Holdet 2024 ol/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Christianshavns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Christine Frank Nielsen
Hold 2024 ol/m (3m ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 tilladte hjælpemidler
Titel 2 Græsk epos Odysséen
Titel 3 Ødipus og skæbnen (græsk tragedie)
Titel 4 Køn, kærlighed og seksualitet i antikken
Titel 5 Græsk og romersk skulptur
Titel 6 Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 tilladte hjælpemidler

Liste over sider, der må benyttes til prøven:

Lectio - dog UDELUKKENDE til at åbne 'forløb 0' og lukket det igen!

Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/

Ordnet.dk
https://ordnet.dk/

Elevens klassenotesbog i faget (samarbejdsområdet er låst)

Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt

• OFFline playlister med musik er tilladt under forberedelsen.

OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Græsk epos Odysséen

Formålet med dette forløb har været at stifte bekendtskab med eposgenren med fokus på redegørelse, analyse og fortolkning af uddrag af Odysséen. Der er i undervisningen blevet lagt vægt på selvstændigt at identificere genretræk (musepåkaldelse, epiteter, patronymer, homeriske lignelser og formelvers) samt på de værdier, der kan spores i det/de samfund, digtene udspringer af (herunder primært arete, time, kleos, oikos).

Indledningsvis har der været fokus på det homeriske spørgsmål og de myter, der knytter sig til Den trojanske krig. I læsningen af uddragene af Odysséen er der tematisk blevet fokuseret på: 1) Kvindetyper og kvinderoller, 2) Grækernes møde med fremmede kulturer samt 3) De homeriske guders rolle/gudsopfattelsen. I denne forbindelse er der bl.a. inddraget begreber som xenia, antropomorfe guder og teofani.

I løbet af dette og det følgende forløb har eleverne desuden fremlagt om relevante guder og helte, og de har været på en byvandring/'arkitekturskattejagt' i området omkring Christiansborg.

Kernestof:

1. sang vers 1-21, 230-251 og 319-379
5. sang vers 1-242
Hele 6. sang
9. sang vers 105 - 566

Derudover er 22. sang vers 430-479 og 23. sang vers 153-208 læst kursorisk)

Supplerende og perspektiverende materiale: (se også listen nedenfor)

Dante, Inferno I, 1-93 og XXVI 54-142

Diverse spil og quizzer for at træne og repetere begreber

Angående arbejdsformer og skriftlighed: Det gælder for alle 5 forløb, at der er blevet vekslet mellem lærerstyrede oplæg, par- og gruppearbejde samt quizaktiviteter og fremlæggelser. I forbindelse med mytologi- og kunstfremlæggelser, det kreative tragedieprojekt samt arbejdet med filosofipodcasten har der været inddraget skriftlighed.

Angående karrierelæring: Dette har været berørt i mindre omfang i forbindelse med besøget til Glyptoteket samt i form af små refleksioner i løbet af året, når undervisningen gav anledning til det.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ødipus og skæbnen (græsk tragedie)

Dette forløb har koncentreret sig om tragediegenren med udgangspunkt i Sofokles' Ødipus. Gennem redegørelse, analyse og fortolkning af tragedien er de forskellige personer forsøgt karakteriseret, og ligeledes er skæbnesynet blevet diskuteret. Derudover har der været fokus på de græske tragediers tilblivelses- og opførelseskontekst.

Vedr. begrebsapparat har udgangspunktet været Paideia suppleret med udvalgte andre, særligt ate og tragisk ironi.

Forløbet rummede undervejs og til slut kreative processer, hvor eleverne bl.a. arbejdede med remedieringer af tragedien (primært fremførelser, podcasts og sange) samt faglige områder såsom Freuds brug af tragedien.

Kernestof:

Sofokles: 'Ødipus'  (overs. Marcel Lysgaard Lech, 2017)

Supplerende og perspektiverende materiale:

Paideia

P. Hultberg: 'Reqiem'  - uddrag, tekst 116 (1985)

TedEd-video om Ødipusmyten: https://www.youtube.com/watch?v=0a9Wuz7MvUE

TV-serie: 'Two and a Half Men' S4 E6 (C. Lorre 2006)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Køn, kærlighed og seksualitet i antikken

I dette forløb har klassen læst både græsk og romersk litteratur, der på forskellig vis behandler temaerne 'køn, kærlighed og seksualitet'. Teksterne er således primært blevet læst med den hensigt at få et indblik i, hvordan disse temaer behandles i de udvalgte antikke tekster, om end forhåndsviden om genre og datidens normer også er blevet inddraget. Således er begreber fra eposforløbet blevet inddraget i læsningen af Ovid, ligesom Platons filosofi er blevet inddraget i læsningen af Symposion.


Kernestof:

Platons Symposion, Aristofanes' og Sokrates' taler (læst i Platon i udvalg II, overs. Tortzen og Sevelsted)

Ovids Metamorfoser (Prolog, Pygmalion, Tiresias, Salmacis og Hermaphroditus)

Supplerende og perspektiverende materiale:

'At elske drenge' (artikel fra Sfinx, nr 4/1991)

Kort video: 'The Myth of the Missing Half' https://www.youtube.com/watchv=YDvMRvWjI9Q

Kort video fra Nationalmuseet om græske symposier: https://www.youtube.com/watch?v=bIN3_dIvZlc

Undervisningsmateriale fra Nationalmuseet om antikke kærlighedsdefinitioner: https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/antiksamlingen/vin-og-kaerlighed-det-graeske-symposion/platons-symposion/hvad-er-kaerlighed/


Film: 'Lars and the Real Girl' (instr. C. Gillespie, 2007)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Græsk og romersk skulptur

Kunst

Det er aftalt med eleverne, at de til en eventuel eksamen eksamineres i ukendte, antikke skulpturer.

Kunstforløbet har centreret sig om skulptur. Der er givet en kort introduktion til græsk materiel kultur før arkaisk tid, mens det opgivne pensum rummer værker fra arkaisk tid og indtil romersk kejsertid (ca. 165 e.Kr.). Fokus har været på at kunne beskrive og datere værkerne samt i et vist omfang at inddrage fx mytologisk og historisk viden, når dette har været relevant for værker. Perspektiverende billeder (bl.a. fundet og udvalgt af eleverne selv) har tjent til en forståelse af, hvordan antik skulptur har præget den senere europæiske kunst.

I undervisningen er følgende antikke skulpturer blevet gennemgået:

Arkaisk tid:

Korai: Nikandre, Auxerre samt Peploskoren

Kouroi: Sounion, Kleobis og Biton, Kalvebæreren, Rayet samt Aristodikos

Tidlig klassisk: Vognstyreren, Tyrandræberne, Kritios samt Zeus/Poseidon fra Artemision  

Højklassisk: Riace-bronzerne, Spydbæreren, Paionios' Nike, Karyatiderne (kursorisk)

Senklassisk: Venus Pudica (Colonna), Antikytheraynglingen samt Hercules Farnese

Hellenistisk: Demosthenes (Polyeuktos), Ludovisigruppen, Laokoongruppen samt Venus fra Milo

Romersk:  Prima Porta-statuen af Augustus, Togatus Barberini, Glyptotekets Pompeiushoved, Kejser Claudius som Jupiter (den fra teatret i Lanuvio) samt
rytterstatue af Marcus Aurelius

I undervisningen er følgende efterantikke/perspektiverende skulpturer blevet gennemgået:

'Napoleon som den fredsmæglende Mars' af Antonio Canova, ’Adam-Kadmon’ af Christian Lemmerz, ’Venus fra Milo med skuffer’ af Salvador Dalí samt rytterstatuen af General James Longstreet i Pitzer Woods at Gettysburg National Military Park, Gettysburg, Pennsylvania



Supplerende og perspektiverende materiale:

Paideia (se sider nedenfor)

Omvisning på Ny Carlsberg Glyptotek

Dokumentar: Dokumentar om romersk portrætkunst: 'Warts 'n' All' (BBC4/Alastair Sooke 2012)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Filosofi

Dette forløb har haft et moderne udgangspunkt i og med, at der er blevet fokuseret på, hvordan der i vores samtid er en tendens til at hente inspiration hos anikke filosofier i jagten på det gode liv.

Da klassen i et tidligere forløb har læst uddrag af Platons Symposion, rummer dette forløb ikke græske filosofiske tekster, men til tekster af 3 romerske forfattere.

I arbejdet med stoicismen og epikuræismen har der været fokus på selvstændigt at kunne identificere de filosofiske tanker, som de kommer til udtryk i de læste tekster, og igennem hele forløbet har der desuden været fokus på at kunne skelne mellem de forskellige genrer, teksterne bruger til at formidle filosofisk stof.

I arbejdet med perspektivmaterialet har det primære fokus været på stoicismens tiltagende popularitet i helt nyere tid.

Kernestof:

Marcus Aurelius: følgende uddrag af 'Tanker til sig selv' (Lindhardt og Ringhof 1959/2021, overs. K. G. Brøndsted): V, 31 - VI, 19 - VI, 54 - VII, 17 - VII, 59 - VII, 63 - X, 16 - X, 38 - XII,4 - XII, 29

Seneca brev 47 (overs. Gregersen og K. Madsen i Aigis)

Lukrets: Om verdens natur (uddrag - 5. bog vers 1161  - 1240) overs. E. A. Madsen og E. H. Madsen 1998

Supplerende og perspektiverende materiale:

Podcast: Når du kysser dit barn, skal du minde dig selv om, at det er et menneske, der en dag skal dø” (J. Hjort-Larsen i samtale med N. Overgaard, 2020)

Tedx-video: M. Nelson: 'EPICUREANISM: Ancient Answers to Modern Questions' (2019)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer