Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Kirsten Bärnholdt
|
Hold
|
2024 re/2d (2d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion
Forløbsbeskrivelse
I introduktionsforløbet stiftes der bekendtskab med problematikken i at definere, hvad der er religion. Vi arbejder desuden med udvalgte centrale religionsfaglige begreber som en introduktion til, hvordan man arbejder i religionsfaget. Centrale begreber i den forbindelse er bl.a.: helligt og profant og indefra- og udefra synsvinkel
Kernestof
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: Religioner lever. Grundbog til religion, Lindhardt og Ringhof 2017, s. 12-16 og 26
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012: s.251-258 (Myte, ritual og helligt/profant)
Supplerende stof
Mikael Rothstein om religionshistorie:
http://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Forløbsbeskrivelse
Forløbet har fokus på myter (Skabelse og Muhammed), dogmer (Allah, Muhammed og Koranen), ritualer (De fem søjler), etik (sharia), debat om hovedtørklæder i grundskolen og koranloven
Kernestof
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: Religioner lever. Grundbog til religion, Lindhardt og Ringhof 2017, s. 94-116 (Fakta om islam, islams oprindelse, islams trosforestillinger, religiøs praksis, sharia)
Merete Engel: Bibelen og Koranen – ligheder og forskelle, Haase og søns Forlag, 2007, uddrag om skabelse og syndefald i Koranen inkl. korancitater.
Ellen Wulff: Koranen, Forlaget Vandkunsten, 2006: Sura 1
Jens Forman: Muslimernes religion, Systime 2006: Tekst 2 (Koranen om Guds storhed), Tekst 5 (Koranen om Muhammeds autoritet), Tekst 11 (Koranen om Koranen)
Jakob Skovgård-Petersen: Moderne islam, Gyldendal 2007: s.142-143 (Tekster fra Koranen og hadith om De fem søjler)
Stine Ballisager og Mimi Olsen: Film skal ses i religion, Gyldendal, 2015: s.91-93 (Om filmen The Message)
Klip fra filmen The Message, instruktør Moustapha Akkad, år 1976
Aminah Tønnsen: ”Medmenneskelig omsorg”, islamstudie.dk
Koranloven:
Vibeke Mikkelsen Hansen: ”Folketinget har vedtaget koranloven – hvad betyder den?”, dr.dk d.8.12.2023
Steffen Groth: ”Koranafbrændinger er ikke religionskritik, men klassisk racisme, hvor indvandrere fremstilles som invasive arter”, Information d.9.8.2023
Bilal Itani: ”Muslimsk organisation: Koranafbrændinger er klart misbrug af ytringsfriheden”, Altinget d.21.8.2023
Emil Eller: Mette Frederiksen: Kampen for ytringsfrihed handler ikke om at urinere på andres bøger, dr.dk d.12.12.2023
Tørklædedebat:
M. Munk og C. Transø: Islam – klassiske og nutidige tekster, Pantheon 2002: uddrag fra Koran og hadith (Kvinden i forhold til manden samt ægteskab og påklædning)
Kommissionen for den glemte kvindekamp: Anbefaling om forbud mod hovedtørklæder i grundskolen, 2022
”Minoritetskvinder med tørklæde bliver fravalgt på arbejdsmarkedet”, menneskeret.dk d.6.3.2020
Ahmet Demir: ”Debat: Tørklædet skal ikke bruges som politisk middel”, Folkeskolen.dk, 31. august 2022
Supplerende stof
Besøg hos Det islamiske trossamfund i NV
Fem skarpe om islam: https://www.dr.dk/studie/religion/andre-dokumentarer-om-islam
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Opslag på http://islamsvar.dk/om-islamsvar/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Forløbsbeskrivelse
Forløbet har fokus på myter (buddha-legenden), ritualer (meditation), dogmer (de fire ældre sandheder, den otteledede vej, den 12-ledede årskæde, livshjulet, karma, samsara), tibetansk buddhisme og politisk buddhisme
Kernestof
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: Religioner lever. Grundbog til religion, Lindhardt og Ringhof 2017, s.156-177
Jens Bruun m.fl.: Buddhismen -tanker og livsformer, Gyldendal 1982: Buddhalegenden, Banarestalen, årsagskæden og den otteledede vej
Uddrag fra spillefilmen Little Buddha om buddhalegenden
Jens Bruun: Buddhismen tanker og livsformer, Kbh. 1982, s.40-42: Tekst 7: Karma,
Tibetansk buddhisme:
Dokumentar: De skrev historie. Dalia Lama, DR år 2006
”Meditation”, kbh.buddha.dk (Buddhistiskcenter København)
Ajahn Chah: ”Meditation”, phendeling.dk (Center for tibetansk buddhisme)
Lene Højholt: Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme, Systime 2000 (Avalokiteshvara, Dalai Lama om Avalokiteshvara, religion og politik og universel ansvarlighed)
Politisk buddhisme:
Anna von Sperling: ”Buddhismen er ikke kun er fredsreligion”, Information d.29.5.2009
Sara Olsen: ”I Myanmar har man nu fået frihed til at hade”, Information d.19.6.2012
Supplerende stof
Besøg i Watpa Copenhagen (buddhistisk tempel i Dragør)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Forløbsbeskrivelse
Forløbet har fokus på myter (skabelse og Jesu lidelse, død og opstandelse), dogmer (trosbekendelse), etik (næstekærlighed), ritualer (dåb og nadver), Martin Luther, protestantisk fundamentalisme i USA
Kernestof
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion c, Systime, 2012: s.52-62, 70-73, 76-79 (Fakta om kristendom, kristendommens historiske tilblivelse, kristne forestillinger, kristen etik)
Robert Crumb: Verdens skabelse, Carlsen, 2009, s.11-21 (1.mosebog kap.1-3 i tegneserieform)
Bibelen, Det nye testamente: Jesu lidelse, død og opstandelse (Mark 14,66-15,39, 16,1-19) + Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Lukas 10,25-37), Verdensdommen (Matthæus 25,31-46), Bjergprædikenen (Matthæus 5-7 - særlig fokus på Om vrede, Om ægteskabsbrud, Om gengældelse, Om fjendekærlighed), Jesu dåb (Matthæus 3,13-17), Misionsbefalingen (Matthæus 18,16-20), Nadveren (Lukas 22,7-23), Jesus og de små børn (Markus 10,13-16)
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur, Systime 2010, s.166-168: Dåb og nadver
Poul Joachim Stender: ”Dåben er en dør”, Kristeligt Dagblad, 21.1.2006
”Sådan foregår dåb”: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/saadan-foregaar-daab
Andreas Davidsen: ”Kontrast og parallel, s.171-173: Martin Luther: Om et kristenmenneskes frihed
Protestantisk fundamentalisme i USA:
T.B. Hansen og A. Bonne: USA - historie, samfund og religion, s.176-185 (Protestantisk fundamentalisme og den kristne højrefløj)
Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA: Tekst 3: Fundamentalismens særlige kendetegn, Tekst 4: Tabernacle Baptist Churchs trosgrundlag, Tekst 5: Lovens betydning
Dokumentar: Øjenåbner: Abort og kristendom i USA, dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753
Opslag på https://www.pewresearch.org/religious-landscape-study/
Supplerende stof
Besøg i synagogen i Krystalgade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nordisk religion
Forløbsbeskrivelse
Forløbet har fokus på myter (skabelse og Ragnarok), ritualer (Blót og begravelse) og moderne asatro
Kernestof
Uffe Hartvig Larsen: Vikingernes tro og tanke, Akademisk Forlag, 2000, s.8-10, 20-37, 71-73, 76-78, 100-108, 205-207, 230-233: Kildesituationen, naturfolk og deres religioner, skabelse, Ragnarok, guderne, kult, blot, begravelse
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur – en grundbog, Systime, 2011, s.17-19, 23-24: Offer og eskatologi
Hjernekassen på P1: Nordisk mytologi, DR P1 d.26.12.20: https://www.dr.dk/radio/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-2020-11-02
Vølvens spådom - Skabelsen: https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c
Ragnarok: https://www.youtube.com/watch?v=C6S3QjDVWfs
Univers om asatro og Hedning på høje hæle (DR):
https://www.dr.dk/undervisning/religion/asatro-hele-udsendelser
Supplerende stof
Blot, Tv-serien Vikings: https://www.youtube.com/watch?v=YuhBDkIn_RM
KIip fra Historien om Danmark: Vikingetiden min. 24-28 (DR):
https://www.dr.dk/undervisning/tv-serien-historien-om-danmark
Klip fra Gåden om Odin: Ragnarok min. 7:10-18:10: https://www.dr.dk/drtv/se/gaaden-om-odin_-ragnarok_370328
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921719842",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921719842",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64921719842"
}