Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Benny Mogensen
|
Hold
|
2024 ke/j (1j ke, 1j ke øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sød kemi
Det overordnede emne for de fire fag i NV er solen.
Materiale kemi:
Kim Rongsted Kristiansen og Gunner Cederberg; Aurum 1, 2. udgave, 1. oplag, Forlag Malling Beck A/S
Reiner Simonsen m.fl.: Oplev naturvidenskaben, Nucleus side 6, 8-11
Fælles i NV er der blevet arbejdet med Naturvidenskabelig tankegang og naturvidenskabelig metode med "Oplev Naturvidenskaben" som udgangspunkt.
Naturvidenskabelig metode,det kontrollerede eksperiment, hypotese, kvalitativt og kvantitativt forsøg samt observationer og undersøgelser.
I kemi har vi arbejdet især arbejdet med kulhydrater, Aurum kp 9.
Sukkerstoffer side 233-234
Glucose og andre monosaccharider side 234-236
Disaccharider side 237-238
Polysaccharider med vægt på stivelse side 242- 246
Kulhydratstofskiftet side 246 - 248
Med fotosyntesen som udgangspunkt er afstemning af en kemisk reaktion gennemgået. Eleverne har bygget en model af glucose.
Eleverne har arbejdet individuelt, parvis, i studiegrupper, set demoforsøg, selv lavet forsøg i grupper og udarbejdet individuelle journaler og posters til brug til eksamen.
Demo og elevforsøg:
Påvisning af glucose med Benedicts reagens (demo)
Påvisning af stivelse i forskellige fødevarer med diiod-indikator (elevforsøg)
Nedbrydning af stivelse med spyt og saltsyre og efterfølgende påvisning af glucose med Benedicts reagens (elevforsøg)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kemiske bindinger
basiskemi c.
8-10,13m-15,23-28, 31-50, 53-61, 63, 67-75,
Online:
Polaritet: https://phet.colorado.edu/sims/cheerpj/molecule-polarity/latest/molecule-polarity.html?simulation=molecule-polarity
atomer (periodesystem, metaller og ikke-metaller, ædelgasregel)
ioner og
ionforbindelser. Navngivning og fysiske og kemiske egenskaber.
molekyler: navngivning, fysiske egenskaber. Polaritet og blandbarhed.
Sikkerhed: Elever tager billeder af sikkerhedsmærkning på kemikalier i hjemmet. Uploader til fælles væg. Fælles klassegennemgang af udvalgte eksempler.
demoer:
- krystalvand ved hjælp af kobbersulfat(1/5 vand)
- exoterm endoterm: NaOH(s) opløses. ammoniumnitrat opløses. Sendes rundt.
- Vand olie og sprit i tre lag. Rystes og der bliver nu to lag
Lab øvelser:
Detektivøvelse (fældningsreaktioner, tungt let opløselighed)
Molekylers blandbarhed (+ en enkelt ionforbindelses opløselighed).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Detektivøvelse
|
04-12-2024
|
Quiz ioner m.m.
|
13-12-2024
|
Lab øvelse 2 - opløselighed af molekyler
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rusmidler og Organisk kemi
basis kemi c:
117-131ø, 132-134ø, 139-144, 144-147, 148-150
Organisk kemi
alkaner,alkener, cis trans,
navngivning, alkoholer, syrer
kogepunkter smeltepunkter
Arener / aromatiske forbindelser optræder ofte i rusmidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Quiz organisk kemi
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegning og blandinger
basis kemi c:
79-81, 87-95, 96-97
101-102, 104-107, 109n-111
Del 1
Densitet
Molbegrebet
Kemisk mængdeberegning
Del 2:
- stofmængdekoncentration
- aktuel og formel koncentration
- fortynding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FF1 - opioider
Tværfagligt forløb om opioider.
Materiale:
- 1 sides orienterende artikel LMFK bladet.
- Kopier fra Kemi der virker
Kemifagligt: organisk kemi med fokus på at kunne aflæse lidt komplicerede opioider og kunne genkende polære og upolære grupper til at kunne forklare, hvorfor nogle stoffer passerer nemmere igennem hjernebarieren.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ida Henneberg, Lena(*/*), Luna og Marthasylvester, julius½, Ella V,viggo t og Milas(*/*) Alma, Emily og Ester Tofte VAlfred, Elinor og Linea V
-
Resten, der ikke er nævnt i foregående modul
-
Basis Kemi C; sider: 153-158, 173-178
-
Opgave 128, s. 174 (hvis man ikke nåede den i timen).
-
Fremlæggelser, ff1 i 1.J 2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redoxreaktioner
basis kemi c: 173-177
Oxidation
Reduktion
Redoxreaktion
Spændingsrækken.
Metallers reaktion med vand og stærkere syrer
Ioners reaktion med metaller
Demo:
kobberioner med magnesium metal
magnesiumioner med kobber metal
Na, Mg og Cu metallers raktion med vand og syre.
Lab øvelser:
- Oxidation af magnesium
- Spændingsrækken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
syre - base reaktioner
basis kemi c: 153-170
Del 1:
Definition på syre,
base og
syre-basereaktion, herunder hydron og oxonium.
Elektronprikformler.
Stærk/svag syre/base.
Reaktionspile går begge veje.
Eksempler på syrer og baser.
Amfolyt.
Del 2:
Vands reaktion med sig selv.
pH begrebet.
Sur / basisk.
syre base indikatorer.
pH meter /
universalindikator.
Titrering.
Ækvivalenspunkt.
lab øvelser:
-indstilling af NaOH
- indhold af eddikesyre i lagereddike
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Basis Kemi C; sider: 153-158, 162-170
-
Fremlæggelser, ff1 i 1.J 2025.docx
-
Ida Henneberg, Lena, Luna og Marthasylvester, julius, Ella ,viggo t og MilasAlma, Emily og Ester Tofte Alfred, Elinor og Linea
-
Alva, Elliot, Ella og OscarEsther Andersen, Freja og NoraEsther Heebøl, Ida Thorsted og UroshFrederikke, Sofus og Sylvester
-
Ida Henneberg, Lena, Luna og MarthaJulius, Vigga og Viggo PindViggo Toft, Vera og MilasAlma, Emily og Ester TofteAlfred, Elinor og Linea
-
Disse elever laver øvelsen i dette modulAlva, Elliot, Ella og Oscar (hele gruppen fraværende)Esther Andersen, Freja og NoraEsther Heebøl, Ida Thorsted og UroshFrederikke, Sofus og Sylvester
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lab: indhold af eddike i lager eddike
|
05-05-2025
|
Lab: INdstilling af NaOH
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensforberedelse
Opfølgning og indhentning af stof. Repetition. Information om eksamen.
Gruppedannelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64947912775",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64947912775",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64947912775"
}