikken i det 19. århundrede
Sekularisering, afmytologisering
Kirkebesøg med analyse af rummets rituelle indretning.
Grundbogsmateriale: Religion og Kultur s. 143-152 og s. 156-170
Grundbog til Religion C s. 75-77 + s. 93-101
Den Kristne grundmyte
https://www.youtube.com/watch?v=h_pFpgHfJyc
Primærtekster:
DR: Min Tro. https://www.dr.dk/drtv/se/min-tro_-kan-man-finde-nye-bedsteforaeldre_439992
Begyndelsen på Matthæus, Markus Johannes.
Den Barmhjertige Samaritaner
Hele Bjergprædikenen (Matt. 5-7)
Natholdet om næstekærlighed og flygtningedebat
https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
Messiasforventninger: GT:
-Esajas: Herrens lidende tjener Es. 52.13-53.12
-Kvisten fra Isajs stub Es. 11,1-10
-Daniel: Drømmen om de 7 dyr Dan. 7,1-14
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Fokus:
- Profeten Muhammed, åbenbaring og tro (tekster: "Den i kappen indsvøbte" og "Profetens natterejse og himmelfart")
- Tro og praksis/ De fem søjler (tekster: "Bøn i islam", "af Sura 2 Koen", "Valfartens idé")
- Analyse af Valfarten som overgangsritual.
Teologi og dogmatik: Tekst "Koranen om Gud"
- Feltarbejde + overværelse af fredagsbøn i Islamisk Trossamfund.
Teori: 2 ritualteorier og 2 myteteorier
ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Fokus
- Buddhismens oprindelse. Særligt fokus på Tibetansk buddhisme.
- Buddha som mytologisk figur og forbillede: Tekst "Buddhalegenden"
- Buddhismens livssyn/ Dharma: Livshjulet, de fire ædle sandheder, årsagskæden, den ædle otteledede vej, Nirvana (tekster: "Årsagskæden", "Benarestalen")
- Menneskesyn: De 5 skandhaer og forestillingen om ikke-sjæl (tekster: "Uddrag af Sofies Verden", "Genfødsel uden sjæl", "Der er intet bestandigt jeg")
- Boddhisattva-begrebet
- Buddhisme i dag: Dokumentar: "Det udvalgte barn"
ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Shinto
De faglige mål
● karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative shinto-kilder.
● diskutere religionsbegrebet i relation til shinto, herunder karakterisere hvad der kendetegner religiøsitet i Japan (religiøs pluralisme, ortopraksi, pragmatisk religion og levet religion).
● analysere centrale forestillinger i shinto, herunder især kami-begrebet.
● forstå rituel praksis og betydningen af renhed i shinto.
(25 sider)
Centrale tekster/ Primær kilder:
Ama Toshimaro: "Hvorfor er japanere a-religiøse?"
Carmen Blacher: "Kami"
"Amaterasu skjuler sig i klippehulen"
"Norito, den store renselse"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921718942",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921718942",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921718942"
}