Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Marie Louise Sørensen
|
Hold
|
2024 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0) Tilladte hjælpemidler til mdt. prøve
Tilladt:
• Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/da/
• Den danske ordbog:
https://ordnet.dk/ddo
• Retskrivningsordbogen:
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
• OFFline playlister med musik er tilladt under forberedelsen, såfremt dette ikke er til gene for andre.
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
Andet:
Klassenotesbogen ("Oldtidskundskab (2024olx) - notesbogen") er tilladt med de noter og materialer, som er samlet og anvendt i løbet af året. Samarbejdsområdet vil være lukket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1) Kærlighed og erotik - romersk litteratur
Forløbet fokuserer på kærlighed og erotik, som det kommer til udtryk på hver deres måde hos de romerske forfattere Ovid og Catul. Hovedvægten lægges på læsningen af Ovid.
Læst af Ovid, Metamorfoserne:
- Prolog
- Apollo og Daphne
- Narcissus og Ekko
- Pyramus og Thisbe
- Pygmalion
- Cæsars og Augustus' apoteose + epilog
Læst af Catul, digte:
- Digt 5, 51, 58, 70 og 85 (se OneNote-link)
Hver forfatters beskrivelse af kærlighed og/eller erotik bidrager til et nuanceret syn på sagen, eftersom den ikke er entydig: Der er et ideal og en virkelighed. Idealet holdes fx i hævd af Augustus, som viser sig ikke at være i overensstemmelse med virkeligheden (kardinaldyderne: visdom, retfærdighed, mådehold og tapperhed).
Som udgangspunkt og som supplerende element defineres begreberne 'kærlighed' og 'erotik' af eleverne, og de anvender deres antikviden i en perspektivering til Oehlenschlægers 'Bryllupsnatten' og filmen 'Lars and the Real Girl (2007).
Om genren epos: Paideia s. 10 - 43 (om romersk epos s. 31ff)
Om Ovid og Catul: Paideia s. 228 - 234
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2) Rejsen - græsk epos
I dette forløb fokuseres på Odysseus' rejse (nostos) og mødet med forskellige personer, steder og samfund.
Endvidere er der lagt vægt på kendskab til det græske mytestof og epos som genre (en fortsættelse fra forrige forløb).
Vergil, Dante, Symphony X og filmen af Coen-brødrene repræsenterer eksempler på perspektiverende materiale til udvalgte steder i Odysseen.
Om genren epos: 'Paideia' s. 10 - 43
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3) Den ideelle styreform + FF6
Forløbet indeholder både FF6 (flerfagligt forløb) med historie og et selvstændigt forløb om den ideelle styreform i antikkens Grækenland og Romerriget.
Til eksamen i oldtidskundskab opgives disse græske tekster:
- Herodot, 'Forfatningsdebatten'
- Thukydid, 'Perikles' gravtale'
- Platon, Staten: 'Hulebilledet'
- Platon, Staten: 'Om demokrati'
Til perspektivering:
- A. Lincoln, 'Talen ved Gettysburg'
- Hal Koch, 'Hvad er demokrati?'
- Andre tekster, eksempelvis romerske, som man har arbejdet med i FF6-forløbet
Formål med forløbet er at få kendskab til antikkens styreformer, især monarki, oligarki og demokrati. 'Forfatningsdebatten' lægger op til en debat om de tre typer, deres pros/cons. 'Perikles' gravtale' er en hyldest til demokratiet (idealtanken), som uddraget fra Platons Staten sætter i et kritisk lys.
Tankerne om den ideelle styreform sættes i relation til moderne styreformer.
Supplerende viden:
- Om Perserkrigene og Den peloponnesiske krig
- Paideia s. 55 - 100 ('Historiografi')
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4) Arkitektur - græsk og romersk
Forløbet skal give kendskab til både græsk og romersk arkitekturs opbygning og karakteristika.
Teorien gennemgås ved en række forelæsninger om de forskellige ordner; dorisk, ionisk, korintisk, toskansk og komposit. Forskellene mellem de græske og romerske bygninger understreges.
Som eksempel på efterantikke bygninger anvendes og bearbejdes diverse huse og palæer, fx fra København.
Disse bygninger er analyseret i gruppearbejde med efterfølgende fremlæggelse for klassen:
Græsk: Parthenon, Hefaistos-templet, Athene-Nike-templet, Erechtheion
Romersk: Maison Carrée, Pantheon, Bacchus-templet i Baalbek
Til eksamen opgives kendte antikke bygninger (= de 7 fra gruppearbejdet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5) Eros og det skønne - filosofi
Forløbet omhandler en definition af Eros/kærlighed vha. udvalgte taler fra Platons Symposion.
Der har været et særligt fokus på talerne af Phaidros og Aristophanes og dialogen mellem Diotima og Sokrates.
Platons 'Hulebilledet' gennemgås for bedre at kunne forstå Platons opfattelse af verden og mennesket deri (suppleret kort med 'Sol- og linjebilledet').
Perspektiverende materiale:
- S. Staffeldt, 'Indvielsen' (1804)
- The Matrix (1999)
Vigtige begreber:
Epistéme, aporía og dóxa
Idéer/former og fænomener
Tankeverden og sanseverden
Fysisk barn og sjælebarn
Herudover: visdom (sophia), mådehold (sofrosyne), uddannelse og opdragelse (paideia), den sokratiske metode (maieutik) og lærer-elevforhold
Om Sokrates og Platon: Paideia s. 146 - 154
Om sofisterne: Paideia s. 142 - 146
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945382603",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945382603",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945382603"
}