Holdet 2024 ol/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Michael Vernersen
Hold 2024 ol/e (3e ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesker, guder og skæbne
Titel 2 Iliaden, Epos
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Drama, Ødipus
Titel 5 Filosofi, Platon, Staten
Titel 6 Filosofi, Platon, Staten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mennesker, guder og skæbne

Dette forløb handler om menneskets forhold til guderne og menneskets plads i verden. Det er samtidig et introducerende forløb til old, som behandler mange af de kendte myter. Vi læser værker af Hesiod og Ovid, som hører til inden for EPOS-genren.

Temaerne i forløbet er: skyld og hybris, menneskets forhold til ARBEJDET. Romantikkens forhold til geniet, eneren, det store menneske, som nærmer sig og trodser guderne, kort sagt menneskets OVERSKRIDELSE af grænser.

Forløbet er struktureret efter Hannah Arendts opdeling af det aktive liv som: 1) arbejde (animal laborans); 2) Handling (det politiske); 3) værk (Homo faber, Frankenstein)

PENSUM:
Hesiod, Arbejder og dage,  vers 1-201 (ved Lene Andersen, Gyldendal 1973)
Ovid, Apollo og Daphne, Forvandlinger,  (ved Otto Steen Due, Centrum Forlag)


PERSPEKTIVERENDE:
Goethe, Prometheus (ved Jens Christian Thorstensen: »Prometheus« - Ny Digtsamling,1867)
Shelley, Frankenstein  (ved Jannick Storm, 2011), side 46-63
Nietzsche og antikken, s. 66-77. (ved Lars Christiansen, 2012)
Arendt, Menneskets vilkår (ved Christian Dahl, 2008), s. 54-58.
Mathilde Anhøj, Ude godt, hjemme bedst, Matador og filosofien, 2024, s. 66-91.

SEKUNDÆRLITTERATUR:
Lene Andersen, Introduktion til Hesiod (dokumenter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Iliaden, Epos

Formålet med dette forløb har været at stifte bekendtskab med eposgenren med fokus på redegørelse, analyse og fortolkning af uddrag af Iliaden. Der er i undervisningen blevet lagt vægt på selvstændigt at identificere genretræk (musepåkaldelse, epiteter, patronymer, homeriske lignelser og formelvers) samt på de værdier, der kan spores i det/de samfund, digtene udspringer af (herunder primært arete, time, kleos, oikos).

Indledningsvis har der været fokus på det homeriske spørgsmål og de myter, der knytter sig til Den trojanske krig. I læsningen af uddragene af Iliaden er der tematisk blevet fokuseret på: 1) (helte-)identitet, 2) Grækernes møde med fremmede kulturer samt 3) De homeriske guders rolle/gudsopfattelsen. I denne forbindelse er der bl.a. inddraget begreber som xenia, antropomorfe guder og teofani.

For at forstå forskellige genstandes symbolske betydning for handlingen, bruger vi en scene fra Inglorious Bastards som tilgang.

PENSUM:
Iliaden (på dansk ved: Otto Steen Due), sang 1, sang 3, vers 1-180 og 259-461, sang 6 vers 1-115 og 236-529 samt sang 22.
Vergil, Æneiden (på dansk ved: Otto Steen Due), sang 1-279 og sang 4, vers 1-299.

PERSPEKTIVTEKSTER:
Morrisey, The First of the Gang to Die
Nietzsche, Herre-slave-moralen
Tarantino, Inglorious Bastards, scenen: "Operation Kino".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skulptur

Forløbet handler om formsproget i europæisk kunst fra arkaisk tid til romersk kejsertid. Eleverne skal kunne datere og fortolke på baggrund af stilistiske kriterier.

Derudover skal de kunne perspektivere til senere europæiske værker fra renæssancen og frem.


PENSUM: New York Kouros, Kleobis og Biton, Anavyssos kouros, Kritios kouros, Peploskore, Aphaitemplet Ægina/München, Vognstyreren, Tyrandræbergruppen, Gavlskulpturer på Zeus-templet i Olympia, Zeus Artemision, Spydbæreren, Parthenon-frisen, Eirene og Pluto, Apollo Belvedere, Hermes og Dionysos-barnet, Antikythera-bronzen, Den knidiske Afrodite, Den sovende satyr, Belvedere-torsoen, Farnese Hercules, Bokseren, Den dansende faun, Afrodite + Satyr + Eros, Laokoon, Demosthenes, Augustus fra Prima porta, Ara Pacis, Vespasian, Marcia Furnilla, Marcus Aurelius rytterstatue, Septimius Severus guldbuste.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Drama, Ødipus

I dette forløb læses Sofokles' Ødipus.

Vi læser det med udgangspunkt i aristotelisk dramateori, dvs. med begreberne mimesis, katharsis, forblindelse, selverkendelse.

Temaer: viden/sandhed vs. selverkendelse, techne (kunnen) som kongevisdom vs. spådomskunsten (Altså hvad tæller som viden?). Loven som almen vs. individuel (Altså skæbnen). Desuden inddrages Girards syndebuksmekanisme.

PENSUM:

Sofokles, Kong Ødipus (på dansk ved Marcel Lysgaard Lech)

Perspektivtekster:
Søren Gosvig Olesen, Freuds apologi, s. 116-120 og 194-197 (Multivers)
Kafka, Foran loven, oversat af Villy Sørensen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi, Platon, Staten

Forløbet handler om visdom og retfærdighed i Platons Staten.

Platon er kendt for idélæren, som handler om sand erkendelse, men også sand livsførelse. På den måde opstår et spørgsmål om den retfærdige sjæl. Det er det spørgsmål, Platon tager op i Staten, hvor den retfærdige sjæl diskuteres inden det i bog 2 bliver til et spørgsmål om den retfærdige by. Sokrates og de andre må således i gang med at konstruere en by fra bunden for at se, hvor retfærdigheden skal findes. Denne konstruktion og diskussion finder sted i bog 2-4. Platon formulerer sin vogtertese om filosofkongen, som skal styre Staten, og det mest kendte billede på denne person, udtrykker Platon i sin Hulelignelse i bog 7.

PENSUM:

Platon, Staten (Platon i udvalg, Gyldendal) , bog I (side 53-54 eller 327a-328e); bog II (side 109-115 eller 368c-373a); bog III (side 170-172 eller 414c-415e); bog IV (side 185-194 eller 427d-433e) og bog VII (side 295-299 eller 514a-518b).

PERSPEKTIVTEKST:
Richard Rorty, Trotskij og de vilde orkidéer, Filosofi og socialt håb (Klim 2016)
Rune Lykkeberg, Alle har ret, side 38-39 + 70-73 (Gyldendal, 2012)
Karl Popper, Det åbne samfund og dets fjender, side 160-63.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Filosofi, Platon, Staten

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer