Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Christine Frank Nielsen
|
Hold
|
2024 ol/y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0 tilladte hjælpemidler
Liste over sider, der må benyttes til prøven:
Lectio - dog UDELUKKENDE til at åbne 'forløb 0' og lukket det igen!
Ordbogen.com:
https://www.ordbogen.com/
Ordnet.dk
https://ordnet.dk/
Elevens klassenotesbog i faget (samarbejdsområdet er låst)
Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt
• OFFline playlister med musik er tilladt under forberedelsen.
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Græsk epos Odysséen
Formålet med dette forløb har været at stifte bekendtskab med eposgenren med fokus på redegørelse, analyse og fortolkning af uddrag af Odysséen. Der er i undervisningen blevet lagt vægt på selvstændigt at identificere genretræk (musepåkaldelse, epiteter, patronymer, homeriske lignelser og formelvers) samt på de værdier, der kan spores i det/de samfund, digtene udspringer af (herunder primært arete, time, kleos, oikos).
Indledningsvis har der været fokus på det homeriske spørgsmål og de myter, der knytter sig til Den trojanske krig. I læsningen af uddragene af Odysséen er der tematisk blevet fokuseret på: 1) Kvindetyper og kvinderoller, 2) Grækernes møde med fremmede kulturer samt 3) De homeriske guders rolle/gudsopfattelsen. I denne forbindelse er der bl.a. inddraget begreber som xenia, antropomorfe guder og teofani.
Kernestof:
1. sang vers 1-21, 230-251 og 319-379
5. sang vers 1-242
Hele 6. sang
9. sang vers 105 - 566
Derudover er 22. sang vers 430-479 og 23. sang vers 153-208 læst kursorisk)
Supplerende og perspektiverende materiale: (se også listen nedenfor)
Dante, Inferno I, 1-93 og XXVI 54-142)
Film: The Return (instr. U. Pasolini 2024)
Dokumentar: 'Hvordan grækerne ændrede verden' (2016)
Diverse spil, quizzer og korte videoer.
Angående arbejdsformer og skriftlighed: Det gælder for alle 5 forløb, at der er blevet vekslet mellem lærerstyrede oplæg, par- og gruppearbejde samt quizaktiviteter og fremlæggelser. I forbindelse med mytologifremlæggelser og fremlæggelser i løbet af kunstforløbet (hvor alle fremlagde 2 gange - dels om historiske perioder, dels om et monument) blev der inddraget skriftlighed.
Angående karrierelæring: Dette har været berørt drypvis i løbet af året, når undervisningens indhold gav anledning til det.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Medea (græsk og romersk tragedie)
Medea
Dette forløb har koncentreret sig om generelle træk ved den græske tragedie og særligt myten om Medea, som den fremstilles hos hhv. Euripides og Seneca. Særligt fokus har været lagt på selve Medea-figuren, kvindesynet/fremstillingen af kvinden mere generelt samt det flygtninge-/fremmedtema, som myten rummer. Sidstnævnte tema er søgt sat i relief til moderne problemstillinger af lignende art. Uddrag af Aristoteles' poetik (dramateori) er blevet inddraget i mindre omfang.
Begreber er blevet inddraget i et omfang svarende til de læste sider i Paideia samt enkelte andre, særligt 'ate' og 'sofrosyne'. I læsningen af Seneca-uddraget er enkelte stoiske begreber blevet inddraget, dog således at den grundigere behandling af denne filosofi først fandt sted senere på året i forbindelse med filosofiforløbet.
Klassen har i desuden i løbet af dette forløb været på en arkitekturvandring/arkitekturskattejagt i området omkring Christiansborg.
Kernestof: Euripides: Medea (overs. M. Lysgaard Lech), Senecas Medea vers 770-839 og 891-1027 (overs. L. Petersen)
Supplerende og perspektiverende materiale:
Paideia side 101-108 og 115-116
Film: Medea (instr. L. von Trier 1988)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk og romersk arkitektur
Dette forløb har koncentreret sig om arkitektur fra den arkaiske periode og op til romersk kejsertid med inddragelse af tidligere arkitektur, primært minoisk og mykensk tid.
Der har været særligt fokus på følgende monumenter:
Det er aftalt med eleverne, at de eksamineres i kendte, antikke monumenter.
Græske:
Templet for Afaia
Hefaisteion i Athen
Parthenon
Niketemplet på Akropolis
Erechteion
Romersk:
Pantheon
Colosseum
Portunustemplet i Rom
Titusbuen
Supplerende stof:
K. Bonde: Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden, Meloni 2017
G. Haastrup og T. Melander: Ikoner, Gyldendal 2002 (som opslagsværk i forbindelse med gruppearbejdet om de primære monumenter)
J. Thiedecke: Antikkens Arkitektur og dens efterliv, Pantheon 2008 (som opslagsværk i forbindelse med gruppearbejdet om de primære monumenter)
Lærerens diasshow (lagt ud under forløbet)
Elevernes egne præsentationer af de primære monumenter
Byvandring i København med fokus på at identificere bygninger med klassiske elementer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Køn og seksualitet i antikken
I dette forløb har klassen læst uddrag af Ovids Metamorfoser med særligt fokus på temaerne 'køn, kærlighed og seksualitet'. Teksterne er således primært blevet læst med den hensigt at få et indblik i, hvordan disse temaer behandles i de udvalgte antikke tekster, om end forhåndsviden om genre og datidens normer også er blevet inddraget. Således er begreber fra eposforløbet blevet inddraget i læsningen af Ovid for at kunne se nærmere på de forskellige udtryk, eposgenren havde i antikken.
Kernestof:
Ovids Metamorfoser: Prolog, Tiresias, Salmacis og Hermaphroditus, Iphis og Ianthe (Overs. O. S. Due)
Supplerende og perspektiverende materiale:
'At elske drenge' (artikel fra Sfinx, nr 4/1991)
Roman, uddrag (de to første sider af værket) : J. Eugenides 'Middlesex' (i dansk oversættelse, 2015)
Dokumentar: Europas vidundere - Akropolis (S1 E3, 2025)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Græsk og romersk filosofi
Dette forløb har haft et moderne udgangspunkt i og med, at vi indledningsvis arbejdede med artikler, der problematiserer det moderne demokrati.
Platons hulebillede er følgelig læst både som en tekst, der kritiserer demokrati som styreform og som en tekst der giver et indblik i Platons/Sokrates' filosofi og verdenssyn.
I arbejdet med stoicismen og epikuræismen har der været fokus på selvstændigt at kunne identificere de filosofiske tanker, som de kommer til udtryk i de læste tekster, og igennem hele forløbet har der desuden været fokus på at kunne skelne mellem de forskellige genrer, teksterne bruger til at formidle filosofisk stof.
Klassen har desuden i dette forløb været på en arkitekturskattejagt i området omkring Christiansborg for at repetere deres arkitekturforløb.
Kernestof:
Platon: Hulebilledet (læst i Tortzen og Mejer 'Kend dig selv')
Marcus Aurelius: følgende uddrag af 'Tanker til sig selv' (Lindhardt og Ringhof 1959/2021, overs. K. G. Brøndsted): V, 31 - VI, 19 - VI, 54 - VII, 17 - VII, 59 - VII, 63 - X, 16 - X, 38 - XII,4 - XII, 29
Seneca brev 47 (overs. Gregersen og K. Madsen i Aigis)
Lukrets: Om verdens natur (uddrag - 5. bog vers 1161 - 1240) overs. E. A. Madsen og E. H. Madsen 1998
Supplerende og perspektiverende materiale:
Paideia side 159-166
Kronik i Politiken 4. juni 2022: 'Demokratiet er en forældet styreform' af M. Strarup
Artikel i Atlas Magasin 18. oktober 2018: 'Tilbage til demokratiet'.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945383119",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945383119",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945383119"
}