Holdet 2024 ol/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Christine Frank Nielsen
Hold 2024 ol/j (3j ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Samfund vs. individ (tragedien Antigone)
Titel 3 Græsk epos Odysséen
Titel 4 Græsk og romersk arkitektur
Titel 5 Køn, kærlighed og seksualitet i antikken
Titel 6 Græsk og romersk filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 Tilladte hjælpemidler

Liste over sider, der må benyttes til prøven:

Lectio - dog UDELUKKENDE til at åbne 'forløb 0' og lukket det igen!

Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/

Ordnet.dk
https://ordnet.dk/

Elevens klassenotesbog i faget (samarbejdsområdet er låst)

Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt

• OFFline playlister med musik er tilladt under forberedelsen.

OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Samfund vs. individ (tragedien Antigone)

Dette forløb har koncentreret sig om generelle træk ved den græske tragedie med udgangspunkt i myten om Antigone, som den fremstilles hos Sofokles. Gennem redegørelse, analyse og fortolkning af teksten er der særligt blevet fokuseret på en karakteristik af hovedpersonerne og på den konflikt, der er central i tragedien, herunder primært begrebsparrene individ/fællesskab, magt/ret, lov/moral samt skæbne/fri vilje.
Aristoteles' poetik (dramateori) er blevet inddraget i mindre omfang, og den græske tragedies tilblivelses- og opførelseskontekst er blevet inddraget som introduktion til forløbet.

Klassen har i løbet af dette forløb set forestillingen 'Antigone' på Teater Zebu samt og har i løbet af dette og det næste forløb fremlagt for hinanden om relevante guder og helte.

Kernestof:

Sofokles 'Antigone' (overs. M. Lysgaard Lech)

Supplerende og perspektiverende materiale:

Paideia

Oldtidskundskab.dk (som imidlertid ikke eksisterer mere)

Ovennævnte teaterforestilling

Lærerens slideshow om det romerske teater (se nedenfor)

Introvideo til tragedien fra Open University: https://youtu.be/Lak0__1Hqwc

Diverse quizzer udarbejdet af læreren

I dette og de følgende 4 forløb har arbejdsformerne primært vekslet mellem klasse- par- og gruppearbejde samt i mindre omfang mere projektorienterede processer.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Græsk epos Odysséen

Formålet med dette forløb har været at stifte bekendtskab med eposgenren med fokus på redegørelse, analyse og fortolkning af uddrag af Odysséen. Der er i undervisningen blevet lagt vægt på selvstændigt at identificere genretræk (musepåkaldelse, epiteter, patronymer, homeriske lignelser og formelvers) samt på de værdier, der kan spores i det/de samfund, digtene udspringer af (herunder primært arete, time, kleos, oikos).

Indledningsvis har der været fokus på det homeriske spørgsmål og de myter, der knytter sig til Den trojanske krig. I læsningen af uddragene af Odysséen er der tematisk blevet fokuseret på: 1) Heltebegrebet i antikken og i dag 2) Kvindetyper og kvinderoller, 3) Grækernes møde med fremmede kulturer samt 4) De homeriske guders rolle/gudsopfattelsen. I denne forbindelse er der bl.a. inddraget begreberne xenia, antropomorfe guder og teofani.

Kernestof:

1. sang vers 1-21, 230-251 og 319-379
5. sang vers 1-242
Hele 6. sang
9. sang vers 105 - 566

Derudover er 22. sang vers 430-479 og 23. sang vers 153-208 læst kursorisk)


Supplerende og perspektiverende materiale: (se også listen nedenfor)

Paideia

Film: 'Oh Brother Where Art Thou' (instr. J. og E. Cohen, 2000)

Dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verden (2016)

H. Rasmussen: 'Noget om helte' (1955)

Diverse spil og quizzer for at træne og repetere begreber
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Græsk og romersk arkitektur

Dette forløb har koncentreret sig om arkitektur fra den arkaiske periode og op til romersk kejsertid med inddragelse af tidligere arkitektur, primært minoisk og mykensk tid. Parallelt med gennemgangen af monumenterne har der været fokus på hovedtræk af historien i de enkelte (kunst)historiske perioder.

Eleverne skal eksamineres i kendte, antikke monumenter.

Der har været særligt fokus på følgende monumenter:

Græske:

Templet for Afaia
Hefaisteion i Athen
Parthenon
Niketemplet på Akropolis
Erechteion

Romersk:

Pantheon
Colosseum
Portunustemplet i Rom
Titusbuen

Supplerende stof:

K. Bonde: Græsk arkitektur  - og sporene i eftertiden, Meloni 2017

G. Haastrup og T. Melander: Ikoner, Gyldendal 2002 (som opslagsværk i forbindelse med gruppearbejdet om de primære monumenter)

J. Thiedecke: Antikkens Arkitektur og dens efterliv, Pantheon 2008 (som opslagsværk i forbindelse med gruppearbejdet om de primære monumenter)

Lærerens diasshow (lagt ud under forløbet)

Elevernes egne præsentationer af de primære monumenter
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Køn, kærlighed og seksualitet i antikken

I dette forløb har klassen læst både græsk og romersk litteratur, der på forskellig vis behandler temaerne 'køn, kærlighed og seksualitet'. Teksterne er således primært blevet læst med den hensigt at få et indblik i, hvordan disse temaer behandles i de udvalgte antikke tekster, om end forhåndsviden om genre og datidens normer også er blevet inddraget. Således er begreber fra eposforløbet blevet inddraget i læsningen af Ovid, ligesom Platons filosofi er blevet inddraget i læsningen af Symposion.


Kernestof:

Platons Symposion, Aristofanes' og Sokrates' taler (læst i Platon i udvalg II, overs. Tortzen og Sevelsted)

Ovids Metamorfoser (Prolog, Pygmalion, Tiresias, Salmacis og Hermaphroditus, Iphis og Ianthe)

Supplerende og perspektiverende materiale:

'At elske drenge' (artikel fra Sfinx, nr 4/1991)

Kort video: The Myth of the Missing Half https://www.youtube.com/watchv=YDvMRvWjI9Q

Kort video fra Nationalmuseet om græske symposier: https://www.youtube.com/watch?v=bIN3_dIvZlc

Undervisningsmateriale fra Nationalmuseet om antikke kærlighedsdefinitioner: https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/antiksamlingen/vin-og-kaerlighed-det-graeske-symposion/platons-symposion/hvad-er-kaerlighed/


Film: 'Lars and the Real Girl' (instr. C. Gillespie, 2007)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Græsk og romersk filosofi

Dette forløb har haft et moderne udgangspunkt i og med, at vi indledningsvis arbejdede med artikler, der problematiserer det moderne demokrati.

Platons hulebillede er følgelig læst både som en tekst, der kritiserer demokrati som styreform og som en tekst der giver et indblik i Platons/Sokrates' filosofi og verdenssyn.

I arbejdet med stoicismen og epikuræismen har der været fokus på selvstændigt at kunne identificere de filosofiske tanker, som de kommer til udtryk i de læste tekster, og igennem hele forløbet har der desuden været fokus på at kunne skelne mellem de forskellige genrer, teksterne bruger til at formidle filosofisk stof.

I arbejdet med perspektivmaterialet har det primære fokus været på stoicismens tiltagende popularitet i helt nyere tid.

Klassen har desuden i dette forløb været på en arkitekturskattejagt i området omkring Christiansborg for at repetere deres arkitekturforløb.

Kernestof:

Platon: Hulebilledet (læst i Tortzen og Mejer 'Kend dig selv')

Marcus Aurelius: følgende uddrag af 'Tanker til sig selv' (Lindhardt og Ringhof 1959/2021, overs. K. G. Brøndsted): V, 31 - VI, 19 - VI, 54 - VII, 17 - VII, 59 - VII, 63 - X, 16 - X, 38 - XII,4 - XII, 29

Seneca brev 47 (overs. Gregersen og K. Madsen i Aigis)

Lukrets: Om verdens natur (uddrag - 5. bog vers 1161  - 1240) overs. E. A. Madsen og E. H. Madsen 1998

Supplerende og perspektiverende materiale:

Kronik i Politiken 4. juni 2022: 'Demokratiet er en forældet styreform' af M. Strarup

Artikel i Atlas Magasin 18. oktober 2018: 'Tilbage til demokratiet'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer