Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Christine Frank Nielsen
|
Hold
|
2024 ol/j (3j ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0 Tilladte hjælpemidler
Liste over sider, der må benyttes til prøven:
Lectio - dog UDELUKKENDE til at åbne 'forløb 0' og lukket det igen!
Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/
Ordnet.dk
https://ordnet.dk/
Elevens klassenotesbog i faget (samarbejdsområdet er låst)
Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt
• OFFline playlister med musik er tilladt under forberedelsen.
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Samfund vs. individ (tragedien Antigone)
Dette forløb har koncentreret sig om generelle træk ved den græske tragedie med udgangspunkt i myten om Antigone, som den fremstilles hos Sofokles. Gennem redegørelse, analyse og fortolkning af teksten er der særligt blevet fokuseret på en karakteristik af hovedpersonerne og på den konflikt, der er central i tragedien, herunder primært begrebsparrene individ/fællesskab, magt/ret, lov/moral samt skæbne/fri vilje.
Aristoteles' poetik (dramateori) er blevet inddraget i mindre omfang, og den græske tragedies tilblivelses- og opførelseskontekst er blevet inddraget som introduktion til forløbet.
Klassen har i løbet af dette forløb set forestillingen 'Antigone' på Teater Zebu samt og har i løbet af dette og det næste forløb fremlagt for hinanden om relevante guder og helte.
Kernestof:
Sofokles 'Antigone' (overs. M. Lysgaard Lech)
Supplerende og perspektiverende materiale:
Paideia
Oldtidskundskab.dk (som imidlertid ikke eksisterer mere)
Ovennævnte teaterforestilling
Lærerens slideshow om det romerske teater (se nedenfor)
Introvideo til tragedien fra Open University: https://youtu.be/Lak0__1Hqwc
Diverse quizzer udarbejdet af læreren
I dette og de følgende 4 forløb har arbejdsformerne primært vekslet mellem klasse- par- og gruppearbejde samt i mindre omfang mere projektorienterede processer.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Græsk epos Odysséen
Formålet med dette forløb har været at stifte bekendtskab med eposgenren med fokus på redegørelse, analyse og fortolkning af uddrag af Odysséen. Der er i undervisningen blevet lagt vægt på selvstændigt at identificere genretræk (musepåkaldelse, epiteter, patronymer, homeriske lignelser og formelvers) samt på de værdier, der kan spores i det/de samfund, digtene udspringer af (herunder primært arete, time, kleos, oikos).
Indledningsvis har der været fokus på det homeriske spørgsmål og de myter, der knytter sig til Den trojanske krig. I læsningen af uddragene af Odysséen er der tematisk blevet fokuseret på: 1) Heltebegrebet i antikken og i dag 2) Kvindetyper og kvinderoller, 3) Grækernes møde med fremmede kulturer samt 4) De homeriske guders rolle/gudsopfattelsen. I denne forbindelse er der bl.a. inddraget begreberne xenia, antropomorfe guder og teofani.
Kernestof:
1. sang vers 1-21, 230-251 og 319-379
5. sang vers 1-242
Hele 6. sang
9. sang vers 105 - 566
Derudover er 22. sang vers 430-479 og 23. sang vers 153-208 læst kursorisk)
Supplerende og perspektiverende materiale: (se også listen nedenfor)
Paideia
Film: 'Oh Brother Where Art Thou' (instr. J. og E. Cohen, 2000)
Dokumentar: Hvordan grækerne ændrede verden (2016)
H. Rasmussen: 'Noget om helte' (1955)
Diverse spil og quizzer for at træne og repetere begreber
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk og romersk arkitektur
Dette forløb har koncentreret sig om arkitektur fra den arkaiske periode og op til romersk kejsertid med inddragelse af tidligere arkitektur, primært minoisk og mykensk tid. Parallelt med gennemgangen af monumenterne har der været fokus på hovedtræk af historien i de enkelte (kunst)historiske perioder.
Eleverne skal eksamineres i kendte, antikke monumenter.
Der har været særligt fokus på følgende monumenter:
Græske:
Templet for Afaia
Hefaisteion i Athen
Parthenon
Niketemplet på Akropolis
Erechteion
Romersk:
Pantheon
Colosseum
Portunustemplet i Rom
Titusbuen
Supplerende stof:
K. Bonde: Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden, Meloni 2017
G. Haastrup og T. Melander: Ikoner, Gyldendal 2002 (som opslagsværk i forbindelse med gruppearbejdet om de primære monumenter)
J. Thiedecke: Antikkens Arkitektur og dens efterliv, Pantheon 2008 (som opslagsværk i forbindelse med gruppearbejdet om de primære monumenter)
Lærerens diasshow (lagt ud under forløbet)
Elevernes egne præsentationer af de primære monumenter
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Køn, kærlighed og seksualitet i antikken
I dette forløb har klassen læst både græsk og romersk litteratur, der på forskellig vis behandler temaerne 'køn, kærlighed og seksualitet'. Teksterne er således primært blevet læst med den hensigt at få et indblik i, hvordan disse temaer behandles i de udvalgte antikke tekster, om end forhåndsviden om genre og datidens normer også er blevet inddraget. Således er begreber fra eposforløbet blevet inddraget i læsningen af Ovid, ligesom Platons filosofi er blevet inddraget i læsningen af Symposion.
Kernestof:
Platons Symposion, Aristofanes' og Sokrates' taler (læst i Platon i udvalg II, overs. Tortzen og Sevelsted)
Ovids Metamorfoser (Prolog, Pygmalion, Tiresias, Salmacis og Hermaphroditus, Iphis og Ianthe)
Supplerende og perspektiverende materiale:
'At elske drenge' (artikel fra Sfinx, nr 4/1991)
Kort video: The Myth of the Missing Half https://www.youtube.com/watchv=YDvMRvWjI9Q
Kort video fra Nationalmuseet om græske symposier: https://www.youtube.com/watch?v=bIN3_dIvZlc
Undervisningsmateriale fra Nationalmuseet om antikke kærlighedsdefinitioner: https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/antiksamlingen/vin-og-kaerlighed-det-graeske-symposion/platons-symposion/hvad-er-kaerlighed/
Film: 'Lars and the Real Girl' (instr. C. Gillespie, 2007)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Græsk og romersk filosofi
Dette forløb har haft et moderne udgangspunkt i og med, at vi indledningsvis arbejdede med artikler, der problematiserer det moderne demokrati.
Platons hulebillede er følgelig læst både som en tekst, der kritiserer demokrati som styreform og som en tekst der giver et indblik i Platons/Sokrates' filosofi og verdenssyn.
I arbejdet med stoicismen og epikuræismen har der været fokus på selvstændigt at kunne identificere de filosofiske tanker, som de kommer til udtryk i de læste tekster, og igennem hele forløbet har der desuden været fokus på at kunne skelne mellem de forskellige genrer, teksterne bruger til at formidle filosofisk stof.
I arbejdet med perspektivmaterialet har det primære fokus været på stoicismens tiltagende popularitet i helt nyere tid.
Klassen har desuden i dette forløb været på en arkitekturskattejagt i området omkring Christiansborg for at repetere deres arkitekturforløb.
Kernestof:
Platon: Hulebilledet (læst i Tortzen og Mejer 'Kend dig selv')
Marcus Aurelius: følgende uddrag af 'Tanker til sig selv' (Lindhardt og Ringhof 1959/2021, overs. K. G. Brøndsted): V, 31 - VI, 19 - VI, 54 - VII, 17 - VII, 59 - VII, 63 - X, 16 - X, 38 - XII,4 - XII, 29
Seneca brev 47 (overs. Gregersen og K. Madsen i Aigis)
Lukrets: Om verdens natur (uddrag - 5. bog vers 1161 - 1240) overs. E. A. Madsen og E. H. Madsen 1998
Supplerende og perspektiverende materiale:
Kronik i Politiken 4. juni 2022: 'Demokratiet er en forældet styreform' af M. Strarup
Artikel i Atlas Magasin 18. oktober 2018: 'Tilbage til demokratiet'.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring Paideia. I selve timen runder vi myten om Iphis af.
-
Intro til Platon.pptx
-
Plato’s Allegory of the Cave - Alex Gendler
-
Hvis du var fraværende i sidste oldtime, så brug 15 minutter på at læse én (altså kun den ene!) af disse artikler om moderne perspektiver på demokrati. To artikler om mangler ved det moderne demokrati
-
Til en lille arkitekturskattejagt: Find følgende: dorisk, jonisk og korinthisk søjle, kassetteloft, gavlfelt med og uden udsmykning, tandsnit, skulpturer af græsk-romerske guder 1 point pr. ting og 2 point for klassiske arkitekturelementer, der ikke
-
Medbring Paideia + dine noter til Platons hulebillede. Som det første gennemgår vi de to sidste spørgsmål til hulebilledet, som vi ikke nåede inden SRP. Spørgsmål til hulebilledet
-
Platonbegreber
-
Paideia; sider: 159-166
-
Stoicismen (Paideia side 159 - 166)
-
Til denne time skal du have læst Senecas brev 47 + svaret kortfattet på de tilhørende spørgsmål. Hvis du er fraværende, så må du gerne sende mig dine svar, så jeg kan læse dem igennem og give feedback. Regn med at lektien tager 30-40 minutter (men hu
-
Seneca brev 47
-
Spørgsmål til brev 47
-
Vi gør arbejdet med Seneca-brevet færdig + kigge på nogle uddrag af Marcus Aurelius' stoiske værk 'Tanker til sig selv'.
-
I denne time skal du lytte til denne podcast (anvendt stoicisme i nutidens Danmark) og svare på spørgsmålet i elevfeedback. Du må gerne gå en tur i solskinnet imens :)
-
Journalist Niels Overgaard: “Når du kysser dit barn, skal du minde dig selv om, at det er et menneske, der en dag skal dø”
-
Medbring Paideia. I selve timen skal vi tale om eksamen + lave en mini-prøveeksamen (hvor vi øver os på Antigone side 20-21). Alle skal forberede spørgsmålet/teksten, som udleveres i selve timen, men det er frivilligt, om man vil prøve at fremlægge.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945325570",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945325570",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945325570"
}