Holdet 2024 ng/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Elisabeth Ganderup
Hold 2024 ng/3x (3x ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vandet omkring os
Titel 2 Hvordan påvirker klimaforandringer Arktis?
Titel 3 Er vulkaner gode naboer?
Titel 4 Vi finder olie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vandet omkring os

Vi begyndte forløbet med at undersøge forskellige kort, for at forstå årsagen til at grundvandsressourcen ikke er lige fordelt i Danmark.  
Vi gennemgik den hydrologiske cyklus og vandbalanceligningen.

Vi har især haft fokus på overfladisk og underjordisk afstrømning, samt grundvandsdannelse og drikkevand.

Da vi gik tur på Skjoldungestien, fulgte vi et vandløb, målte vandføring og så eksempler på erosion, sedimentransport og aflejring af forskellige sedimenter (grus, sand og ler). Vi så drikkevandsboringer. Vi undersøgt derudover i klasselokalet vandløbets opland og vandet kvalitet.


Kernestof
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvordan påvirker klimaforandringer Arktis?

Vi undersøgte hvad der sker med CO2 i havet, når temåperaturen stiger. Vi lavede forsøg med den termohaine cirkulation og viste forsøgene på Christianshavns Torv for en lokal 7. klasse.

Vi undersøgte vi på havisens udbredelse fra 1979 til i dag og snakkede om havisens betydning i forbindelse med albedo.

vi data fra iskerner og lavede en graf der sammenholdte CO2 indholdet i isen med isotopforholdene (temperatur) gennem tiden. Vi undersøgte co2 koncentrationen i atmosfæren i dag og drivhuseffekten som årsagen til at temperaturen stiger.

Derefter læste vi om indlandisen med fokus på gletsjere og undersøgte forskellige gletsjere ved hjælp af Icefrontiers.

Vi har haft om det Arktiske klima og hvad der kendetegner det, herunder jordens hældnings, indstrålingsvinkel, midnatssol og mørke om vinteren. Vi har brugt et stort datasæt fra forsknigstationen Zackenberg til at se på temperaturstigninge i Arktis og hvad snedækket betyder for albedo og yderligere stigning i temperaturen (feedbackmekanisme).  


Kernestof

Geoviden - Indlandsis
https://issuu.com/geoviden/docs/issuu_gv2019_03_indlandsis?fr=sZDY1YzIzODE0OTA

Zakenberg klimadata fra en klimastation i Arktis

Icefronters

Iskappens overflade
http://polarportal.dk/groenland/iskappens-overflade/

Havis
http://polarportal.dk/havis-og-isbjerge/

3 små klima film
Film om Willi Dansgaar
Besøg på Is, klima og geofysik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Er vulkaner gode naboer?

Vi har kigget på processer ved forskellige pladerande.  
Divergerende lithosfæreplader/ konstruktive pladegrænser. Case Afrikas Horn/Great Rift, hvor vi lavede en øvelse om Afrikas Horn der er ved at løsrive sig fra Afrika.

Konvergerende Lithosfæreplader/destruktive pladegrænser, herunder både ocean-ocean, Ocean-kontinental, kontinental - kontinental, dog mest ocean-kontinental med fokus på Sydamerika, vi så også en film om dannelsen af Nord- og Sydamerika.  

Vi har undersøger pladegrænser i Google Earth ved at se dybden af jordskælv, vulkaner og højdeprofiler.   

Vi har sammenholdt pladegrænser og vulkantyper, samt viskositet og forskellige magmatiske bjergarter med lyse (eks ryholit ) og mørke mineraler (eks basalt).

Alle har i grupper arbejdet med selvvalgt vulkan og holdt oplæg. Vi har berørt eksplosive vulkaner og vulkaner der gennem tiden har kostet menneskeliv og undersøgt lokale, regionale og globale påvirkninger fra vulkanudbrud. .   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vi finder olie

Det danske energiforbrug og produktion siden 1970
Selvforsyning i Danmark
Oliedannelse generelt og med fokus på  Nordsøen
Resourse og reserve begrebet, Optimister og pessimiste
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer