Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Mette Marie-Louise Grage
|
Hold
|
2024 fy/d (1d fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
0) Tilladte hjælpemidler til mundtlig eksamen
Til forberedelsen må I bruge:
BasisFysik C, Kernestoffet
Egne noter
• klassenotesbogen: Fysik (2024fyd)-notesbogen
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2) Verdensbilledets udvikling & den nære astronomi
Jorden og Solsystemet
Jorden og Solsystemet:
- Dag og nat
- Årstider
- Månens faser
- Formørkelser
Fysikkens verdensbillede.
Det heliocentriske verdensbillede
- Aristoteles: Jorden i centrum
- Kopernikus: Solen i centrum
- Tycho Brahe: Observationer af planeters bevægelse
- Kepler: Tre love for planeters bevægelser
- Galilei: Observationer med teleskop
- Newton: Tyngdekraften bestemmer planeternes bevægelse
Eksperimentelt arbejde
- Tyngdekraften på Christianshavn
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Powerpoint til astronomifremlæggelse
|
14-11-2024
|
Tyngdeaccelerationen
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3) Energi
Energi:
– beskrivelse af energi og energiomsætning
– effekt og nyttevirkning
– eksempler på energiformer
– måling og beregning af omsætningen mellem energiformer.
Eksperimentalt arbejde:
- Nyttevirkning af elkoger
- Bestemmelse af specifik varmekapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4) Bølger, lyd og lys
Bølger:
- Tværbølger og længdebølger
- Frekvens og periode
- Bølgelængde
- Bølgeligningen
Lyd:
- Stående bølger
- Musikinstrumenter: Strengeinstrumenter og blæseinstrumenter
Lys:
- Lysets hastighed
- Det elektromagnetiske spektrum
- Gitterligningen
- Lys og atomer:
- Spektre: Kontinuert spektrum og linjespektrum
- Emission og absorption, fotoner
- Bohrs atommodel og brintspektret
Eksperimentelt arbejde:
- Fællesforsøg med slinky for at udlede bølgeligningen
- Småforsøg med at måle frekvens og bølgelængde af stemmegaffel
- Bestemmelse af laserens bølgelængde
- Hydrogens spektrum med dataopsamling i LoggerPro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5) Kosmologi
Universet:
- Dopplereffekt
- Galakser og Mælkevejen
- Rødforskydning af galakser
- Hubbles lov
- Rummets udvidelse
- Universets størrelse og alder
- Universets udvikling, Big Bang teorien
Eksperiment 9.1: "Hubbles lov". I denne regneøvelse afbildes galaksers hastigheder og afstande og Hubble-konstanten bestemmes.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lydforsøg
|
25-04-2025
|
Hubbles lov
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945727922",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945727922",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64945727922"
}