Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Christianshavns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Christine Frank Nielsen
|
Hold
|
2024 la/b (1b la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0 tilladte hjælpemidler
Liste over sider, der må benyttes til prøven:
Lectio - dog UDELUKKENDE til at åbne 'forløb 0' og lukket det igen!
Latinsk-dansk ordbog online (Jensen og Goldschmidt): https://latinskordbog.dk/forside
Ordnet.dk
https://ordnet.dk/
Elevens klassenotesbog i faget (samarbejdsområdet er låst)
Alle fysiske hjælpemidler (bøger og noter) er tilladt
• OFFline playlister med musik er tilladt under forberedelsen.
OBS:
• Det er ikke tilladt at kommunikere med andre via nettet, hverken direkte (fx mail, messenger, dropbox) eller indirekte (fx synkronisering på delte platforme).
• Husk at logge ud af alle sociale medier, mail og lignende, som sender push-beskeder.
• Det er ikke tilladt ”at google” under prøven. De hjemmesider, som er tilladte hjælpemidler, skal være åbnet inden prøven begynder. Alle andre faneblade skal været lukket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Konstruerede tekster
I dette forløb har fokus i første omgang været på at konsolidere og repetere elevernes viden fra AP-undervisningen for derpå at opnå viden om primært morfologi og syntaks svarende til kapitel 3 i 'Latin - her og nu'. Desuden er der gjort meget ud af at anvende samme bogs grammatiske appendiks som redskab.
Den kulturhistoriske side har dels været bestemt at begynderstykkernes indhold, dels af elevpræsentationer (af 5 - 10 minutters varighed) med efterfølgende opsamling. Emnerne for disse præsentationer har været lærerbestemte og er blevet fordelt til eleverne ved lodtrækning. Alle elever har i løbet af dette og næste forløb prøvet at fremlægge om et af følgende emner:
Vestalinderne, den romerske hær, romerske bade, romerne i England, romertal, det romerske slaveri, romersk tøj, Forum Romanum, Pantheon i Rom, romersk religion, De Puniske Krige, Spartacus, romersk mad og drikke, romerske ord i amerikansk politik.
Kernestof: Begynderstykkerne i 'Latin - her og nu' kapitel 3 med undtagelse af tekst 3.16.
Supplerende og perspektiverende materiale:
Film: Gladiator II (instr. R. Scott 2024) med forudgående research gladiatorer og historiske begivenheder og personer brugt i filmen.
De første 3 afsnit af HBO-serien Rome (set drypvis i løbet af dette og de 2 følgende forløb)
I dette forløb været arbejdsformerne været præget af indledende lærerinstruktion på klassen med efterfølgende selvstændigt arbejde enten individuelt, eller i par eller i grupper og afsluttende plenumopsamling med fokus på oversættelse og syntaktisk analyse.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fabler og samfundskritik (incl. FF1)
I forløbet om Phaedrus' fabler har der naturligt været stort fokus på overgangen fra konstruerede tekster til originallatin. Dette er blandt andet gjort ved at læse nogle af teksterne med ændret ordstilling (se fx Latin - her og nu side 66).
Det primære fokus har været på at træne den syntaks og morfologi, teksterne har krævet, herunder brug og afkodning af gloselister og paradigmer. Der har desuden været en del fokus på oplæsning, dog ikke metrik/skandering.
En del af de sproglige opgaver i bogen er blevet inddraget, og derudover har der været arbejdet en del med oversættelsesvurdering.
På indholdssiden har forløbet været præget af, at eleverne har haft deres FF1 forløb (med samfundsfag) som en del af dette forløb. Af samme grund har der været et særligt fokus på fabelgenren som politisk redskab, og eleverne har enten inddraget viden om Augustus' moralpolitik, Tiberius' styre eller Ovids eksil ud fra tekster på lex.dk. Hele klassen har været præsenteret for et kort uddrag af Ovid, Tristia II, 1(carmen-et-error-passagen) samt udvalgte passager fra Res Gestae, særligt §§ 1, 2 og 8.
Arbejdsformerne i det sproglige arbejde med latin har igennem alle forløb været præget af en vekslen mellem pararbejde og fælles opsamling samt sekvenser med stationslæringsopgaver, hvor eleverne har haft mulighed for en større grad af aktivitet og selvstændighed.
Derudover har der under dette forløb været afholdt de sidste sekvenser med elevoplæg.
Primært materiale
Phaedrus:
Lupus et agnus
Rana rupta et bos
De vulpe et uva
Vacca, capella, ovis et leo
Supplerende og perspektiverende materiale:
Det nævnte FF1-materiale samt relevante sider i klassens latinbog særligt om brugen af dyr i moderne satiretegninger, hvor klassen også lavede en øvelse, hvor de selv skulle finde andre lignende udtryk for satire.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Catul og kærligheden
Omdrejningspunktet har i dette forløb været at stifte bekendtskab med Catuls digtning eksemplificeret ved nedenstående 4 digte. Indholdsmæssigt har fokus været på den skildring, der her gives af digterjeg'ets og Lesbias forhold. Som det var tilfældet i læsningen af fablerne, er eleverne ikke blevet trænet i at skandere digtene, om end der ved oplæsning af læreren samt ved andre lydoptagelser er gjort en del ud af at give eleverne indtryk af digtenes lydlige udtryk.
Det sproglige arbejde med teksterne har naturligt været præget af grundig gennemgang af nye grammatiske fænomener, særligt ACI og brugen af konjunktiv (primært i hovedsætninger og kun ganske lidt om konjunktiviske ledsætninger).
Eleverne er fra og med dette forløb blevet trænet en smule i opslag på latinskordbog.dk., og således, at gloselister og grammatiske oversigter har været de primære arbejdsredskaber.
I forbindelse med læsningen af Catul har eleverne arbejdet med romersk materiel kultur, idet de med afsæt i Catul digt 58 (samt tilhørende opgaver på side 117 i Latin - her og nu) hat undersøgt materiale relateret til prostitution og kønsnormer i Romerriget.
Primært materiale
Catul 5 (Vivamus mea Lesbia atgue amemus)
Catul 58 (Caeli, Lesbia nostra, Lesbia illa)
Kursorisk læst materiale
Catul 51 (Ille mi par esse deo videtur)
Catul 70 (Nulli se dicit mulier mea nubere malle)
Perspektiverende materiale
Jens Baggesen 'Kyssene' (1801)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Til middag hos Trimalchio
I læsningen af uddraget af Cena Trimalchionis (Trimalchios middag) har hensigten dels været at lade eleverne stifte bekendtskab med en prosatekst i en genre, som de med stor sandsynlighed kender til i forvejen.
I arbejdet med oversættelsen fra latin til dansk har der fokus på, at eleverne mere selvstændigt har kunnet få overblik over sætningernes skelet (verballed, subjekt, evt. objekt og adverbielle led) samt for verbernes vedkommende identificere person, tal og tid.
Primært materiale:
Cena Trimalchionis § 27 (dog er passagen fra 'Cum has ergo...pueri tersit) læst kursorisk.
Perspektiverende og supplerende materiale:
Cena Trimalchionis §§ 26, 28, 29 og 31 i dansk oversættelse.
Podcast: Middag hos Trimalchio – lydspor fra udstillingen ”Beriget og Beruset” (indt. T. Lindhardt, 2018)
Side 8-10 H. H. Ørbergs 'Festen hos Trimalchio' (1986) om manuskriptet og den senere reception af Satyricon.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64947933425",
"T": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64947933425",
"H": "/lectio/5/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64947933425"
}